Gå til innhold

Indisk mat!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som digger indisk mat? Bare synd at det fins så lite indiske restauranter..ihverfall i tr.heim. Fins det forresten kanskje noen andre enn den ved ravnkloa?

Erfaring med å lage indisk mat selv? Har sett et par oppskrifter, men inneholder jo 50 ingredienser..passer ikke en students lommebok. Toro sin ferdigpakke blir jo liksom heller ikke det samme... Hvor får man foresten tak i alle disse krydrene....?

Skrevet

Jeg er veldig glad i indisk mat, og velger som regel indisk fremfor noe annet når jeg får sjansen til å velge et spisested. hvor jeg bor er det bare en indisk resturant, og det syns jeg er for lite.

Har prøvd meg på indisk mat selv, blandt annet nan-brød, men får det ikke til på samme måte og smaken er skuffende i forhold til nan-brødene man får på resturant. det samme gjelder nan-brød man kjøper i vakum-pakning.

Prøvd meg på tandoori-kylling og andre indiske kyllingretter, men blir aldri det samme.

Krydrene får du tak i, blandt annet i velassorterte, utlandske butikker.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Indisk mat er det beste jeg vet! Går lange omveier rundt den indiske restauranten på Majorstua der jeg akkurat har begynt å jobbe, for ikke å bli frista inn...

Har ikke peiling på restauranter der du bor, men innvandrersjapper og fruktmarkeder (av den litt eksotiske sorten, altså) pleier å ha godt utvalg av alle mulige krydder og godsaker. Husk at alt dette krydderet varer utrolig lenge, så det er ikke egentlig så dyrt som det kan virke. Du får deg en fin startpakke til et par hundrelapper.

Her har du min favorittoppskrift på hjemmelaget indisk:

Chicken Tikka Masala

Marinade:

1/2 ss paprikapulver

1 ts chilipulver

2 ss garam masala (blandingskrydder som du får i små og store bokser og poser)

1 1/2 ss sitronsaft

4 hvitløksfedd, grovhakket

5 cm bit fersk ingefær, skrelt og revet (så slipper du alle trådene)

15 g fersk koriander, hakket

1 dl yoghurt naturell

500 g kyllingfilet i biter

sitronbåter

Bland alle ingrediensene sammen i en foodprocessor eller med en stavmikser. Smak til med salt. Bland inn kyllingbitene, dekk med plast og la det stå i kjøleskapet over natta.

Varm ovnen til 200 grader, helst med grill og undervarme. Tre kyllingen på grillspyd (helst av metall, trepinner har lett for å brenne opp), og stek dem på rist i 15-20 minutter, eller til de er gjennomstekt og pent brune langs kantene.

Saus:

1 ss olje eller ghee (klaret smør)

1 hakket løk

2 kardemommekjerner, grønne. Vanlig kardemomme funker også, bruk bare bittelitt.

2 hvitløksfedd, finhakket

1 boks hermetiske tomater, knust/hakket, uten krydder

1/4 ts malt kanel

1 ss garam masala

1/2 ts chilipulver

1 ss brunt sukker

3 dl fløte

1 ss malte mandler

1 ss hakket koriander

Varm oljen i en stekepanne på svak varme. Tilsett løk og kardemomme, og la det steke til løken er blank og myk og begynner å ta litt farge. Tilsett hvitløken, stek i 1 minutt. Tilsett tomatene og småkok til sausen tykner.

Tilsett kanel, garam masala, chili pulver og sukker og kok videre i 1 minutt. Bland inn fløten og mandlene, tilsett de ferdigstekte kyllingbitene og småkok i 5 minutter, eller til kyllingen er gjennomvarm. Pyntes med hakket koriander.

Serveres med ris, raita, sitronbåter og naanbrød. Utrolig godt!

Skrevet

Prøv Jadab i brattørgata, ved 3B der. Kjempegod mat!

Skrevet

Jeg elsker indisk mat! Lager det gjerne selv, jeg har lagt ut en del indiske oppskrifter i dagboken min, du finner dem på side 2, 3, 75 og 85.

Skrevet

Jeg elsker indisk mat! Desverre ligger favorittrestauranten min i Indianapolis, og det er jo ikke sååå ofte jeg er der akkurat :-? Hvis noen kan anbefale noen gode i Oslo skal jeg ta meg et skikkelig "herremåltid" når jeg kommer hjem, har ikke funnet noen gode indiske her ennå.

Skrevet
Jeg elsker indisk mat! Desverre ligger favorittrestauranten min i Indianapolis' date=' og det er jo ikke sååå ofte jeg er der akkurat :-? Hvis noen kan anbefale noen gode i Oslo skal jeg ta meg et skikkelig "herremåltid" når jeg kommer hjem, har ikke funnet noen gode indiske her ennå.[/quote']

Det var en fantastisk en som het Peacock og lå på Grønland en gang i tiden. Men det kan hende at den ble overtatt av noen andre og sank noen stjerner, jeg husker ikke. Noen osloboere her som husker? Jeg hadde i alle fall noen helt sinnsyke gastronomiske opplevelser der, men det er over ti år siden...

Skrevet
Jeg elsker indisk mat! Desverre ligger favorittrestauranten min i Indianapolis' date=' og det er jo ikke sååå ofte jeg er der akkurat :-? Hvis noen kan anbefale noen gode i Oslo skal jeg ta meg et skikkelig "herremåltid" når jeg kommer hjem, har ikke funnet noen gode indiske her ennå.[/quote']

Agra på Aker Brygge er min favoritt. Maten er utrolig god og servicen er den beste jeg noen gang har opplevd. Mother India på Bislett er også veldig god, men det er ubehagelig trangt om plassen dessverre.

Skrevet

Ellers ligger det en nede ved Oslo Børs som er kjempebra--hadde jeg bare huska navnet!

Jeg husker navnet :-) . Den heter Mister India, jeg synes også denne er bra.

Skrevet

Det var en fantastisk en som het Peacock og lå på Grønland en gang i tiden. Men det kan hende at den ble overtatt av noen andre og sank noen stjerner, jeg husker ikke. Noen osloboere her som husker? Jeg hadde i alle fall noen helt sinnsyke gastronomiske opplevelser der, men det er over ti år siden...

Ah! Minner! Jeg husker den!

Jeg tror nok den har skiftet eier. Evigheter siden jeg har vært der.

Mister India ved Børsen har tatt over som favorittplass for mitt vedkommende.

Skrevet

Tusen takk for alle tips :) Skal legge tråden i favorittene mine, sånn at jeg husker på de når jeg kommer tilbake!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...