Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har nå kommet til det punktet hvor jeg skal forsvare min masteroppgave.
Det starter med en presentasjon av oppgaven på 15 min. hvor det så vil være 40 minutter til spørsmål.

Ettersom det bare er 15 min presentasjon er det begrenset hvor mye av oppgaven jeg får presentert. Har dere noen tips til hva jeg burde fokusere på? Hvordan bør jeg bygge opp presentasjonen?

Er det noen av dere som har hatt muntlig forsvar av oppgaven og kan fortelle litt om hvilken type spørsmål dere fikk? Fikk dere mye spørsmål knyttet til teori og metode? Eller var spørsmålene for det meste om resultat og tema?

Jeg er kjempe nervøs og vet ikke helt hvordan jeg skal forberede meg :(

AnonymBruker
Skrevet

Du skal snakke mest om miljøet og de utfordringene næringen påfører det, med hovedfokus på debatten, resonementene og faktaene rundt drivhusgasser, økende temperatur og andre klimatiske forhold, både før og nå.

Anonymous poster hash: c8252...864
Skrevet

Det er nok ikke helt innafor min oppgave.

Jeg lurer mer på hvilken deler av oppgaven jeg bør fokusere på? metode og resultat?

Du skal snakke mest om miljøet og de utfordringene næringen påfører det, med hovedfokus på debatten, resonementene og faktaene rundt drivhusgasser, økende temperatur og andre klimatiske forhold, både før og nå.

Anonymous poster hash: c8252...864

AnonymBruker
Skrevet

Dytter

Anonymous poster hash: 7951c...35a

Skrevet

Presentasjonen min var et superkort sammendrag av alle deler, med fokus på resultat.

Spørsmålene jeg fikk handlet om alt mulig, men sensor hadde mye spørsmål om metode.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg tok min var det 30 minutter foredrag, og så utspørring. Jeg valgte å holde foredrag om metoden jeg hadde brukt da jeg syns det kapitellet var så dårlig skrevet.

På utspørringen fikk jeg spørsmål om kildene, hvorfor hadde jeg brukt den og den feks. Om funnene mine, hva jeg tenkte rundt resultatene osv. Utspørringen var egentlig ganske hyggelig.

Anonymous poster hash: b3425...b68
AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å si noe generelt om hva kommisjonen vil fokusere på i utspørringen - det kommer an på oppgaven (og sensorene).

Jeg har vært med på å sensurere mange masteroppgaver, og jeg formulerer ofte spørsmål omkring svake punkter i oppgaven, for å gi kandidaten anledning til å rette opp svakhetene, og evt få en bedre karakter etter muntlig.

Det viktigste er å lese oppgaven din grundig, og kunne den virkelig godt.

Til den innledende presentasjonen er det greit å konsentrere seg om problemstilling, hovedpunkter/deler i oppgaven/analysen, og gjerne litt om bakgrunnen for emnevalg og innfallsvinkel. 15 minutter går fort!

Anonymous poster hash: 7356d...718
Gjest Uchiha Madbrah
Skrevet

Presentasjonen bør være en sammendrag av det viktigste i oppgaven din. Merk at det kun er femten minutter, dermed må du være flink til å avgrense deg selv. Det er også viktig å understreke at du sikkert kan mer om det du har skrevet om enn din veileder/sensor, selv om de som oftest er eksperter i feltet.

Spørrerunden på den andre siden vil være mer en prosess hvor du skal begrunne valgene du tok. Hvorfor valgte du x teoretiker(e), hvordan du kom frem til det valget og hele prosessen. I metodedelen vil du også bli spurt hvorfor du valgte din metodiske tilnærming, utfordringer, hva du har lært, om man kan generalisere, og kvalitetssikring. Med andre ord så vil du bli stilt spørsmål rundt dine valg, og du bør forbrede deg på å begrunne sentrale valg i oppgaven.

Ikke vær for nervøs, og husk at sensor ikke er der for å straffe, eller "ta deg", men heller få en forståelse for dine valg.

Lykke til med muntlig! Du har unnagjort den vanskelige delen, og snart vil du ha en mastergrad, så gratulerer! :)

AnonymBruker
Skrevet

Når skal du presentere, TS?

Anonymous poster hash: 7951c...35a

Skrevet

Jeg skal presentere neste torsdag, så har en uke på meg til å forberede meg.
Er redd jeg ikke skal klare å svare på spørsmålene osv. Hater å føle at jeg ikke forstår/har kunnskap, slik at jeg står å føler meg dum

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo skrevet oppgaven, og om du får muntlig på den er den jo god nok til en karakter. Bare les oppgaven din kritisk, og kun den godt så går det bra:)

Anonymous poster hash: b3425...b68
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har nå kommet til det punktet hvor jeg skal forsvare min masteroppgave.

Det starter med en presentasjon av oppgaven på 15 min. hvor det så vil være 40 minutter til spørsmål.

Ettersom det bare er 15 min presentasjon er det begrenset hvor mye av oppgaven jeg får presentert. Har dere noen tips til hva jeg burde fokusere på? Hvordan bør jeg bygge opp presentasjonen?

Er det noen av dere som har hatt muntlig forsvar av oppgaven og kan fortelle litt om hvilken type spørsmål dere fikk? Fikk dere mye spørsmål knyttet til teori og metode? Eller var spørsmålene for det meste om resultat og tema?

Jeg er kjempe nervøs og vet ikke helt hvordan jeg skal forberede meg :(

Hei! Jeg skal også forsvare min masteroppgave. Det er en evighet siden jeg leverte inn oppgaven og er så lei av å vente.. Denne uken har jeg laget presentasjonen min (har også ca 15 min til presentasjon), jeg har lagt den opp på følgende måte: 

1. Introduserer tema for oppgaven med begrepsdefinisjon

2. Forklarer formålet med studien

3. Oversikt over studiens variabler

4. Forklarer forskningsmodellen

5. Kort om valg av metode (design, populasjon og utvalg, datainnsamling)

6. Kort om målutvikling og målvalidering

7. Resultater

8. Et lite utdrag av teoretiske og praktiske implikasjoner

Anonymous poster hash: 100f4...674

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gjort det selv, men flere jeg kjenner har fått spørsmål om metodikk. Hvorfor valgte de akkurat den/de metoden(e)? Hvilke styrker og svakheter har metoden(e)? Har de tatt tilstrekkelig høyde for svakheter ved metoden(e) når de diskuterer resultatene osv osv

I tillegg, dersom noen resultater virker motstridende har de blitt bedt om å forklare dette. En venninne fikk et slikt spørsmål fra ekstern opponent da hun skulle forsvare doktoravhandlingen sin, og hun parerte det på en fin måte ved å si at "Akkurat dette ønsket jeg å diskutere med deg!" (Deretter begav de seg inn i en lengre og, for oss tilhørere, ubegripelig diskusjon om de ytterste grensene av hva man kan fatte av nettopp dette faget ;)  )

Anonymous poster hash: f9ccc...2b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...