Gå til innhold

sjokkert etter t-bane tur!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg sitter på t-banen og på kommer det en utenlandsk mor med 4-5 barn i alderern 0 til 7 år kanskje. En av de eldste guttene glemmer sekken sin på perongen og løper av t-banen for å hente den! Moren er opptatt med de yngre barna da hun oppdager at ene gutten ikke er på toget. Hun holder da dørene åpne, hun strever litt med dette, men det går bra.

Dette tåler ikke dørene tydeligvis. Døren går ikke an å lukke etter dette og sjåføren kommer bakover i toget. Han er illsint og sjeller ut moren for å ha ødelagt t-banen. Han roper og skriker til henne at hun har ødelagt t-banen og forlanger at hun og alle ungene hennes skal gå av banen. "I Norge gjør vi ikke sånn" freser han. Jeg tror ikke hun snakket så godt norsk for hun sa ingenting, bare samlet sammen ungene og gikk av.

Jeg satt der helt målløs, går det an? Hva skulle den stakkars moren gjort da, ikke holdt oppe dørene og latt gutten hennes bli igjen på perrongen? Hvorfor i all verden lager de ikke t-banen slik at den tåler at dørene holdes igjen, det er jo helt urealistisk at folk skal slutte å gjøre det.

Ble så sint på han sjåføren, men jeg greide jo ikke å si noe der og da, men angrer sånn i ettertid på at jeg ikke sa noe. Feige lag...

Anonymous poster hash: 053bd...c0f
  • Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første som slår meg er at 4-5 barn er for mange å være en voksen person på.

Anonymous poster hash: 3e42c...e5a
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det første som slår meg er at 4-5 barn er for mange å være en voksen person på.

joda det kan man jo mene, men nå hadde hun mange barn da... jeg vet jo ikke om alle var henens, men dette kunne jo skjedd med færre barn også, de stikker fort av...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

joda det kan man jo mene, men nå hadde hun mange barn da... jeg vet jo ikke om alle var henens, men dette kunne jo skjedd med færre barn også, de stikker fort av...

Jepp, men da må man være ekstra påpasselig i situasjoner som dette. Hadde jeg vært på tur med bare to barn ville jeg øvd på å gå på t-banen før den kom slik at de begge var forberedt på det.

Jeg sier ikke at sjåføren hadde rett til å skjelle henne ut, men jeg kan forstå frustrasjonen der og da.

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, men da må man være ekstra påpasselig i situasjoner som dette. Hadde jeg vært på tur med bare to barn ville jeg øvd på å gå på t-banen før den kom slik at de begge var forberedt på det.

Jeg sier ikke at sjåføren hadde rett til å skjelle henne ut, men jeg kan forstå frustrasjonen der og da.

Det kan faktisk ikke jeg, alle voksne personer ville reagert akkurat slik som hun gjorde i denne situasjonen, det var det eneste riktige å gjøre.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Det kan faktisk ikke jeg, alle voksne personer ville reagert akkurat slik som hun gjorde i denne situasjonen, det var det eneste riktige å gjøre.

Så du har aldri noensinne mistet fatningen og etterpå angret på et sinneutbrudd mot noen?

AnonymBruker
Skrevet

Så du har aldri noensinne mistet fatningen og etterpå angret på et sinneutbrudd mot noen?

sinneutbrudd tenker jeg er å si noe man anger på, men å kaste en mor og hen haug med barn av t-banen, det syntes jeg er over det man kan kalle et sinneutbrudd. Det at han også følte han hadde rett til å lekse opp for henne hvordan man gjør tingi Norge, det syntes jeg stinker... Som om problemet var at hun hadde manglende forståelse for det norske samfunne,t og ikke det at hun hadde gjort det enhver mor ville gjort i akkurat samme situasjon. Nei hun er kunde og han er den profesjonelle part, dette var IKKE ok....

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

sinneutbrudd tenker jeg er å si noe man anger på, men å kaste en mor og hen haug med barn av t-banen, det syntes jeg er over det man kan kalle et sinneutbrudd. Det at han også følte han hadde rett til å lekse opp for henne hvordan man gjør tingi Norge, det syntes jeg stinker... Som om problemet var at hun hadde manglende forståelse for det norske samfunne,t og ikke det at hun hadde gjort det enhver mor ville gjort i akkurat samme situasjon. Nei hun er kunde og han er den profesjonelle part, dette var IKKE ok....

Sa han at de måtte gå av?

AnonymBruker
Skrevet

Sa han at de måtte gå av?

ja jeg skrev jo det i HI, han kastet dem av alle sammen. Sa at de hadde ødelagt t-banen og at de måtte gå av....

Skrevet

Om det var en norsk dame med ett barn, eller en utenlandsk med 5 er revnende likegyldig, hun ville jo ikke dra avgårde uten barnet sitt, det sier jo seg selv. Han overreagerte, han skulle heller tatt beskjeden videre at de kanskje burde fikse t-banene så de ikke gikk bananas av at folk holdt dørene åpne. For det kommer til å skje igjen.

• Liker 4
Gjest Bossa Nova
Skrevet

Det jeg reagerer mest på er at ingen hjalp moren med å holde oppe dørene. Dere bare satt der som noen tafatte naut.

Og, sjåføren, den drittsekken. Han så hva som skjedde, og kunne holdt døra åpen. Men tenkte mer på å holde ruta, enn at et barn blir forlatt på perrongen.

Det du som medmenneske kan gjøre nå, for å rette opp din tafatthet, er å klage til Ruter som et vitne.

AnonymBruker
Skrevet

ja jeg skrev jo det i HI, han kastet dem av alle sammen. Sa at de hadde ødelagt t-banen og at de måtte gå av....

Da gikk han for langt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om det var en norsk dame med ett barn, eller en utenlandsk med 5 er revnende likegyldig, hun ville jo ikke dra avgårde uten barnet sitt, det sier jo seg selv. Han overreagerte, han skulle heller tatt beskjeden videre at de kanskje burde fikse t-banene så de ikke gikk bananas av at folk holdt dørene åpne. For det kommer til å skje igjen.

det tenker jeg også, men aldri om denne sjåføren hadde snakket sånn til en etnisk norsk dame. Og hadde han det så hadde han fått høre det tilbake...

Det skal jeg love deg at det gjør.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg reagerer mest på er at ingen hjalp moren med å holde oppe dørene. Dere bare satt der som noen tafatte naut.

Og, sjåføren, den drittsekken. Han så hva som skjedde, og kunne holdt døra åpen. Men tenkte mer på å holde ruta, enn at et barn blir forlatt på perrongen.

Det du som medmenneske kan gjøre nå, for å rette opp din tafatthet, er å klage til Ruter som et vitne.

Enig, men det er sånn det er da. Jeg satt jo helt frosset og sa og gjorde ingenting i ettertid har jeg jo kommet på mange ting jeg kunne sagt og gjort :twisted:

Det var god idè!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer selv fra en storfamilie. Min mor fik 5 barn og det er 1 til 3 år mellom oss. Aldri om hun hadde tatt bussen, tog eller fly med oss alene. Enten måtte noen være igjen hjemme eller møtte far være med. Er man så mange er planlegging viktig. Det var feil av sjåføren, men det var også feil av henne å reise alene. Barn er barn du vet ikke hva som kan skje.

Anonymous poster hash: 05568...ee2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg sitter på t-banen og på kommer det en utenlandsk mor med 4-5 barn i alderern 0 til 7 år kanskje. En av de eldste guttene glemmer sekken sin på perongen og løper av t-banen for å hente den! Moren er opptatt med de yngre barna da hun oppdager at ene gutten ikke er på toget. Hun holder da dørene åpne, hun strever litt med dette, men det går bra.

Dette tåler ikke dørene tydeligvis. Døren går ikke an å lukke etter dette og sjåføren kommer bakover i toget. Han er illsint og sjeller ut moren for å ha ødelagt t-banen. Han roper og skriker til henne at hun har ødelagt t-banen og forlanger at hun og alle ungene hennes skal gå av banen. "I Norge gjør vi ikke sånn" freser han. Jeg tror ikke hun snakket så godt norsk for hun sa ingenting, bare samlet sammen ungene og gikk av.

Jeg satt der helt målløs, går det an? Hva skulle den stakkars moren gjort da, ikke holdt oppe dørene og latt gutten hennes bli igjen på perrongen? Hvorfor i all verden lager de ikke t-banen slik at den tåler at dørene holdes igjen, det er jo helt urealistisk at folk skal slutte å gjøre det.

Ble så sint på han sjåføren, men jeg greide jo ikke å si noe der og da, men angrer sånn i ettertid på at jeg ikke sa noe. Feige lag...

Siden du ikke klarte å si noe der og da, sender du en klage på ruter.no

Anonymous poster hash: dde13...ebe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer selv fra en storfamilie. Min mor fik 5 barn og det er 1 til 3 år mellom oss. Aldri om hun hadde tatt bussen, tog eller fly med oss alene. Enten måtte noen være igjen hjemme eller møtte far være med. Er man så mange er planlegging viktig. Det var feil av sjåføren, men det var også feil av henne å reise alene. Barn er barn du vet ikke hva som kan skje.

Anonymous poster hash: 05568...ee2

Jeg er enig. Jeg vil helst ikke ha med mer enn to barn i slike situasjoner, jeg må kunne holde begge barna i hånden hvis jeg er ute og farter med dem.

Skjønner at det ikke er helt enkelt å ha mange små barn og ikke kunne la noen være igjen hjemme, men da MÅ man øve på å gå på t-banen/bussen eller hva man enn skal. Jeg har selv gjort dette hvis jeg har hatt med meg flere enn to barn. Det har hendt at vi har ventet på neste tog fordi barna somlet og jeg følte meg utrygg i situasjonen.

Skrevet

Jeg har kjørt buss og bane med både tre, fire og fem barn og aldri vært ute for noe, men en gang jeg hadde med meg bare to- på fem og sju, som var godt vant med kollektivtransport og ikke spesielt ville av seg- så skjedde jammen uhellet allikevel. Det er klart man ber om trøbbel hvis man reiser alene med en haug uregjerlige unger, men selv om man øver eller bare har to kan man faktisk ha uflaks akkurat der og da. Litt som å miste lommeboka, alle vet jo at man må passe på, men så er det den ene gangen der du har oppmerksomheten et annet sted i et halvt sekund- og det er nok.

Jeg rev ikke opp dørene, da, men både folk inni og utenfor vogna reagerte sterkt på hvordan dørene slamret igjen uten forvarsel, og vi hoppet av på neste og snudde. Heldigvis hadde noen voksne på perrongen sett hva som skjedde og holdt jentungen med selskap.

Men, sett bort fra sikkerhetsaspektet og om det er uforsvarlig å reise med flere barn (det synes jeg altså ikke, i utgangspunktet), så er jeg enig i at sjåførens språkbruk virket utrolig drøy. "Slik gjør vi ikke i Norge", faktisk- som om ikke enhver som reiser med t-banen daglig flere ganger i uka ser unggutter som holder dørene åpne for vennene sine eller travle menn som omtrent har stresskofferten hengende ut gjennom sprekken. Jeg har reagert på lignende språkbruk selv, for eksempel på helsestasjonen. Intensjonen kan nok være den beste, men jeg har flere ganger tenkt at slik hadde de nok aldri henvendt seg til meg. Og det er en ekkel tanke. Og hadde han egentlig lov til å be henne forlate banen?

Jeg var jo ikke der og så ikke hva som skjedde, men hvis du synes dette var langt over streken ville jeg sendt inn en klage til ruter. Greit å bli sint, men som sagt: dette skjer jo virkelig hele tiden, og en mor som mistet barnet på perrongen har større grunn til å holde igjen dørene enn veldig mange andre...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sendt inn en klage, uten tvil! Sånn oppfører man seg ikke mot kundene man er avhengig av.

Anonymous poster hash: e0571...6e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og derfor er det lurt å ikke få flere barn enn man kan forsørge, gi god oppdragelse eller holde styr på ute blant folk.

Anonymous poster hash: 4c22f...308
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...