AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #1 Skrevet 1. juni 2015 Flyttet for meg selv for 8 måneder siden. Jeg prioriterer alltid husleie (strøm, innboforsikring og alt det der) først. De pengene regner jeg ikke med når jeg tenker på "vanlig" forbruk. Så det har ikke nå store konsekvenser for økonomien. Legger av 200kr til sparing i måneden, eneste inntektkilde er APP og bostøtte. Pengene jeg legger av går til psykologtimer, medisiner og buss til og fra div viktige møter. Har ca 5000kr igjen etter at alt det faste er satt til side. Jeg lider ingen nød, men jeg sliter sånn med impulsive innkjøp! Mye dritt jeg ikke trenger, men har lyst på der og da. Jeg kan bruke 200kr på godteri, ting til baking av kaker, muffins (liker det ikke en gang!! Men synes det er gøy å bake), matvarer jeg ikke behøver. For eksempel fløtegratinerte poteter til 40kr i stedet for potet eller ris som er mye billigere. Jeg snakker ikke om 200kr til BARE godteri, men alt det som er nevnt over samtidig, bare ting jeg ikke trenger, og melk eller noe annet som jeg egentlig dro til butikken for å kjøpe. Før så levde jeg av 400kr (stipend, vgs) 200 til mobil, og 400 til godteri, klær, fritid (kino, festing osv). Jeg måtte si nei til mye, og kunne ikke kjøpe meg det jeg ville. Om jeg sparte opp til mobil, fest eller noe "stort" så ombestemte jeg meg da pengene var innspart, fordi jeg så hvor lenge det tok å spare opp og at det egentlig ikke var verdt å bruke pengene på. På ungdomskolen så hadde jeg 200kr i måneden (men foreldrene mine betalte mobil). Nå så har jeg en økonomisk frihet... har vært bevist på det hele tiden. Men først nå så begynner det å irritere meg. I hele helgen så har jeg siklet etter sjokolade, i dag så var det sjokolade på tilbud (som jeg viste om i helgen, derfor ventet jeg). Og kjøpte sjokolade for 40kr (4 små plater). Jeg klarer bare en, men i butikken så svartner det for meg, og jeg tenker "jeg har jo penger til å kjøpe 4, så da kan jeg kjøpe 4". De platene kommer jeg til å spise opp, men det kommer til å ta 2-3 uker så kommer ikke til å kjøpe sjokolade før den tid. Potetgull spiser jeg nesten ikke, kjøper haugevis med poser og må kaste flere halvfulle, siden jeg klarer bare halve posen. Før så kunne jeg spise 2 på en dag. Det var en sjelden gang jeg fikk ta tomflaskene som var hjemme, også klarte jeg ikke å bestemme meg for hvilken potetgull jeg ville ha, så jeg tok begge. Hjelp! Hvordan skal jeg klare å ta tilbake kontrollen?! Jeg har alltid vært flink til å spare, og generelt flink med forbruk. Men nå som jeg har penger, så mister jeg helt kontrollen. Jeg er ikke rik, jeg har nok til å klare meg og det er jeg klar over. Men jeg prioriterer helt feil, en potetgullpose i stedet for middag! Det er enten det ene eller det andre, og jeg velger alltid feil. Jeg kan sitte å spise ris og saus, fordi jeg har prioritert helt feil, kjøper sjokolade, godteri og annet godt i stedet for en skikkelig middag. Jeg kaster ikke bort penger på klær, småting osv, men kjøper alt for mye dritt i matvarebutikker. Budsjett har jeg prøvd, 500kr i uken, 300 på storhandling, 200 til melk, sjampinjong, brød og annet ferskvarer som jeg må fylle etter i løpet av uken. Men så er det de resterende 500kr, jeg klarer ikke å la de være i fred! Jeg tenker hele tiden "en 50 lapp er jo ingenting" også bruker jeg opp den på dritt jeg ikke trenger. Det er ofte slik at jeg får en tanke om at det og det hadde vært godt, også gir det seg ikke før jeg får spist det! Anonymous poster hash: c77d7...def
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #2 Skrevet 1. juni 2015 Du kjeder deg enkelt og greit. Du impulsshopper fordi du kjeder deg. Been there, done thatAnonymous poster hash: 8add2...c23 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #3 Skrevet 1. juni 2015 Du kjeder deg enkelt og greit. Du impulsshopper fordi du kjeder deg. Been there, done thatAnonymous poster hash: 8add2...c23 Det er ofte jeg ikke har noe å gjøre, så jeg tar en tur på butikken... og svir av 200kr.. Så det kan nok stemme, 8 av 10 gangene. Men igjen, kjøper mye dritt jeg ikke trenger bare fordi jeg kan. ts Anonymous poster hash: c77d7...def
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #4 Skrevet 1. juni 2015 Skjønner ikke helt hvorfor du må kaste en halvfull potetgullpose? Invester i klyper du kan sette på dem. Anonymous poster hash: 5958e...225
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #5 Skrevet 1. juni 2015 Sliter veldig med det samme. Prøver å holde meg til 500 kroner i uken nå, ikke fordi jeg må, men fordi jeg ønsker. Tenk på hvor mye gøy jeg kunne kjøpt med alle de pengene jeg sløser bort. Har startet denne tråden ( http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=940075 ) Hiv deg gjerne på så kan vi motivere hverandre! Anonymous poster hash: 321d7...b8b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #6 Skrevet 1. juni 2015 Nå leste jeg innlegget ditt litt nærmere. 200 på melk i uka?? Hvor mye melk drikker du egentlig? Det beste rådet er å øve seg på å være streng med seg selv, hver dag, hele tiden. Det er vanskelig, men øvelse gjør som kjent mester. Så burde du ha en sparepost i budsjettet ditt. Anonymous poster hash: 5958e...225
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #7 Skrevet 1. juni 2015 Skjønner ikke helt hvorfor du må kaste en halvfull potetgullpose? Invester i klyper du kan sette på dem. Anonymous poster hash: 5958e...225 Bruker slike... klype ting. Men når den ligger der i to måneder.. da frister den ikke lengre. Og til du over, nei ikke 200 til melk, men 200kr til ting jeg glemmer, må ha, også blant annet melk. Kjøper små kartonger for det varierer hvor mye melk jeg bruker. ts Anonymous poster hash: c77d7...def
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #8 Skrevet 1. juni 2015 Bruker slike... klype ting. Men når den ligger der i to måneder.. da frister den ikke lengre. ts Anonymous poster hash: c77d7...def Da får du kjøpe mindre poser eller ikke kjøpe i det hele tatt. Vær streng med deg selv! Anonymous poster hash: 5958e...225
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #9 Skrevet 1. juni 2015 Sliter veldig med det samme. Prøver å holde meg til 500 kroner i uken nå, ikke fordi jeg må, men fordi jeg ønsker. Tenk på hvor mye gøy jeg kunne kjøpt med alle de pengene jeg sløser bort. Har startet denne tråden ( http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=940075 ) Hiv deg gjerne på så kan vi motivere hverandre! Anonymous poster hash: 321d7...b8b skal lese igjennom den nå. Føler det samme, jeg MÅ ikke gi meg med å kjøpe dritt og ingenting, men jeg vil. Sliter jo ikke økonomisk, om jeg trenger en genser så er det bare å droppe 1 tur til butikken og det gjør meg ingenting. Men når jeg ikke har noe jeg MÅ bruke pengene på, så bruker jeg de opp på dritt. Bruker å kjøpe kjøtt produkter på tilbud eller i sverige, men noen ganger går jeg tom å da prioriterer jeg helt feil og bryr meg ikke om at jeg må spise ris og saus (det er jo så godt!) men ikke sunt i det hele tatt. ts Anonymous poster hash: c77d7...def
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #10 Skrevet 1. juni 2015 Bruker slike... klype ting. Men når den ligger der i to måneder.. da frister den ikke lengre. Og til du over, nei ikke 200 til melk, men 200kr til ting jeg glemmer, må ha, også blant annet melk. Kjøper små kartonger for det varierer hvor mye melk jeg bruker. ts Anonymous poster hash: c77d7...def Små kartonger koster like mye som de store. Prøv å planlegg ukene og alle måltidene hver søndag, da slipper du å kaste unødvendig mat. Ta også ut 500 kroner hver uke, og ikke mer. Det er heller ikke lov til å bruke kortet utenom Anonymous poster hash: 321d7...b8b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #11 Skrevet 1. juni 2015 Da får du kjøpe mindre poser eller ikke kjøpe i det hele tatt. Vær streng med deg selv! Anonymous poster hash: 5958e...225 Har begynt å kjøpe de minste posene, og det går fint. I starten så kunne jeg ha 3-4 poser liggende og de ble aldri rørt, eller kun "smakt på" også rett i søpla etter noen måneder. Men nå så kjøper jeg 1 liten pose nå og da. ts Anonymous poster hash: c77d7...def
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #12 Skrevet 1. juni 2015 Små kartonger koster like mye som de store. Prøv å planlegg ukene og alle måltidene hver søndag, da slipper du å kaste unødvendig mat. Ta også ut 500 kroner hver uke, og ikke mer. Det er heller ikke lov til å bruke kortet utenom Anonymous poster hash: 321d7...b8b Jeg vet, derfor jeg går for de minste. For hva er vitsen med å kjøpe en stor, også må jeg tømme ut mye fordi den går ut på dato? Så derfor kjøper jeg de minste og kjøper inn etter forbruk. Det kan gå ei hel uke uten at jeg bruker melk, noen ganger bruker jeg det vær dag. Klarer ikke å planlegge måltidene på forhånd, jeg lager det jeg har og føler for mens jeg står på kjøkkenet. Har prøvd å skrive ukes meny, men det ender opp med at jeg skipper middag flere dager, fordi jeg ikke har lyst på det jeg skrev opp på menyen. Det var en god ide... å ta ut pengene! ts Anonymous poster hash: c77d7...def
Million Skrevet 1. juni 2015 #13 Skrevet 1. juni 2015 (endret) Sett en regel at du KUN får kjøpe tingene som står på handlelisten din. Så skriver du handleliste for flere dager, tenk nøye gjennom hva du trenger, skriv ned alt, og så drar du og handler KUN det som står på listen. Vær beinhard og hold deg til listen. Ingen impulskjøp tillatt. REDIGERT; ser nå innlegget ditt direkte over mitt og skjønner at det var en idè som funker dårlig på deg. Du spiser etter innfallsmetoden, og ikke etter oppsatt meny. Da blir det litt vanskeligere å følge en oppsatt handleliste...men du burde prøve og tvinge deg til det Det lønner seg helt klart, for følger du listen slavisk, unngår du impulskjøp og dårlige innkjøp som bare koster penger. Endret 1. juni 2015 av Million
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #14 Skrevet 1. juni 2015 Jeg vet, derfor jeg går for de minste. For hva er vitsen med å kjøpe en stor, også må jeg tømme ut mye fordi den går ut på dato? Så derfor kjøper jeg de minste og kjøper inn etter forbruk. Anonymous poster hash: c77d7...def Kanskje du kan bli flinkere til å lukte/smake på slike varer? Melk kan som regel brukes flere dager etter dato, det er bare å helle i et glass. Du ser fort om den er sur. Anonymous poster hash: 5958e...225
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #15 Skrevet 1. juni 2015 Jeg vet, derfor jeg går for de minste. For hva er vitsen med å kjøpe en stor, også må jeg tømme ut mye fordi den går ut på dato? Så derfor kjøper jeg de minste og kjøper inn etter forbruk. Det kan gå ei hel uke uten at jeg bruker melk, noen ganger bruker jeg det vær dag. Klarer ikke å planlegge måltidene på forhånd, jeg lager det jeg har og føler for mens jeg står på kjøkkenet. Har prøvd å skrive ukes meny, men det ender opp med at jeg skipper middag flere dager, fordi jeg ikke har lyst på det jeg skrev opp på menyen. Det var en god ide... å ta ut pengene! ts Anonymous poster hash: c77d7...def Jeg kjøper laktosefri melk. Den holder seg i flere mnd fremover. Den har riktignok bare en ukes holdbarhet etter jeg har åpnet den, men allikevel.. Det er ikke alltid jeg klarer å holde meg til ukesmenyene jeg heller, men prøver så godt jeg kan. Og ved å bare handle en gang i uken så "tvinges" jeg til å holde de litt. Ender jeg med å skippe middag den dagen fryser jeg ned den kjøttdeigen jeg hadde planer om å bruke og middagen blir "overført" til neste uke. Da sparer jeg også de middagspengene uken etter. Anonymous poster hash: 321d7...b8b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #16 Skrevet 1. juni 2015 Det er ofte jeg ikke har noe å gjøre, så jeg tar en tur på butikken... og svir av 200kr.. Så det kan nok stemme, 8 av 10 gangene. Men igjen, kjøper mye dritt jeg ikke trenger bare fordi jeg kan. tsAnonymous poster hash: c77d7...def Du kjøper mye dritt fordi du kjeder deg. Gjort det. Handler ikke om økonomisk frihet, men om at kroppen bobler over energi. Finn noe å bruke dagene dine på som ikke er shoppingAnonymous poster hash: 8add2...c23
Tibbie Skrevet 1. juni 2015 #17 Skrevet 1. juni 2015 Har samme problem som deg, TS Jeg kan dra på butikken etter jobb bare for å kjøpe en pizza til middag. Men jeg ender alltid med å gå rundt i butikken for å se "om det er noe mer jeg trenger". Så kjøper jeg potetgull, hårstrikk, strømpebukse, pastiller, et blad, noe dritt som er på salg fordi det er på salg... Så trenger jeg egentlig ingenting annet enn den pizzaen og kanskje den strømpebuksa. Sløser bort så INNMARI mye penger på det! Her om dagen gikk en matbutikk konkurs, så hele butikken var på 50%. Da tenkte jeg at "jess, nå skal jeg spare penger ved å kjøpe ting jeg vil trenge". Brukte 1700 kroner og kjæresten sa at det ikke er å spre. "Joda, har jo kjøpt ting jeg vil trenge siden!". Joda, kjøpte masse balsam som jeg er storforbruker av + litt vaskemiddel og batterier... Men det koster ikke nesten 2000 kroner. Guri så mye dritt som ble dratt med. Hater å innrømme det, men han hadde rett (det får han naturligvis ikke vite ).SÅ her er metodene jeg skal benytte meg av for å sløse mindre. Kanskje de hjelper deg også?1) Jeg skal prøve å storhandle oftere. Om jeg drar på butikken annenhver dag for å kjøpe småting, rasker jeg med meg masse dritt - uansett. Om jeg handler så mye at jeg ikke trenger å dra på butikken mer enn én gang i uken går jeg ikke "konkurs" på det jeg rasker med meg den dagen. 2) Også skal jeg investere i en stor fryser sånn at den kan fylles. Siden jeg har en minifryser som sitter i kjøleskapet, blir jeg tvuget til å gå innom butikken oftere siden jeg ikke kan lagre.3) Skal snart flytte inn med kjæresten. Leste et tips et sted at om man er en som kjøper mye mer enn det man egentlig trenger, så sender man en mann. Så jeg tror at jeg skriver handleliste og sender samboeren på butikken, for han er langt ifra en shoppeglad person. Han tar det han skal ha og drar. Vil spare flere hundre kroner hver måned! :D
globalagogo Skrevet 1. juni 2015 #18 Skrevet 1. juni 2015 3) Skal snart flytte inn med kjæresten. Leste et tips et sted at om man er en som kjøper mye mer enn det man egentlig trenger, så sender man en mann. Så jeg tror at jeg skriver handleliste og sender samboeren på butikken, for han er langt ifra en shoppeglad person. Han tar det han skal ha og drar. Vil spare flere hundre kroner hver måned! :D Haha! Denne stemmer bra hos oss også! Tidligere hadde jeg en lei tendens til å kjøpe småtteri, hårstrikk, magasiner, sjokolade, dessert, pyntegjenstander, nips, tyggis, "ekstra tilbehør" til middagen osv osv.. Samboeren min derimot kjøper melk, brød, egg og smør, og that´s it. (Sløste meg ikke til fattigdom, men har myyyye bedre råd nå, ja ) 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #19 Skrevet 1. juni 2015 Jeg storhandler en gang i uken. Både skap og fryser er full, mer en nok mat til minst en måned! Det jeg egentlig trenger å kjøpe nå og da er ost, bacon (har kuttet ned forbruket), sjampinjong (fersk), brød og melk. Har.. ok dette er litt "flaut", men har en stor 5L dunk med skyllemiddel... og (løper og teller) hele 14 småflasker!! Vær gang de er på tilbud til 10kr så tenker jeg "kan jo ta med meg 2-3 stk, siden de er på tilbud nå". Det er tilbud på slike flasker på ica denne uken, skal dit i morgen med mamma.. og jeg skal IKKE kjøpe med meg en eneste flaske! Latterlig å ha så mange flasker, men blir jo blind på disse 10kroningene, 10kr her og 10kr der er jo ingenting, jaddaaa. 140kr for 14 flasker er jo ikke mye, men det er sykt unødvendig. Har også 8 lanoflasker + 7 andre dusjsåper og 9 tannkremtuber. Har bodd her i 8 måneder, og jeg har nettopp startet på min 2. tannkremtube, og ja, jeg pusser tennene morgen og kveld!!! Er også på min 2. lanoflaske. Det er jo helt latterlig, men penger spart, om jeg slutter å hamstre mer ts Anonymous poster hash: c77d7...def
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #20 Skrevet 1. juni 2015 Toalettpapir tørr jeg nesten ikke å nevne, 2 store sekker, pluss en haug med 4-pakninger i boden Jeg har en liten frykt for å gå tomt for noe, og ikke ha penger til å kjøpe det. Det å spørre familien om et lite lån på 100kr er uaktuelt pga div personlige ting. Har gått liiiiittt banans under gode tilbud. Men har ikke kjøpt hygieneprodukter eller vaske-ting på flere måneder da. Trenger vell ikke å kjøpe inn noe før 2016 ts Anonymous poster hash: c77d7...def
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå