AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #1 Skrevet 1. juni 2015 Jeg vet at chippingen ikke er ubehagelig for katten, men hva med merkingen av "ID" i øret? Bør dette gjøres når katten uansett skal i narkose ved sterilisering? Det er jo snakk om en slags tatovering, ikke sant? Høres ikke så godt ut for pus Anonymous poster hash: 01f56...104
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #2 Skrevet 1. juni 2015 Nå er det vel ikke vanlig med tatovering lenger? Det holder i massevis med chip, da det er vanlig å sjekke etter chip nå uansett. Tatovering var mer vanlig før da folk ikke var så opplyst om bruk av chip. Anonymous poster hash: 61063...622 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #3 Skrevet 1. juni 2015 Jeg vet at chippingen ikke er ubehagelig for katten, men hva med merkingen av "ID" i øret? Bør dette gjøres når katten uansett skal i narkose ved sterilisering? Det er jo snakk om en slags tatovering, ikke sant? Høres ikke så godt ut for pus Anonymous poster hash: 01f56...104 Tatoveringen med ID er gjerne vanlig at de gjør samtidig med at chippen blir plassert under narkose. Vi fikk valget mellom å bare ta det ene øret eller begge på katten. Anonymous poster hash: 34b47...30c
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #4 Skrevet 1. juni 2015 Nå er det vel ikke vanlig med tatovering lenger? Det holder i massevis med chip, da det er vanlig å sjekke etter chip nå uansett. Tatovering var mer vanlig før da folk ikke var så opplyst om bruk av chip. Anonymous poster hash: 61063...622 Jo, det er vanlig at katter med chip får en tatovering med ID i øret for å fortelle andre at katten er id merket og har chip. Dette fordi det ikke er mulig å se om en katt har chip eller ikke. Anonymous poster hash: 34b47...30c 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #5 Skrevet 1. juni 2015 Jo, det er vanlig at katter med chip får en tatovering med ID i øret for å fortelle andre at katten er id merket og har chip. Dette fordi det ikke er mulig å se om en katt har chip eller ikke. Anonymous poster hash: 34b47...30c Har aldri fått tatovering på noen av mine katter de siste 10 årene. Veterinær sa det er vanlig å kun sette chip fordi det er blitt rutine å sjekke etter chip nå. Så da slipper katten begge deler. Anonymous poster hash: 61063...622
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #6 Skrevet 1. juni 2015 Jo, det er vanlig at katter med chip får en tatovering med ID i øret for å fortelle andre at katten er id merket og har chip. Dette fordi det ikke er mulig å se om en katt har chip eller ikke. Anonymous poster hash: 34b47...30c Det er dette jeg også mener er det beste. Men da bør jeg vente til den dagen katten likevel skal i full narkose? (ved sterilisering). TS Anonymous poster hash: 49fb6...87c
Minya Skrevet 1. juni 2015 #7 Skrevet 1. juni 2015 Jeg vet at chippingen ikke er ubehagelig for katten, men hva med merkingen av "ID" i øret? Bør dette gjøres når katten uansett skal i narkose ved sterilisering? Det er jo snakk om en slags tatovering, ikke sant? Høres ikke så godt ut for pus Anonymous poster hash: 01f56...104 Øretatoveringen og chippingen blir som regel gjort samtidig med kastreringen, når pus allikevel er i narkose for enkelhets skyld, så du kan med fordel vente til pus skal under kniven. Chippen kan alltids settes når som helst fordi det bare er en litt tykk nål og det gjør ikke særlig vondt veldig lenge. Men tatoveringen er en ordentlig tatovering som blir satt med en ordentlig tatoveringsnål, så den må pus i narkose for både fordi lyden er skikkelig skummel, og for at pus skal ligge stille. Som regel er tatoveringen en M for Merket eller ID for ID-chippet, og de fleste klinikkene er ganske flinke på å få den til å se pen ut. Gamlepusen vår har en ganske stor og grønn M fordi hun ble kastrert, chippet og tatovert da hun var godt voksen, mens minstemann har en liten og søt blå M fordi han ble kastrert og tatovert rundt fem måneder. Han var allerede chippet da vi adopterte ham.
Tvist Skrevet 1. juni 2015 #8 Skrevet 1. juni 2015 Har aldri fått tatovering på noen av mine katter de siste 10 årene. Veterinær sa det er vanlig å kun sette chip fordi det er blitt rutine å sjekke etter chip nå. Så da slipper katten begge deler. Anonymous poster hash: 61063...622 Det er rutine hos veterinærer å sjekke chip. Men om katten roter seg bort er det mange privatpersoner som ikke sjekker chip. Døde katter kan her leveres til politiet, de scanner ikke etter chip. Kommunen plukker opp døde katter langs veiene, de sjekker heller ikke chip (selv om de har chipleser).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå