AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #1 Skrevet 1. juni 2015 Hørte på radioen nettopp om en episode hvor en familie besøkte en valp de ville kjøpe, og den lille datteren deres ble bitt. Hun ble fraktet til sykehus og det gikk visst bra, bare noen kutt! Familien visste på forhånd at dette var en aggressiv valp. Men så har de anmeldt eieren og krever at valpen skal avlives!! Er det i det hele tatt LOV å avlive valper i Norge? Og jeg vet at alle anmeldelser ikke går gjennom, men i dette tilfellet er det jo ikke valpen som har gjort noe galt, de visste jo at barnet ikke må være alene med den. Jeg har selv blitt bitt av en valp, men det kunne ADLRI falle meg eller familien min å avlive den, en valp er jo ikke voksen nok til at man kan dømme den for å være farlig? Anonymous poster hash: 852b2...65e
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #2 Skrevet 1. juni 2015 Ja, men tvilsomt at det går igjennom på første anmeldelse. Det er likevel lurt å anmelde bittepisoder, for skjer det flere ganger er det lettere å dokumentere at hundeholdet er uforsvarlig hvis flere har anmeldt. Saken høres dog fryktelig rar ut, hvorfor skulle de besøke og kanskje kjøpe en valp som var kjent aggressiv (hva nå enn det betyr??), og hvorfor ble ikke valpen holdt unna de besøkende? Bet den faktisk i aggresjon? Alle valper biter jo i lek og det kan være rimelig hardt det også. Hvorfor var valpen blitt aggressiv og hva hadde den da å gjøre med en barnefamilie? Anonymous poster hash: dec6f...9be 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #3 Skrevet 1. juni 2015 Kreve avliving av valp på grunn av biting? Det er en grunn til at valper må bitetrenes, de "putter alt i munn", akkurat som babyer. Anonymous poster hash: d70da...e32 5
Gjest Skrevet 1. juni 2015 #4 Skrevet 1. juni 2015 Håper det er en vandrehistorie! Alle som vet noe som helst om valper vet at de gnager værre enn bevere! 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #5 Skrevet 1. juni 2015 Herregud, håper det ikke er seriøst. Alle valper biter, det er vel noe alle vet? Og de har skarpe små tenner, det kan sikkert lett gå hull på tynn barnehud. Barn bør ikke være alene med valper uannsett, iallfall ikke de litt større rasene som kanskje kan gjøre skade uten å mene det. Hvis dette er sant så håper jeg politiet henlegger, og at denne familien aldri får seg hund, for de forstår tydligvis ikke at det er et dyr, ikke en fluffy leke... Anonymous poster hash: a6abd...2b0 2
Gjest Honeyblossom Skrevet 1. juni 2015 #6 Skrevet 1. juni 2015 Alle med litt vett i pappen vet jo at valper biter på alt og alle og har sylskarpe tenner. Skulle man ha avlivd alle valper som hadde bitt noen til blods hadde vi ikke hatt mange hunder i verden. Det blir for dumt, rett og slett.
Gjest chisandra Skrevet 1. juni 2015 #7 Skrevet 1. juni 2015 Noen ganger blir jeg trist og lei meg på dyrenes vegne, og dette er en av de gangene. Håper inderlig (og tror) at dette aldri, aldri går gjennom.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #8 Skrevet 1. juni 2015 Håper det er en vandrehistorie! Alle som vet noe som helst om valper vet at de gnager værre enn bevere! Vandrehistorie? Det var et innslag på radio. Anonymous poster hash: 07c1e...62f
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #9 Skrevet 1. juni 2015 Det er forskjell på valpebiting, det vil si "nibling", uten perforering av hud (se bort fra kloremerker av valpetenner) og bevisst biting, hvor hud perforeres, og valp ikke løsner kjevene. Sistnevnte er aggressiv oppførsel og skal anmeldes. Valpen blir neppe avlivet på grunn av det, men neste gang den setter tennene i noen (overhengende fare for det, når den viser så aggressiv oppførsel så ung - ikke veldig mange klarer å ta av en hund slik oppførsel), er avliving sannsynlig. Og ja, naturligvis er det lov til å avlive valper. Enten på initiativ av eier hos dyrlege eller pålagt av politiet etter aggressiv oppførsel. Anonymous poster hash: 0dd1b...f09 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #10 Skrevet 1. juni 2015 Selvsagt er det lov til å avlive dyr i Norge?! Jeg har ingen mening i denne saken, men det er da selvsagt at man kan avlive dyr. Hvordan ellers skal vi få mat? Anonymous poster hash: 56d5a...e7a
Gjest Skrevet 1. juni 2015 #11 Skrevet 1. juni 2015 Vandrehistorie? Det var et innslag på radio. Anonymous poster hash: 07c1e...62f De sier nå en del rart på radio! Som sagt, jeg HÅPER det var en vandrehistorie.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #12 Skrevet 1. juni 2015 Nei, de kan ikke avlives i Norge. De må sendes i postoppkrav til Sverige, hentes der og flys til Antwerpen. Anonymous poster hash: 164da...8b3 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #13 Skrevet 1. juni 2015 Nei, de kan ikke avlives i Norge. De må sendes i postoppkrav til Sverige, hentes der og flys til Antwerpen. Anonymous poster hash: 164da...8b3 Og der må de sove i 100 år.Anonymous poster hash: c6fbf...894 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #14 Skrevet 2. juni 2015 Uff jeg håper dere har rett og at den blir henlagt, men man vet aldri. Fikk helt vondt i hundehjertet Tror det var snakk om et ekte bit og ikke bare nibling, synes selvssagt synd på jenta, men dette er da ikke hundens feil! Det er foreldrene som burde bli straffet for å la ungen være alene med en hund, og spesielt en de visste var aggresiv. -TsAnonymous poster hash: 852b2...65e
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #15 Skrevet 2. juni 2015 Ja, det er lov å avlive valper og hunder i Norge uten mer grunn enn at man ikke vil ha dyret. Har sett at mattilsynet vil forby det, noe jeg er skeptisk til fordi jeg frykter det blir mer useriøs hjenmeavlivning. En del veterinærer har imidlertid kontakt med organisasjoner som tar dyr levert inn til avlivning inn for omplassering. (Men selvsagt ikke dyr som er påkrevd avlivning fra politiet.)Anonymous poster hash: 0d4ee...43a 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #16 Skrevet 2. juni 2015 Har sett at mattilsynet vil forby det, noe jeg er skeptisk til fordi jeg frykter det blir mer useriøs hjenmeavlivning.Anonymous poster hash: 0d4ee...43a Det gjelder kun i saker der eier er fratatt retten til å eie dyret. Som loven er idag kan en person fradømmes retten til å eie dyr på bakgrunn av mishandling, men likevel bestemme at dyret må avlives heller enn å omplasseres. Mattilsynet foreslår at disse skal fratas retten til å kreve avliving, noe som er en høyst fornuftig endring ettersom det ikke er noen grunn til at en person som er dømt uskikket til å ha dyr, skal være skikket til å bestemme om dyret skal få leve eller dø. http://www.nrk.no/norge/mattilsynet-vil-frata-eiere-retten-til-a-avlive-dyrene-sine-1.12367461 Anonymous poster hash: dec6f...9be
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #17 Skrevet 2. juni 2015 Det er forskjell på valpebiting, det vil si "nibling", uten perforering av hud (se bort fra kloremerker av valpetenner) og bevisst biting, hvor hud perforeres, og valp ikke løsner kjevene. Sistnevnte er aggressiv oppførsel og skal anmeldes. Valpen blir neppe avlivet på grunn av det, men neste gang den setter tennene i noen (overhengende fare for det, når den viser så aggressiv oppførsel så ung - ikke veldig mange klarer å ta av en hund slik oppførsel), er avliving sannsynlig. Og ja, naturligvis er det lov til å avlive valper. Enten på initiativ av eier hos dyrlege eller pålagt av politiet etter aggressiv oppførsel. Anonymous poster hash: 0dd1b...f09 Valpebiting kan også perforere hud, for tennene er så sylskarpe. Det har ingenting med aggressjon å gjøre, mer leking og utforskning. Har selv fptt huden perforert av hunden min som valp, men den er verdens snilleste som voksen. Denne familien som lrever avliving av en liten valp, trenger tydeligvis å gå et hundekurs først, for de kan ikke vite mye om hund. Helt latterlig å kreve avliving.Anonymous poster hash: 18997...c27 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #18 Skrevet 2. juni 2015 Hei TS! Hvor var det dette skjedde? Er en annen tråd om en aggressiv valp på forumet, lurer fælt på om dette kan ha noe med den å gjøre. Anonymous poster hash: dea7b...073
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå