AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #1 Skrevet 1. juni 2015 Jeg har to katter, to hannkatter (kastrerte), De passer perfekt sammen, de kommer fra to forskjellige hjem, 2 uker i mellom de. De har gått sammen perfekt siden dag 1, ikke noe krangling, eller maktkamp. Har tenkt tanken på å skaffe meg en til... mens de er unge (de er snart 1 år) Men er så usikker. Om jeg får en til, kan den "ødelegge" balansen i huset? Kan det oppstå krangling, og problemer? Er det dyrere å ha tre, enn to? Med tanke på mat og kattsand... Kastrering er en selvfølge, og det har jeg spart opp penger til. Men er så usikker på om en ny katt, hann eller hunn, kan ødelegge harmonien i huset. Anonymous poster hash: f8220...23f
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #2 Skrevet 1. juni 2015 Jeg hadde tre katter i tankene, da jeg fikk de to første også. Men ville ikke bare gå for den første jeg så. Det tok meg over et år å finne de to jeg har nå. Var heldig som fant to som var så å si like gamle. Hadde planer om å ta to fra det ene hjemmet, men det klaffet liksom ikke, jeg falt ikke for den på samme måte som den andre. Vanskelig å forklare, men det føltes bare ikke rett. Så jeg dro derifra med en og ikke to. Jeg går ikke ut etter utsende, men gemytt og "feelingen" over katten, slik er det med hundene jeg hadde også. Den ene falt jeg pladask for pga bildet, eieren ble sjokkert for det var et dårlig bilde og få spurte etter han. Men det var noe med øynene som gjorde at jeg forelsket meg i han. Og da jeg traff kullet så var det han jeg falt for (det var 2 stk som var prikklike). ts Anonymous poster hash: f8220...23f
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #3 Skrevet 1. juni 2015 Jeg syns den største bøygen var å gå fra 1 til 2. Nummer 3, 4 og 5 underholder hverandre i stor grad, eneste er at forutgiftene selvsagt øker.Anonymous poster hash: 27785...966
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #4 Skrevet 1. juni 2015 Du bør få en ekstra do til den nye katten, det vil naturligvis gå med litt mer kattesand og selvfølgelig mat. Jeg har forsikret mine katter men det synes jeg er ganske billig uansett, så jeg merket ikke store forskjellen på å forsikre to og tre. Det kan selvfølgelig oppstå problemer kattene i mellom, for å være på den mer sikre siden kan du introdusere den nye katten for de gamle etter boka. Dvs. at du holder nykatten på et eget rom i starten og lar både nykatten og gamlekattene få kjenne lukten av hverandre ved å gni dem med hvert sitt håndkle som de får ha hos seg å lukte på. Etter en dag eller to lar du døra mellom rommene stå i spenn med en liten glipe slik at de kan se hverandre, men ikke røre hverandre, og trekke seg tilbake eller gjemme seg når de vil. Etter noen dager på denne måten kan kattene være sammen under oppsyn til du er trygg på at de går fint i lag. Ikke la kattene sloss, det kommer ikke noe godt ut av det. Det eneste som kan skje er at de får et dårlig forhold og det kan bli vanskelig å rette opp i. Anonymous poster hash: f67d9...5aa
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #5 Skrevet 1. juni 2015 Nemlig det jeg er så usikker på. Da katt nummer 2 kom inn i hus, så var det rett inn. Han første var litt usikker på han, den nye bare ignorerte han og utforsket huset i fred, men det var ikke noe krangling. Og det har vært perfekt match siden dag 1. Er så redd for at katt nummer 3 kan ødelegge freden og roen i huset. ts Anonymous poster hash: f8220...23f
Wonderbitch Skrevet 2. juni 2015 #6 Skrevet 2. juni 2015 Jeg har tre katter, to på 6 år og én på 5 år. Den yngste blir behandlet som litt annenrangs av de to andre, uten at jeg klarer å gjøre noe med det. Det kan være at de blir surere enn vanlig om jeg koser med henne, at hun ikke får komme i sengen, hun må spise sist de har lettere for å sette henne på plass enn hverandre og sånne ting. Det blir bedre, men det går fryktelig sakte. Er jo litt trist da. Hun er veldig glad og kosete når vi er alene, men når de andre er der tør hun ikke gjøre noe ut av seg. Altså, hun har det jo ganske bra, hun og de andre leker, sover sammen og vasker hverandre, men merker på en måte at hun står nederst på rangstigen. Forskjellen for min del er at de alltid skal inn og ut på forskjellige tidspunkter. Når de var to kunne de gå sammen eller avløse hverandre, slik at jeg ikke måtte gå noe ekstra (opp og ned trappene), mens med tre går gjerne to ut sammen. En time senere skal nr 3 ut. Da kommer en inn igjen. Så skal en annen inn. Da kommer den ene på at den ikke var ferdig ute og skal ut igjen. Når den som er ute ser denne kommer gående etter ti minutter skal den inn igjen. Osv. Det er en kontinuerlig strøm katter som skal inn og ut døgnet rundt. Mottoet deres er "Heller MANGE korte turer, enn noen få lange". Er oppe ca tre- fem ganger om natten og ti ganger om dagen for å slippe de ut/ inn. Ellers synes jeg ikke det blir noe særlig dyrere (ingen av de har vært syke heldigvis), de bruker én stor sandkasse som rengjøres ofte, og har mat og vannskåler til store hunder. Litt mer hår og sånn kanskje. Det største problemet er vel at man bare har to hender, så det er alltid noen som er sjalu:-)
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #7 Skrevet 2. juni 2015 Mine er innekatter. Men de har på en måte sine faste plasser i huset. Den ene på hodeputen, den andre på brystet mitt om natten. På sofaen så har de vær sin plass, dersom de ikke ligger sammen. Den ene på fot støtten av sofaen, og den andre bak hodet mitt. Har en stor og brei sofa, brei på alle kanter Så de elsker å ligge oppå hodestøtten. Dersom den andre prøver å ta plassen på fot støtten så blir han dyttet ned Har to hundeskåler jeg også. Ble så lei av å fylle etter med mat og vann tusen ganger om dagen Vann skiftets to gang om dagen og det går fint. Føler liksom at det er så harmonisk og perfekt på en måte. Er livredd for at alt kommer til å bli ødelagt om jeg tar inn en katt til. Har vurdert hukatt, men heller mer mot en gutt til. Men.. jeg er ingen kattunge person, gud hvor plagsomme de er! Det er jo klin umulig å kose med de! Da blir de helt raptus, ødelegger alt de kommer over og er spinnvill 23/7 (siste timen sover de). Markering over alt! Han ene var fæl til å markere alt han kom over, tisset/markerte i skoen min så mange ganger at de ble ødelagt av all vaskingen. Samme med dynen min, og puter og pledd. Det ga seg etter kastreringen, men gud hvor plagsomt det var akkurat der og da. Jeg tenkte å ha tre samtidig, for å bli ferdig med kattunge stadiet så fort som mulig Jeg kan ikke ta inn en fra omplassering, for de vil ikke at kattene skal være innekatter. Jeg hørte med de før jeg skaffet de to jeg har nå. Og de fleste voksne kattene på finn.no er utekatter. Jeg "må" ikke ha noe kattunge, faktisk så er det det siste jeg vil, vil heller ha en katt som er 1-3 år gammel. Men som sagt, alle er utekatter. ts Anonymous poster hash: f8220...23f
Auri Skrevet 2. juni 2015 #8 Skrevet 2. juni 2015 Vi begynte med to hunnkatter for snart seks år siden. Så for fire år siden ble vi fosterhjem Vi hadde først 1 hunnkatt på rundt 6 måneder, så 1 hunnkatt til på halvannet år eller så, 1 hannkatt i ubestemmelig alder, og så et par søstre på 4 måneder. Det tar alltid tid for kattene å "gå seg til" hverandre; vi har erfaring fra alt fra 2 uker til 3 måneder, før det var helt ro. Av søstreparet, bestemte vi oss for å beholde hun ene. Når begge søstrene var her, var det fin harmoni; de tok ut energien på hverandre. Vi merket forskjell i dynamikken etter at andre søsteren flytta; yngstepus er blitt sjefepus på mange områder (de to andre er så ydmyke og underdanige at det nesten er flaut ). Det tok noen måneder for dynamikken å sette seg etter at søsterpusen reiste. Men nå har de falt inn i sitt mønster Yngstepusen og fluffypusen "krangler" mest; fluffypusen er en ekstem pingle og yngstepusen er tøff, så hun jager fluffypus rundt, så sloss de litt, så hopper fluffypus opp på et høyt sted hvor minstepus ikke kommer seg etter (hun er ikke helt god på å hoppe høyt... Mange morsomme episoder ). Tigerpusen tar det meste med stor ro; hun gidder ikke sloss med minsten. Men hun og søsteren fluffy sloss av og til også, slik katter gjør, for å markere rang. Men når ingen er i slosshumør er de gode venner; de sover sammen, vasker hverandre, og leker fint sammen. Vi merker jo at alt er annerledes enn når de to eldste var alene før vi noengang ble fosterhjem. Men ingen av kattene har hatt det vondt! Her har vi sluppet unna at to "rotter seg sammen" mot den tredje, det er den største bekymringen som regel. Ellers går det som regel helt fint! Det kommer til å være en tilvenningsperiode på opp mot et halvt år, og det kommer jo ann på pusen dere tar inn og. Men, jeg vil faktisk anbefale dere å finne en voksen omplasseringskatt. Kattunger vet man aldri hvordan blir i lynne. En voksen katt som har bodd i fosterhjem eller lignende i en periode, vet man bedre hvordan er Om den er bossy eller underdanig, hvordan den går overens med andre katter, om den trives som innekatt eller ikke (hun yngste vår skulle helst vært utekatt, ser vi nå som hun er voksen, men det har vi ikke sjangs til nå. Hadde jeg visst det tidligere, så hadde vi ikke beholdt henne, for hennes eget beste). Noen katter fungerer bedre i flokk enn andre Når det gjelder mat osv, kan jeg ikke si at vi har merket såå mye en større utgift. Det går jo 1/3 mer sand og mat enn tidligere. Men vi har fotsatt bare en to (renser den ofte), og de deler en matskål og vannskål. Vi kjøper 10 kilos sekker med mat, en slik sekk koster oss 800 kr og varer 4-5 måneder. Sand er den største utgiften, for vi legger heller mer penger i ordentlig god sand (EverClean passer oss best). Som innekatter er de ikke hos dyrlegen så ofte; det var kastrering og årlige vaksiner (for sikkerhets skyld).
Fame Skrevet 2. juni 2015 #9 Skrevet 2. juni 2015 Jeg skaffet meg de to første samtidig så de var gode venner. De ble skeptiske når nummer 3 kom i hus et år etterpå, men det går seg til. Nå er alle bestevenner
Fame Skrevet 2. juni 2015 #10 Skrevet 2. juni 2015 Må legge til at det ikke ble så mye dyrere med sistemann. De to første er svære og spiser mest, mens siste er en liten frøken som ikke spiser like mye
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #11 Skrevet 2. juni 2015 Her så merkes det godt hvem som er sjefen, "C". Han kom inn her og tok over "makten" fra dag 1. Han er den som setter på plass hundene jeg har hatt på besøk også. Han er full av selvtillit og er sjefen i huset. Han er også den som finner opp sprell, mens "A" bare dulter etter Om jeg skaffer meg ei hukatt, så er jo sjansen stor for at hun vil bli sjef. Men hva skjer da med "C" som er ganske maktsyk? Han tåler ikke at andre kommer inn og skal ta hans plass. Har en hund som er ganske frempå og sjefete, han er sjefen i mamma's hus (3 hunder). Og "C" klikker vinkel på han om han prøver seg å ta plassens hans, maten eller lekene. Mens "A" bryr seg ikke og deler gjerne. ts Anonymous poster hash: 18a96...dce
Auri Skrevet 2. juni 2015 #12 Skrevet 2. juni 2015 Her så merkes det godt hvem som er sjefen, "C". Han kom inn her og tok over "makten" fra dag 1. Han er den som setter på plass hundene jeg har hatt på besøk også. Han er full av selvtillit og er sjefen i huset. Han er også den som finner opp sprell, mens "A" bare dulter etter Om jeg skaffer meg ei hukatt, så er jo sjansen stor for at hun vil bli sjef. Men hva skjer da med "C" som er ganske maktsyk? Han tåler ikke at andre kommer inn og skal ta hans plass. Har en hund som er ganske frempå og sjefete, han er sjefen i mamma's hus (3 hunder). Og "C" klikker vinkel på han om han prøver seg å ta plassens hans, maten eller lekene. Mens "A" bryr seg ikke og deler gjerne. ts Anonymous poster hash: 18a96...dce Det kommer jo da helt ann på katten du får inn Om du gjør som jeg foreslo og tar imot en katt fra omplassering, kan du finne en pus som overhodet ikke er sjefete (finnes mange u-sjefete hukatter, det r mine to eldste prima eksempel på ) som da ikke kommer til å prøve å kødde til rangordningen gutta dine har
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #13 Skrevet 2. juni 2015 Har sykt lyst til å være fosterhjem for et omplasseringssenter. Men er usikker på om det lar seg gjøre. Er egentlig ikke lov med dyr her, men fikk lov til å ha kattene. Ei venninne bor her også, å hun fikk lov til å ha hund. Så reglene er ikke så strenge. Mange som har hunder og katter, selv om at det står i kontrakten at dyr ikke er lov. Rart Jeg tenker at omplaseringssenter trenger vell en god del hjelp om sommeren... Kanskje jeg burde ringe å høre, så får jeg "følt litt" på det å ha tre stk. Men det er slik at de holder med mat og sand ja? Har hørt at de tar seg av utgiftene for de kattene de "eier". Tenkt å sende de en mail og høre, for det å ha kattunger går greit i en periode, jo yngre de er jo bedre, for da lager de ikke sprell og ødelegger ting Har tenkt å være hjemme i hele sommerferien allikevel. Jeg jobber ikke heller, er ufør, så tenkte at nå i sommer hadde vært fint å hjelpe litt til siden jeg allikevel bare er hjemme. ts Anonymous poster hash: 18a96...dce
Auri Skrevet 2. juni 2015 #14 Skrevet 2. juni 2015 De fleste steder jeg har vært borti dekker alle utgiftene for fosterhjem ja Med mindre du har erfaring med flaskebabyer er det nok usannsynnlig at du får kattunger som er yngre enn tre måneder, og fra tre måneder fnner de på mye faenskap Men det er gøy med sprelske rampuser da ;D Hvor i landet bor du? Om du er i Telemarksområdet kan jeg hvertfall tipse deg om et par steder
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #15 Skrevet 2. juni 2015 Holder til i Sør-Trøndelag og vet om en litt mindre omplasseringssenter, ikke FOD som trenger flere fosterhjem. Kontaktet de for å adoptere en katt, men de (og alle andre) vil ikke at kattene skal være innekatter, og de hadde ingen som måtte være inne. Men hun spurte om jeg kunne være fosterhjem. ts Anonymous poster hash: 18a96...dce
Gjest Badebuksa Skrevet 3. juni 2015 #16 Skrevet 3. juni 2015 Det kan ødelegge, men også gå veldig bra. Uansett blir det 1-2 uker med fresing og slossing. Ikke alle sloss da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå