Gå til innhold

Valpen spiser ikke bløtet fôr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt fersk hundeeier, fikk i helgen en fantastisk Bichon Havanaise i hus.

Fra oppdretter fikk vi med ferdig bløtet fôr. Fôr bløtet i mange timer, så helt bløt. Valpen spiste ikke første dag. Og heller ei dag 2. Så vi forsøkte å gi tørrfôr, og da spiser han som bare det.

Valpen er 2 kg. og iflg. pakning skal han da ha 150 gram til dagen med fôr. Så jeg har forsøkt å bløte de litt, bare noen minutter, da spiser han en knopp eller to, ellers ikke noe.

Har maten fremme i 15-20 min om gangen. Men han spiser godt om han får tørrfôr. Jeg leser masse at valper skal ha bløtet tørrfôr, og synes dette er vanskelig. Noen meninger eller input?

Ønsker at valpen skal spise, så hva gjør jeg? Er det ok med tørrfôr til en 9 uker gammel valp?

Anonymous poster hash: fee19...f5b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn generelt kan jeg anbefale vom og hundemat på det sterkeste. Magen til vår hund blir veldig bra av det foret.

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Sånn generelt kan jeg anbefale vom og hundemat på det sterkeste. Magen til vår hund blir veldig bra av det foret.

Magen til vår hund blir veldig dårlig av det fôret

Gjest Badebuksa
Skrevet

Det er fordi det smaker mer når det ikke er oppbløtt, slet med det samme med min hund da han var valp. Har du prøvd et annet merke? Akkurat med valp kan man prøve seg frem mer, de skal ikke sulte.

AnonymBruker
Skrevet

Min spiste heller ikke oppbløtt. Ble anbefalt av veterinær og ikke våte det, da det er viktig at valpen spiser, men begrens litt mer da så det ikke svulmer for mye i magen

Anonymous poster hash: 6b7d0...1bf
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt og snakket med oppdretteren.

Anonymous poster hash: 8a8ae...08d
Skrevet

Signerer denne. Svært bra fôr.

• Liker 3
Skrevet

start med en t-skje med vom. (puppy) og så øke forsiktig.

la valpen heller få maten tørt om du vil fortsette med tørrfor

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har en 9 uker gammel Schäfervalp i hus, som heller ikke vil ha foret sitt bløtet. Han spiser som en GAL når han kun får tørrfor, men merker at han er litt ekkel i magen. Går mye på do og er ikke alltid like fast, alltid.  Ser at dere anbefaler Vom litt lengre oppi her, er det en fin løsning?  Hvordan gjør dere det? Blander dere tørrforet med vom, eller gir dere kun dette? Han spiser valpeforet til RC nå, og han liker som sagt det veeeldig godt når han kun får dette tørt. 

Anonymous poster hash: 2bae9...5e7
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har en 9 uker gammel Schäfervalp i hus, som heller ikke vil ha foret sitt bløtet. Han spiser som en GAL når han kun får tørrfor, men merker at han er litt ekkel i magen. Går mye på do og er ikke alltid like fast, alltid.  Ser at dere anbefaler Vom litt lengre oppi her, er det en fin løsning?  Hvordan gjør dere det? Blander dere tørrforet med vom, eller gir dere kun dette? Han spiser valpeforet til RC nå, og han liker som sagt det veeeldig godt når han kun får dette tørt.  Anonymous poster hash: 2bae9...5e7

Vi gir i hvertfall kun Vom til begge våre og det fungerer kjempefint.

Anonymous poster hash: ed517...b69

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er utdannet dyrehelsepersonell og vil bare si i denne tråden at hunder generelt har myyyye finere og sunnere tenner av å kun spise TØRR for! Og hunder trenger på ingen måte å få det oppbløtt, selv som valper. Hunden får i seg væske ved å drikke vann. Så bare fortsett å gi det tørt du!

TS hvis du vil ha seriøse råd om hundeholdet ditt håper jeg du kontakter en dyreklinikk framfor oppdretter.... 

Anonymous poster hash: 716c0...268
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Hei, jeg er utdannet dyrehelsepersonell og vil bare si i denne tråden at hunder generelt har myyyye finere og sunnere tenner av å kun spise TØRR for! Og hunder trenger på ingen måte å få det oppbløtt, selv som valper. Hunden får i seg væske ved å drikke vann. Så bare fortsett å gi det tørt du!

TS hvis du vil ha seriøse råd om hundeholdet ditt håper jeg du kontakter en dyreklinikk framfor oppdretter.... 

hahah unnskyld men det er rent fjolleri å påstå.

tørrfor er ikke naturlig mat for hunder,det er funnet opp av vertrinærer og folk som vil selge latmannsmat ..

Tørrfor inneholder fint lite bra "mat" tørka mais,modifisert ditt og datt.. Les bakpå en tørrforpakke..Lite rent kjøtt/fisk å spore.Masse karbohydrater som kan bidra til økt fedme hos dyr.Samt plakk...

og ja.. hvem tjener seg rik på feil ernæring hos hunder ? Vetrinær..Hvem tjener på dyrt tørrfor..? Vetrinærer

Endret av Kårky
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også Bichon Havanaise. 2 stk! En voksen og en valp. De får tørrfor begge to. De liker det bedre. Så lenge avføringen til valpen er normal (fast, men myk) så får den i seg nok vann også.

La den få det den vil spise.

Havanesere er ikke glupske av seg, så det er greit å la maten stå litt lenger enn du beskriver. Husk også å gi flere ganger om dagen. Vi har landet på 2 ganger dagen også som voksen.

Vær forsiktig hvis dere skal innføre annen type mat da de kan være svært sensible. Vi har hatt valper og de har reagert forskjellig. Noen tåler Vom dårlig, mens andre tåler det godt..

Anonymous poster hash: 09a3b...3ba
Skrevet

Dette var meget trist lesing, håper egentlig at du ikke har noen utdannelse innen dyr, bare troller litt i finværet.

Det er akkurat av tørrforet hunder som oftest får plakk, da det inneholder mye plantebasert næring hunder ikke fordøyer så lett, og som blir sittende fast i tennene og blir til plakk. (hunder er lagd for å fordøye mest mulig rått kjøtt/fisk)

Til det andre. Noen hunder er dårlige på å drikke nok, og faren for at maten sveller er stor, så for å være på den sikre siden kan det være lurt å bløte tørrforet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...