Gå til innhold

Hvordan takle at stebarna er "småspioner" for mor...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, spørsmålet er egentlig i tittelen..

Bor sammen med to barn ,10 år +, (50/50) som til stadighet forteller mor alt som foregår hjemme..

I tillegg er da mor veldig rask med å fortelle oss om alt vi gjør feil , som barna forteller henne. (Hun legger selvsagt på så det holder..)

Føler at vi ikke kan si eller gjøre noe foran/med barna, for det blir tolket, vridd og vinklet i alle retninger...

Har vi planlagt noe gøy med barna uka vi har dem, kan jeg nesten garantere at når vi får de igjen, gleder de seg ikke lenger, for da har mor fortalt hvor KJEDELIG det er, eller hvor FARLIG det er osv...

Hvordan håndterer man slikt..

Mor kan man ikke prate med, bare for å ha sagt det.. Familievernkontor etc har vært inne i bildet lenge..

Men det ødelegger jo litt av forholdet mellom barna og oss da...

Kan vi snakke med barna om dette? (Vi har til nå ikke nevnt noe for barna)

Anonymous poster hash: 8a6d2...239
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm, ja det synes jeg faktisk. Men jeg er litt usikker på hvilken vinkling man skal ta? Dere må jo være forsiktige så dere ikke får frem inntrykket at "mor blander seg", altså at barna ikke ender i forsvar.

Har selv en tiåring som forteller noen småting fra livet hos far og stemor, men jeg hadde da aldri tenkt at jeg skulle blandet meg i det på noe vis. Føles litt mer sånn "nå får jeg vite ting jeg ikke burde visst" når det bare omhandler familien og ikke barnet, og da prøver jeg bare å fortrenge det.

Planer og sånt barnet skal på snakker jeg selvfølgelig med barnet om, feks åh så gøy at dere skal til hunderfossen da!, men det skjønner jeg at dere ikke får til med slikt samarbeid.

Har dere forsøkt familievernkontoret med dette temaet også forresten? Og har dere forsøkt samtaletimer MED barna tilstede? Det vil jo være en ide, de tilbyr samtaler for hele familier. Hvor dere da foran en nøytral person kan fortelle foran barn og mor at dere blir lei dere når planer dere skal på blir snakket negativt om. Da får barna deltatt i samtalen, mor må beherske seg og barna vil nok føle seg mer viktige som får lov å komme med synspunkter på dette. Og den profesjonelle er jo der for å sørge for at det går riktig for seg.

Anonymous poster hash: e3aaa...0b3
Gjest Caress
Skrevet

Problemene med mora må jo nesten løses før hun fucker opp ungene big time, men det vet jeg ikke noe om.

Det med at de ikke gleder seg til aktiviteter kan vel kanskje løses ved at dere ikke forteller om sånt før dere har unga?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det var det som slo meg også, at dere ikke forteller om planer dere har. Slik gjør vi det her. En sjelden gang vi forteller ungene om planer på forhånd. Men her får vi det stort sett igjen i ettertid. Ungene forteller mor hvor kjekt de har hatt det på den turen, og far får en forferdelig kjeft i etterkant fordi han ikke kan gjøre sånn og sånn.... Hun er bare misunnelig fordi ungene har hatt det kjekt. Derfor sier vi minst mulig.

Vi hadde en prat med eldstejenta for et par år siden da det toppet seg. Da var hun 12, og hun forstår mye mer enn sin litt yngre bror. Da måtte vi fortelle henne at vi ikke likte at de fortalte så mye hjemme fordi moren blandet seg borti hva vi drev med (husker ikke helt ordlaget). Vi vinklet det dithen at vi voksne ikke er så mye enklere enn unger (hun hadde nettopp brutt med en venninne så vi kunne sammenligne) Hun forstod. De forteller nok litt enda, mest fordi moren spør og graver, men mye mindre enn før. Men nå preller det også mer av faren når mora ringer og kjefter, han legger på.....

Anonymous poster hash: 6c5e3...0fd
Skrevet

Ta ungene hardt og gi en beskjed om at den der slarvingen vil ikke bli tolerert mer.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har det på samme måte som dere! Bare her er barnet seks år.

Barnet skulle få en sykkel og lære seg å sykle neste samvær (dummeste oss som fortalte det). Barnet kom tilbake med 42 blåmerker, plaster og sår, for gjett hvem som hadde lært barnet å sykle?? Stakkars barn! Det så grusomt ut og alt fordi mor nektet at far skulle få æren av å være den som lærte barnet å sykle. Her skulle det læres å sykle uansett pris!

Hva er galt med noen mødre??

Eneste anbefaling er å si til barna at man holder kjeft om ting som skjer i hjemmet og at man ikke forteller barnet hva som skal skje ved neste samvær.

Anonymous poster hash: cf572...99f

Skrevet

Ta ungene hardt og gi en beskjed om at den der slarvingen vil ikke bli tolerert mer.

Ja, for det er helt soleklart at det er ungene som er problemet her, og ikke de voksne?!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, for det er helt soleklart at det er ungene som er problemet her, og ikke de voksne?!

Nei, mor er problemet et, men barna burde absolutt få beskjed om at mor er ei heks når ting blir fortalt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe problem her overhodet som ikke kan ordnes.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe problem her overhodet som ikke kan ordnes.

Jeg stusser mer på at du mener ungene skal ta støyten her, det er vel helt naturlig at de ønsker å fortelle om hva de gjør hos far, de burde ikke ha ansvar for at de voksne ikke kan oppføre seg som nettop det.

Skrevet

Jeg stusser mer på at du mener ungene skal ta støyten her, det er vel helt naturlig at de ønsker å fortelle om hva de gjør hos far, de burde ikke ha ansvar for at de voksne ikke kan oppføre seg som nettop det.

Vel, de vet jo at slarving ikke er bra, så det er jo greit å snakke med dem om det.

Skrevet

Vel, de vet jo at slarving ikke er bra, så det er jo greit å snakke med dem om det.

Dersom mor og far hadde hatt et normalt forhold, så ville det ikke være slarving i det hele tatt, men noe hverdagslig og hyggelig at de kunne fortelle om sitt liv hos far.

Dersom de gjør det på pur faen fordi de vil ødelegge for far, evt gjøre mor sur, så bør de selvfølgelig få beskjed. Men ellers synes jeg det er unaturlig at de skal måtte holde halvparten av livet sitt hemmelig fordi de voksne ikke kan oppføre seg.

Skrevet

Dersom mor og far hadde hatt et normalt forhold, så ville det ikke være slarving i det hele tatt, men noe hverdagslig og hyggelig at de kunne fortelle om sitt liv hos far.

Dersom de gjør det på pur faen fordi de vil ødelegge for far, evt gjøre mor sur, så bør de selvfølgelig få beskjed. Men ellers synes jeg det er unaturlig at de skal måtte holde halvparten av livet sitt hemmelig fordi de voksne ikke kan oppføre seg.

Jeg ser ditt poeng.

Skrevet

Usj, for ei dame. Har inntrykk av at mange alenemødre er sånn. Har flere kompiser med barn, samt en kjæreste. Barna sier noe eller sier litt, og mor tolker det negativt for så å ringe for å kjefte på barnefaren. Gah, så slitsomt!

En venn av meg har datteren sin hver helg, og hun er ei som lyver veldig mye. Både for å imponere, få oppmerksomhet og for å få medfølelse. F. eks. kan hun finne på å si at hun er så kjempe, kjempesulten for hun har ikke fått mat ei hel helg når hun har vært hos pappa, og derfor trenger trøst og en pizza.

Mor velger å tro på dette, og ringer for å kjefte ørene av barnefaren. Veldig irriterende, siden faren er kjempeflink med datteren og hun får mye mat. Han er kokk og elsker å mate andre, så hun får knallfrokost, knallmiddag, lørdagssnop og mer mat til kvelds.

Er selv ofte sammen med dem og kan se dette, men mor kjefter likevel og snakker ned om han til sine venninner og foreldre.

_______

Mitt råd til deg, TS, er å overse det. Ja, la henne ringe for å kjefte opp mannen din. Er han smart svarer han med et godt argument eller tilbakesnakk og legger på. Ikke vits i å høre på den dritten.

Så fortsetter dere å være gode foreldre den uka. Skal hun lage krig og gå med dette til offentligheten, er det jo dere som vinner på det møtet. Er ganske sikker på at de er godt vante med teite krangler og overdrivelser fra den ene parten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her var det andre veien spionasjen gikk...

Dvs stemor som frittet ut ungen om hva jeg gjorde, hvilken mat jeg lagde, om jeg hadde kjøpt meg klær, t.o.m hvilken parfyme jeg brukte!!! Og ungen kom hjem igjen etter samværshelg og fortalte meg at stemor hadde sagt at jeg ga ungen feil grønnsaker, at ungen ikke skulle ha så grovt brød (og iallefall ikke knekkebrød), at jeg var slem som ikke ga ungen søtsaker annet enn på lørdager........toppen var da ungen i en alder av 7 år fortalte meg at stemor hadde sagt at jeg hadde små pupper! Altså, er det mulig!

Var veldig vanskelig da ungen var mindre, men da hun ble gammel nok til å forstå mere så måtte jeg rett og slett formane henne til å ikke fortelle noe som helst til meg. Jeg tok det opp gjentatte ganger med far, men han sa bare at han ikke hadde noe med hva stemor snakket til ungen om.. Så, ble huskestue hjemme til far da jenta svarte stemor med at det ville hun ikke fortelle, for det hadde ikke stemor noe med..

Så, dere får bare fortelle ungene at de ikke får fortelle moren hva de gjør og ikke gjør hjemme hos dere. Lurer mor på noe så får hun ringe og spørre selv.

Anonymous poster hash: 3f8ac...bfd
AnonymBruker
Skrevet

Her var det andre veien spionasjen gikk...

Dvs stemor som frittet ut ungen om hva jeg gjorde, hvilken mat jeg lagde, om jeg hadde kjøpt meg klær, t.o.m hvilken parfyme jeg brukte!!! Og ungen kom hjem igjen etter samværshelg og fortalte meg at stemor hadde sagt at jeg ga ungen feil grønnsaker, at ungen ikke skulle ha så grovt brød (og iallefall ikke knekkebrød), at jeg var slem som ikke ga ungen søtsaker annet enn på lørdager........toppen var da ungen i en alder av 7 år fortalte meg at stemor hadde sagt at jeg hadde små pupper! Altså, er det mulig!

Var veldig vanskelig da ungen var mindre, men da hun ble gammel nok til å forstå mere så måtte jeg rett og slett formane henne til å ikke fortelle noe som helst til meg. Jeg tok det opp gjentatte ganger med far, men han sa bare at han ikke hadde noe med hva stemor snakket til ungen om.. Så, ble huskestue hjemme til far da jenta svarte stemor med at det ville hun ikke fortelle, for det hadde ikke stemor noe med..

Så, dere får bare fortelle ungene at de ikke får fortelle moren hva de gjør og ikke gjør hjemme hos dere. Lurer mor på noe så får hun ringe og spørre selv.

Er det mulig å holde på sånn?? :o Her synes jeg virkelig at far kunne tatt i et tak og sagt at dette ikke er bra for barnet. I tillegg kunne du fint ha snakket med stemor til barnet om dette og sagt at dette har hun faktisk ikke rett til å gjøre!

Jeg er stemor og skjønner ikke at NOEN kunne funnet det klokt å holde på slik mot et barn? Si ifra til henne at er det noe hun ønsker å vite/snakke om, så kontakt deg i stedet for barnet. Makan...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å holde på sånn?? :o Her synes jeg virkelig at far kunne tatt i et tak og sagt at dette ikke er bra for barnet. I tillegg kunne du fint ha snakket med stemor til barnet om dette og sagt at dette har hun faktisk ikke rett til å gjøre!

Jeg er stemor og skjønner ikke at NOEN kunne funnet det klokt å holde på slik mot et barn? Si ifra til henne at er det noe hun ønsker å vite/snakke om, så kontakt deg i stedet for barnet. Makan...

Jeg tok det opp med både far og stemor flere ganger, men stemor informerte meg om at hva hun snakket med barnet om når barnet var hos de hadde jeg ingenting med......selv om jeg sa meg frabedt at stemor skulle snakke og spørre ut ungen om meg!

Hva hun ville oppnå med det må fuglene vite, men hun ville tydeligvis fremheve seg selv kontra meg til barnet.

Det hun oppnådde var at barnet ville mindre og mindre til far jo eldre barnet ble pga hun likte ikke denne utspørringen og fant det hele utrivelig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok det opp med både far og stemor flere ganger, men stemor informerte meg om at hva hun snakket med barnet om når barnet var hos de hadde jeg ingenting med......selv om jeg sa meg frabedt at stemor skulle snakke og spørre ut ungen om meg!

Hva hun ville oppnå med det må fuglene vite, men hun ville tydeligvis fremheve seg selv kontra meg til barnet.

Det hun oppnådde var at barnet ville mindre og mindre til far jo eldre barnet ble pga hun likte ikke denne utspørringen og fant det hele utrivelig.

Selvsagt er dette noe barnet merker (og godt er det!). Jeg tror dette handler om sjalusi alene. Om hva kan jeg ikke svare på, men noe ved deg er truende for henne.

Godt at barnet har skjønt hva stemoren driver med og tar avstand fra det. Må være utrolig ubehagelig for deg å få 《drittslenging》 fra fars dame! Kommer ikke over det, slikt gjør man bare ikke!!

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er dette noe barnet merker (og godt er det!). Jeg tror dette handler om sjalusi alene. Om hva kan jeg ikke svare på, men noe ved deg er truende for henne.

Godt at barnet har skjønt hva stemoren driver med og tar avstand fra det. Må være utrolig ubehagelig for deg å få 《drittslenging》 fra fars dame! Kommer ikke over det, slikt gjør man bare ikke!!

Hun har iallefall ingen grunn til å være sjalu. Da hun møtte eksen min så hadde jeg allerede vært gift i et par år med min nåværende mann som jeg fortsatt er gift med på tolvte året. Det var jo jeg som gjorde det slutt også, så ikke akkurat sånn at jeg prøver å få eksen tilbake igjen..

AnonymBruker
Skrevet

Hun har iallefall ingen grunn til å være sjalu. Da hun møtte eksen min så hadde jeg allerede vært gift i et par år med min nåværende mann som jeg fortsatt er gift med på tolvte året. Det var jo jeg som gjorde det slutt også, så ikke akkurat sånn at jeg prøver å få eksen tilbake igjen..

Da virker stemor rett og slett mindre intelligent og umoden for rollen hun har fått i farens liv.

For aløvrig del kan det også være at barnet snakker mye om deg hos far (som vil være ganske naturlig tror jeg?) og at hun prøver å sverte deg for å løfte seg selv som person.

Synd at du ikke har kommet gjennom hos verken henne eller faren med å si fra... Noen skulle bare ikke vært stemor, enkelt og greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...