Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har saltutslag og fukt i kjelleren, skyldes sannsylingvis at det er lenge siden det ble drenert. Det er en uinnredet murkjeller. Vi vil helst vente til neste vår med å drenere.

Vi har nå støvsugt det bort, og håper det hjelper.

Finnes det noe maling e.l. man kan male veggene med for at det skal holde bedre? Og hvem kontakter man for å få noen til å ta en befaring og gjerne gi et prisoverslag?

Skrevet

Tror det er veldig dumt å male over, da lukker du fukten inne i muren. Saltutslag er slik jeg har forstått det ikke farlig, men det er jo et tegn på at dreneringen muligens bør bedres. Det er ikke alltid det blir borte selv om man drenerer, vannet kan komme fra grunnen også. Jeg vil anbefale det å lese inne på forumet byggebolig.no, du kan jo også legge ut et anbud på en slik anbudsside for befaring av boligen og tomten din.

Å få utført en drenering koster fort godt over 100.000 og derfor vil jeg anbefale dere å sette dere ordentlig inn i hvordan de forskjellige aktørene utfører det osv, og ikke bare ta alt en byggmester sier for god fisk. Ha gjerne flere på befaring om det er mulig ☺

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer, du har nå en støvsuger full av muggsoppsporer!

Detter vil du ved støvsugning spre til hele rommet du støvsuger i, i ettertid.

Fukten må ut av muren. Den eneste måten å gjøre det på er å stoppe fukttilgangen, fra utsiden. Få tørket opp, også begynne behandlingen av innsiden.

Helsemessig er det eksprimentelt å vente med å fjerne fukt.

Fukt over 70 % i en periode på 5 - 7 dager gir vekstgrunnlag for mugg.

Anonymous poster hash: 671cd...1c9

AnonymBruker
Skrevet

Vi har saltutslag og fukt i kjelleren, skyldes sannsylingvis at det er lenge siden det ble drenert. Det er en uinnredet murkjeller. Vi vil helst vente til neste vår med å drenere.

Vi har nå støvsugt det bort, og håper det hjelper.

Finnes det noe maling e.l. man kan male veggene med for at det skal holde bedre? Og hvem kontakter man for å få noen til å ta en befaring og gjerne gi et prisoverslag?

Skaff deg en luftavfukter som et midlertidig tiltak. Å male over saltutslag vil ikke hjelpe noenting, det vil være som å stoppe en lekkende kran med tyggegummi.

Byggebolig.no som andre nevner her, er ikke noen dum plass å spørre om dette her.

Anonymous poster hash: fc118...615

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer, du har nå en støvsuger full av muggsoppsporer!

Detter vil du ved støvsugning spre til hele rommet du støvsuger i, i ettertid.

Fukten må ut av muren. Den eneste måten å gjøre det på er å stoppe fukttilgangen, fra utsiden. Få tørket opp, også begynne behandlingen av innsiden.

Helsemessig er det eksprimentelt å vente med å fjerne fukt.

Fukt over 70 % i en periode på 5 - 7 dager gir vekstgrunnlag for mugg.

Støvsugerposen ble kastet og støvsuger rengjort, så det er jeg ikke så bekymret for.

Skaff deg en luftavfukter som et midlertidig tiltak. Å male over saltutslag vil ikke hjelpe noenting, det vil være som å stoppe en lekkende kran med tyggegummi.

Byggebolig.no som andre nevner her, er ikke noen dum plass å spørre om dette her.

Luftavfukter tror jeg ikke vil hjelpe, for det er god lufting og  fuktigheten kommer fra utsiden av veggen, ikke fra luften.

Har snakket med et firma som mener de har en type sement som man kan ha på. Litt skeptisk, men ikke så dyrt, mulig det kan holde til neste år når vi kan drenere.

AnonymBruker
Skrevet

Luftavfukter tror jeg ikke vil hjelpe, for det er god lufting og  fuktigheten kommer fra utsiden av veggen, ikke fra luften.

Har snakket med et firma som mener de har en type sement som man kan ha på. Litt skeptisk, men ikke så dyrt, mulig det kan holde til neste år når vi kan drenere.

Har du en fuktmåler i kjelleren?

Om du bruker naturlig lufting vil luftfuktigheten svinge i takt med utelufta, så på regnværsdager vil det være ekstra fuktig i den kjelleren. Det er viktig å holde det tørt, ellers vi det utvikle seg mugg i bygningskonstruksjonen etterhvert.

Å sparkle på sement vil bare være kosmetisk, men det er bedre enn en tett maling, siden sement er diffusjonsåpen akkurat som grunnmuren. Men du vil ikke stoppe saltutslaget før du gjør noe med utsida.

Har du sjekket at drenering fra takrenner er i orden? Er det noe galt her kan du få regnvann inntil grunnmur, det er ikke noe særlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så hysteriske for mugg. Kan noen forklare meg?

Anonymous poster hash: e0570...22a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så hysteriske for mugg. Kan noen forklare meg?

Andre er opptatt av mugg i seg selv, muggsporer osv er visst ikke bra å puste inn. Jeg er mer opptatt av at det er et symptom på altfor høy luftfuktighet i innelufta, og da må man gjøre noe med årsaken. Det kan være manglende drenering, feil på konstruksjonen, kuldebroer, uvettig klestørk mm. Men det nytter ihvertfall ikke å vaske bort muggen, den er der av en grunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så hysteriske for mugg. Kan noen forklare meg?Anonymous poster hash: e0570...22a

Mugg er helseskadelig. Det regnes som like helseskadelig å puste inn som røyking og eller aspest. Det kan heller ikke fjernes ved vasking (les å vaske støvsugeren), eller andre rengjøringsmetoder. Forebygging er derfor første bud.

Du kan google Jan V. Bakke eller Gaute Flatheim så finner du info om mugg og helseskader.

Skrevet

Mugg er helseskadelig. Det regnes som like helseskadelig å puste inn som røyking og eller aspest. Det kan heller ikke fjernes ved vasking (les å vaske støvsugeren), eller andre rengjøringsmetoder. Forebygging er derfor første bud.

Du kan google Jan V. Bakke eller Gaute Flatheim så finner du info om mugg og helseskader.

Asbest mener du.

Asbest er ikke farlig før du begynner å røre ved det, type boring, fjerning osv.

Ellers ville jeg prioritert dreneringa i år, dere kan gjøre mye selv og dermed komme billigere ut av dere bare dere ønsker å gjøre noe for det. 

AnonymBruker
Skrevet

Asbest mener du.

Asbest er ikke farlig før du begynner å røre ved det, type boring, fjerning osv.

Ellers ville jeg prioritert dreneringa i år, dere kan gjøre mye selv og

dermed komme billigere ut av dere bare dere ønsker å gjøre noe for

det.

Bytt ut asbest med asbestSTØV så har du hva jeg vet fagfolk sammenligner muggsopp i bygninger med.

Skrevet

Bytt ut asbest med asbestSTØV så har du hva jeg vet fagfolk sammenligner muggsopp i bygninger med.

Ja, men det er det jeg mener. Asbest er ikke farlig så lenge du ikke rører ved det. Og du snakker med fagfolk nå.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men det finnes ingen grenseverdier for hva som er skadelig muggsopp. I lufta finnes det normalt mye muggsopp, som vi ikke kan unngå å puste inn. Så jeg tror hele problematikken med muggsopp er overdrevet.

Skrevet

Så vidt meg bekjent, som har en far som er spesiaist på området, finnes det ikke noe vitenskaplig bevis for at det er selve muggsporene som forårsaker sykdom/reaksjoner på friske mennesker. Som en anonym bruker skrev litt lengre opp, er det faktisk årsaken til at man i utgangspunktet får mugg, som folk reagerer på.

AnonymBruker
Skrevet

Men det finnes ingen grenseverdier for hva som er skadelig muggsopp. I lufta finnes det normalt mye muggsopp, som vi ikke kan unngå å puste inn. Så jeg tror hele problematikken med muggsopp er overdrevet.Anonymous poster hash: e0570...22a

Der er fra fhi faglige normer for mugg og mugglukt i inneluft, der det viktigste er at synlig mugg og mugglukt ikke er akseptabelt i innemiljø. Muggsoppsporer i inneluften skal være vesentlig lavere enn i utenluften, og ssmmensetninge av muggsopparter skal være omtrent lik. Er den ikke det produserer huset mugg. Ikke uten grunn tar man muggsoppreferanseprøver av uteluften utenfor huset når man har sampet innendørs.

Dersom man bruker sampemetoden for å påvise mugg og ikke måler MVOC/VOC. (sistnevnte metoder har jeg mer tro på enn samping).

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så vidt meg bekjent, som har en far som er spesiaist på området, finnes det ikke noe vitenskaplig bevis for at det er selve muggsporene som forårsaker sykdom/reaksjoner på friske mennesker. Som en anonym bruker skrev litt lengre opp, er det faktisk årsaken til at man i utgangspunktet får mugg, som folk reagerer på.

Man vet at fukt i bygninger er helseskadelig. Vi vet, det er realfag, at fukt fører til mugg og bakterievekst innen en liten uke. Men hvilken komponent i kjeden mellom fukt og mugg / bakterier som gir helseplager vet vi ikke endelig. Noe som egentlig er uten betydning,fordi vi alt vet at der det er fukt er der mugg og disse to ssmmen gir påviselige helseplager. Det er bare snakk om dose og responstid.

AnonymBruker
Skrevet

Der er fra fhi faglige normer for mugg og mugglukt i inneluft, der det viktigste er at synlig mugg og mugglukt ikke er akseptabelt i innemiljø. Muggsoppsporer i inneluften skal være vesentlig lavere enn i utenluften, og ssmmensetninge av muggsopparter skal være omtrent lik. Er den ikke det produserer huset mugg. Ikke uten grunn tar man muggsoppreferanseprøver av uteluften utenfor huset når man har sampet innendørs.

Dersom man bruker sampemetoden for å påvise mugg og ikke måler MVOC/VOC. (sistnevnte metoder har jeg mer tro på enn samping).

Ikke at jeg har noe greie på dette her, men er ikke nettopp dette veldig greie målemetoder for å finne ut man har hatt for høy luftfuktighet i innelufta over en viss tid? Selvsagt vil det bli mer mugg i et fuktig miljø, det blir akkurat som å vanne en plante. Men det er vel heller andre ting høy luftfuktighet fører med seg, som er faren. Ved høy luftfuktighet vil også bakterier og mikroorganismer som er direkte skadelige for mennesker trives bedre - resultatet blir sykere mennesker.

Skrevet

Takk for mange gode råd.

Vi har sjekket takrennen, den leder ned i et rør i bakken, hvor vannet blir ført vet jeg ikke, men tipper det er i orden. 

Drenering i år blir vanskelig, det er en tomannsbolig, så vi må også få med oss den andre eieren på det. 

Vi har snakket med litt forskjellige byggfirmaer. De mente at det sannsynligvis ikke vil være noe problem å utsette det et år (det er jo kun saltutslag, ikke mugg enda). Vi har også planer om å legge på sement de utsatte stedene, som en midlertidig løsning.

Grunnen til at vi er litt stresset med dette er at min samboer reagerer sterkt på fukt/mugg. Nå har vi også rengjort grundig i leiligheten og funnet litt mugg på kjøkkenet og litt mellom fugene på badet, har ennå ikke funnet noen god måte å få det bort.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode råd.

Vi har sjekket takrennen, den leder ned i et rør i bakken, hvor vannet blir ført vet jeg ikke, men tipper det er i orden. 

Drenering i år blir vanskelig, det er en tomannsbolig, så vi må også få med oss den andre eieren på det. 

Vi har snakket med litt forskjellige byggfirmaer. De mente at det sannsynligvis ikke vil være noe problem å utsette det et år (det er jo kun saltutslag, ikke mugg enda). Vi har også planer om å legge på sement de utsatte stedene, som en midlertidig løsning.

Grunnen til at vi er litt stresset med dette er at min samboer reagerer sterkt på fukt/mugg. Nå har vi også rengjort grundig i leiligheten og funnet litt mugg på kjøkkenet og litt mellom fugene på badet, har ennå ikke funnet noen god måte å få det bort.

Hold det så tørt som mulig, så vil ikke muggen utvikle seg. Om det ikke er nok med utlufting, ville jeg satset på en luftavfukter.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode råd.

Vi har snakket med litt forskjellige byggfirmaer. De mente at det

sannsynligvis ikke vil være noe problem å utsette det et år (det er jo

kun saltutslag, ikke mugg enda). Vi har også planer om å legge på

sement de utsatte stedene, som en midlertidig løsning. 

Grunnen til at vi er litt stresset med dette er at min samboer reagerer sterkt på fukt/mugg. Nå har vi også rengjort grundig i leiligheten og funnet litt mugg på kjøkkenet og litt mellom fugene

på badet, har ennå ikke funnet noen god måte å få det bort.

Kun saltutslag ikke mugg, mugg mellom fugene??

Du trenger en grundig kunnskapsoppdatering!

Har du i det hele tatt lest, tatt til deg og forstått det jeg har brukt tid på og skrevet i denne tråden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...