Gå til innhold

Hva er det med mange hundeeieres trang til å "nedgradere" katter og eierne deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier, så er mitt inntrykk at menge hundeeiere liker å påpeke hvor mye bedre hundene deres er, eller hunder generelt. De hevder at hundene er smartere, er glad i eierne sine (i motsetning til katter), og at katter hates fordi de ødelegger biler, driter i blomsterbed og sandkasser. Eller de klager om annet som ikke måtte passe dem, om det så bare er synet av en katt. De mest ekstreme ønsker da å skyte osv...

Poenget er at katteeiere IKKE er så agressive i sine holdninger til hunder, selv om hunder helt klart ikke appelerer til alle mennesker de heller. Mener jeg. Hva kommer det av?

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette kanskje de samme hundeeierne som mener at hunden deres "vet den ikke har lov", "har dårlig samvittighet" og "skammer seg"? Folk som menneskeliggjør dyr gjør det kanskje med både hunder og katter.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Grov generalisering, men katteiere er individualister som er åpne for at andre ikke er slik som dem og trenger ikke stadig bekreftelse fra kjæledyrene sine. Hundeeiere er mer regelbundet, flokkmentalitet og mindre tolerante for andre som ikke er som dem selv, for ikke å snakke om at de trenger mye bekreftelse fra kjæledyrene sine. ;)

Anonymous poster hash: 2da92...493
  • Liker 16
Skrevet

Jeg synes katteeiere og hundeeiere er like flinke til å skryte av hvor mye bedre dyret deres er.

Hundeeiere bruker å si at: hunder er smartere enn katter fordi de kan lære så mye, de er lojale, viser mye glede, og er menneskets beste venn.

Katteeiere bruker å si at: katter er bedre enn hunder fordi de trenger ikke å læres opp til noe, de er selvstendige, smartere, og kan overleve på egenhånd.

• Liker 4
Skrevet

Grov generalisering, men katteiere er individualister som er åpne for at andre ikke er slik som dem og trenger ikke stadig bekreftelse fra kjæledyrene sine. Hundeeiere er mer regelbundet, flokkmentalitet og mindre tolerante for andre som ikke er som dem selv, for ikke å snakke om at de trenger mye bekreftelse fra kjæledyrene sine. ;)Anonymous poster hash: 2da92...493

Denne holdningen ser jeg mye av hos katteeiere, gjerne fulgt av kommentarer om at katter er selvstendige og smarte, mens hunder er dumme siklemaskiner. Ingen fordommer å spore der, nei! :ler:
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre sant; det er mange hundeeiere som har en nedlatende holdning ovenfor katter/katteeiere, de ser ikke nytten i å ha katt for katten "kan ikke" halvparten av det de har dressert hundene til å gjøre; de kan ikke gjøre samme triks (vel, de kan hvis man trener de opp men det er ikke vanlig), man går ikke tur med de (som regel), og mange andre ting hundeeiere gjør med bikkjene sine.

Ofte, ikke alltid, når katteeiere kommer med lignende påstander mot hundeeiere så er det aom et motsvar til de hundeeiere som er nedlatende mot de in the first place.

Anonymous poster hash: 40455...dcf

• Liker 2
Skrevet

Er dette kanskje de samme hundeeierne som mener at hunden deres "vet den ikke har lov", "har dårlig samvittighet" og "skammer seg"? Folk som menneskeliggjør dyr gjør det kanskje med både hunder og katter.

Kanskje tvilsomt om hunder kan ha dårlig samvittighet eller skamme seg, men hunder vet ofte at de har gjort noe som de egentlig ikke hadde lov til.

• Liker 6
Skrevet

Vel... Etter å ha hatt katt og endelig har hund igjen så skjønner jeg ikke hvordan folk kan være kattemennesker og virkelig ikke like hunder. Men det er fordi det er min preferanse. Jeg ser ikke på katteeiere som mindre smarte tullinger av den grunn. Men jeg sier også hva jeg tenker og mener om katt vs. hund. Ikke alle som tåler det, men det er ikke mitt problem.

Og det jeg har lest av katteeiere som ikke liker hunder her er stort sett en lang tirade om siklemaskiner, stinkende, dumme, stygge, møkkadyr. Så at katteeiere er så mye bedre stemmer ikke i det hele tatt basert på hva jeg har sett her :P

• Liker 4
Skrevet

Kanskje tvilsomt om hunder kan ha dårlig samvittighet eller skamme seg, men hunder vet ofte at de har gjort noe som de egentlig ikke hadde lov til.

Jeg vli ikke gå inn på det her for ikke å kjøre tråden off-topic, men dette stemmer ikke. Start gjerne en egen tråd så kan jeg utdype der. :)

• Liker 4
Skrevet

Jeg for min del er både kattemenneske og hundemenneske, og verdsetter begge dyrene for nettopp det de er.

• Liker 4
Skrevet

Synes det går begge veier, jeg. Katteeiere snakker nedlatende om hunder, og hundeeiere snakker nedlatende om katter. Ofte går denne krangelen ut på hvilket kjæledyr som er "best".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne holdningen ser jeg mye av hos katteeiere, gjerne fulgt av kommentarer om at katter er selvstendige og smarte, mens hunder er dumme siklemaskiner. Ingen fordommer å spore der, nei! :ler:

Har ikke du katt? Syns jeg har lest det :klo:

Anonymous poster hash: 3d508...0d7

Skrevet

Liker både hunder og katter jeg,de er herlige :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det går like mye begge veier.

Anonymous poster hash: e46c2...795
Skrevet

Generelt sett så har nok katter en lavere status enn det hunder har. Det er ikke tvil om at de som skaffer seg dyr for status (og ja, noen gjør faktisk det), skaffer seg hund og ikke katt.. Det "flyter over" av katter, de er lette å få tak i, gratis og mange har den holdningen at "katter klarer seg selv", kan ikke oppdras, man får ikke den samme kontakten med en katt o.s.v o.s.v..

Hunder er kanskje også lettere å fatte interesse for i utgangspunktet (for de som ikke har hatt dyr før). Man har hundeutstillinger og hundetrening, vakthunder, jakthunder (altså hunder til ulikt bruk) og generelt sett er det mer sosialt omkring det.

Det ligger dessverre i menneskets natur at det vi kan "bruke til noe" automatisk får høyere verdi. Katter kom jo også til landet som nyttedyr (fanget mus og rotter), men dette arbeidet er ikke noe man ser, og har heller ikke lengre like stor verdi i dagens samfunn.

Alle som har virkelig har lært katter å kjenne, som både har lært nok om katter og har hatt et nært forhold til en katt, ville ikke drømme om å tenke at de er "mindre verd"! Men vi er ulike som mennesker, og ulik når det kommer til hvilken dyreart vi tiltrekkes av i utgangspunktet, og det er dessverre mange som egentlig aldri har gitt katter en sjanse (selv om de har "hatt katt"). Synd for dem, for de går faktisk glipp av mye!

Når det er sagt er det flere hundeeiere som også er veeeldig glad i katter. For noen mistenker jeg at det er en slags guilty pleasure :fnise: ! Jeg har en venn som er en veldig flink hundetrener. Han driver med jakthunder og bruker stort sett all sin fritid på det. Men ah! Dere skulle sett han når han kommer på besøk til meg og Pusina mi! Han rekker knapt å komme inn før blikket begynner å vandre langs gulvet.. opp i sofaen.. opp på klorestativet.. Og så: "Hvor er katten da?" (med vilje ikke Pusina, for han er jo en tøff hundemann må vite..). Jeg:"Hun ligger på badet tror jeg". Han (prøver å høres litt likegyldig): "Jaja, jeg må vel nesten inn å hilse på henne da".

10 minutter etter lister jeg meg ut der døra står på gløtt til badet og hører så vidt over dieselmotor-malingen til Pusina: Ja, du er så fin du Pusina.. ordentlig fin og god pus er du.. og så myk og deilig pels du har da... åja, så fiiiin liten pusejente..."

Når han blir var at han er observert, klarer han ikke å dy seg mer, men spør litt beskjemmet om han får bære henne med seg på stua. Og der ligger Pusina godt plantet i fanget på denne store tøffe mannen under hele besøket mens han stryker og stryker og ikke klarer å skjule at han er bent ut forelsket i den lille pelsklumpen min! :rodmer:

Men noe kattemenneske han der.. neida! :fnise:

• Liker 10
Skrevet

Har ikke du katt? Syns jeg har lest det :klo:

Anonymous poster hash: 3d508...0d7

Jo, jeg har både katt og hunder, og elsker dem akkurat like mye.

Men enkelte katteeiere har rare fordommer mot hunder og hundeeiere, og det legger jeg da merke til selv om jeg har katt selv. :vetikke:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vli ikke gå inn på det her for ikke å kjøre tråden off-topic, men dette stemmer ikke. Start gjerne en egen tråd så kan jeg utdype der. :)

Enig med deg, Tabris. Jeg sier ikke mer :)

Hilsen en hundeeier.

Anonymous poster hash: 2ed67...c0d

Gjest Badebuksa
Skrevet

Menneskeliggjør de dyrene fordi det ikke passer inn med din feilaktige oppfatning av HVA en hund er? Kult! Det skal jeg bruke som argument når jeg taper en diskusjon. "Nå menneskeliggjør du juss"

Skrevet

Grov generalisering, men katteiere er individualister som er åpne for at andre ikke er slik som dem og trenger ikke stadig bekreftelse fra kjæledyrene sine. Hundeeiere er mer regelbundet, flokkmentalitet og mindre tolerante for andre som ikke er som dem selv, for ikke å snakke om at de trenger mye bekreftelse fra kjæledyrene sine. ;)

Anonymous poster hash: 2da92...493

Du er inne på noe der! Det stemmer vel også med at hundeeiere er mere agressive i uttrykksformen mens de som foretrekker katter på en måte vender det andre kinnet til og liksom ikke tillater seg å synke ned på samme nivå.

Selv har jeg hatt to (relativt store) hunder og to egne katter (og en hel haug med fosterhjemskatter) Den katten jeg har nå er rasekatt og jeg stiller den ut. Dermed vet jeg godt at katt kan være mer enn katt som bare går der. Likevel, jeg har vært like glad i begge kattene, samt hundene og anser meg for å være nøytral og i stand til å se at man ikke kan sammenligne disse vidt forskjellige dyreartene.

Det er dessverre sant; det er mange hundeeiere som har en nedlatende holdning ovenfor katter/katteeiere, de ser ikke nytten i å ha katt for katten "kan ikke" halvparten av det de har dressert hundene til å gjøre; de kan ikke gjøre samme triks (vel, de kan hvis man trener de opp men det er ikke vanlig), man går ikke tur med de (som regel), og mange andre ting hundeeiere gjør med bikkjene sine.

Ofte, ikke alltid, når katteeiere kommer med lignende påstander mot hundeeiere så er det aom et motsvar til de hundeeiere som er nedlatende mot de in the first place.

Anonymous poster hash: 40455...dcf

Da har vi gjort de samme observasjonene, godt jeg ikke er alene om å se det :)

• Liker 2
Skrevet

Fordommene går begge veier, men generelt synes jeg mange har lavere terskel for å avlive katter enn hunder.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...