AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #1 Skrevet 1. juni 2015 Hei Jeg sa opp jobben min i januar måned, hvorpå det da fulgte 3 måneders oppsigelsestid; altså til og med april måned. For å lette trivselen for meg denne tiden ble jeg rådet til å ta ut så mange feriedager som mulig frem til mai måned. Jeg tok ut ca 20 dager. Nå i slutten av mai måned ble det så utbetalt feriepenger fra bedriften, og jeg oppdager at jeg ser ut til å ha blitt trukket i mine opptjente feriepenger fra fjoråret tilsvarende de feriedagene jeg tok ut i oppsigelsestiden. Er dette riktig måte å gjøre det på?? Vil det da si at hvis jeg hadde ventet et par måneder med å si opp, og tatt ut feriedagene mine etter utbetalingsdatoen for feriepengene, ville jeg hatt "flaks" og fått alle de opptjente feriepengene fra fjoråret?? Har forresten vært fast ansatt siden 2013. Anonymous poster hash: 79273...4f7
Britt Banditt Skrevet 1. juni 2015 #2 Skrevet 1. juni 2015 Men du har ikke blitt trukket i lønn? I så fall kan det de har gjort stemme. Vanligvis trekker de nok hele junilønna, men utbetaler feriepenger da i stedet (alternativet er jo å trekke for hver dag du har ferie av lønna). Du kan jo ikke få lønn OG feriepenger når du har hatt ferie. 1
Britt Banditt Skrevet 1. juni 2015 #3 Skrevet 1. juni 2015 Så du hadde altså ikke hatt "flaks" om du jobbet til og med juli for eks., du hadde da bare ikke fått lønn i juni, akkurat som "alle andre".
Glitnir Skrevet 1. juni 2015 #4 Skrevet 1. juni 2015 Som Britt Banditt sier: Dersom du fikk full lønn da du tok ut ferie er det riktig å trekke i feriepenger nå. Du har ikke tapt noe på tidspunktet, men det er jo selvsagt slik at dersom du hadde droppet å ta ut ferie hadde din utbetaling blitt større nå (men du har jo fått ferie da, som du vel ikke tar ut senere i tillegg? tar du dobbel ferie blir det jo mindre penger totalt).
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #5 Skrevet 1. juni 2015 Men du har ikke blitt trukket i lønn? I så fall kan det de har gjort stemme. Vanligvis trekker de nok hele junilønna, men utbetaler feriepenger da i stedet (alternativet er jo å trekke for hver dag du har ferie av lønna). Du kan jo ikke få lønn OG feriepenger når du har hatt ferie. Trodde ikke arbeidsgiver normalt sett hadde anledning til å trekke feriepengene, og at fjorårets opptjente feriepenger ble utbetalt i sin helhet uavhengig av hvor mange feriedager man valgte å ta ut i inneværende år...? Dette vil altså si at dersom oppsigelsen min hadde kommet et par måneder senere, og jeg for eksempel hadde tatt ut ferie i hele juni måned, ville jeg ha fått BÅDE alle feriepengene og lønn for hele perioden...? Anonymous poster hash: 79273...4f7
Britt Banditt Skrevet 1. juni 2015 #6 Skrevet 1. juni 2015 Det er ingen som får feriepenger og lønn (med mindre de har en spesiell avtale), så trukket hadde du blitt uansett når du sa opp. Er vel samme om du ble trukket litt av feriepengene enn om du ble trukket i lønn? 1
Glitnir Skrevet 1. juni 2015 #7 Skrevet 1. juni 2015 Trodde ikke arbeidsgiver normalt sett hadde anledning til å trekke feriepengene, og at fjorårets opptjente feriepenger ble utbetalt i sin helhet uavhengig av hvor mange feriedager man valgte å ta ut i inneværende år...? Dette vil altså si at dersom oppsigelsen min hadde kommet et par måneder senere, og jeg for eksempel hadde tatt ut ferie i hele juni måned, ville jeg ha fått BÅDE alle feriepengene og lønn for hele perioden...? Anonymous poster hash: 79273...4f7 Fjorårets opptjente feriepenger skal jo dekke nettopp årets ferie. Så om du fikk lønn da du tok ferie er det klart at de trekker i feriepengene etterpå. Alternativet hadde vært at de trakk deg i lønn for de 20 dagene ferie du tok ut. Da hadde du fått feriepengene utbetalt i sin helhet, men totalt sett hadde det kommet ut på det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå