Gå til innhold

mamma hadde aldri mye penger.. arvelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt over 20 og har bare 50.000 på konto. Føler de fleste på min alder har sånn over 100.000. Jeg er bare redd man på en måte arver foreldres økonomi..livet er liksom ikke spennende..

Anonymous poster hash: 2e3e7...bfc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"Bare" 50000 på kontoen og derfor lite penger mener du?

Hvilken verden lever du I?

Endret av MarianneE
  • Liker 7
Skrevet

Man lærer av foreldrene hvordan man disponerer pengene sine, men det er også personavhengig. Et søsken kan klare å spare mye av lite, mens et annet søsken ikke klarer å spare noe særlig, men heller bruker pengene der og da.

Skrevet

Du har ca. 50 000 mer enn meg på konto, og jeg stresser ikke. Jeg ligger aldri i minus og det er det viktigste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 20 hadde jeg kanskje 5000 på konto :P ta det med ro!!

Nå er jeg 26 og har ca 60 000, men i tillegg masse morro studiegjeld og da:)

Anonymous poster hash: fa673...742

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sosial klasse er arvelig og sosial klasse henger sammen med blant annet økonomi , så det er en viss sannhet i din frykt. Har du noen plan for livet ditt? Hvordan skal du unngå å få dårlig økonomi?

Anonymous poster hash: 51642...8c6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man arver ikke foreldrenes økonomi. Sånt ligger ikke i genene. Den eneste som kan gjøre noe er deg selv. Det har med prioriteringer å gjøre.

Endret av teknosilje
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 21 og har 25000 på sparekonto. Føler de fleste i min omgangskrets har rundt 25-50 000 (uten at det er noe som diskuteres noe særlig). Stress ned, ta utdannelse. Lev med studentøkonomi noen år etter studietiden, og spar opp egenkapital. Dette løser seg :)

Anonymous poster hash: b07d6...cc0
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med to rusmisbrukere og har selv en halv mill i lønn, som jo er langt bedre enn den enorme ubetjente gjelda de hadde til enhver tid.

Anonymous poster hash: 8d249...e03

AnonymBruker
Skrevet

Den sosiale mobiliteten er bedre i Norge enn så og si alle andre land, så du kan senke skuldrene. Du har gode muligheter selv om dine foreldre ikke var flinke med penger.

Moren min kom fra et hjem der pengene knapt strakt til og hun eier store verdier og har solid formue den dag i dag.

Anonymous poster hash: 1be2b...dd8
AnonymBruker
Skrevet

Man arver ikke foreldrenes økonomi. Sånt ligger ikke i genene. Den eneste som kan gjøre noe er deg selv. Det har med prioriteringer å gjøre.

men arv handler da om mer enn gener? Man kan for eksempel ave en kakeoppskrift. Arv i denne sammenheng handler da både om gener og miljø?

Anonymous poster hash: 51642...8c6

• Liker 1
Skrevet

Du arver ikke økonomi, men du påvirkes av hvordan foreldrene dine har det. Hvis du er vokst opp med foreldre som sparer, har budsjett og er flinke økonomisk, har du hvertfall gode forutsetninger for å følge i samme sporet selv. Eventuelt kan du bli bitter for at du aldri fikk sløse like mye som kompisene dine, og dermed bli totalt motsatt.

Uansett, langt fra alle har over 50 000 på bok i en alder av 20. Nå blir det riktignok mer og mer vanlig at foreldre sparer til avkommet fra dag en, men det er jo en litt annen sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...