Gå til innhold

Enerom ved innleggelse på sykehus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Jeg skal sove over en natt på sykehus, i forbindelse med utredning. Er det noen som vet om man pleier å få enerom da? Eller må jeg ligge på rom med mange andre?

Anonymous poster hash: f0b8c...a69
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer het an på hvor du skal, hvilken avdeling, kapasiteten osv. De sykeste på avdelingene pleier å få enerommene/være alene på flersengsrom. Mens de friskeste, som ikke forstyrrer hverandre med å måtte ha mye hjelp om natten osv. De blir lagt sammen, på samme rom.

Anonymous poster hash: 754f5...a22

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på sykehuset. Jeg opererte og måtte sove på rom med to andre. Jeg hadde en relativt omfattende operasjon, men var så lei etter en natt at jeg tvingte i meg et par biter av et knekkebrød før jeg fikk reise hjem på permisjon. Det er dumt at en ikke får hvilt på sykehuset når det egentlig er det en ofte er der for å gjøre.

Men det er jo ikke noe problem bare 1 natt.

Anonymous poster hash: 729f9...681
AnonymBruker
Skrevet

Du må ligge på rom med andre. Er du heldig får du 2-4 manns rom. Men de fleste rommene er 6-10 manns senger. Selv ikke de sykeste som har behov for skjerming og ro får "spesialbehandling" og det handler om at sykehusene ikke har kapasitet til å drive å være hotell.

Jepp desverre, har ligget mange ganger på sykehus selv og vært døden nær og fortsatt måtte ligge på rom med andre. Ihvertfall bedre det enn å måtte ligge på gangen , som også mange må!!!! Huff :( Joda vi er heldige som har gratis sykehus i norge men håper staten bevilger mer penger til sykehusene sånn at dette kan utbedres. Det vondeste jeg ser når jeg er på sykehus er særlig når eldre alvorlig syke må ligge på gangen, akuratt som at de er mindre verdt enn yngre, og at de ikke betyr noe eller har noen personlighet sånn at de liksom syntes det er helt ok at ALLE som går forbi i gangen ser de. Kjempe vondt å se .

Anonymous poster hash: cfede...3d9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at de fleste sykehus har såpass begrenset med plass at man skal ha særs gode grunner for å få enerom. Jeg har selv opplevd både søvnvansker og nærmest skumle opplevelser fordi jeg har delt rom med f.eks. gamle damer som trenger (eller krever) konstant hjelp både dag og natt, og også folk som virker demente eller psykisk ustabile.

Jeg tror Ts bør belage seg på flermannsrom og heller ta det som en hyggelig overraskelse om det blir enerom.

Anonymous poster hash: d66be...862
AnonymBruker
Skrevet

Du må ligge på rom med andre. Er du heldig får du 2-4 manns rom. Men de fleste rommene er 6-10 manns senger. Selv ikke de sykeste som har behov for skjerming og ro får "spesialbehandling" og det handler om at sykehusene ikke har kapasitet til å drive å være hotell.

Jepp desverre, har ligget mange ganger på sykehus selv og vært døden nær og fortsatt måtte ligge på rom med andre. Ihvertfall bedre det enn å måtte ligge på gangen , som også mange må!!!! Huff :( Joda vi er heldige som har gratis sykehus i norge men håper staten bevilger mer penger til sykehusene sånn at dette kan utbedres. Det vondeste jeg ser når jeg er på sykehus er særlig når eldre alvorlig syke må ligge på gangen, akuratt som at de er mindre verdt enn yngre, og at de ikke betyr noe eller har noen personlighet sånn at de liksom syntes det er helt ok at ALLE som går forbi i gangen ser de. Kjempe vondt å se .

6-10 mannsrom? Hvor i alle dager har de det, bortsett fra på oppvåkninga? De aller fleste flermannsrom er da med 4-5 senger men det er ille nok.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

6-10 mannsrom? Hvor i alle dager har de det, bortsett fra på oppvåkninga? De aller fleste flermannsrom er da med 4-5 senger men det er ille nok.

Kan skrive under på at det er ille nok. Mitt siste sykehusopphold var helt jævlig. Havnet på 4-sengs rom, der de 3 andre var veldig gamle (og jeg er 50...) To av dem skrek og gråt i timesvis, og etter noen timer holdt det på å klikke for meg. Jeg ba desperat om en seng ute på gangen. Og heldigvis ordnet en snill sykepleier en liten krok for meg ute på gangen, med skjermbrett. Jeg var sliten etter en operasjon, og klarte bare ikke å dele rom med folk som hylte, skrek og gråt. Jeg trengte søvn og hvile.

Anonymous poster hash: 05ad8...f50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Du må ligge på rom med andre. Er du heldig får du 2-4 manns rom. Men de fleste rommene er 6-10 manns senger. Selv ikke de sykeste som har behov for skjerming og ro får "spesialbehandling" og det handler om at sykehusene ikke har kapasitet til å drive å være hotell.Jepp desverre, har ligget mange ganger på sykehus selv og vært døden nær og fortsatt måtte ligge på rom med andre. Ihvertfall bedre det enn å måtte

ligge på gangen , som også mange må!!!! Huff :( Joda vi er heldige

som har gratis sykehus i norge men håper staten bevilger mer

penger til sykehusene sånn at dette kan utbedres. Det vondeste jeg

ser når jeg er på sykehus er særlig når eldre alvorlig syke må ligge

på gangen, akuratt som at de er mindre verdt enn yngre, og at de

ikke betyr noe eller har noen personlighet sånn at de liksom syntes

det er helt ok at ALLE som går forbi i gangen ser de. Kjempe vondt

å se . Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

cfedee59d7af946f5eaf640c353e03d9"] cfede...3d9 [/

quote]

Og her kom det en som virkelig har oversikten over alle sykehus i hele Norge?

Jeg har lagt alene på tresengsrom på Ullevål, på Riksen, vært på pasienthoteler m.m. De siste årene. Ti sengs rom har jeg enda til gode å se. Det er da ikke nødvendig å skremme vettet av TS, vel?

Kan hende får hun være på et nytt sykehus, med enerom og eget bad, for alt det vi vet. Spørs helt hvor hun skal i Helse Norge, det.

Anonymous poster hash: 754f5...a22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om de har VIP billett går det sikkert bra. Eller så kan de ringe Prinsesse Grå og spørre om de kan låne rommet hennes, deres kongelige høyhet.

Anonymous poster hash: 28a91...946
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Aldri opplevd enerom på sjukehus. Men jeg erklok av skade og har med meg ørepropper. Min flaks gjør at jeg ALLTID har havnet på rom med noen som snorker eller roper..

Edit: Hørtes jo ut som jeg har klippekort på sjukehus da :skratte: Det er kanskje snakk om 3 ganger.

Endret av Leini
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Ble vell bare mer nervøs nå.. I brevet fra sykehuset står det at jeg skal hvile og unngå stress. Skal sjekke stresshormonet mitt, og da hjelper det hvertfall ikke for meg å ligge på rom med mange andre når jeg i tillegg har sosial angst. Men vet ikke om det blir tatt hensyn til..

Skrevet

Det er de sykeste, døende, krevende (skikkelig demente feks) og barn som får enerom. Med mindre det er ledig kapasitet. Der hvor jeg jobbet en gang måtte de som var til utredning (og ikke direkte syk) ligge på korridor eller 4mannsrom.

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs på hvilket sykehus du skal være på. De nyeste sykehusene har bare enerom, noen har en del enerom andre har få enerom pr avd.

Det er de sykeste som får enerommene. Med sykeste så menes det døende, alvorlig syke eller smitte. At du er f.eks er nyoperert med store smerter er ingen "unnskyldning" for å få enerom. Normalt så er det 2 eller 4 mannsrom.

Du får krysse fingrene for at du får et 2 mannsrom og deler med en som er rolig.

Anonymous poster hash: f7d03...544
AnonymBruker
Skrevet

Etter 20 år i helsevesenet, på mange ulike arbeidsplasser, har jeg ALDRI opplevd 10-mannrom, så det er bare unødvendig skremseslspropaganda. Du må regne med å ligge på flermannsrom, 3- og 4 mannrom er mest vanlig, dobbeltrom noen steder. Ta med ørpropper og be om noe å sove på hvis det blir for ille. Det er bare en natt, sannstnligvis går det mye bedre enn du tror. Enerom er for døende, smittepasienter, pasienter med skjermingsbehov eller de som f.eks må ha med baby fordi de ammer. På min avdeling er det 30 sengeplasser, hvorav to enerom, to tomannsrom og resten tremannsrom.

Anonymous poster hash: 38201...d16

AnonymBruker
Skrevet

Det var det når jeg lå på Aker ihvertfall, om det var 8 eller 10 senger husker jeg ikke men enten 8 eller ti. Har også blitt operert på Ullevål og gikk forbi rom som var større enn det jeg lå på da (som var 4 manns rom). Skjerp dere med å være så nedverdigende mot folk bare fordi de kommer med info som er ukjent/sjokkerende for deg!

• Liker 1
Skrevet

Jeg var en natt på A-hus og måtte ligge på gangen. Nå lå jeg bare til observasjon, så synes egentlig det er helt fair at andre, mer alvorlig syke fikk ligge på rom. Eneste som var litt kjipt var å måtte bruke toalett inne på rommene til folk, siden A-hus ikke er laget for å ha folk i korridorene.

Ta med ørepropper, kanskje sovemaske, så skal det gå helt fint.

Men hvis det er som du sier, at de skal observere stresshormoner ellerno kan det jo hende du får enerom. F.eks. folk som blir observert mtp. epilepsi eller andre ting får nok egne "observasjonsrom" ellerno?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mange sykehusopphold og kun 2 ganger enerom. Det var da jeg var på intensiven og de ikke visste om jeg overlevde. De andre gangene på rom med andre, inntil 3 andre. Og et par ganger på gangen (relativt syk med hjerteinfarkt).

Anonymous poster hash: cb652...e79
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Ble vell bare mer nervøs nå.. I brevet fra sykehuset står det at jeg skal hvile og unngå stress. Skal sjekke stresshormonet mitt, og da hjelper det hvertfall ikke for meg å ligge på rom med mange andre når jeg i tillegg har sosial angst. Men vet ikke om det blir tatt hensyn til..

Sosial angst blir ikke tatt hensyn til nei. Ikke fordi vi vil være kjip, men fordi de som havner på enerom trenger der mer.

Egentlig skal du være glad hvis du slipper enerom, der ligger de enten for døden, eller med kroppsvæsker som siver ut alle veier;) Der er tross alt bare snakk om én natt. Jeg har hatt pasienter på firemannsrom som har lagt der i 5-6uker.

Anonymous poster hash: d65a4...70c

Skrevet

Eneste gangen jeg har fått enerom, er når jeg har fått "smitterommet". Altså, når de har vært redd for at jeg har noe smittsomt. Da har til og med fjernkontrollen til tven vært inndekket i plastfolie.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, på St. Olavs Hospital i Trondheim er det bare enerom. Der klager eldre pasienter over at det er kjedelig  :rolleyes:

Anonymous poster hash: 86221...5a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...