AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #1 Skrevet 31. mai 2015 Når man blir ufør får en slags kort som legmitasjon. Hva brukes den til? Er det det som kalles honnør?Anonymous poster hash: 178d7...eb6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #2 Skrevet 31. mai 2015 Ja, den brukes i kollektivtrafikken. Anonymous poster hash: 0bce7...ee0
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #3 Skrevet 31. mai 2015 Ok trodde honnør kun de over 67år. Gjelder det busskort, fly og tog ferje osv?Anonymous poster hash: 178d7...eb6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #4 Skrevet 31. mai 2015 Og er det uansett om en har 100% ufør el 60% får man rabatt?Anonymous poster hash: 178d7...eb6
Perelandra Skrevet 1. juni 2015 #5 Skrevet 1. juni 2015 Ok trodde honnør kun de over 67år. Gjelder det busskort, fly og tog ferje osv?Anonymous poster hash: 178d7...eb6 Sitat Regjeringen.no - "Retten til honnørrabatt på 50 prosent på enkeltbillett fremgår av presiseringen i nyere opptrykk av honnørkortet. Denne retten gjelder kun for tilskuddsberettiget kollektivtransport. Generelt vil kommersielle ruter (ruter som ikke mottar offentlig støtte, som for eksempel ekspressbussruter) ha stor grad av takstfrihet - blant annet når det gjelder utforming av rabattordninger og fastsetting av rabattnivået. Dette innebærer at honnørrabatten er lavere enn 50 prosent for flere av de kommersielle rutene." Både pensjonister over 67 år og uføre med en grad på minimum 50%, har rett på honnørrabatt. Jeg bor i Akershus,og her gir honnørkort rett på halv pris all kollektivtransport i Stor-Oslo området. Som det står i sitatet, kan kommersielle transportselskaper bestemme selv hvordan de fastsetter honnørrabatten. For bussruter og ferger er det vanlig med halv pris, men hvor stor rabatten er for fly vet jeg ikke. Kanskje det variere mellom selskapene? 1
Sugerøret Skrevet 1. juni 2015 #6 Skrevet 1. juni 2015 (endret) Honnørbillett på tog,tbane,buss og ferger.Jeg vet ikke om det er slikt fortsatt,men fikk også honnørrabatt på museum osv. Dessuten får den som følger meg,samme type rabatt. Det kalles ledsagerbevis. Endret 1. juni 2015 av Kårky
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #7 Skrevet 1. juni 2015 Dere er herlige takk Anonymous poster hash: 178d7...eb6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #8 Skrevet 1. juni 2015 Honnørbillett på tog,tbane,buss og ferger.Jeg vet ikke om det er slikt fortsatt,men fikk også honnørrabatt på museum osv. Dessuten får den som følger meg,samme type rabatt. Det kalles ledsagerbevis. Ledsagerbevis er noe helt qnnet enn honnørkort. Ledsagerbevis/kort får en hos hjemmekommunen, fordi man ikke kan gjøre ulike ting uten å ha ledsager/"hjelper" med seg. Anonymous poster hash: 6577a...044 4
Sugerøret Skrevet 1. juni 2015 #9 Skrevet 1. juni 2015 (endret) Det står ledsager bak på mitt honnørkort .Har faktisk ikke en ledsager,men når mannen er med,går han som ledsager.Ikke har jeg behov for en heller ,men fikk dette fra NAV.. Endret 1. juni 2015 av Kårky 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #10 Skrevet 1. juni 2015 Det står ledsager bak på mitt honnørkort .Har faktisk ikke en ledsager,men når mannen er med,går han som ledsager.Ikke har jeg behov for en heller ,men fikk dette fra NAV.. Det er ulovlig å utnytte kortet å bruke det med sin egen mann/dame. Det står i brevet du fikk. Anonymous poster hash: 811f8...d33 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #12 Skrevet 1. juni 2015 "Ordningen med honnørrabatt gjelder for alle transportmidler som får offentlig støtte, uavhengig av reiseavstand. Uførepensjonister og sterkt synshemmede reiser for halv pris på jernbane, sporvogn (trikk), T-bane/forstadsbane, bil- og båtruter, fylkes- og riksvegfergeruter. Det samme gjør ektefelle og registrert partner i samsvar med partnerskapsloven når de reiser sammen. Døvblinde har rett til å ta med seg ledsager gratis når de løser honnørbillett på jernbane, sporvogn, buss, båt og ferge, men ikke med fly. For bil- og båtruter som drives uten offentlig tilskudd er det ofte satt som konsesjonsvilkår at det skal gis 50 prosent honnørrabatt. For flyruter som drives uten offentlig tilskudd er det ikke slike konsesjonsvilkår. Flyselskapene fastsetter selv priser, rabatter og vilkår, uten godkjenning fra myndighetene På de fleste flyavganger omfatter honnørrabattordningen kun et begrenset antall passasjerseter." https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/nou-2001-22/id143931/?docId=NOU200120010022000DDDEPIS&q=&navchap=1&ch=10 Og ja, ektefelle/partner får også honnørrabatt når denne reiser sammen med kortets eier. Anonymous poster hash: 55c9e...cb1 2
Sugerøret Skrevet 1. juni 2015 #13 Skrevet 1. juni 2015 Takk til ab 12 som orket å finne frem alt det der
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2015 #14 Skrevet 24. juni 2015 Det er ulovlig å utnytte kortet å bruke det med sin egen mann/dame. Det står i brevet du fikk.Anonymous poster hash: 811f8...d33 Det er feil. I min kommune kan honnørkortet brukes på enkelte sosiale områder, som museum og kino. Vi får 50% rabatt.Anonymous poster hash: ad43b...0bd 1
Million Skrevet 24. juni 2015 #15 Skrevet 24. juni 2015 (endret) Ok trodde honnør kun de over 67år. Gjelder det busskort, fly og tog ferje osv?Anonymous poster hash: 178d7...eb6 Du får honnør-rabatt uansett alder, så lenge du er offentlig uføretrygdet. Kortet gjelder transportmidler som mottar statlig/offentlig støtte, som busser og tog. Gjelder ikke fly, og muligens ikke ferje. Jeg har aldri brukt mitt på ferje, så det siste er jeg usikker på. Men får ferjen offentlig støtte så gjelder det vel der også. Jeg har honnørkort pga jeg er uføretrygdet, og får derfor halv pris på bussen og på NSB tog. Det står faktisk bakpå kortet at også din ektefelle/partner som er med på samme reisen (følge) får honnørrabatt. Det må være registrert parner etter partnerskapsloven eller ektefelle, uansett alder. Så skal du og partneren din ta toget, får begge 50% rabatt siden dere reiser i følge. Endret 24. juni 2015 av Million
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #16 Skrevet 3. februar 2016 Står det uføregrad på dette honnørkortet? Hva med de som har såkalt gradert ufør og jobber 60% og er kun 40% uføretrygdet? Vil også disse kunne benytte seg av honnørrabatt? Anonymkode: 401c8...48e
Million Skrevet 3. februar 2016 #17 Skrevet 3. februar 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Står det uføregrad på dette honnørkortet? Hva med de som har såkalt gradert ufør og jobber 60% og er kun 40% uføretrygdet? Vil også disse kunne benytte seg av honnørrabatt? Anonymkode: 401c8...48e Samme spørsmålene nå igjen!?? LESER ikke folk noe før de skriver eller? Det er gjentatt til det kjedsommelige mange steder i tråden, svarene på det du spør om der. Det står IKKE uføregrad på honnørkortet, nei. Skulle bare mangle, de kan ikke drive og oppgi helseopplysninger på den måten! Man må være minst 50% ufør for å få kortet. 50% eller mer. Så er du 40% uføretrygdet, får du IKKE honnørkortet, og vil ikke kunne benytte honnørrabatten på tog, buss og kommunale transportmidler. 5
Million Skrevet 3. februar 2016 #18 Skrevet 3. februar 2016 (endret) Den 31.5.2015 at 0.24, AnonymBruker skrev: Når man blir ufør får en slags kort som legmitasjon. Hva brukes den til? Er det det som kalles honnør? Anonymous poster hash: 178d7...eb6 Hvis det er det oransje kortet du mener, som det står "Honnørrabatt Tilleggslegitimasjon" på, så er det ditt bevis for at du er uføretrygdet og har rett på honnør-rabatt på offentlige kommunale transportmidler (transportmidler som mottar statlig støtte). For eksempel bussen. Kortet vises frem når du kjøper billett av sjåføren, så han ser ditt bevis på at du har krav på halv pris. "En honnørbillett, takk" sier man da til sjåføren Ved kontroll ombord på tog eller buss må man fremvise honnørkortet i lag med vanlig legitimasjon, som f.eks. bankkort eller førerkort. Honnørrabatt gis bare på transportmidler og gir deg halv pris på bilettene. Har du en person med deg ("ledsager") så har også ledsager rett på den samme rabatten. Dette fordi at en del gamle og uføre trenger støtte for å komme seg rundt, og en ledsager vil da hjelpe en ufør å komme seg ut mer. Med halv pris til ledsager også, tenker man at eldre og uføre vil lettere kunne komme seg rundt. Endret 3. februar 2016 av Million
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2016 #19 Skrevet 3. februar 2016 8 minutter siden, Million skrev: Samme spørsmålene nå igjen!?? LESER ikke folk noe før de skriver eller? Det er gjentatt til det kjedsommelige mange steder i tråden, svarene på det du spør om der. Det står IKKE uføregrad på honnørkortet, nei. Skulle bare mangle, de kan ikke drive og oppgi helseopplysninger på den måten! Man må være minst 50% ufør for å få kortet. 50% eller mer. Så er du 40% uføretrygdet, får du IKKE honnørkortet, og vil ikke kunne benytte honnørrabatten på tog, buss og kommunale transportmidler. Helt utrolig hvordan dette mennesket tygger på det samme om igjen og om igjen. Begynner virkelig å lure på motivet til vedkommende. Anonymkode: 8cf14...1de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå