Gå til innhold

dere med barn delt/felles økonomi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurer hvordan andre har det og hvorfor mange mener felles økonomi er ett must når man har barn..

Her i huset har vi aldri hatt det.

Siste årene nå har jeg begynt å ta noe av det faste, barnehage, strøm og noe mere så vi havner ca likt.

men utenomdet så blir det helt feil..

Jeg ahr utbetalt totalt rundt 12.000 i mnd..

Han har oppimot 30.000-,

Det ville jo vært «urettferdig» om jeg skulle bruke av de pengene på ting til meg om man kan si det slik..

mat osv er selvsagt en ting men.

Nå skal det sies han bruker veeeeeldig lite penger utenom litt mat og faste utgifter ofc, så han sparer mye og det er jo ett mega pluss :)

men er dette egentlig så uvanlig da??

Anonymous poster hash: 4d2e3...d92
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber han mer enn deg siden han tjener mer? Overtid/reising etc? I så fall tar kanskje du mer av jobben med hus og barn, og dere bør etter min mening dele pengene likt.

Vi har felles økonomi fordi vi er en familie, vi deler både ansvar, plikter og penger. Jobber jeg overtid en kveld så betyr det mer arbeid for mannen på hjemmebane. Det kunne ikke falle meg inn å da beholde overtidsbetalinga selv.

I tillegg er det veldig praktisk med felles økonomi. Vi slipper å regne på hvem som har betalt for hva. Vi har faste "lommepenger" som vi bruker på hva vi vil, men mat, barneutstyr osv. går fra felleskontoen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvirfor satse på et liv med en person som ikke er villig til å dele sin komfortable tilværelse med deg?

"Vi deler hud og hår, seng og barn, men pengene mine skal jeg ha selv..."

Anonymous poster hash: 1245e...938

• Liker 1
Gjest solavskjerming
Skrevet

Vi har felles økonomi, og ca 15.000 kr forskjell i mnd. For oss fungerer det veldig fint ihvertfall. Vi har valgt å dele livet med hverandre, og synes det er mest naturlig og også dele økonomi :-)

Skrevet

Her går alt inn i en pott og alt ut fra samme pott....

Han tjener mer enn meg, men har også tre barn fra før i tillegg til vår felles, i tillegg til en hobby som koster litt. Jeg gjør absolutt mest hjemme til tross for at vi begge jobber 100%.

Alt i alt vil jeg tro at det jevner seg nogenlunde ut i det lange løp....

AnonymBruker
Skrevet

Jobber han mer enn deg siden han tjener mer? Overtid/reising etc? I så fall tar kanskje du mer av jobben med hus og barn, og dere bør etter min mening dele pengene likt.

Vi har felles økonomi fordi vi er en familie, vi deler både ansvar, plikter og penger. Jobber jeg overtid en kveld så betyr det mer arbeid for mannen på hjemmebane. Det kunne ikke falle meg inn å da beholde overtidsbetalinga selv.

I tillegg er det veldig praktisk med felles økonomi. Vi slipper å regne på hvem som har betalt for hva. Vi har faste "lommepenger" som vi bruker på hva vi vil, men mat, barneutstyr osv. går fra felleskontoen.

Nei helt likt.

Jeg er "lærling" typ.. Om man ksn kalle det det:)

Han driver eget firma.

Vi jobber likt med like tider, gjør det samme hjemme stort sett..osv;)

Anonymous poster hash: 4d2e3...d92

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg singel da, men min ekssamboer insisterte på at vi ikke skulle ha felles økonomi. Ja vel. Greit nok. Men hver bidige måned måtte jeg spørre hvordan vi skulle fordele regningene, og hver bidige måned ble det krangel fordi "han hadde så dårlig råd" (han tjente ca 50-100k mer i året enn meg). Så da endte det med at jeg betalte flere regninger enn han, pluss alt til barna, og ikke fikk spart noe. Så etter en stund kom det frem at han hadde spart 200k bak min rygg.. Noe han såklart ikke forsto noe av :fnise:

Anonymous poster hash: 0cc15...24a

AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles økonomi. Han har barn fra tidligere forhold, hvor jeg også bidrar med det barnet trenger og kan like gjerne som han gå på handletur med barnet.

Han tjener mer enn meg, men her går alt inn i samme pott fordi vi er en familie. Sparingen er felles og vil snart gå over til felles konto.

Ja, det 《smarte》 valget er nok å ha egen sparing, men kjærlighet og fellesskap går høyere enn 《Herregud, dere kommer til å skilles, du/han er dummeste som ikke tenker så langt》.

Nei, vi tenker langsiktig over ikke å ha krangler om økonomi. Må bilen på reparasjon, ja da er det enkelt, vi tar fra felles konto som begge bidrar med ut fra evne.

Anonymous poster hash: 3e097...b89

Skrevet

Vi har ikke felles økonomi som felles regningskonto osv, men vi har likevel felles økonomi. Han tjener ca det dobbelte av meg, vi har vel rundt 50-55 000 utbetalt. Han betaler selvfølgelig mest da han tjener mest, noe annet hadde vært urettferdig.

Det blir jo feil om han sparer masse og du ikke får spart noe som helst.

Her sparer vi begge, men jeg regner med han sparer litt mer enn meg ☺

Vi har 2 felles barn og eier bolig 50/50 selv om han betaler hele lånet. Jeg betaler bhg, strøm, kommunale utg osv. Vil tro vi bruker ca samme % av lønna vår på faste utgifter som omhandler familien og hus.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et felles betalingskort hvor vi "deler" regningen etterpå. Ellers har vi ikke felles økonomi. Men dette har mye med at jeg har vært mye arbeidsledig og ikke alltid har hatt så mye å bidra med. I det siste har jeg ikke hatt dagpenger engang.... helt utrolig hvor liten man egentlig trenger av ting og tang! (ikke mange kronene jeg har brukt på meg selv det siste halve året!)

Anonymous poster hash: 61dc0...707
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært samboere i mange år, ble foreldre for ett år siden. Vi overfører penger til felleskonto for husleie, lån, strøm, forsikringer, mat, reiser, bilutgifter etc etc, altså alt som går til fellessaker. Har i tillegg felles sparekonto. Jeg tjener noe mer enn ham, og overfører derfor litt mer til fellesen, og her betales det meste fra.

Det som er igjen på egen konto bruker vi som vi vil - når vi er ute på egenhånd, duppeditter til oss selv, studielån eller sparing. Det er vel cirka 15 000 "igjen" til hver av oss pr måned som vi bruker som vi vil.

Anonymous poster hash: 7cbb7...9e5
Gjest Magdalene
Skrevet

Vi har felles.

Setter inn en del på regningskonto hver mnd.

Resten bruker vi på sparing, oss og ungene. Hvem som betaler hva tenker vi ikke på. En av oss har alltid bankkortet med.

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har ca 4000 mer utbetalt per mnd enn det jeg har.

Når vi får lønningene våre, setter vi en fast summ inn på en felleskonto, som vi også betaler lån og slikt fra, og alt til barna betales derfra.. Da setter han inn 4000 mer enn meg der. Resten av lønningene våre beholder vi på våre egne kontoer, som vi kan bruke fritt på det vi vil. Jeg er veldig fornøyd med å ha det slik. Så slipper jeg å "be om lov" for å kjøpe meg alt mulig unødvendig, og reise på jenteturer, og jeg slipper å stresse over hvor mye han bruker på sine sære hobbyer.

Anonymous poster hash: 41021...421
Gjest Magdalene
Skrevet

Så slipper jeg å "be om lov" for å kjøpe meg alt mulig unødvendig, og reise på jenteturer, og jeg slipper å stresse over hvor mye han bruker på sine sære hobbyer.

Anonymous poster hash: 41021...421

Ingen av oss trenger heldigvis å be om lov til å bruke penger på der vi ønsker, til tross for felles økonomi. Og bruker penger både på shopping og turer som vi måtte ønske.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er gift og har hatt felles økonomi siden vi flyttet sammen. Han tjener litt mer, jeg gjør litt mer hjemme og føler det er en rettferdig fordeling. Vi deler livet og vi deler godene. Jeg tror nøkkelen til suksess her, altså at alle er fornøyde, er at man har noenlunde lik oppfatning hvordan penger brukes. Hadde ikke klart å ha felles økonomi som sløser og der pengene brenner i lommen dagen etter lønning. Anonymous poster hash: 21fe5...7a5

Skrevet

Vi har barn fra før begge to, og vi har delt økonomi.

Han har to annenhver uke, mens jeg har hovedomsorgennfor et.

Vi har en felleskonto som vi setter inn lik sum som går til mat, faktiske kostnader, bilutgifter, strøm ol.

Han står for ting til sine barn, mens jeg det samme til mitt barn. Da tenker jeg på fritidsaktiviteter, klær osv.

• Liker 1
Skrevet

Den med laveste lønnen vil som regel ha felles konto

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her går alle pengene inn på en felles konto som vi begge har kort til. Der ifra går det ett fast trekk til felles sparekonto, resten går til regninger, mat, klær osv. Aldri vurdert å gjøre det på noen annen måte. Han tjener mer enn meg, men det har han ikke alltid gjort.

Anonymous poster hash: efd54...854
AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles økonomi, men ikke felles konto.

Her betaler den som har mest på konto. Jeg betaler definitivt mest, men jeg tjener mest også.

Anonymous poster hash: 2dc69...ae5
AnonymBruker
Skrevet

Vil virkelig anbefale at dere begge betaler inn til felles konto, ut fra hvor mye dere tjener selvfølgelig, til alle felles utgifter. Så kan dere beholde noen tusen hver til klær og personlig forbruk. Slik unngår dere at det plutslig bli uenighet om pengebruken. For tro meg, det kan komme selv om det virker fjernt nå. Og jeg håper for din skyld at dere har en klar avtale i forhold til bolig m.m., slik at du ikke plutselig står uten noen ting om det skulle bli samlivsbrudd. Ikke la han betale ned på boliglån mens du tar resten feks.

Anonymous poster hash: c00d1...d15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...