Gå til innhold

Hvordan fjerne lysbryter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lysbryter-innfelt-RS16-Plus-hvit-1-6-El_

Hvordan fjerner man en sånn? Jeg ønsker å male veggen, og lysbryteren har gulnet og er slett ikke en fryd for øyet.

Men hvordan fjernes den? Har jeg overhodet lov til å fjerne den selv?

Og må det elektriker til når det skal settes på en ny av samme type? Jeg blir ikke klokere av å google.

Anonymous poster hash: f4604...fe9
AnonymBruker
Skrevet

det der er ikke selve 'lysbryteren' det er bare et deksel, og det kan du fint skru av og bytte selv.

Anonymous poster hash: 8ad82...f01
AnonymBruker
Skrevet

Mn jeg ser ingen skruer der, det er hele problemet.

Skrevet

Det eneste du trenger å bytte, er de gulnede plastdelene: selve bryteren + rammen rundt. Dette trenger man ikke være elektriker for å gjøre.

Du fjerner først selve vippebryteren. Hvis du ser nøye på den, vil du oppdage at det er et lite, knapt synlig hakk i den ene enden. Vanligvis er dette synlig når bryteren er i av-posisjon. Lirk et skrujern eller en kjøkkenkniv inn i dette hakket og vipp av bryteren.

Når bryteren er av, vil du se at rammen holdes fast av plastklemmer. Du vipper ut disse på begge sider, og så løsner rammen. Regn med at den kanskje er malt fast, dersom noen tidligere har malt veggen uten å ta av bryteren.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste du trenger å bytte, er de gulnede plastdelene: selve bryteren + rammen rundt. Dette trenger man ikke være elektriker for å gjøre.

Du fjerner først selve vippebryteren. Hvis du ser nøye på den, vil du oppdage at det er et lite, knapt synlig hakk i den ene enden. Vanligvis er dette synlig når bryteren er i av-posisjon. Lirk et skrujern eller en kjøkkenkniv inn i dette hakket og vipp av bryteren.

Når bryteren er av, vil du se at rammen holdes fast av plastklemmer. Du vipper ut disse på begge sider, og så løsner rammen. Regn med at den kanskje er malt fast, dersom noen tidligere har malt veggen uten å ta av bryteren.

Tusen takk, dette var en lettfattelig forklaring! :blomst: Pustet lettet ut da jeg så det hakket, nå skal de gulnede, 30 år gamle bryterne bort!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...