AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #1 Skrevet 31. mai 2015 Vi bor i et borettslag (lavblokker) hvor vi og naboen har leilighet på bakkeplan. Alle leiligheter har avsatt areal til terrasse om de ønsker å bygge det. Alt annet er fellesareal. Naboene bor på hjørnet av blokken, og vi bor ved siden av. De har fått godkjent en platting på feil side av bygget, altså ved siden av oss (deres areal til terrasse er egentlig avsatt rundt hjørnet), men ettersom den er å regne som platting, fikk de bygge den på et annet sted enn der det egentlig var meningen at den skulle stå. Nå har det seg sånn at vi går forbi plattingen deres (på fellesarealet) når vi f.eks. skal ha med barnevogna (barnet sover i vogna på terrassen vår, så når vi skal ut, triller vi vogna rundt ute i stedenfor å trille den gjennom leiligheten). De uttrykker stadig vekk at de misliker at vi går forbi, og vi har poengtert flere ganger at det er fellesareale, og at vi må forbi med vogna. Jeg forstår godt at det er ubehagelig med mennesker utenfor vinduene, men de bor tross alt på bakkeplan i et borettslag uten private områder, i en stor by! Er jeg på bærtur? Jeg går konstant rundt med en vond følelse i magen, og hater når det er vondt blod mellom oss og andre. Etterhvert som barnet vårt blir eldre, og er mer ute og leker, så vil h*n jo bevege seg friere på fellesareale (utenfor naboenes leilighet blant annet) slik de andre barna i borettslaget gjør, og da blir det jo sikkert litt flying frem og tilbake etter barnet. Dette kommer selvfølgelig ikke til å falle i god jord hos naboene, men vi må jo få bevege oss på fellesareale utenfor her. Vi prøver å unngå å gå forbi når vi ikke må, men de er skikkelig ubehagelige mot oss likevel. Synes det er ukomfortabelt å i det hele tatt være på vår egen terrasse. Huff, vet ikke hva jeg ville med dette... Men hele situasjonen er så teit og det hjelper ikke å prate med dem. Anonymous poster hash: 12663...294
stan Skrevet 31. mai 2015 #2 Skrevet 31. mai 2015 Kan jo gå an å høre litt med styret i borettslaget. Eller bedre sørge for å bli innvalgt i styret selv, det har mange fordeler, og som oftest har borettslag problemer med å få med folk. Ikke sikkert det løser det konkrete problemet, men det kan hjelpe på å øke presset på naboen.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #3 Skrevet 31. mai 2015 fellesareal er fellesareal. de har ikke noe de skulle ha sagt når de var fulstendig klasr over grensene (håper jeg) Anonymous poster hash: f9232...e47 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #4 Skrevet 31. mai 2015 Plages de av aktiviteter på fellesarealet får de gjøre en av to ting. Flytte eller plassere høye busker til skjerming for innsyn. At dere går med vogn og barn leker er ikke noe de har rett til å klage på. Bortsett fra unødig støy da.Anonymous poster hash: 99a54...8ff 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #5 Skrevet 31. mai 2015 Ta dette skriftlig opp med styret. Det skalnikke være lov å omgjøre fellesareal sånn uten videre til "privat område". evtentuelt kkan du forhøre deg med de som driver med byggesak i kommunen din, mener kom. Skal godkjenne bruksendring av fellesareal. Anonymous poster hash: f5913...132
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #6 Skrevet 1. juni 2015 Ta dette skriftlig opp med styret. Det skalnikke være lov å omgjøre fellesareal sånn uten videre til "privat område". evtentuelt kkan du forhøre deg med de som driver med byggesak i kommunen din, mener kom. Skal godkjenne bruksendring av fellesarealAnonymous poster hash: f5913...132 Ja, dette stusset jeg litt over også. Men styret sa at det kunne vært et tema om plattingen var privat eller ikke, ettersom den ikke er søkt om å bli omgjort fra fellesareal. Men jeg har ikke lyst til å skape noe problemer i forhold til en platting som allerede er bygget. Den kan gjerne være der for min del, det er bare så irriterende at vi ikke skal få bruke det lille fellesareal som er igjen etter at de har tatt sin urettsmessig del. Men hvis de begynner å hindre oss i å gå forbi, da skal jeg vurdere å ta opp saken om platting!Anonymous poster hash: 12663...294
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #7 Skrevet 2. juni 2015 Folk som ikke vil ha noe innsyn og ikke tåler å dele plassen må rett og slett få opp øynene for hvor de bor! Vil de være helt for seg selv må de nesten flytte på landet eller betale en formue for å bo helt usjenert i byen.Anonymous poster hash: 859cc...1c8 2
Hattifnatten Skrevet 2. juni 2015 #8 Skrevet 2. juni 2015 (endret) Dere skal ikke være redde for å gå forbi. Hadde dette f.eks vært rekkehus med private hager, eller private områder fordelt på hver leilighet hadde saken vært en annen. De kan jo ikke kreve at folk skal la være å bruke et område de har betalt seg inn i, bare fordi de ikke liker å ha folk utenfor vinduene sine. Det burde de tenkt på før de flyttet i blokk! Endret 2. juni 2015 av Hattifnatten
Sannerlig Skrevet 2. juni 2015 #9 Skrevet 2. juni 2015 Vi bor i et borettslag (lavblokker) hvor vi og naboen har leilighet på bakkeplan. Alle leiligheter har avsatt areal til terrasse om de ønsker å bygge det. Alt annet er fellesareal. Naboene bor på hjørnet av blokken, og vi bor ved siden av. De har fått godkjent en platting på feil side av bygget, altså ved siden av oss (deres areal til terrasse er egentlig avsatt rundt hjørnet), men ettersom den er å regne som platting, fikk de bygge den på et annet sted enn der det egentlig var meningen at den skulle stå. Nå har det seg sånn at vi går forbi plattingen deres (på fellesarealet) når vi f.eks. skal ha med barnevogna (barnet sover i vogna på terrassen vår, så når vi skal ut, triller vi vogna rundt ute i stedenfor å trille den gjennom leiligheten). De uttrykker stadig vekk at de misliker at vi går forbi, og vi har poengtert flere ganger at det er fellesareale, og at vi må forbi med vogna. Jeg forstår godt at det er ubehagelig med mennesker utenfor vinduene, men de bor tross alt på bakkeplan i et borettslag uten private områder, i en stor by! Er jeg på bærtur? Jeg går konstant rundt med en vond følelse i magen, og hater når det er vondt blod mellom oss og andre. Etterhvert som barnet vårt blir eldre, og er mer ute og leker, så vil h*n jo bevege seg friere på fellesareale (utenfor naboenes leilighet blant annet) slik de andre barna i borettslaget gjør, og da blir det jo sikkert litt flying frem og tilbake etter barnet. Dette kommer selvfølgelig ikke til å falle i god jord hos naboene, men vi må jo få bevege oss på fellesareale utenfor her. Vi prøver å unngå å gå forbi når vi ikke må, men de er skikkelig ubehagelige mot oss likevel. Synes det er ukomfortabelt å i det hele tatt være på vår egen terrasse. Huff, vet ikke hva jeg ville med dette... Men hele situasjonen er så teit og det hjelper ikke å prate med dem. Anonymous poster hash: 12663...294 Herregud. Om du er så forbaska nervøs og har vondt i magen over dette, ta nå da bare de ekstra meterene med den barnevogna gjennom leiligheten da. Jeez! 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #10 Skrevet 2. juni 2015 Herregud. Om du er så forbaska nervøs og har vondt i magen over dette, ta nå da bare de ekstra meterene med den barnevogna gjennom leiligheten da. Jeez! Synes det er ubehagelig ja, men ikke så ille at vi ikke går forbi. Vi vil ikke la oss kue når de skal nekte oss å gjøre noe vi har lov til. Dessuten går ikke vogna inn gjennom terrassedøra. TsAnonymous poster hash: 12663...294
Sannerlig Skrevet 2. juni 2015 #11 Skrevet 2. juni 2015 Synes det er ubehagelig ja, men ikke så ille at vi ikke går forbi. Vi vil ikke la oss kue når de skal nekte oss å gjøre noe vi har lov til. Dessuten går ikke vogna inn gjennom terrassedøra. TsAnonymous poster hash: 12663...294 Nei, da ville jeg heller bare oversett dine naboer og lært deg nyte at de ikke tåler at du benytter det som er din rett her. Eller du kan ordne med et sett du kan ha til utebruk, for så bære barnet inn i den om det skal inn. Slike saker i borettslaget, tatt opp i styret osv blir jo bare bråk, og ondt blod av siden. Se om dere kan legge om praktisk, elle få tatt en prat med dem kanskje, og om ikke det nytter, nyt at de syter, for det er ingen grunn til å ha vondt i magen.
Jade Skrevet 2. juni 2015 #12 Skrevet 2. juni 2015 De har ingen grunn til å være irriterte. Du går jo på et fellesareale. Skal de ha fred, får de sette opp gjerde eller lignende! Jeg nekter ikke folk å gå/kjøre på gaten utenfor huset mitt bare fordi de kan se inn terrassedøren vår om jeg ikke trekker for. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #13 Skrevet 2. juni 2015 De har ingen grunn til å være irriterte. Du går jo på et fellesareale. Skal de ha fred, får de sette opp gjerde eller lignende! Jeg nekter ikke folk å gå/kjøre på gaten utenfor huset mitt bare fordi de kan se inn terrassedøren vår om jeg ikke trekker for. Takk for svar! Vi får bare fortsette som før, uten dårlig samvittighet, tydeligvis Anonymous poster hash: 12663...294
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå