eplekarten Skrevet 31. mai 2015 #1 Skrevet 31. mai 2015 Vil kjøpe meg hund, og har hørt at finsk lapphund, samojed er nokså allergivennlige. Hvis jeg er av typen som reagerer på lundehund, golden retriever, border collie o.l., hvilket jeg er.. I tillegg til katt o.l. Men tåler både bichon (selvsagt), og har egentlig ikke reagert særlig mye på doberman heller(!).. Hvilken hunderase tror dere jeg kan ha da, er disse nevnte hundene aktuelle? Usikker på hva jeg egentlig reagerer på, så hvis noen kan gi meg en ide ut fra gitte opplysninger..
BeautyBox Skrevet 31. mai 2015 #2 Skrevet 31. mai 2015 Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men det jeg vet er at alle reagerer uansett forskjellig. Ser du skriver at du "selvsagt" ikke reagerer på bichon, men det er ikke sånn at ingen reagerer på de. Jeg tåler katt, men ikke bichon. 1
Tabris Skrevet 31. mai 2015 #3 Skrevet 31. mai 2015 Jeg kan ikke se at de du nevner skal være allergivennlige da de røyter ganske mye. Det er vanskelig å si en rase som er "allergivennlig", fordi det ofte er individuelt. Det kommer også an på hva det er du er allergisk mot - pelsen, hudrester eller sikkelet? For de som er allergiske mot pelsen, så kan raser som ikke røyter (f.eks puddel) fungere, men det vil aldri være noen garanti. Det beste er om du kan reise hjem til noen som har en slik rase og være der en stund og se om du reagerer på hunden de har. Det vil uansett være et sjansespill da du aldri vet om du en dag vil reagere på hunden dere skaffer dere. En annen ting som er like viktig er jo om rasen, uansett om du tåler den, passer det dere ønsker i en hund.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #4 Skrevet 31. mai 2015 Det er ingenting som heter "selvfølgelig" når det kommer til hunder og allergi, det er veldig individuelt. Det er også minst like viktig at hunden passer inn i det livet du kan tilby hunden. Det jeg vil anbefale er å undersøke hvilke raser som passer inn i din livsstil når det kommer til ting som aktivitetsnivå, pelsstell, intelligens, osv, og så må du finne ut hvilke av de raser du reagerer på. Det er veldig, veldig lurt å få tilbragt litt tid med aktuelle raser, slik at du kan finne ut om du reagerer på akkurat den rasen. Kjenner du ingen som eier en slik hund kan du for eksempel kontakte en oppdretter og høre om de kan være behjelpelige. Det hjelper ikke å ikke være allergisk mot en Samojed hvis man ikke klarer å tilfredstille dens behov, da kan man like gjerne la vær å skaffe seg hund. Både for sin egen og hundens del Anonymous poster hash: 52b6a...208 1
eplekarten Skrevet 1. juni 2015 Forfatter #5 Skrevet 1. juni 2015 Både samojed og lapphund passer min livsstil perfekt, derfor jeg heller vil ha dét enn en mindre hund.. men det jeg lurer på er om det kan være noen sammenheng, ser at mange som tåler raser som bichon o.l. men ikke tåler golden og bordercollie, har en tendens til å tåle "polarhundene" og lurte på om noen visste noe om dette.... pga underhudsfett og tykk pels osv..
Gjest Solstråla88 Skrevet 1. juni 2015 #6 Skrevet 1. juni 2015 Vil kjøpe meg hund, og har hørt at finsk lapphund, samojed er nokså allergivennlige. Hvis jeg er av typen som reagerer på lundehund, golden retriever, border collie o.l., hvilket jeg er.. I tillegg til katt o.l. Men tåler både bichon (selvsagt), og har egentlig ikke reagert særlig mye på doberman heller(!).. Hvilken hunderase tror dere jeg kan ha da, er disse nevnte hundene aktuelle? Usikker på hva jeg egentlig reagerer på, så hvis noen kan gi meg en ide ut fra gitte opplysninger.. Er selv allergisk men reager ikke på puddel.
palamina Skrevet 1. juni 2015 #7 Skrevet 1. juni 2015 Samojed eller andre spisshunder kan absolutt fungere. Jeg har hundeallergi og eurasier, han tåler jeg veldig, veldig godt. Selvfølgelig reagerer jeg litt på spyttet hans hvis han slikker meg på små sår og sånne ting, men ellers merker jeg ingen reaksjon i det hele tatt. Jeg har også allergisk astma. Samojed har den samme pelstypen som eurasieren. Har også en Shetland sheepdog som jeg tåler godt. Lite fett i huden og pelsen og den er tørr og vedlikeholdsfri. Men siden eurasieren har enda tettere pels tåler jeg han best, det er selve huden jeg er mest følsom for. De andre polarhundene tåler jeg derimot dårlig, fordi pelsen deres er så mye fetere enn samojeden og eurasieren sin. Kan ikke ta på en malamute uten å få utslett på hendene. Konklusjon; Kommer helt an på hvordan allergien sin arter seg, så du må bare teste ut med ulike raser. Gå på besøk til folk som har rasen.
Gjest Haaploes Skrevet 1. juni 2015 #8 Skrevet 1. juni 2015 Vi har flere hunderaser i familien, og fattern har måttet være med rundt fra oppdretter til oppdretter for å sjekke om det funker sånn nogenlunde (hans husstand er øverst på hundevaktlisten). Vårt inntrykk er at de fleste oppdrettere er gira på å snakke hund, og gjerne tar imot besøk for allergitesting selv om det betyr at man ikke kommer til å kjøpe valp Med andre ord: hvis det er samojed du vil ha, og du har lest deg opp på rasen, opprett kontakt med en oppdretter.
Sugerøret Skrevet 1. juni 2015 #9 Skrevet 1. juni 2015 Finnes ikke noen rase som er "bra" for allergikere.Du kan passe en hund av x rase og ikke reagere.Så passer du Y av samme rase og blir dritdårlig.
palamina Skrevet 2. juni 2015 #10 Skrevet 2. juni 2015 Finnes ikke noen rase som er "bra" for allergikere.Du kan passe en hund av x rase og ikke reagere.Så passer du Y av samme rase og blir dritdårlig. Sånn er det faktisk ikke Kårky, Det er ikke umulig å finne ut av allergien sin, og man tåler som regel individer innen samme rase omtrent like godt, med mindre det er sykdom og andre ting som spiller inn. For eksempel at hunden flasser pga tørr hud og sånne ting. Så jo, det finnes raser som er bra for akkurat den allergikeren. Har hatt Berner sennen som absolutt ikke var en sunn rase for meg, men spisshunder fungerer veldig fint allihop. Eplekarten; Merk deg at det er forskjell på spisshund og polarhund. Polarhunder har en annen pels, den skal tåle mye vann og er feit. Samojeden har vanligvis ikke den typiske polarhundpelsen, kanskje derfor den er allergivennlig.
Sugerøret Skrevet 2. juni 2015 #11 Skrevet 2. juni 2015 Vel ikke ifølge astma og allergi spesialist på sykehuset. Du kan ha 2 hunder av samme rase,hvor du faktisk ikke reagerer på den ene,men den andre.
Gjest Badebuksa Skrevet 2. juni 2015 #12 Skrevet 2. juni 2015 De er ikke allergivennlige. Så de kan du glemme. Hva med et annet dyr? Eller petal cleanse? Allergisprøyte?
palamina Skrevet 2. juni 2015 #13 Skrevet 2. juni 2015 (endret) Vel ikke ifølge astma og allergi spesialist på sykehuset. Du kan ha 2 hunder av samme rase,hvor du faktisk ikke reagerer på den ene,men den andre. Det vet allergispesialister veldig lite om tror jeg. Det stemmer at det er individuelle forskjeller ja, men i store trekk tåler man noen raser bedre enn andre. Det avgjørende er akkurat hva som utløser allergien mest. Er det urinen bør man holde seg unna hannhund fordi proteinene i urinen er mer allergifremkallende hos dem. Er det huden bør man ha hund med tett pels, og ikke en røytefri puddel som krever mye pelsstell. Er det spyttet er en hund med stramme lepper best fordi de sikler vesentlig mindre - hvis man har kontaktallergi for eksempel. Samme med feit pels, det er ikke ideelt for de fleste. Bare å prøve seg frem! Og leit om noen skal gi opp drømmen om hund fordi de ikke tror den kan gjennomføres, selv om allergi ikke er noe man skal gamble med selvfølgelig. Endret 2. juni 2015 av palamina
Sugerøret Skrevet 2. juni 2015 #14 Skrevet 2. juni 2015 Du tror det ja..Men de vet nok mer enn du tror Personlig ville jeg IKKE tatt sjangsen på å kjøpe meg hund om jeg er allergisk. Hva om det går 4 mnd og så smeller det? Å omplassere en hund er ikke morro :/
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #15 Skrevet 2. juni 2015 Som sagt lenger opp kan du aldri garantere at du tåler en rase, om du er allergisk. Hva reagerer du på? Pelsen, spyttet? Om du bestemmer deg for hund, bør dette være nøye planlagt. Treff tisper av denne rasen, hannhunder, valper + tisper i løpetid. Jeg har en rase tilsvarende bichon havanais. Den røyter ikke, og fremstår derfor som en Pelsallergivennlig rase. Men flere tisper kan røyte under løpetid, og kan da virke vanskelig for allergikere. Jeg hadde nok ikke skaffet meg hund om jeg var allergisk. Som Kårky skrev: det er ikke moro å omplassere hund. Det kan skape problemer for hunden i ettertid. Men ønsker deg selvfølgelig lykke til:) Skjønner at du vil ha en hund som venn. Turer og forskjellig blir mye mer innholdsrike med en firbeint krabat med seg;) Anonymous poster hash: 34c02...0bb
palamina Skrevet 2. juni 2015 #16 Skrevet 2. juni 2015 Du tror det ja..Men de vet nok mer enn du tror Personlig ville jeg IKKE tatt sjangsen på å kjøpe meg hund om jeg er allergisk. Hva om det går 4 mnd og så smeller det? Å omplassere en hund er ikke morro :/ Tror folk kjenner seg selv best jeg, det er ikke så sort/hvitt dette her. Jeg scorer 5-6 av 6 mulige på prikktester jeg har tatt opp gjennom, og det er mange raser jeg ikke tåler i det hele tatt. Typisk korthåra raser som lukter hund, hvor flasset legger seg utenpå pelsen og de har feit pels. Korthåra retrievere ala labrador er aller verst. Så pelstype har tydeligvis veldig mye å si for noen. Begynte også å reagere litt på en av mine egne hunder en periode den hadde våteksem, så det er tydeligvis mye som spiller inn. Vanligvis kan jeg kosemose med trynet inni pelsen uten å kjenne noe som helst etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå