AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #1 Skrevet 31. mai 2015 Hei! Jeg lurer på om det som skjer med varmluftsovnen min er normalt. Er så usikker på om det har vært sånn før, og ble redd det skulle bli brannfarlig.. Jeg har ikke noe vanlig ovn, men en sånn mikrobølgeovn med varmlufts- og grillfunksjon. I stad skulle jeg varme den opp for å steke noe, men merker at det ryker noe veldig (hvit røyk) fra grillelementene inni ovnen når den skal varme seg opp, bare den har vært på i ca 10 sekunder så blir det veldig mye røyk. Noen som vet om dette er normalt? Tør ikke bruke ovnen i dag da jeg er redd for at det skal begynne å brenne eller noe... Anonymous poster hash: d646b...015
PPM Skrevet 31. mai 2015 #2 Skrevet 31. mai 2015 Kan det ha kommet noe griseri på elementene? Såperester eller fett? Hva lukter det?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #3 Skrevet 31. mai 2015 Kan det ha kommet noe griseri på elementene? Såperester eller fett? Hva lukter det? Det lukter på en måte litt brent, og ja jeg kikka oppi elementene og det ser ut som det var matrester og fett der. Glemte å nevne det, tenkte det kunne være en årsak, men syntes det ble så utrolig mye røyk så tenkte kanskje det kunne være noe annet i tillegg. Tror du det vil ordne seg hvis jeg prøver å rengjøre elementene? Hva bør jeg rengjøre med? Anonymous poster hash: d646b...015
PPM Skrevet 31. mai 2015 #4 Skrevet 31. mai 2015 Vet ikke hva slags elementer du har der, men regner med at de tåler det meste av den man vanligvis bruker i en ovn. Gjør så rent du kan og "brenn den rein" etterpå på full effekt, sånn at den får ryki fra seg og luft godt hvis det trengs. Vær nøye med å få vekk evt såperester før du varmer den opp, noen såper kan være sinna mot det meste når det blir varmt. Litt usikker på om dette er en bra metode pga du sier det også er en mikro-ovn, mulig noen andre har noen innspill. 1
Sølvrosen Skrevet 31. mai 2015 #5 Skrevet 31. mai 2015 Siden det er en mikroovn kan du prøve denne måten å rense på: Fyll en skål med vann og la den stå et par minutter (kanskje litt kortere om du ikke har en drittovn som meg) til vannet har kokt opp. Ta ut skålen og tørk over ovnen med en klut. Matrester blir oppbløtt av vanndampen slik at de lett går av. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå