AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #1 Skrevet 31. mai 2015 Kan jeg få bostipend? Dersom du har ungdomsrett og du oppfyller minst ett av kravene nedenfor, kan du få bostipend. Da velger du Nei for at du bor sammen med foreldrene dine. <ul "="" style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: verdana, tahoma, helvetica; font-size: 12px; line-height: 18px;"> Skolen/lærlingebedriften din ligger minst 40 km fra foreldrene dine Reisetiden mellom hjemmet og skolen/lærestedet er minst tre timer sammenlagt tur-retur Det er særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skole/er i lære Fyller du ikke ett av kravene ovenfor må du velge Ja (bor sammen med foreldrene) selv om du bor for deg selv. Hvordan forhold skal isåfall dette være? Om jeg sier at jeg og de jeg bor med krangler masse har jo ikke de noe bevis for at dette er sant/ikke sant? Anonymous poster hash: 9d1a4...094
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #2 Skrevet 31. mai 2015 Kan jeg få bostipend? Dersom du har ungdomsrett og du oppfyller minst ett av kravene nedenfor, kan du få bostipend. Da velger du Nei for at du bor sammen med foreldrene dine. <ul "="" style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: verdana, tahoma, helvetica; font-size: 12px; line-height: 18px;"> Skolen/lærlingebedriften din ligger minst 40 km fra foreldrene dine Reisetiden mellom hjemmet og skolen/lærestedet er minst tre timer sammenlagt tur-retur Det er særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skole/er i lære Fyller du ikke ett av kravene ovenfor må du velge Ja (bor sammen med foreldrene) selv om du bor for deg selv. Hvordan forhold skal isåfall dette være? Om jeg sier at jeg og de jeg bor med krangler masse har jo ikke de noe bevis for at dette er sant/ikke sant? Anonymous poster hash: 9d1a4...094 Den skulle jo ikke være med, tho... Anonymous poster hash: 9d1a4...094
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #3 Skrevet 31. mai 2015 Du må ha erklæring fra lege/helsesøster/PPT tjeneste eller noe lignende. Står på lånekassen sine sider. Anonymous poster hash: 3a0dd...bf8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #4 Skrevet 31. mai 2015 Du må ha erklæring fra lege/helsesøster/PPT tjeneste eller noe lignende. Står på lånekassen sine sider. Anonymous poster hash: 3a0dd...bf8 Åja, den er grei! Har ikke lest ordentlig jeg, beklager. Anonymous poster hash: 9d1a4...094
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #5 Skrevet 31. mai 2015 Du må ha erklæring fra lege/helsesøster/PPT tjeneste eller noe lignende. Står på lånekassen sine sider. Anonymous poster hash: 3a0dd...bf8 Så trang plass (68kvm med to soverom der det er to barn og 1 voksen), krangling og en mest sannsynelig dement mor (er under utredning) er ikke en god nok grunn til å flytte? Anonymous poster hash: 9d1a4...094
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #6 Skrevet 31. mai 2015 Tror dere dette er en god nok grunn? I den leiligheten jeg bor nå er det 68 kvm, to soverom og tre personer. Lillebroren min er 6 år og har ikke sitt eget rom, noe som er veldig trist. I denne leiligheten føler jeg meg ikke hjemme overhodet. I denne leiligheten ble jeg slått, sparket og dratt inn på rommet etter håret (ikke av foreldrene mine, men et familiemedlem), og dette har gjort at jeg får flashbacks om natta, og enkelte ganger kommer jeg på hendelsen når jeg går forbi stedet i leiligheten det skjedde. Av naboen fikk jeg beskjed at mamma ville ta selvmord og at det var min feil. (Mamma ville aldri ta selvmord, men likevel). I denne leiligheten fikk jeg også beskjed om at mammas prøver på "demenstestene" ikke var bra, og at hun muligens har tidlig demens. Jeg vil kunne flytte til ett nytt sted med en ny start, ikke fordi jeg ikke elsker mamma (for det gjør jeg overalt på jord), men fordi naboene drar meg ned og leiligheten er noe jeg forbinder med noe negativt. Anonymous poster hash: 9d1a4...094
Bettina82 Skrevet 31. mai 2015 #7 Skrevet 31. mai 2015 Håper hjelpeapparatet er i bildet ang. broren din på 6 år? 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #8 Skrevet 31. mai 2015 Håper hjelpeapparatet er i bildet ang. broren din på 6 år? Hvorfor skal han være det? Han har jo ikke vært her eller gjennomgått noe av dette som jeg har gått igjennom? Mamma har jo ikke gjort noe?? Anonymous poster hash: 9d1a4...094
Nuttery Skrevet 31. mai 2015 #9 Skrevet 31. mai 2015 Du må uansett ha erklæring på at situasjonen er sånn.
Nuttery Skrevet 31. mai 2015 #10 Skrevet 31. mai 2015 Hvorfor skal han være det? Han har jo ikke vært her eller gjennomgått noe av dette som jeg har gått igjennom? Mamma har jo ikke gjort noe?? Anonymous poster hash: 9d1a4...094 Broren din kommer nok til å være borti samme forhold som du har vært usatt for.
HvittHus Skrevet 31. mai 2015 #11 Skrevet 31. mai 2015 Hvorfor skal han være det? Han har jo ikke vært her eller gjennomgått noe av dette som jeg har gått igjennom? Mamma har jo ikke gjort noe?? Anonymous poster hash: 9d1a4...094 Hvis moren din er tidlig dement, er ikke det forenlig med omsorg for små barn. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #12 Skrevet 31. mai 2015 Du må uansett ha erklæring på at situasjonen er sånn. Vi har hatt barnevernet i familien i 4 år (de er endelig ute nå!), så tror nok det ordner seg isåfall. Anonymous poster hash: 9d1a4...094
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #13 Skrevet 31. mai 2015 Broren din kommer nok til å være borti samme forhold som du har vært usatt for. Nei, det tror jeg ikke. Personen som gjorde dette har virkelig lært og vært igjennom et helvete, så det skjer ikke igjen. Anonymous poster hash: 9d1a4...094
Bettina82 Skrevet 31. mai 2015 #14 Skrevet 31. mai 2015 Du bruker selv som en av grunnene til at du ønsker å flytte at demensprøvene til moren sin er positive. Klart broren din på 6 år kan ikke leve her alene uten profesjonell oppfølging. Man får ikke tatt tidlig demensprøver + har positivt utslag om det ikke er grunn for det.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #15 Skrevet 31. mai 2015 Du bruker selv som en av grunnene til at du ønsker å flytte at demensprøvene til moren sin er positive. Klart broren din på 6 år kan ikke leve her alene uten profesjonell oppfølging. Man får ikke tatt tidlig demensprøver + har positivt utslag om det ikke er grunn for det. Mamma er fortsatt under utredning, og hvordan det blir utover dette vet jeg ikke, og det har jeg ikke lyst til å dele heller med tanke på at det ikke er det jeg spør etter. Jeg spurte om dette var gode nok grunner for meg, ikke for at lillebror får hjelp eller ikke. Anonymous poster hash: 9d1a4...094
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #16 Skrevet 31. mai 2015 Tror dere dette er en god nok grunn? I den leiligheten jeg bor nå er det 68 kvm, to soverom og tre personer. Lillebroren min er 6 år og har ikke sitt eget rom, noe som er veldig trist. I denne leiligheten føler jeg meg ikke hjemme overhodet. I denne leiligheten ble jeg slått, sparket og dratt inn på rommet etter håret (ikke av foreldrene mine, men et familiemedlem), og dette har gjort at jeg får flashbacks om natta, og enkelte ganger kommer jeg på hendelsen når jeg går forbi stedet i leiligheten det skjedde. Av naboen fikk jeg beskjed at mamma ville ta selvmord og at det var min feil. (Mamma ville aldri ta selvmord, men likevel). I denne leiligheten fikk jeg også beskjed om at mammas prøver på "demenstestene" ikke var bra, og at hun muligens har tidlig demens. Jeg vil kunne flytte til ett nytt sted med en ny start, ikke fordi jeg ikke elsker mamma (for det gjør jeg overalt på jord), men fordi naboene drar meg ned og leiligheten er noe jeg forbinder med noe negativt. Anonymous poster hash: 9d1a4...094 Umulig å si. Du er uansett nødt til å ta kontakt med en profesjonell som kan skrive en erklæring for deg. Mest sannsynlig må du i flere møter med den profesjonelle for at han/hun skal kunne vurdere det skikkelig. Bo borte på grunn av særlige forhold i hjemmet Dersom særlige forhold av personlig eller sosial karakter, for eksempel alvorlige konflikter i hjemmet, gjør at du vil bli hindret i å gjennomføre utdanningen, kan du få bostipend selv om du ikke kan få det på grunn av reisetid eller avstand. Det samme gjelder dersom foreldrene dine er skilt og du ikke kan bo hos noen av dem. Konflikter og uenighet som blir sett på som vanlig mellom søsken eller mellom barn og foreldre, er ikke omfattet. Du må sende inn en bekreftelse fra en eller flere av de følgende på de sosiale forholdene hjemme: PP-tjeneste sosialkontor familierådgivningskontor psykolog helsesøster Bekreftelse fra skolen kan godtas hvis det går fram at vedkommende har særlig kjennskap til situasjonen. https://www.lanekassen.no/bostipend#Særlige forhold Så ønsker du å flytte ut og få stipend så må du først ta kontakt med en av de instansene som kan hjelpe med erklæring, for eksempel helsesøster. Anonymous poster hash: 3a0dd...bf8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #17 Skrevet 31. mai 2015 Mamma er fortsatt under utredning, og hvordan det blir utover dette vet jeg ikke, og det har jeg ikke lyst til å dele heller med tanke på at det ikke er det jeg spør etter. Jeg spurte om dette var gode nok grunner for meg, ikke for at lillebror får hjelp eller ikke. Anonymous poster hash: 9d1a4...094 Men om du mener at du ikke kan bo der pga tingenes tilstand, så er det vel ikke riktig at din stakkars lillebror skal bo der? Anonymous poster hash: 3a0dd...bf8 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #18 Skrevet 31. mai 2015 Og visst dere da er 3 personer, og du har en lillebror og en mor, så vil vel det si at de tre personene er deg, lillebroren din og moren din. Det er vel ikke riktig at han skal sitte igjen med en mor som mulig er dement? Jeg mener ikke at du skal ofre deg for han, men jeg mener at dersom du mener situasjonen er uholdbar for deg og med store muligheter for at det blir verre siden moren din er syk, så er den også uholdbar for broren din. Da burde du sørge for å koble inn barnevernet igjen for hans skyld. Anonymous poster hash: 3a0dd...bf8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #19 Skrevet 31. mai 2015 Men om du mener at du ikke kan bo der pga tingenes tilstand, så er det vel ikke riktig at din stakkars lillebror skal bo der? Anonymous poster hash: 3a0dd...bf8 Er ikke pga prøvene til mamma i helhet, er pga alt JEG har opplevd. Anonymous poster hash: 9d1a4...094
BeautyBox Skrevet 31. mai 2015 #20 Skrevet 31. mai 2015 Jeg skjønner kommentarene her, men jeg vil gjerne spørre dere hva dere egentlig vet om lillebroren til ts sin omsorgssituasjon?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå