Gå til innhold

God bløtkake - oppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage bløtkake neste helg. Har aldri gjort det, liker det ikke særlig godt selv og er derfor litt usikker. Hva er godt å fylle den med? Skal dekkes med mmf.

AnonymBruker
Skrevet

Lager trelags bløtkake. I det ene laget har jeg banan (2 stk) og pisket fløte, i det andre har jeg bringebærsyltetøy blandet med pisket fløte. Bruker 3 dl fløte til sammen til fyllet. Jeg har aldri smakt mmf, så vet ikke hvordan det er i denne kombinasjonen. Men det er vel ganske søtt, så du bør ha fyll som ikke er alt for søtt. Da kan bringebær være veldig fint!

Anonymous poster hash: b1b0e...cf4
Gjest Ennasus
Skrevet

Jeg pleier å ha 3delt kakebunn

Lag 1: dynker jeg med gul saft, også smører jeg på et lag med jordbærsaus/syktetøy. Så legger jeg på en jordbærkrem. (Denne oppskriften: http://www.godt.no/#!/oppskrift/727/hoey-bloetkake-med-jordbaerkrem-og-daim)

Lag 2: dynker med gul saft, smør på jordbærsaus/syltetøy også dekker jeg kaken med 500ml vaniljekrem. Så dytter jeg jordbærskiver nedi kremen.

Lag 3(toppen) dekkes med krem laget av 3-4dl fløte, også masse bær til pynt :)

Skrevet

Vaniljekrem istedenfor eller i tillegg til krem? Hva om jeg dynker bunnene med noe syrlig? Sitrongreier? Mmf er vel veldig søtt?

Skrevet

En ting som er veldig godt som fyll i ett eller flere av lagene er HaPå (søtt karamellaktig pålegg). I kombinasjon med luftig sukkerbrød, banan, krem og friske bær gir det kaken det lille ekstra.

Vaniljekrem er også godt som fyll!

Et tips er å pynte kaken med det som er inni. Det er en fordel å vite hva som er inni kaken før du splitter den. F.eks. hvis du bruker bringebærsyltetøy; pynt med bringebær eller hvis det er banan inni; pynt med banan. Da vil noen som er allergisk mot banan, vite at kaken inneholder banan og dermed ikke forsyne seg med den.

Det er også ganske "in" at sidene på kaken ikke skal være dekket, og at det bare skal være ekstra krem på toppen og ikke på sidene. Dette er en løsning du kan velge dersom du vil ha en enkel variant.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vedens beste sukkebunn oppskrift, jeg kan ikke bake, men denne blir alltid vellykket.

http://www.mineoppskrifter.no/sukkerbrød/

Ser du har fått mange tips ang fyll, jeg er veldig svak for vanilje krem i bløtkaker.

Der hjalp du meg og. :blomst:

Ikke for å kuppe tråden, men har du prøvd med mer potetmel og mindre hvetemel? Mener å huske min bestemor brukte halvt om halvt. Alltid god, alltid vellykket.

Anonymous poster hash: a707a...7e3

Gjest morhjertegod
Skrevet

Der hjalp du meg og. :blomst:

Ikke for å kuppe tråden, men har du prøvd med mer potetmel og mindre hvetemel? Mener å huske min bestemor brukte halvt om halvt. Alltid god, alltid vellykket.

Anonymous poster hash: a707a...7e3

Ikke prøvd det, men denne oppskriften blir jo så fluffy og luftig, men kanskje enda bedre med ditt tips. Noterer det bak øret, tusen takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...