AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #1 Skrevet 31. mai 2015 Hei. Vurderer å få satt inn en p-stav. Går på p-piller nå, men sliter litt med å huske å ta dem. Skal i tillegg flytte til utlandet, så vet ikke hvordan det er å få resept på p-piller der? Har ganske kort tid på meg før jeg flytter, så lurer litt på hvordan dette med å få satt inn en p-stav fungerer. Er det slik at jeg må bestille legetime, dra til legen, få klarsignal på at jeg kan bruke p-stav, dra på apotek å kjøpe p-stav, for så å få enda en time hos legen for å få satt den inn? Eventuelt, kan jeg få resept hos legen for p-piller for over et år? Har jeg lov å ta ut så mange samtidig? Det er vel ikke noe problem å få dem over landegrensa? Anonymous poster hash: 17e24...395
Nuttery Skrevet 31. mai 2015 #3 Skrevet 31. mai 2015 Jeg hadde ekstremt dårlig erfaring med p-pstav og har nå tatt den ut etter et års tid. Hadde heller styra med piller, eller bare droppet hormonprevansjonen helt (som jeg har gjort pga bivirkninger). Du kan få med deg nok pakker p-piller for den tiden du skal være borte, det fikk i allefall jeg når jeg bodde i utlandet. Hvis ikke, oppsøk lege der og få han til å skrive ut piller til deg. Er det utveksling? Men ja, det er sånn (den rekkefølgen du beskrev, samtale om stav, få den utskrevet, hente den, ny time, sette inn). Hos meg kunne jeg tidligst få time etter 3 uker for å sette inn pstaven. Hos volvat gjorde de det på dagen
Gjest Sukkerbit Skrevet 31. mai 2015 #4 Skrevet 31. mai 2015 Du kan snakke med legen din ang p-piller i utlandet, men i flere land tror jeg det er reseptfritt. Jeg ville ikke satt inn p-stav pga at det visstnok kan gro seg fast og du må operere den ut. Jeg ville heller tatt p-sprøyte og dette kan du nok få i utlandet også. Eventuelt er hormonspiral eller p-ring gode alternativer. Uansett så finnes det apper på tlf hvis du ikke husker å ta p-pillene. Søk "pill reminder" eller noe slikt.
Nuttery Skrevet 31. mai 2015 #5 Skrevet 31. mai 2015 Du kan snakke med legen din ang p-piller i utlandet, men i flere land tror jeg det er reseptfritt. Jeg ville ikke satt inn p-stav pga at det visstnok kan gro seg fast og du må operere den ut. Jeg ville heller tatt p-sprøyte og dette kan du nok få i utlandet også. Eventuelt er hormonspiral eller p-ring gode alternativer. Uansett så finnes det apper på tlf hvis du ikke husker å ta p-pillene. Søk "pill reminder" eller noe slikt. Angående det at den gror seg fast skjer visst svært skjeldent i følge hun som tok ut min. Gikk smertefritt
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #6 Skrevet 31. mai 2015 Min erfaring med p-stav er bra. Herlig å slippe å tenke på! Har siden november, da jeg satt den inn, bare hatt 3 menstruasjoner som har vart i ca 1 døgn, men egentlig så veldig lite blod at jeg kun har brukt sånn tynt "utflod"innlegg. Liker! Anonymous poster hash: a9287...1ee
Gjest Sukkerbit Skrevet 31. mai 2015 #7 Skrevet 31. mai 2015 Angående det at den gror seg fast skjer visst svært skjeldent i følge hun som tok ut min. Gikk smertefritt Jeg leste en artikkel her om at leger ikke ville anbefale p-stav pga at den kunne gro seg fast. Men orker bare ikke finne den nå
Nuttery Skrevet 31. mai 2015 #8 Skrevet 31. mai 2015 Jeg leste en artikkel her om at leger ikke ville anbefale p-stav pga at den kunne gro seg fast. Men orker bare ikke finne den nå Tro meg, er 1,000 grunner til at man ikke bør sette inn p-stav men at den gror seg fast og må opereres ut er veldig sjeldent, og er i de aller fleste grunner fordi den er satt inn feil
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #9 Skrevet 31. mai 2015 Pstav er forferdelig, et rent helvete rett og slett fra dag 1. Mensen med småblødninger konstant, fikk aldri fri. Før dette gikk jeg på Jasmine (p-piller) og de fungerte faktisk veldig godt, men ble deprimert av de. Etter jeg tok vekk p-staven og senere begynte på Microgynon fikk jeg et nytt liv uten depresjoner. Aldri vært lykkeligere i livet enn den etterlengtede dagen da jeg fjernet p-staven! Anonymous poster hash: d5430...6ba 1
HvittHus Skrevet 31. mai 2015 #10 Skrevet 31. mai 2015 (endret) Har brukt p-stav i over 10 og ikke hatt et eneste problem. På p-piller var jeg til tider så hurpe, at disse måtte jeg slutte med. Endret 31. mai 2015 av zellica
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #11 Skrevet 31. mai 2015 Høres kanskje ut som jeg ikke rekker å få satt inn p-stav da, hvis jeg må to ganger til lege for å få satt inn. Har fult eksamenskjør, og flytter deretter hjem til foreldrene mine før jeg flytter til utlandet. (har fastlegen min her jeg bor nå). Tror det blir å fortsette på p-piller da. Hvordan vet jeg hvor mange ganger jeg kan hente ut på den resepten jeg har nå? Sjekket på mineresepter.no, men fikk bare se hvor mange ganger jeg har henta ut? Er det sånn at man kan hente så mange ganger man vil før resepten går ut? Eller er det max antall? Tenker på om jeg må få meg en ny resept:) Anonymous poster hash: 17e24...395
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå