Gå til innhold

Positive & negative erfaringer med ZOLOFT

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Dere som har erfaring med Zoloft: Hvilke erfaringer har dere?

Fortell gjerne hva som var grunnen til at dere begynte på det og om det hjelper på problemet.

Anonymous poster hash: 27ffb...b65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte på zoloft mot depresjon, men jeg ble veldig plaget med skjelvinger og at jeg svettet mye på beina. Tok maxdosen, og ba om å få slutte på den, og legen lot meg slutte tvert. IKKE gjør det om du finner ut at det ikke er noe for deg. Å ikke trappe ned, gir fæle bivirkninger, så uansett hva legen sier, så er det viktig å trappe ned, akkurat som at man gradvis skal trappe opp.

Men jeg kan si en viktig ting: Det hjelper lite hva andres erfaring med dette medikamentet er, fordi det er veldig individuelt hva som funker og ikke funker. For meg var Zoloft fælt, så jeg byttet til Fontex som funket på meg... Andre har det helt motsatt, så den eneste måten å gjøre det på, er å prøve og feile :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har god erfaring med Zoloft. Har bare brukt det i 8-10 uker, men jeg synes det gir effekt. Jeg går bare på 50 mg, men jeg synes det har effekt i form av at jeg faktisk føler mer og er litt lettere. Dette er jo den minste dosen mot depresjon, så de fleste må jo opp på en høyere dose. Jeg har ikke fått noen bivirkninger, bortsett fra at jeg var ganske tør i munnen og kvalm de første to ukene.

Jeg går på de pga depresjon, men depresjonen er sekundær til spiseforstyrrelsen :)

Anonymous poster hash: d0fb5...8f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Clarity

Jeg gikk på Zoloft i et og et halvt år pga depresjon som følge av et dødsfall i nærmeste familie. Det hjalp meg veldig på den måten at jeg sluttet å kjenne på de vonde følelsene, men samtidig sluttet jeg også å kjenne på de gode følelsene. Jeg ble mer eller mindre "flat" emosjonelt kan man si.

Den eneste (og vanligste tror jeg) bivirkningen jeg merket noe til var at jeg gikk opp en del i vekt. Så fort jeg sluttet på de, gikk jeg heldigvis ganske raskt ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk på Zoloft i et og et halvt år pga depresjon som følge av et dødsfall i nærmeste familie. Det hjalp meg veldig på den måten at jeg sluttet å kjenne på de vonde følelsene, men samtidig sluttet jeg også å kjenne på de gode følelsene. Jeg ble mer eller mindre "flat" emosjonelt kan man si.

Den eneste (og vanligste tror jeg) bivirkningen jeg merket noe til var at jeg gikk opp en del i vekt. Så fort jeg sluttet på de, gikk jeg heldigvis ganske raskt ned igjen.

Hva føler du selv at var grunnen til vektøkningen?

Økt sultfølelse & fordøyelsesplager?

Anonymous poster hash: 88f0b...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Clarity

Hva føler du selv at var grunnen til vektøkningen?

Økt sultfølelse & fordøyelsesplager?

Anonymous poster hash: 88f0b...10b

Økt sultfølelse samt vann i kroppen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gikk på zoloft i flere år på grunn av depresjon og angst.

Positivt: Fungerte veldig bra på angsten, fungerte relativt bra på depresjonen.

Negativt: Ble flat i følelsene, giddesløs, slapp, sov hele tiden, gikk mye opp i vekt, mistet absolutt all sexlyst, dårligere hukommelse.

Sluttet på disse på grunn av uutholdelige bivirkninger og begynte på en annen type, og gikk ned i vekt, fikk økt sexlyst og mye mer energi. Angsten er noe tilbake, men denne typen jeg bruker nå fungerer bedre på depresjonen.

Anonymous poster hash: 7a7e1...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk på zoloft i flere år på grunn av depresjon og angst.

Positivt: Fungerte veldig bra på angsten, fungerte relativt bra på depresjonen.

Negativt: Ble flat i følelsene, giddesløs, slapp, sov hele tiden, gikk mye opp i vekt, mistet absolutt all sexlyst, dårligere hukommelse.

Sluttet på disse på grunn av uutholdelige bivirkninger og begynte på en annen type, og gikk ned i vekt, fikk økt sexlyst og mye mer energi. Angsten er noe tilbake, men denne typen jeg bruker nå fungerer bedre på depresjonen.

Hva gikk du over til?

Anonymous poster hash: 7dab6...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva gikk du over til?

Anonymous poster hash: 7dab6...2aa

Wellbutrin. Fikk et nytt liv da jeg gikk over til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk på disse for fødselsdepresjon, laveste dose. Fungerte veldig bra.

Hadde dårlig matlyst uansett, så gikk ikke opp i vekt, men ble veldig tiltaksløs. Vet ikke om det var pillene eller situasjonen jeg befant meg i.

Anonymous poster hash: 6be38...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på de for noen år siden, husker bivirkningene bedre enn virkningen, og da jeg sluttet å ta de merket jeg ikke noe forskjell (bortsett fra at bivirkningene forsvant). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...