Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal overraske samboeren min med en skikkelig biffmiddag i morgen. Jeg er veldig flink til å lage mat, men kjæresten er den som alltid tilbereder og kjøper biff.

Jeg skal servere med grønnsaker, soppstuing og fløtepoteter.

Men jeg er helt blank på hvilken biff som er god :rodme: Indrefilet, ytrefilet, mørbrad? Jeg vet ingenting om det. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om pris, da dette er en spesiell anledning. Hva skal jeg kjøpe? Og hvordan er den best å lages? I ovn eller i pannen? Begge liker best medium stekt, og jeg har ikke steketermometer..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Også lurer jeg på om det er best å kjøpe ferdig krydret eller marinert, eller uten noen ting? :rodme:

AnonymBruker
Skrevet

Ytrefilet og indrefilet er best.

Jeg bruker begge deler. Kjøper de gjerne ferdig krydret og marinert. Steker de noen få minutter på hver side i en varm panne. For medium stekt steker jeg begge sidene på sterk varme i ca. 1 minutt. Skrur ned varmen og steker begge sidene 4 minutter hver. Da er det som regel medium stekt og saftig.

Anonymous poster hash: 2faa0...bdd
Skrevet

Jeg ville kjøpt uten krydder så det ikke krasjer med tilbehøret. En god biff trenger egentlig bare salt og pepper

Når det gjelder type, så er indrefilet dyrest, og mørest. Men ytrefilet har ofte mer smak, og er min favoritt. Begge filetene er ganske magre. Mørbrad kan også være ok, men det er litt seigere. Entrecote er ganske marmorert og har en del smak, så det er også et godt valg. Det kommer egentlig an på hva som er viktigst for dere, pris, smak eller mørhet.

Når det gjelder steking, så ville jeg i alle fall bruket den godt i pannen først, og jeg pleier aldri ta vanlige biffer videre i ovnen, bare store, hele stykker. For å kjenne om biffen er passe stekt er dette trikset ganske lurt:

http://www.simplyrecipes.com/recipes/the_finger_test_to_check_the_doneness_of_meat/

AnonymBruker
Skrevet

http://www.side3.no/slik-steker-du-perfekt-biff/3005623.htmlVi gjør det på denne måten :)

Og vi bruker faktisk mørbrad, da vi har erfart at de er mørest. Vi har kjøpt indrefilet, ytrefilet og entrecote flere ganger men de har faktisk vært ganske seige.

Men våre biffer har iallefall alltid blitt medium stekt når vi bruker måten der, og de har alltid vært møre og saftige.

Anonymous poster hash: 5150a...d0f
AnonymBruker
Skrevet

Indrefilet, ytrefilet og entrecôte er alle gode stykningsdeler til biff. Hva man foretrekker er en smakssak - indrefilet er mørest, entrecôte har mest smak pga fettmarmoreringen.

Ellers vil jeg anbefale deg å se etter kjøtt fra en produsent med skikkelig kjøttfe (Angus, Charolais, Limousin etc, eller vestlandsk fjordfe), da dette alltid er mørere og av bedre kvallitet enn melkeku fra Gilde. Skikkelig mørnet kjøtt er også mørkt og rødbrunt i fargen.

Og styr unna ferdigmarinert kjøtt - det er djevelens verk.

Anonymous poster hash: b3dc1...55f
Skrevet

Takk for gode tips :danse: Dette tror jeg blir bra. Fingertipset var i hvert fall genialt. Håper det blir like godt (eller bedre) som når han står for middagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...