Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min skal i militæret til sommeren og jeg bekymrer meg veldig :) Har egentlig ingen referansepunkt da jeg begynte rett på sykepleien etter vgs. Har forsøkt å overtale henne til å starte på studier men det ser ut som det er noe hun vil, og hun har bestemt seg.. Hun er ikke særlig sterk eller rask, men hun er smart og oppegående. Kanskje litt for sta til at forsvaret skal være noe for henne...

Hvordan var det for deg (som kvinne) i forsvaret? Hvor var du? Hvilken gren?

Kanskje jeg får "roet meg litt" her :P Hilsen bekymret mamma.

Anonymous poster hash: 90da7...71e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det topp. La henne dra, det er en fin erfaring.

Anonymous poster hash: cad1a...826
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det topp. La henne dra, det er en fin erfaring.

Anonymous poster hash: cad1a...826

Hun skal jo dra, jeg bare klarer ikke slå meg til ro med det! Hvilken gren var du i, hvordan opplevde du det, hva slags person er du? :)

AnonymBruker
Skrevet

Hun skal jo dra, jeg bare klarer ikke slå meg til ro med det! Hvilken gren var du i, hvordan opplevde du det, hva slags person er du? :)

Slapp helt av, militæret kan være en fin erfaring. Jeg selv hadde "bare" vanlig førstegangstjeneste i luftforsvaret, men det var i det store og hele et fint år og man kan også lære litt om man er noenlunde seriøs (det er mange som ikke er det i førstegangstjeneste, men det blir litt til hva man gjør ut av det selv).

Men hva slags tjeneste skal hun? Førstegangstjeneste eller befalsskole? Det er ganske store forskjeller etter hva jeg kjenner til, førstegangstjeneste er nok mindre krevende enn befalsskole i det fleste tilfeller, men trener mer intensivt, har fokus på ledelse og ledelseskursing og på å bygge en sterkere personlighet som er egnet til å lede rekrutter og andre soldater etter endt befalsskole.

Det finnes for så vidt også noen "harde" avdelinger i førstegangstjeneste også, f. eks. garden og grensejegerne regnes som hardere enn mange andre avdelinger/grener. Jeg har hatt kamerater i garden og de sa treningen var relativt intensiv og selv om garden i og for seg ikke er elitestyrker i internasjonal forstand, så dreier det seg om mer enn å stå til pynt foran slottet ;)

Anonymous poster hash: e96da...ba4

Gjest Angry Man
Skrevet

Kan bare snakke fra et mannlig perspektiv, men det var ikke noe problem med de jentene vi hadde når jeg tok førstegangstjenesten min, både UB og Garden. De ble pent behandlet. Det er selfølgelig en viss stund siden. :fnise:

Tror du kan slappe av, er ikke noen større sjanse for at hun skal komme ut for en drittsekk enn foreks i arbeidslivet.

Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Det finnes for så vidt også noen "harde" avdelinger i førstegangstjeneste også, f. eks. garden og grensejegerne regnes som hardere enn mange andre avdelinger/grener. Jeg har hatt kamerater i garden og de sa treningen var relativt intensiv og selv om garden i og for seg ikke er elitestyrker i internasjonal forstand, så dreier det seg om mer enn å stå til pynt foran slottet ;)

Anonymous poster hash: e96da...ba4

Både i Garden og på GSV (grensa) - finnes det avdelinger som ikke er like harde. Var selv på grensa (er jente, om det ikke var klart) - og det var mange andre jenter der som havnet i andre mindre krevende avdelinger som f.eks med vakthold, transport, forsyning, samband, ulike støttefunksjoner, velferdsbygget m.m.

Man trenger ikke hverken være sterk eller rask for å kunne gjennomføre førstegangstjenesten tilfredsstillende i Norge hvertfall. Hadde aldri falt meg inn og nektet min egen datter å gjennomføre førstegangstjenesten.

Er STORE fordeler å ha dette på CV når man søker jobber i ettertid. Man får også ekstrapoeng i forbindelse med søknad til høyere utdanning, man lærer å bli litt voksen, man får en erfaring og opplevelse for livet - og som sagt, som jente med fullført førstegangstjeneste har i hvertfall jeg bare fått særdeles gode kommentarer på intervju osv. om at det viser at man har litt guts, pågangsmot og bein i nesa. Da jeg var der måtte jeg selv søke om å komme på sesjon og ble ikke innkalt slik som de gjør nå - men vil likevel tro det er like verdsatt.

Skrevet

Plis, ha LITT tro på dattera di! Dagens ungdom skal nok klare å tilpasse seg det meste, til og med å stå opp 6, vaske hver dag og ta hånd om eget skittentøy. Vil tippe hun kom inn i garden hvis hun ikke er noe særlig sterk, og det går helt bra. Det verste med å være jente i Forsvaret er egentlig ute i felt når man skal på do, så tisser man på bukseselene til M02 jakka hvis man ikke flytter de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...