Gå til innhold

Hvorfor er det greit med skinn, når det ikke er greit med pels?

Anbefalte innlegg

Gjest Tigress
Skrevet

Her mangler du kunnskap. Oksekjøtt er hankjønn, ku er hunkjønn. Du kan heller sammenligne kalv med lam!

Anonymous poster hash: 89aed...d14

Jau, men du trur vel ikkje det er berre oksene som blir biff?? Og kukjøt blir seld som oksekjøt eller storfe, ikkje som kukjøt..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa ikke at det var galt at sauer ble slaktet i en alder av 1,5 år, men 1,5 blir heller ikke ansett som gammelt for en sau. 

Anonymous poster hash: 8f29f...e3c

Jeg har heller ikke sagt at det er gammelt å være 1,5 år. Jeg sa "de har jo egentlig levd ganske lenge" i forhold til hvor gamle sauer normalt blir. Så slutt å vri på det som blir sagt her da!

Jeg må kanskje gjenta det som ble skrevet her. Det jeg svarte på var dette med at de ikke får sjanse til å vokse opp. De har i grunn vokst opp når de er 1,5 år gamle

"Hvorfor er det godtatt å spise lam? De får ikke sjanse til å vokse opp,"

Anonymous poster hash: a8927...9e7

AnonymBruker
Skrevet

Jau, men du trur vel ikkje det er berre oksene som blir biff?? Og kukjøt blir seld som oksekjøt eller storfe, ikkje som kukjøt..

Ja, det var akkurat dette jeg mente :) At det er ingen som kjøper kjøttet når det står på at det er en gammel ku, men når det står okse kjøper folk det.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke lengre. En sau kan bli 8-12 år gammel, men de aller fleste sauer blir slaktet lenge før dette. Sauene vi hadde var gamle da de var rundt 6 år. Så hvorfor er et lam på 1,5 år så veldig lite når sauer normalt blir slaktet som 6-åringer? Tror du sauene forøvrig reflekterer veldig mye over livet og døden siden du synes det er så synd at de blir slaktet når de er 1,5 år? 

Det er snakk om etikk. Hvorfor skal noen lam bli slaktet og bare få leve ca 1.5 år, mens andre får vokse å bli sauer, ja leve til de er 8-12 år.

Jeg prøver å sette etiske spørsmål til matindustrien, på samme måte som det blir stil spørsmål til pelsindustrien.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er vanlige skinnhansker laget av da?

Så det står ikke hvor skinnet kommer fra?

Hva mener du med vanlig skinnhansker? Skinnet jeg eier mest av tror jeg er kalv, så det blir mest vanlig i min kolleksjon.

Og som regel "skryter" folk av hvor skinnet deres kommer fra som f.eks skinnjakke fra Italia høres jo fancy ut. Det er ikke umulig å finne ut nøyaktig hvor diverse merker får skinnet sitt fra skulle det ikke stå på produktet.

Dette er det beste innspillet jeg har sett på KG på lenge!! I love it

Anonymous poster hash: fd5e2...172

Denne har vært ute på nettet en stund, tenkte du kanskje ville like den ;)

http://www.truthorfiction.com/peta-biker-protester/

Sauer har jo en generell levetid på rundt 10-12 år da og ofte lengre, men jeg skal ikke gå utenfor tema. 

Anonymous poster hash: 8f29f...e3c

Det ventes ikke til siste liten av sauens forventet leve alder til den slaktes.

Anonymous poster hash: e64e0...e36

AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg du leste innlegget litt vel fort eller misforstod. Jeg har i grunn jobbet som avløser en god stund tidligere med kyr, så hadde tatt seg ut om jeg ikke visste forskjellen på ku og okse :fnise:

Du misforstod poenget mitt. det handler ikke om kuer eller okse, men lam, som er som barn! På samme måte som kalv, kylling osv. Disse blir slaktet pga "det fine kjøttet". Lam blir sett på som en delikatesse. Men er det etisk å spise dyr som ikke får vokse opp? 

AnonymBruker
Skrevet

Du misforstod poenget mitt. det handler ikke om kuer eller okse, men lam, som er som barn! På samme måte som kalv, kylling osv. Disse blir slaktet pga "det fine kjøttet". Lam blir sett på som en delikatesse. Men er det etisk å spise dyr som ikke får vokse opp? 

Det er etisk å spise bytte dyr i alle alder vel.

AnonymBruker
Skrevet

Handler ikke om ku, okse eller biff...

AnonymBruker
Skrevet

Det er etisk å spise bytte dyr i alle alder vel.

Hvorfor? Fordi man har gjort det i mange år? På samme måte som de som forsvarer pels, man har brukt pels i mange år for og ikke fryse. Men idag trenger man ikke det. Vi trenger heller ikke å spise dyr "i alle aldre" ( les : barn av dyret )

AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Vokse opp til hva? Til å selvrealisere seg selv?

Det er ikke mindre etisk å spise et ungt dyr.

Anonymous poster hash: ae4dc...85a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor? Fordi man har gjort det i mange år? På samme måte som de som forsvarer pels, man har brukt pels i mange år for og ikke fryse. Men idag trenger man ikke det. Vi trenger heller ikke å spise dyr "i alle aldre" ( les : barn av dyret )

Fordi jeg er sulten og har behov for å spise kjøtt? Alderen deres blir urrellevant.

AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om etikk. Hvorfor skal noen lam bli slaktet og bare få leve ca 1.5 år, mens andre får vokse å bli sauer, ja leve til de er 8-12 år.

Jeg prøver å sette etiske spørsmål til matindustrien, på samme måte som det blir stil spørsmål til pelsindustrien.

De aller fleste sauer lever ikke til de blir 8-12 år pga at de blir gamle og dermed heller sendt på slakteriet når de er rundt 6 år. Det er mer uetisk å la en sau bli pint med smerter o.l, og dette er lett å se at mange sauer begynner å "dra på årene" når de er rundt 6 år. Søyene lever så lenge fordi de lammer og det er slik en kjøttproduksjon fungerer. Hvis man skulle tatt vare på bekrene så hadde det blitt innavl og hva skal man med bekrene når de ikke kan reprodusere seg annet enn til ullproduksjon 1 gang i året? 

Jeg skjønner du prøver å sette spørsmål, men spørsmålene dine viser at du kanskje ikke helt har forstått deg på hvordan dette fungerer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde forstått det om det var vanlig å spise lammet når det var 1 mnd gammelt, men har du sett et lam når det er kommet ned fra fjellet på høsten? Tror ikke du vil kalle dem lam lengre om du hadde sett det, selv om de blir kalt dette når de er slaktet. 

Så du spiser et dyr som har vokst opp, men tror du likevel at sauen tenker "åh, så urettferdig at de andre sauene får leve lengre enn meg" eller noe slikt? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde forstått det om det var vanlig å spise lammet når det var 1 mnd gammelt, men har du sett et lam når det er kommet ned fra fjellet på høsten? Tror ikke du vil kalle dem lam lengre om du hadde sett det, selv om de blir kalt dette når de er slaktet.

Mener du da at balut er utetisk å spise...? (Egg med utviklet ender i)

AnonymBruker
Skrevet

Det å ta livet av "barn" er et resultat av det som kan kalles "bestandsregulering".  Hvis alle husdyr (og vilt) skal vokse opp til å bli voksne vil det bli en så stor bestand at det vil bli ressursmangel på det begrensede området de har til rådighet.

Anonymous poster hash: 642d0...f1e

Gjest Tigress
Skrevet

Absolutt. Det er jo desse som ryk med i den ville naturen også, ungar, sjuke og svake individ. 

AnonymBruker
Skrevet

det som blir solgt som kylling på butikken  er vel ca 99% unge voksne haner,

de som driver med ruging  til egen kjøtproduksjon vet at  om de ruger 9 egg  så er det gjerne 5-6 hanekyllinger som da blir slaktet  med det samme de er voksne og 3-4 hønekyllinger som blir satt inn i egg produksjonen mens de gamleste hønene blir slaktet til mat, men kyllinger vokser fra nyklekt til voksen på bare noen mnd, og vaktel f.ex går fra nyklekt til  voksen og begynner egglegging på bare 3-4 uker

Anonymous poster hash: 8db6c...6f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...