Gå til innhold

Hvorfor er det greit med skinn, når det ikke er greit med pels?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fordi mesteparten av "dyreforkjempere" er kvinner og de er mer interessert i å herse med andre kvinner i pelskåpe enn å ta opp kampen mot Hells Angels i skinnjakker.

Anonymous poster hash: 4aecd...004

Dette er det beste innspillet jeg har sett på KG på lenge!! I love it 😂😂😂😂

Anonymous poster hash: fd5e2...172

• Liker 1
Skrevet

Hva er vanlige skinnhansker laget av da?

Så det står ikke hvor skinnet kommer fra?

Det bruker å stå på produktet hva det er laget av. Er du i tvil bør betjeningen vite det.

Kilde: Jeg jobber i en butikk der vi selger både skinn og pelsprodukt.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Mesteparten av skinnplagg er fra kyr og okser. Det er dyr som har blitt slaktet for mat. -Mao de utnytter mer av dyret.

Krokodille-skinn ol er ikke med i samme "gjengen"

Saueskinn også.

Unngår antilopeskinn og lignende eksotiske saker som ingen kan garantere opprinnelsen til.

Skrevet

Saueskinn også.

Unngår antilopeskinn og lignende eksotiske saker som ingen kan garantere opprinnelsen til.

Men selges det ureglementert i Norge? Og hvis det selges: Vil det ikke bli dyrere å kjøpe iom at det er "eksotisk"

Kilde: Jeg jobber i en butikk der vi selger både skinn og pelsprodukt.

Kanskje du er den beste å spør om dette?

?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg kjøper klær når jeg er på ferie. Derav bevissthet rundt hvor skinnet kommer fra.

Skrevet

Har fått inntrykk av at de aller fleste dyreforkjempere er like mye imot skinn som pels.

Halvveis enig der :P

Dyreforkjempere som er vegetarianere/veganere er ofte imot skinn også fordi de generelt er imot drap av dyr, mens dyreforkjempere som fremdeles spiser kjøtt er vel for at resten av dyret skal brukes? Samme gjelder vel for dun også antar jeg.

Gjest Tigress
Skrevet

Når du kjøper si en skinnveske, står det hvor skinnet kommer fra?

Ja, kva type skinn det er i veska er som oftast ein del av salsargumentasjonen, det same gjeld for sko, jakker og hanskar. Ein kan uansett rekne med at det ikkje kjem frå pelsdyrproduksjon, for då er prisane heilt ulike. Glattskinn vil jo aldri vere frå sølvrev, liksom, det er jo heilt meiningslaust å fjerne håra frå eit dyr som er alt opp for å bli pels, og som ein kan ta mykje høgare pris for om ein let håra vere på.

AnonymBruker
Skrevet

For min del er skinn et biprodukt av kjøttproduksjon, og synes det er bra at hele dyret blir brukt i stedet for å destruere brukbare ressurser.

(Men nå er jeg heller ikke motstander av å bruke pels som sådan, kun pelsoppdrett/fangst der dyrene blir mishandlet for økonomisk gevinst)

Anonymous poster hash: 642d0...f1e

Viktig poeng. Jeg skulle kjøpe skinnsekk (og viste til internettlenke), så var det en KG-bruker som klikket i vinkel på meg for at jeg i det hele tatt kunne kjøpe skinn mtp. hvor mye dyrene lider. Jeg spurte om hun spiser kjøtt ettersom dette var av okseskinn. Hun var kjøtteter.

Anonymous poster hash: 06414...90b

• Liker 2
Skrevet

Har fått inntrykk av at de aller fleste dyreforkjempere er like mye imot skinn som pels.

Jeg har ikke hørt folk være motstandere av skinn

AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke jeg! Syntes det alltid er mange som hopper inn og forsvarer dyrs rettigheter med engang noen nevner ordet pels, når det er skinn ser jeg ikke en kjeft :P

Er dette sant for alt skinn? At det er et biprodukt mener jeg? 

Kan ikke det samme sies om pels da? Eller er det kun ku og lignende som skinnet på vesker og lignende kommer fra?

Ja det er ku og gris osv stort sett som veskene og skoene er lagd av. Om folk vil ha en kupels-jakke eller en grisebust-kåpe så ville jeg ikke sagt noe. Når først ett dyr spises så er det supert at hele dyret blir brukt. Pelsdyr derimot blir ikke spist, derfor er jeg imot pels. Det er uetisk å holde dyr i små bur hele livet kun i det øyemed å bruke dem til mote. 

Anonymous poster hash: 69cef...df2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er greit med noen av delene. Liker veldig godt min falske skinnjakke da. Lukter mye bedre enn ekte, gjør den og.

Fake skinn er ikke akkurat bra for miljøet. Samme med fake pels. Bare en sidekommentar hvis man er opptatt av dyrevelferd og miljø. Alt henger sammen.

Anonymous poster hash: 89aed...d14

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det godtatt å spise lam? De får ikke sjanse til å vokse opp, blir slaktet mesn de er lam bare pga kjøttet. Samme med kyllinger, selv om de drives økologisk. Litt på samme måte som pels.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med sau. Sist jeg sjekka stod de ikke i fotsaks i timesvis og ble pint til de ble slakta, noe coyotene gjør. De hadde det kjempebra. Løp fritt på fjellet hver eneste sommer og kom ned av seg selv om høsten. De var også utendørs med svært god plass på våren og høsten. De bodde heller ikke i små bur slik som revene på revefarmene eller blir flådd levende slik som rever i Kina blir. 

Mange bruker samme argument som deg TS og skriver også om saueull. Visste du at det å ikke klippe sau er dyreplageri? Sauene skal klippes for å ha det bra. Hvis ikke legger fluer og slikt egg i ulla til sauen. Så hvorfor skal da ikke ulla bli solgt og brukt til garn og ulltøy?

Anonymous poster hash: a8927...9e7
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det godtatt å spise lam? De får ikke sjanse til å vokse opp, blir slaktet mesn de er lam bare pga kjøttet. Samme med kyllinger, selv om de drives økologisk. Litt på samme måte som pels.

Et lam har levd i 1,5 år når det blir slaktet. Men egentlig er de jo sauer. Det er akkurat som når du spiser oksekjøtt og så sitter du egentlig og gnager på ei gammal ku. Folk kjøper ikke kjøtt der det står "gammal ku" på, men de kjøper kjøtt det står "storfe" eller "okse" på. :) 

Sauer blir ikke så veldig gamle, så et lam som har blitt 1,5 år gammelt har egentlig levd ganske lenge. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et lam har levd i 1,5 år når det blir slaktet. Men egentlig er de jo sauer. Det er akkurat som når du spiser oksekjøtt og så sitter du egentlig og gnager på ei gammal ku. Folk kjøper ikke kjøtt der det står "gammal ku" på, men de kjøper kjøtt det står "storfe" eller "okse" på. :)

Sauer blir ikke så veldig gamle, så et lam som har blitt 1,5 år gammelt har egentlig levd ganske lenge. 

Sauer har jo en generell levetid på rundt 10-12 år da og ofte lengre, men jeg skal ikke gå utenfor tema. 

Anonymous poster hash: 8f29f...e3c

AnonymBruker
Skrevet

Sauer har jo en generell levetid på rundt 10-12 år da og ofte lengre, men jeg skal ikke gå utenfor tema. 

Nei, ikke lengre. En sau kan bli 8-12 år gammel, men de aller fleste sauer blir slaktet lenge før dette. Sauene vi hadde var gamle da de var rundt 6 år. Så hvorfor er et lam på 1,5 år så veldig lite når sauer normalt blir slaktet som 6-åringer? Tror du sauene forøvrig reflekterer veldig mye over livet og døden siden du synes det er så synd at de blir slaktet når de er 1,5 år? 

AnonymBruker
Skrevet

Her mangler du kunnskap. Oksekjøtt er hankjønn, ku er hunkjønn. Du kan heller sammenligne kalv med lam!

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke lengre. En sau kan bli 8-12 år gammel, men de aller fleste sauer blir slaktet lenge før dette. Sauene vi hadde var gamle da de var rundt 6 år. Så hvorfor er et lam på 1,5 år så veldig lite når sauer normalt blir slaktet som 6-åringer? Tror du sauene forøvrig reflekterer veldig mye over livet og døden siden du synes det er så synd at de blir slaktet når de er 1,5 år? 

Jeg sa ikke at det var galt at sauer ble slaktet i en alder av 1,5 år, men 1,5 blir heller ikke ansett som gammelt for en sau. 

AnonymBruker
Skrevet

Her mangler du kunnskap. Oksekjøtt er hankjønn, ku er hunkjønn. Du kan heller sammenligne kalv med lam!

Her tror jeg du leste innlegget litt vel fort eller misforstod. Jeg har i grunn jobbet som avløser en god stund tidligere med kyr, så hadde tatt seg ut om jeg ikke visste forskjellen på ku og okse :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...