Gå til innhold

Hvorfor er det greit med skinn, når det ikke er greit med pels?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange her som kjøper skinnvesker og lignende, og mange som skriker ut når det blir snakket om pels.

Hvorfor er det greit med skinn? Er ikke skinn fra dyr?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det røyter ikke?

Anonymous poster hash: 7222e...9f0
  • Liker 9
Skrevet

Det røyter ikke?

Anonymous poster hash: 7222e...9f0

hehehe

AnonymBruker
Skrevet

Fordi mesteparten av "dyreforkjempere" er kvinner og de er mer interessert i å herse med andre kvinner i pelskåpe enn å ta opp kampen mot Hells Angels i skinnjakker.

Anonymous poster hash: 4aecd...004
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

For min del er skinn et biprodukt av kjøttproduksjon, og synes det er bra at hele dyret blir brukt i stedet for å destruere brukbare ressurser.

(Men nå er jeg heller ikke motstander av å bruke pels som sådan, kun pelsoppdrett/fangst der dyrene blir mishandlet for økonomisk gevinst)

Anonymous poster hash: 642d0...f1e
  • Liker 18
Skrevet

Har fått inntrykk av at de aller fleste dyreforkjempere er like mye imot skinn som pels.

• Liker 1
Skrevet

For min del er skinn et biprodukt av kjøttproduksjon, og synes det er bra at hele dyret blir brukt i stedet for å destruere brukbare ressurser.

Dette.

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

For min del er skinn et biprodukt av kjøttproduksjon, og synes det er bra at hele dyret blir brukt i stedet for å destruere brukbare ressurser. (Men nå er jeg heller ikke motstander av å bruke pels som sådan, kun pelsoppdrett/fangst der dyrene blir mishandlet for økonomisk gevinst) Anonymous poster hash: 642d0...f1e

Helt på linje med deg her.

Etisk pelsbruk har jeg ikke problemer med. Og så er jeg også klar over at det er vanskelig å finne.

Skinn som biprodukt av kjøttproduksjon har jeg ingen problemer med. Skinn der dyr blir flådd levende er selvsagt like lite interessant som pelsdyroppdrett.

Skrevet

Synes ikke det er greit med noen av delene. Liker veldig godt min falske skinnjakke da. Lukter mye bedre enn ekte, gjør den og.

• Liker 1
Skrevet

Har fått inntrykk av at de aller fleste dyreforkjempere er like mye imot skinn som pels.

Det har ikke jeg! Syntes det alltid er mange som hopper inn og forsvarer dyrs rettigheter med engang noen nevner ordet pels, når det er skinn ser jeg ikke en kjeft :P

Er dette sant for alt skinn? At det er et biprodukt mener jeg?

Kan ikke det samme sies om pels da? Eller er det kun ku og lignende som skinnet på vesker og lignende kommer fra?

AnonymBruker
Skrevet

Så enkelt er det ikke.

Skinn fra rovdyr er ikke greit fordi det er umulig å gi dem akseptable leveforhold innenfor de økonomiske rammene vi har, selv med subsidier. De krever mye mer plass og stimuli for å leve et halvveis ok liv enn det er mulig å gi dem. I tillegg avles disse opp kun for pelsen og resten av skrotten kastes - og det er etisk meget betenkelig å avle opp og ta livet av et dyr kun for det rent estetiske ved å bruke pelsen. (Pels fra kanin, reinsdyr osv kan derimot lettere produseres etisk akseptabelt.)

Skinn tas i all hovedsak fra planteetere som også kan brukes til kjøtt, slik at hele dyret utnyttes, og som dessuten er lettere å gi et brukbart liv der de ikke går skyhøyt i stress hele livet og spiser av seg beina fordi de har det så jævlig. Det betyr ikke at alt skinn produseres etisk riktig, men det er i hvert fall en større sannsynlighet for det.

En pelsmotstander vil da antakelig også være motstander av Priorkylling, men kanskje synes det er ok å kjøpe frittgående høns fra naboens økologiske gård.

Anonymous poster hash: c47a8...62c
  • Liker 14
Skrevet

Mesteparten av skinnplagg er fra kyr og okser. Det er dyr som har blitt slaktet for mat. -Mao de utnytter mer av dyret.

Krokodille-skinn ol er ikke med i samme "gjengen"

Skrevet

Mesteparten av skinnplagg er fra kyr og okser. Det er dyr som har blitt slaktet for mat. -Mao de utnytter mer av dyret.

Krokodille-skinn ol er ikke med i samme "gjengen"

Når du kjøper si en skinnveske, står det hvor skinnet kommer fra?

Skrevet

Mange her som kjøper skinnvesker og lignende, og mange som skriker ut når det blir snakket om pels.

Hvorfor er det greit med skinn? Er ikke skinn fra dyr?

De som lurer på det skjønner ikke forskjellen på rovdyr og beitedyr. De skjønner heller ikke forskjellen på dyr som er blitt avlet gjennom 1000-er av år og de siste 100 åra. De skjønner heller ikke at sau og en rev har like forskjellige behov som et menneske og en ku.

Sjelden det i det hele tatt er vits å diskutere, når den som lurer på dette ofte allerede er ute etter "å ta" de som er imot pels.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er dette sant for alt skinn? At det er et biprodukt mener jeg?

Kan ikke det samme sies om pels da? Eller er det kun ku og lignende som skinnet på vesker og lignende kommer fra?

Det at skinn er et biprodukt fra kjøttproduksjon, i all hovedsak ku og okse, stemmer for mesteparten alt av vanlige skinnprodukter solgt i Norge i alle fall.

Jeg vet ikke hvordan det stiller seg med krokodille- og slangeskinn, det er produkter jeg ikke kjøper, og jeg har ikke undersøkt rundt dette.

Pels er meget sjeldent et biprodukt, og blir da avlet/fanget kun for pelsens del. Unntaket jeg kan komme på i farten er vel kanin, som også spises.

Annonse
Skrevet

De som lurer på det skjønner ikke forskjellen på rovdyr og beitedyr. De skjønner heller ikke forskjellen på dyr som er blitt avlet gjennom 1000-er av år og de siste 100 åra. De skjønner heller ikke at sau og en rev har like forskjellige behov som et menneske og en ku.

Sjelden det i det hele tatt er vits å diskutere, når den som lurer på dette ofte allerede er ute etter "å ta" de som er imot pels.

Aner jeg en viss tone her?

Og mener du at jeg er ute etter å få tatt de som er imot pels?

Skrevet

Når du kjøper si en skinnveske, står det hvor skinnet kommer fra?

Det vil gjenspeiles i prisen.

1 par geiteskinnshansker er feks dyrere enn vanlige skinnhansker.

Skrevet

Det vil gjenspeiles i prisen.

1 par geiteskinnshansker er feks dyrere enn vanlige skinnhansker.

Hva er vanlige skinnhansker laget av da?

Så det står ikke hvor skinnet kommer fra?

Skrevet

Aner jeg en viss tone her?

Og mener du at jeg er ute etter å få tatt de som er imot pels?

Hva du mener bryr jeg meg ikke om. Tonen er "oppgitt", om det var det du ville frem til.

• Liker 1
Skrevet

Hva du mener bryr jeg meg ikke om. Tonen er "oppgitt", om det var det du ville frem til.

Hvorfor en oppgitt tone?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...