Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis kontoen er tom og man har en husleie på 7000,- og man ikke har jobb eller rett på dagpenger, får man penger fra NAV da?

Sosialstønad skal være tidsbegrenset. Men hva hvis man ikke har penger? Skal man sulte eller fryse ihjel da?

Anonymous poster hash: aa111...95e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man skal jobbe?

Anonymous poster hash: 7d38f...365

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Man skal ut å få seg en jobb, eller kontakte NAV for å få dem om å hjelpe deg med å få en jobb. Hvordan har du kommet i en situasjon med tøm konto og husleie på 7000kr? Kunne aldri falt meg inn

Anonymous poster hash: 35512...ff7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du vel søke om sosialstønad, men for å få det kan du ikke noen oppsparte midler. Altså det må være tomt for penger.

Vil anbefale deg å gå på nav og spørre dem, så kan de hjelpe deg.

Så kan du jo søke jobb eller få hjelp til det om du ikke allerede gjør det :)

Men jeg opplever det ikke generelt som lett å få penger fra nav. Jeg tror allikevel at du vil få støtte hvis du ikke har noen penger.

Anonymous poster hash: 5c548...729

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hallo! Er det noen som vet noe om dette? Da snakker jeg ikke om alle disse tullingene som lirer av seg hvordan ting burde vært og hva som kunne falle dem inn.

• Liker 1
Gjest Vevila
Skrevet

Ja, man får sosialstønad så lenge man er helt blakk.

AnonymBruker
Skrevet

Da må du vel søke om sosialstønad, men for å få det kan du ikke noen oppsparte midler. Altså det må være tomt for penger.

Vil anbefale deg å gå på nav og spørre dem, så kan de hjelpe deg.

Så kan du jo søke jobb eller få hjelp til det om du ikke allerede gjør det :)

Men jeg opplever det ikke generelt som lett å få penger fra nav. Jeg tror allikevel at du vil få støtte hvis du ikke har noen penger. Anonymous poster hash: 5c548...729

Takk for svar. Jeg håper og tror du har rett.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ha krav på sosialstønad, men Nav kan kreve at du flytter, til et billigere sted å bo om det blir langvarig i alle fall. Sosialstønaden dekker ikke hva slags prisklasse som helst, og 7000 høres ut som i høyeste laget.

Eventuelt er det bostøtte fra husbanken som kan supplere.

Sosialstønad er tidsbegrenset, det betyr at Nav kan og vil kreve at mottaker for eksempel må gå på Nav-kurs, type: lære å skrive søknad for å få jobb.

Anonymous poster hash: d09ee...70f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hallo! Er det noen som vet noe om dette? Da snakker jeg ikke om alle disse tullingene som lirer av seg hvordan ting burde vært og hva som kunne falle dem inn.

De vil alltid dukke opp i slike tråder. Tror de har en slags pervers glede av å tråkke på folk som sliter, særlig økonomisk.

Søk nødhjelp på NAV?

Anonymous poster hash: d9d43...673

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bostøtte fra husbanken hjelper deg med å betale husleia. De kan hvertfall dekke litt og det er bedre enn ikke noe.

Anonymous poster hash: efea2...ddc
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du oppfyller kravene så får du penger. Som regel er kravene at du bor i en leilighet som ikke har høyere husleie enn grensene de har satt opp. Og så må du være reell arbeidssøker.

Og så er det som sagt over her, mulig å få bostøtte. Da må du søke kommunen innen den 14. i mnd og får du innvilget bostøtte får du det utbetalt den 10. hver mnd. Du trenger ikke søke hver mnd hvis du har fått vedtak på at du har fått innvilget.

Nødhjelp kan du også få selv om du evt ikke oppfyller kravene, men det går bare til det mest nødvendige i form av mat. Ikke husleie og slike ting. Nødhjelp kan du få fra ene dagen til den andre.

Sosialstønad krever at du leverer inn husleiekontrakt og de tre siste måneders bevegelser på konto. Alle konti du måtte ha.

Du kan heller ikke ha oppsparte midler som du kan bruke. Du må bruke opp det først. Og du kan ikke ha krav på noe feriepenger noe sted, de må du ta ut først.

Anonymous poster hash: a2fc3...675
AnonymBruker
Skrevet

Bostøtte fra husbanken hjelper deg med å betale husleia. De kan hvertfall dekke litt og det er bedre enn ikke noe.

Anonymous poster hash: efea2...ddc

Bostøtte beregnes fra inntekt og TS kan ha hatt for mye inntekt til å kvalifisere for dette. TS kan sjekke dette vha bostøttekalkulatoren.

TS må søke sosialen om å dekke husleie+livsopphold. Siden TS ikke har penger akkurat nå kan hun ogsø søke om nødhjelp. Nødhjelp trekkes fra livsoppholdet når det utbetales.

Anonymous poster hash: 09c7e...148

Skrevet

Bostøtte beregnes også etter bosted, altså hvilken kommune man bor i.

Skrevet

Man kan ha krav på sosialstønad, men Nav kan kreve at du flytter, til et billigere sted å bo om det blir langvarig i alle fall. Sosialstønaden dekker ikke hva slags prisklasse som helst, og 7000 høres ut som i høyeste laget.

Eventuelt er det bostøtte fra husbanken som kan supplere.

Sosialstønad er tidsbegrenset, det betyr at Nav kan og vil kreve at mottaker for eksempel må gå på Nav-kurs, type: lære å skrive søknad for å få jobb.

Anonymous poster hash: d09ee...70f

7000 kr er ufattelig lite egentlig. Bare en 2 roms i Oslo og omegn i nøktern standard koster fra kr 8000 og oppover. Du skal et godt stykke unna de største byene for å betale mindre i leie nå. Her hvor jeg bor dekker de 6500 kr for enslig og det er litt over 1 time fra oslo. Så 7000 er ikke gal leiepris iht hvordan leieprisene er nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis kontoen er tom og man har en husleie på 7000,- og man ikke har jobb eller rett på dagpenger, får man penger fra NAV da?

Sosialstønad skal være tidsbegrenset. Men hva hvis man ikke har penger? Skal man sulte eller fryse ihjel da?

Hvordan har du fått penger tidligere? Siden du ikke har rett til dagpenger har du ikke jobbet da?

Anonymous poster hash: f19f9...824

• Liker 1
Skrevet

Du har krav på sosial stønad :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi vet ingenting om ts sin situasjon. Hun kan være alvorlig syk for alt vi vet. Er alltid noen som bare må lire fra seg "finn deg en jobb, du er en slabbedask, kan du ikke bare skaffe deg jobb?" Ja, får det jo veldig lett å skaffe seg en jobb på dagen! :roll: Noen folk altså. Får man litt hjelp av NAV, så er man snylter. Skulle likt å sett dere i en økonomisk krise en gang.

Anonymous poster hash: 27f24...a53

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta det for gitt at du bare kan gå og få penger. Det kan nok hende du får tilbud om et lån fra sosialen, som du må betale tilbake.

Anonymous poster hash: ece0b...e46
AnonymBruker
Skrevet

Vi vet ingenting om ts sin situasjon. Hun kan være alvorlig syk for alt vi vet. Er alltid noen som bare må lire fra seg "finn deg en jobb, du er en slabbedask, kan du ikke bare skaffe deg jobb?" Ja, får det jo veldig lett å skaffe seg en jobb på dagen! :roll: Noen folk altså. Får man litt hjelp av NAV, så er man snylter. Skulle likt å sett dere i en økonomisk krise en gang.

Anonymous poster hash: 27f24...a53

Er denne personen alvorlig syk så har man vært innom fastlegen, spesialister og da trur jeg du har vært borti at du kan søke aap. Har denne personen ikke krav på dagpenger så har personen nok neppe jobbet stort. Og har du en husleie til 7.000kr uten at du har jobb så burde du vel tenke litt selv.

• Liker 2
Skrevet

Er denne personen alvorlig syk så har man vært innom fastlegen, spesialister og da trur jeg du har vært borti at du kan søke aap. Har denne personen ikke krav på dagpenger så har personen nok neppe jobbet stort. Og har du en husleie til 7.000kr uten at du har jobb så burde du vel tenke litt selv.

Hva skal hun eller han bo i egentlig? Er du klar over hvor dyrt leiemarkedet er nå. Skal man ha en 2 roms nå til under 7000 per mnd må man bo et godt stykke fra de fleste største byene. Og gjett hva der er kollektiv tilbudet dårlig eller ikke eksisterende slik at man må ha bil. Mindre sjans for jobber er det også. 7000 er faktisk rimelig iht prisene idag. Jeg og kjæresten ser selv etter 2 til 3 roms leilighet i Oslo og Akershus. Vi må opp mellom 8 til 11000 for 2 roms og 10 til 14000 for en 3 roms. Vi har beregnet maks 5500 på hver av oss i leie. Men det er ikke poenget. Mange av de bolig annonser som jeg ser ønsker kun enslig person enda husleia er på 9000. Det sier litt om hvordan priser det er idag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...