AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #1 Skrevet 31. mai 2015 Kan de ikke se svulst med røntgen eller ultralyd? Hvorfor ikke i så fall?Anonymous poster hash: a046a...399
Duckie Skrevet 31. mai 2015 #2 Skrevet 31. mai 2015 (endret) Det kommer helt an på hvor svulsten befinner seg. CT gir generelt mye bedre og detaljerte bilder enn hva man kan få med røntgen og ultralyd. Jeg er litt usikker på hva slags svar du er ute etter her, kan du spesifisere spørsmålet litt nærmere? Endret 31. mai 2015 av Duckie
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #3 Skrevet 31. mai 2015 Det kommer helt an på hvor svulsten befinner seg. Jeg er litt usikker på hva slags svar du er ute etter her, kan du spesifisere spørsmålet litt nærmere? Svulst i hodetAnonymous poster hash: a046a...399
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #4 Skrevet 31. mai 2015 Det spørs helt hvor den sitter. Er det i skjelettet vil den kunne sees på vanlig røntgen, er den i for eksempel skjoldbruskkjertelen kan den sees med ultralyd. Uansett vil CT gi mye mer detaljerte bilder.Anonymous poster hash: f47c7...044
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #5 Skrevet 31. mai 2015 Det spørs helt hvor den sitter. Er det i skjelettet vil den kunne sees på vanlig røntgen, er den i for eksempel skjoldbruskkjertelen kan den sees med ultralyd. Uansett vil CT gi mye mer detaljerte bilder.Anonymous poster hash: f47c7...044 Hvis det bare er snakk om å se AT DET er en svulst der?(Hund). Anonymous poster hash: a046a...399
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #6 Skrevet 31. mai 2015 Vanlig røntgen viser svulster dårlig fordi røntgen er best på å visualisere bein. Ultralyd kan forsåvidt finne svulster, men da kreves det at svulsten skiller seg såpass ut fra omkringliggende vev at den reflekterer ultralyden annerledes. Ultralyd viser dessuten kun et lite område av gangen og er svært avhengig av at operatøren som sitter der og utfører er erfaren på å se etter nettopp svulster. Mens ved CT og MR tar man klare bilder av større områder og bildene kan vurderes av både røntgenlege og spesialist på det området i kroppen, dermed er det mye større sannsynlighet for at man oppdager en eventuell svulst. Anonymous poster hash: 3aab5...bff
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #7 Skrevet 31. mai 2015 Hvis det bare er snakk om å se AT DET er en svulst der?(Hund). Anonymous poster hash: a046a...399 Ultralyd kan ikke se gjennom bein, vanlig rtg viser ikke hjernen. Men er det egentlig viktig å vite om det er en svulst i hjernen? Det er vel neppe aktuelt med hjernekirurgi på en hund.Anonymous poster hash: f47c7...044
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #8 Skrevet 31. mai 2015 Vanlig røntgen viser svulster dårlig fordi røntgen er best på å visualisere bein. Ultralyd kan forsåvidt finne svulster, men da kreves det at svulsten skiller seg såpass ut fra omkringliggende vev at den reflekterer ultralyden annerledes. Ultralyd viser dessuten kun et lite område av gangen og er svært avhengig av at operatøren som sitter der og utfører er erfaren på å se etter nettopp svulster. Mens ved CT og MR tar man klare bilder av større områder og bildene kan vurderes av både røntgenlege og spesialist på det området i kroppen, dermed er det mye større sannsynlighet for at man oppdager en eventuell svulst. Anonymous poster hash: 3aab5...bff Ok. Det er kun snakk om å se, hva skal jeg si.. Hvis medisinen ikke virker, er det en svulst. Så rtg og ul blir nok overflødig, men eieren (jeg er også eier), min samboer ønsker allikevel bare å få den bekreftelsen på at svulsten er der før vi avliver.å se den. Avliving etter vet. sin anbefaling. Da blir en CT som koster 9000kr å gjennomføre ikke bare stressende for hunden (2-3 timers reisevei og) men også litt i det dyreste laget bare for å få den siste bekreftelsen som han føler han trenger. Litt dobbelt opp.. for min del stoler jeg på veterinæren når hun sier at hvis medisinen ikke virker, ER det svulst/kreft. Men det holder tydeligvis ikke for alle da.Anonymous poster hash: a046a...399
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #9 Skrevet 31. mai 2015 Ultralyd kan ikke se gjennom bein, vanlig rtg viser ikke hjernen. Men er det egentlig viktig å vite om det er en svulst i hjernen? Det er vel neppe aktuelt med hjernekirurgi på en hund.Anonymous poster hash: f47c7...044 Se svar ovenfor. Anonymous poster hash: a046a...399
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #10 Skrevet 31. mai 2015 Ok. Det er kun snakk om å se, hva skal jeg si.. Hvis medisinen ikke virker, er det en svulst. Så rtg og ul blir nok overflødig, men eieren (jeg er også eier), min samboer ønsker allikevel bare å få den bekreftelsen på at svulsten er der før vi avliver.å se den. Avliving etter vet. sin anbefaling. Da blir en CT som koster 9000kr å gjennomføre ikke bare stressende for hunden (2-3 timers reisevei og) men også litt i det dyreste laget bare for å få den siste bekreftelsen som han føler han trenger. Litt dobbelt opp.. for min del stoler jeg på veterinæren når hun sier at hvis medisinen ikke virker, ER det svulst/kreft. Men det holder tydeligvis ikke for alle da.Anonymous poster hash: a046a...399 Er helt enig med deg, å ta CT vil ikke bety noe som helst, hunden er jo uansett syk og virker ikke medisinene, så har den det jo ikke bra. Vet heller ikke om de kan klare å ta CT på en hund uten narkose.Anonymous poster hash: f47c7...044 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #11 Skrevet 31. mai 2015 Jeg tror ikke ultralyd klarer å vise noe som helst når det er bein i veien slik det er i kraniet, man bruker hovedsakelig ultralyd for å visualisere bløtvev og beinvevet som blir nærmest proben vil nok ødelegge hele bildet. Så på et sånt vanskelig sted er det nok CT eller MR som er aktuelt. Skjønner at det er vanskelig, jeg ville nok også bare tenkt at hvis ikke medisinene fungerer, så er det lite vits å utsette hunden for det ekstra stresset med CT (når det ikke finnes tilgjengelig like i nærheten). Da tror jeg det er bedre å medisinere det man kan inntil hunden er så syk at det er best å la den slippe. Anonymous poster hash: 3aab5...bff
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #12 Skrevet 31. mai 2015 Ok. Det er kun snakk om å se, hva skal jeg si.. Hvis medisinen ikke virker, er det en svulst. Så rtg og ul blir nok overflødig, men eieren (jeg er også eier), min samboer ønsker allikevel bare å få den bekreftelsen på at svulsten er der før vi avliver.å se den. Avliving etter vet. sin anbefaling. Da blir en CT som koster 9000kr å gjennomføre ikke bare stressende for hunden (2-3 timers reisevei og) men også litt i det dyreste laget bare for å få den siste bekreftelsen som han føler han trenger. Litt dobbelt opp.. for min del stoler jeg på veterinæren når hun sier at hvis medisinen ikke virker, ER det svulst/kreft. Men det holder tydeligvis ikke for alle da.Anonymous poster hash: a046a...399 Jeg hadde virkelig gjort en innsats her for å skånsomt overbevise samboer om å ikke utsette hunden for dette. Dersom det uansett går mot avlivning er det ingen grunn til å utsette hunden for dette. Anonymous poster hash: abda0...efc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå