AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #1 Skrevet 31. mai 2015 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Hun-trodde-det-skulle-bli-en-helt-vanlig-dag-pa-jobben---isteden-ble-hun-arrestert_-mistenkt-for-a-vare-en-voldelig-mor-8034550.html Det er viktig at barnevernet greier å redde barn utsatt for vold, fra de voldelige omstendighetene. I denne saken var imidlertid mistankene grunnløse og en uskyldig mor ble pågrepet på jobb og barna tatt i politiavhør. Ifølge barneombudet, bør voksne finnes seg i å bli sett i kortene på denne måten. Lurer personlig på hva hun hadde ment om å bli arrestert på jobb og at det var hennes barn som ble tatt med og forhørt av politiet? Anonymous poster hash: 7bdda...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #2 Skrevet 31. mai 2015 Jeg synes måten hun ble hentet på var drastisk og overdrevet, ellers synes jeg det var på sin plass at dette ble sjekket opp mtp opplysningene barnevernet hadde fått. Så ja, alle foreldre må finne seg i å bli undersøkt av barnevernet, det er min mening.Anonymous poster hash: 56b25...ff8 14
Miss moneypenny Skrevet 31. mai 2015 #3 Skrevet 31. mai 2015 Jeg tenker at om barnevernet vil sjekke meg, så skal de få lov til det. Jeg er glad for at de er der og gjør det de gjør, de skal jo tross alt verne om de aller mest sårbare, som ikke kan stå opp for seg selv. Så lenge jeg selv vet at jeg ikke er voldelig mot barna mine så har jeg jo ingenting å frykte... 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #4 Skrevet 31. mai 2015 Der jeg jobber er det vanlig at politiet overtar meldinger som inneholder straffbare handlinger. Det er først og fremst politisak. Når man ikke vet hva som er skjedd må man ta barna på alvor. Vi vet at barn blir slått, mishandlet og misbrukt av foreldre. Har blandt annet vært med på å hente ut et barn på 2 år som hadde 50 bruddskader, gamle og nye, og barn som har blitt seksuelt misbrukt i hjemmet. Klart det er ubehagelig for voksne når man tar feil, men det er langt mer ubehagelig for barna dersom ingen ser dem og ingen agerer når barna forteller sannheten. Anonymous poster hash: a2440...285 19
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #5 Skrevet 31. mai 2015 Der jeg jobber er det vanlig at politiet overtar meldinger som inneholder straffbare handlinger. Det er først og fremst politisak. Når man ikke vet hva som er skjedd må man ta barna på alvor. Vi vet at barn blir slått, mishandlet og misbrukt av foreldre. Har blandt annet vært med på å hente ut et barn på 2 år som hadde 50 bruddskader, gamle og nye, og barn som har blitt seksuelt misbrukt i hjemmet.Klart det er ubehagelig for voksne når man tar feil, men det er langt mer ubehagelig for barna dersom ingen ser dem og ingen agerer når barna forteller sannheten.Anonymous poster hash: a2440...285 Det er et 5 år gammelt barn som har kommet med påstanden om at han ble slått hjemme. 5 åringer sier mye rart. Mye av det kan selvfølgelig være sant, men barnevernet kunne kanskje ha tatt en samtale med 5 åringen før, de anmeldte saken til politiet? Anonymous poster hash: 7bdda...7c0 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #6 Skrevet 31. mai 2015 Det er et 5 år gammelt barn som har kommet med påstanden om at han ble slått hjemme. 5 åringer sier mye rart. Mye av det kan selvfølgelig være sant, men barnevernet kunne kanskje ha tatt en samtale med 5 åringen før, de anmeldte saken til politiet? Anonymous poster hash: 7bdda...7c0 Barnevernet skal ikke ta samtale med barnet før barnet har vært på barnehuset. Det er særlig viktig med små barn. Vold er straffbart og det er en politisak. Da skal ikke barnevernet begynne å blande seg inn, bortsett fra å bistå ved behov når politiet ber om det (er da gjerne snakk om å frakte barnet, være bisitter i dommeravhøret på barnehuset og fly med barnet - om det er behov for det), men i saker som dette trenger man ikke flere kokker. Samme gjelder ved mistanke om overgrep. Da skal heller ikke barnevernet inn og snakke med barnet, sende barnet til fastlegen el. Det er politiet og barnehuset som er rette instans. Barnevernet bistår ved praktiske oppgaver inntil saken er mere avklart. Anonymous poster hash: a2440...285 12
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #7 Skrevet 31. mai 2015 Barnevernet skal ikke ta samtale med barnet før barnet har vært på barnehuset. Det er særlig viktig med små barn. Vold er straffbart og det er en politisak. Da skal ikke barnevernet begynne å blande seg inn, bortsett fra å bistå ved behov når politiet ber om det (er da gjerne snakk om å frakte barnet, være bisitter i dommeravhøret på barnehuset og fly med barnet - om det er behov for det), men i saker som dette trenger man ikke flere kokker. Samme gjelder ved mistanke om overgrep. Da skal heller ikke barnevernet inn og snakke med barnet, sende barnet til fastlegen el. Det er politiet og barnehuset som er rette instans. Barnevernet bistår ved praktiske oppgaver inntil saken er mere avklart. Anonymous poster hash: a2440...285 At det finnes rutiner, betyr ikke at det er gode rutiner. Når foreldre kan arresteres og den eneste bakgrunnen for dette er hva en 5 åring har uttalt og det heller ikke gjøres andre undersøkelser før man arresterer noen på arbeidsplassen deres, bør det stilles spørsmål om rutinene er gode nok. Anonymous poster hash: 7bdda...7c0 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #8 Skrevet 31. mai 2015 At det finnes rutiner, betyr ikke at det er gode rutiner. Når foreldre kan arresteres og den eneste bakgrunnen for dette er hva en 5 åring har uttalt og det heller ikke gjøres andre undersøkelser før man arresterer noen på arbeidsplassen deres, bør det stilles spørsmål om rutinene er gode nok. Anonymous poster hash: 7bdda...7c0 Det må nesten politiet svare for, men årsaken til at man "tar" barn og foreldrene samtidig er også fordi man ikke vet og da risikerer man ikke barnet. Når mennesker er mistenkt for kriminelle og straffbare handlinger blir man gjerne arrestert. Årsaken til at barn og foreldre hentes samtidig er at barnet blir avhørt på barnehuset parallelt med at foreldrene blir avhørt av politiet. Det er for å få bedre oversikt over saken. Et annet aspekt er at man kan ikke ført samtale med barnet.Hva skjer når barnet kommer hjem? Skal man be en 5åring holde det hemmelig at politiet / barnevern hentet barnet på skolen og at barnet snakket med en politimann / politidame? Hva vil skje med barnet når foreldrene får vite om det? Hvem beskytter barnet? Alle vurderinger tas utfra risiko for barnet. Det er barnet som skal tas vare på i første runde. Når det er sagt så lyver de fleste barn seg ut av trøbbel, ikke inn i trøbbel, og det barnet her sa stemte. Dersom barnehagen hadde avstått fra å snakke flere ganger med barnet ville kanskje saken løst seg på en bedre måte. Det vitner også om at andre skal ikke inn å snakke med barnet. Det er politi og barnehuset, dersom politiet vurderer det slik. Anonymous poster hash: a2440...285 7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #9 Skrevet 31. mai 2015 Det må nesten politiet svare for, men årsaken til at man "tar" barn og foreldrene samtidig er også fordi man ikke vet og da risikerer man ikke barnet. Når mennesker er mistenkt for kriminelle og straffbare handlinger blir man gjerne arrestert. Årsaken til at barn og foreldre hentes samtidig er at barnet blir avhørt på barnehuset parallelt med at foreldrene blir avhørt av politiet. Det er for å få bedre oversikt over saken. Et annet aspekt er at man kan ikke ført samtale med barnet.Hva skjer når barnet kommer hjem? Skal man be en 5åring holde det hemmelig at politiet / barnevern hentet barnet på skolen og at barnet snakket med en politimann / politidame? Hva vil skje med barnet når foreldrene får vite om det? Hvem beskytter barnet? Alle vurderinger tas utfra risiko for barnet. Det er barnet som skal tas vare på i første runde. Når det er sagt så lyver de fleste barn seg ut av trøbbel, ikke inn i trøbbel, og det barnet her sa stemte. Dersom barnehagen hadde avstått fra å snakke flere ganger med barnet ville kanskje saken løst seg på en bedre måte. Det vitner også om at andre skal ikke inn å snakke med barnet. Det er politi og barnehuset, dersom politiet vurderer det slik. Anonymous poster hash: a2440...285 Jeg antar at politiet må basere de fleste arrestasjoner på bevis. I denne saken ble jo denne påstanden om å bli slått tolket som noe annet enn det var. Barnet ble ifølge artikkelen ikke utsatt for vold i hjemmet, men skal ved en episode ha blitt kastet et håndkle på, noe ungen i etterkant må ha fremstilt som om han ble slått hjemme. Forestiller meg også at praksisen med å bli med til et fremmed hus, kan være skremmende for barn. Anonymous poster hash: 7bdda...7c0 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #10 Skrevet 31. mai 2015 Jeg antar at politiet må basere de fleste arrestasjoner på bevis. I denne saken ble jo denne påstanden om å bli slått tolket som noe annet enn det var. Barnet ble ifølge artikkelen ikke utsatt for vold i hjemmet, men skal ved en episode ha blitt kastet et håndkle på, noe ungen i etterkant må ha fremstilt som om han ble slått hjemme. Forestiller meg også at praksisen med å bli med til et fremmed hus, kan være skremmende for barn.Anonymous poster hash: 7bdda...7c0 Nei, politiet arresterer på grunnlag av mistanke, noe det var i dette tilfellet. Og det kom fram at mistanken var ubegrunnet, men det kan man jo ikke uten videre ta sjansen på. Man plikter å ta det på alvor og undersøke det grundig.Anonymous poster hash: 56b25...ff8 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #11 Skrevet 31. mai 2015 Jeg antar at politiet må basere de fleste arrestasjoner på bevis. I denne saken ble jo denne påstanden om å bli slått tolket som noe annet enn det var. Barnet ble ifølge artikkelen ikke utsatt for vold i hjemmet, men skal ved en episode ha blitt kastet et håndkle på, noe ungen i etterkant må ha fremstilt som om han ble slått hjemme. Forestiller meg også at praksisen med å bli med til et fremmed hus, kan være skremmende for barn. Anonymous poster hash: 7bdda...7c0 Arrestasjoner baserer seg på mistanke. Mistanken kan basere seg på feks. vitneutsagn, som i dette tilfellet. Etter første avhør skjer det gjerne en av tre ting: Man løslastes og sjekkes ut av saken, man løslastes men er fortsatt under mistanke eller man blir satt i varetekt. Å bli med fremmede kan være veldig skremmende for barn. Å bli utsatt for vold i hjemmet er langt mer skremmende og traumatisk. Anonymous poster hash: a2440...285 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #12 Skrevet 31. mai 2015 Arrestasjoner baserer seg på mistanke. Mistanken kan basere seg på feks. vitneutsagn, som i dette tilfellet. Etter første avhør skjer det gjerne en av tre ting: Man løslastes og sjekkes ut av saken, man løslastes men er fortsatt under mistanke eller man blir satt i varetekt. Å bli med fremmede kan være veldig skremmende for barn. Å bli utsatt for vold i hjemmet er langt mer skremmende og traumatisk. Anonymous poster hash: a2440...285 Ja, for de som faktisk blir det. For de som ikke blir det er det bare en skremmende opplevelse som ikke var nødvendig. Anonymous poster hash: 7bdda...7c0 2
makkapakka Skrevet 31. mai 2015 #13 Skrevet 31. mai 2015 har sett for mange amerikanske filmer både barnevern og politi som gikk til angrep i denne saken 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #14 Skrevet 31. mai 2015 Ja, for de som faktisk blir det. For de som ikke blir det er det bare en skremmende opplevelse som ikke var nødvendig. Anonymous poster hash: 7bdda...7c0 Og da er vi ved start igjen: Så lenge man ikke vet så må man alltid ta høyde for at barnet snakker sant og at barnets opplevelse er reell. Anonymous poster hash: a2440...285 7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #15 Skrevet 31. mai 2015 Og da er vi ved start igjen: Så lenge man ikke vet så må man alltid ta høyde for at barnet snakker sant og at barnets opplevelse er reell. Anonymous poster hash: a2440...285 Ja, vi snakker om rutinene for å finne ut av hvem som er hva (les hvilke barn blir mishandlet og har et behov for beskyttelse og hvilke barn har det best uten innblanding fra barnevern og politi). Du mener at målet helliger middelet, og at for å redde de som faktisk blir utsatt for vold, må mennesker som "Linda" og barna hennes ( mennesker som du og meg), finne seg i ubehagelige opplevelser. Jeg mener at det bør være rom for å diskutere om rutinene burde vært annerledes. Anonymous poster hash: 7bdda...7c0 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #16 Skrevet 31. mai 2015 Ja, vi snakker om rutinene for å finne ut av hvem som er hva (les hvilke barn blir mishandlet og har et behov for beskyttelse og hvilke barn har det best uten innblanding fra barnevern og politi). Du mener at målet helliger middelet, og at for å redde de som faktisk blir utsatt for vold, må mennesker som "Linda" og barna hennes ( mennesker som du og meg), finne seg i ubehagelige opplevelser. Jeg mener at det bør være rom for å diskutere om rutinene burde vært annerledes. Anonymous poster hash: 7bdda...7c0 Når det gjelder barn så mener jeg det. Barn har ikke samme evne eller forutsetning som oss voksne til å kunne beskytte seg selv. Og nå ble "Linda" faktisk også straffet så en uskyldig sjel var hun ikke..... Anonymous poster hash: a2440...285 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #17 Skrevet 31. mai 2015 Dette er maktmisbruk på det groveste, det er særlig handlingen til barnehage og politi som er bekymringsverdig, og er IKKE noe man bare skal tåle. Lurer på hva barneombud hadde sagt hvis hun ble utsatt for det samme? Glattcelle og tøffe avhør for HVA?... Det er noe som ikke stemmer i dette landet. De bruker f.eks over ett halvt år på å gå igjennom datamaskinen til en pedofil, Monicasaken er av slik karakter at jeg er rystet ( bare å google ) ..mange eksempler, men å kaste folk på glattcelle av slike påstander som kommer frem her-det har de tid til.. Jeg jobber med barn og har gjort det daglig i mange mange år, er også mamma selv ( til et barn som er nesten blitt voksen ) MEN husker godt at han som 4åring i barnehagen der han fortalte de ansatte han hadde vært ute om natten påført briller han kunne se med i mørket.. ( godt inspirert av ukens Donald blad )…. Det gjelder å observere over tid, skrive ned episoder og skaffe et skikkelig grunnlag for antagelser. Er ganske sikker på at samtlige foreldre har kjent på maktesløshet og irritasjon i perioder, forsvarer aldri vold og ingen barn skal utsettes for det, men hallo et håndkle på seg fordi denne moren skulle stoppe en krangel…. JA, kast henne i en glattcelle.. Og hva barnehagen angår virker de veldig uprofesjonelle, dømmende og hever seg over mennesker basert på antagelser. Man skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer en selv. Anonymous poster hash: 5ac46...d89 8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #18 Skrevet 31. mai 2015 Dette er maktmisbruk på det groveste, det er særlig handlingen til barnehage og politi som er bekymringsverdig, og er IKKE noe man bare skal tåle. Lurer på hva barneombud hadde sagt hvis hun ble utsatt for det samme? Glattcelle og tøffe avhør for HVA?... Det er noe som ikke stemmer i dette landet. De bruker f.eks over ett halvt år på å gå igjennom datamaskinen til en pedofil, Monicasaken er av slik karakter at jeg er rystet ( bare å google ) ..mange eksempler, men å kaste folk på glattcelle av slike påstander som kommer frem her-det har de tid til.. Jeg jobber med barn og har gjort det daglig i mange mange år, er også mamma selv ( til et barn som er nesten blitt voksen ) MEN husker godt at han som 4åring i barnehagen der han fortalte de ansatte han hadde vært ute om natten påført briller han kunne se med i mørket.. ( godt inspirert av ukens Donald blad )…. Det gjelder å observere over tid, skrive ned episoder og skaffe et skikkelig grunnlag for antagelser. Er ganske sikker på at samtlige foreldre har kjent på maktesløshet og irritasjon i perioder, forsvarer aldri vold og ingen barn skal utsettes for det, men hallo et håndkle på seg fordi denne moren skulle stoppe en krangel…. JA, kast henne i en glattcelle.. Og hva barnehagen angår virker de veldig uprofesjonelle, dømmende og hever seg over mennesker basert på antagelser. Man skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer en selv. Anonymous poster hash: 5ac46...d89 Å etterforske er ikke barnehagen sin oppgave, ei heller barnevernet sin oppgave. Å etterforske lovbrudd er politiet sin oppgave. At andre instanser skal gå inn som "detektiver" i forhold som kan være straffbare er verken hensiktsmessig og det kan gå utover rettssikkerheten. Anonymous poster hash: a2440...285 9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #19 Skrevet 31. mai 2015 Når det gjelder barn så mener jeg det. Barn har ikke samme evne eller forutsetning som oss voksne til å kunne beskytte seg selv. Og nå ble "Linda" faktisk også straffet så en uskyldig sjel var hun ikke..... Anonymous poster hash: a2440...285 Og dette fordi? Folkens,man må slutte å hive ting, treffer man feil kan man bli kastet på glattscelle beskyldt for mishandling. Anonymous poster hash: 5ac46...d89 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #20 Skrevet 31. mai 2015 Å etterforske er ikke barnehagen sin oppgave, ei heller barnevernet sin oppgave. Å etterforske lovbrudd er politiet sin oppgave. At andre instanser skal gå inn som "detektiver" i forhold som kan være straffbare er verken hensiktsmessig og det kan gå utover rettssikkerheten. Anonymous poster hash: a2440...285 De må ha belegg for sine påstander og JO OBSERVERE er barnehagen sin oppgave. En kan ikke bare slenge ut påstander, det skal dokumenteres. Hilsen ped.leder Anonymous poster hash: 5ac46...d89 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå