Hedwig Skrevet 30. mai 2015 #1 Skrevet 30. mai 2015 Har en lillesøster på 9 år (snart 10) som har veldig lav selvtillit. Hun sliter mye i sosiale sammenhenger fordi hun er så sjenert. Det knuser hjertet mitt når hun forteller at hun ikke har noen å leke med i friminuttet! Spør henne ofte om hun selv tar initiativ og spør om hun kan være med på leken, men da rister hun på hodet eller så sier hun; Nei det tør jeg ikke! Hun leker ikke med noen fra klassen på fritiden heller. Både jeg og moren min syns dette er vanskelig å høre og prøver å styrke selvfølelsen hennes ved å gi henne ros når hun gjør noe bra/lager noe fint osv. Prøver å gi henne råd om hva hun kan si og gjøre i diverse situasjoner, men virker ikke som om det er noe hun klarer å gjennomføre. Hva med en fritidsaktivitet? Ja det ville vært lurt, men hun har ikke vist interesse for noe egentlig. Moren min har ikke god råd, ikke bil og et annet barn å tenke på også, så det kan være vanskelig å ta med henne på en aktivitet som ligger et stykke unna. Bydelen har ikke all verden å by på desverre, ikke som hun har lyst til i hvert fall. Desverre var jeg på mange måter lik henne da jeg var liten. Andre barn kunne komme bort å spørre om jeg ville leke og jeg sa alltid nei. I dag blir jeg helt oppgitt over å tenke på det for jeg ville jo egentlig leke Vet at noen er mer utadvente enn andre og mange er sjenerte hele livet/store deler av livet. Men er det noen som har noe tips/råd vi kanskje ikke har tenkt på? Burde hun snakke med noen profesjonelle?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #2 Skrevet 31. mai 2015 Her må både skole og hjem på banen. Lærerne må hjelpe henne inn i leken. Eller enda bedre: Læreren i friminuttet kan dra i gang en morsom aktivitet sammen med jenta som andre barn vil ønske å delta i. På den måten kan hun få noen å leke med, bli bedre sosialt og kanskje bli mindre sjenert. Mor må på fritiden hjelpe henne med å bli sosialisert inn med de andre i klassen eller andre jevnaldrende på skolen. Bli kjent med foreldrene, finne på aktiviteter sammen med dem som inkluderer alle barna og invitere unger hjem. Hva er jenta god på? De fleste barn har noe som de er gode på. Finn ut hva det er og meld henne på en aktivitet der hun kan hevde seg litt. Det kan gi en enorm mestringsfølelse og jenta kan knytte sosialt nettverk gjennom aktiviteten. Her må de voksne rundt barnet hjelpe henne. Anonymous poster hash: 2f4b9...934
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #3 Skrevet 31. mai 2015 Jeg har også en jente som sliter litt sosialt. Har, som mor, prøvd å være flink å legge opp til sosiale aktiviteter med andre barn, samt å bli kjent med foreldre til andre barn i klassen. Ved at jeg har kontakt med andre forelder og vi møtes til f.eks. kaffe, blir ungene automatisk knyttet mer sammen også. Ellers har vi arr. pizzakvelder med jentene i klassen innimellom og invitert én og én på besøk. De fleste foreldre vil da invitere tilbake, på et eller annet tidspunkt. Hun er fremdeles ikke den mest populære i klassen, men det trenger hun heller ikke være. Vi har ikke god erfaring med fritidsaktiviteter, der er det ikke så lett å bli kjent med andre, syns vi da. Som regel kjenner ungene der mange fra før, eller går med en venninne. Anonymous poster hash: bd0eb...594
Hedwig Skrevet 31. mai 2015 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2015 Takk for gode råd! Moren min har vært i snakk med skolen mange ganger, men virker ikke som om noe blir gjort.. Venninner og vennegjenger har begynt å bli ganske etablert i klassen hennes nå, så er nok ikke så lett for ei sjenert jente å prøve å bli en del av dem. Et annet ptoblem er at hun bruker veldig lang tid på lekser, opptil flere timer. Hun har fått lov av læreren til å gjøre halvparten av oppgavene om det er mye likt (f.eks. i matte), men enda da tar det veldig lang tid. Så det tar så klart en del tid av fritiden hennes..
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #5 Skrevet 31. mai 2015 Takk for gode råd! Moren min har vært i snakk med skolen mange ganger, men virker ikke som om noe blir gjort.. Venninner og vennegjenger har begynt å bli ganske etablert i klassen hennes nå, så er nok ikke så lett for ei sjenert jente å prøve å bli en del av dem. Et annet ptoblem er at hun bruker veldig lang tid på lekser, opptil flere timer. Hun har fått lov av læreren til å gjøre halvparten av oppgavene om det er mye likt (f.eks. i matte), men enda da tar det veldig lang tid. Så det tar så klart en del tid av fritiden hennes.. Hvorfor bruker hun så lang tid på lekser?Anonymous poster hash: 05487...d9a
Hedwig Skrevet 31. mai 2015 Forfatter #6 Skrevet 31. mai 2015 Hvorfor bruker hun så lang tid på lekser?Anonymous poster hash: 05487...d9a Hun er rett og slett ikke rask når det kommer til lekser/skolearbeid. Ofte skjønner hun ikke hva hun skal gjøre og da må vi bruke lenger tid på å hjelpe henne i gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå