Gå til innhold

Hva trenger en valp?

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown
Skrevet (endret)

Hei! Jeg har tenkt til å skaffe meg en valp, men er heeelt nybegynner på temaet hund og lurer litt på hva som bør skaffes og ordnes før hunden kommer, hvordan man trener hunden til ulike ting, og hva jeg bør vite osv?

Jeg spør om dette før jeg får hunden så jeg ikke er helt nybegynner når den lille kommer! Er fortsatt en stund til, så frykt ikke!

Edit: Hvordan man anbefaler dere? Er en kleinspitz

Endret av Unknown
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aller først så les om rasen du skal ha. Eller les om rasene, så du vet hvilken sort som passer deg. Det er viktigst. Så leser du om oppdragelse. Finnes masse sider på nettet, ssamt forum. Jo mer info du har, jo tryggere blir du i rollen som hunde-eier. Bestem deg for hva som er greit eller ikke. Feks: Den skal ikke få mat ved bordet, den får ikke middagsrestene dine (mm det er rent og ikke krydra kjøtt feks) Hvilke regler du bestemmer deg for, skal du ha fra begynnelsen av. Selv om den da gir deg valpeblikk x 1000, så gir du ikke mat ved bordet.

Deretter melder du /dere på valpekurs. Ikke bare får du masse tips og råd,men valpen får treffe andre hunder. Det er også viktig. De er sosiale vesner, og lærer de seg åomgås hverandre, fjerner du masse utrygghet for den senere når dere går tur og treffer andre.

Trening til å begynne med er mest kos og omsorg. Den er en baby som har blitt tatt vekk fra familien sin til et helt nytt sted og menneske. Den trenger å bli kjent med deg, like mye som du trenger å bli kjent med den. Så kos, lære den de enkle tingene først, som at blikk-kontakt er ikke aggresivt, så navnet dens og sitt etc. Dette lærer du masse bedre på kurs. -Og selvsagt hele tørr-treninga. Noen tar det fort, andre trenger mer tid.

Tenk på sikkerhet der du bor. Er det trapper den kan falle ned og skade seg (før den greier å gå de skikkelig), er det ledninger og møbler den kan ødelegge (og blomster i potte er SÅ morsomt å rydde opp etter den--Erfart)

• Liker 3
Skrevet

Glemte å si at vi hadde flere med hund i omgangskretsen vår. Deriblandt erfarne hunde-trenere. Vi hadde god utbytte av å prate med de, og se hvordan hundene der oppførte seg. Fikk masse inspirasjon.

I dag har vi en kjempesnill 8 år gammel tispe. Hun er (stort sett) veldig lydig, lystrer mange kommandoer og imponerer de aller fleste som treffer henne. Ha en visjon og strekk deg etter den. Du kan prøve og feile og likevel lykkes etter flere forsøk. De er smarte dyr og alt ordner seg så lenge du greier å være lederen dens og gi masse kjærlighet:)

Gjest Unknown
Skrevet

Glemte å si at vi hadde flere med hund i omgangskretsen vår. Deriblandt erfarne hunde-trenere. Vi hadde god utbytte av å prate med de, og se hvordan hundene der oppførte seg. Fikk masse inspirasjon.

I dag har vi en kjempesnill 8 år gammel tispe. Hun er (stort sett) veldig lydig, lystrer mange kommandoer og imponerer de aller fleste som treffer henne. Ha en visjon og strekk deg etter den. Du kan prøve og feile og likevel lykkes etter flere forsøk. De er smarte dyr og alt ordner seg så lenge du greier å være lederen dens og gi masse kjærlighet:)

Tusen takk for gode råd og tips!

Skrevet

Før du skaffer deg valp, les masse! Anbefaler bøker som "Ikke skyt hunden" av Karen Pryor, "Kunsten å overleve - de dempende signaler" av Turid Rugaas og, ikke minst, "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad og Siri Linnerud.

Leser du disse tre, så vil du ha en god forståelse av moderne hundehold, hvordan lese hundens kroppspråk og -atferd, samt hvordan du skal gå frem for å oppdra valpen.

Sett deg så godt inn i de rasene som du ønsker. Ikke se deg blind på utseende og farger, vær sikker på at rasens egenskaper er noe som passer deg og at du kan gi rasen hva den krever. Sett deg inn i helsemessige og atferdsmessige utfordringer hos rasen, og vær nøye med at oppdretter du velger er klar over dette og har avlet så sunt som overhodet mulig.

Når valpen er i hus, meld deg på valpekurs hos en hundeskole som baserer seg på den moderne tankegang du har lest om i bøkene jeg nevnte.

Gjør du dette så vil du gi både deg og hunden et flott utgangspunkt for et herlig hundehold. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så gøy at du/dere har funnet frem til hund!

Det er så mye man kan gjøre med en hund. For ikke bare er den en bestevenn, men også et levende vesen som trenger omsorg. Jeg får min andre Schapendoes i midten av juli. For to år siden var vi også på ditt ståsted, men det ordner seg. Les i forskjellige tråder (eks. canis.no) og les deg opp i bøker. Er det noen sykdommer som er oppdaget spesielt hos kleinspitz? osv.

Uansett ønsker jeg deg/dere lykke til med valpen! Håper du oppdaterer oss:)

Anonymous poster hash: 5e435...b6a
Gjest Unknown
Skrevet

Før du skaffer deg valp, les masse! Anbefaler bøker som "Ikke skyt hunden" av Karen Pryor, "Kunsten å overleve - de dempende signaler" av Turid Rugaas og, ikke minst, "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad og Siri Linnerud.

Leser du disse tre, så vil du ha en god forståelse av moderne hundehold, hvordan lese hundens kroppspråk og -atferd, samt hvordan du skal gå frem for å oppdra valpen.

Sett deg så godt inn i de rasene som du ønsker. Ikke se deg blind på utseende og farger, vær sikker på at rasens egenskaper er noe som passer deg og at du kan gi rasen hva den krever. Sett deg inn i helsemessige og atferdsmessige utfordringer hos rasen, og vær nøye med at oppdretter du velger er klar over dette og har avlet så sunt som overhodet mulig.

Når valpen er i hus, meld deg på valpekurs hos en hundeskole som baserer seg på den moderne tankegang du har lest om i bøkene jeg nevnte.

Gjør du dette så vil du gi både deg og hunden et flott utgangspunkt for et herlig hundehold. :)

Åhh, du er så utrolig flink med hunder og opplæring, digger når du svarer i trådene mine! Tusen takk for gode råd, skal ta meg en tur ut i morgen og finne hundebøker! Gleder meg skikkelig!

Gjest Unknown
Skrevet

Så gøy at du/dere har funnet frem til hund!

Det er så mye man kan gjøre med en hund. For ikke bare er den en bestevenn, men også et levende vesen som trenger omsorg. Jeg får min andre Schapendoes i midten av juli. For to år siden var vi også på ditt ståsted, men det ordner seg. Les i forskjellige tråder (eks. canis.no) og les deg opp i bøker. Er det noen sykdommer som er oppdaget spesielt hos kleinspitz? osv.

Uansett ønsker jeg deg/dere lykke til med valpen! Håper du oppdaterer oss:)

Anonymous poster hash: 5e435...b6a

Det skal jeg, tusen takk for råd!

AnonymBruker
Skrevet

Siden du allerede har fått kjempegode svar på trening og oppdragelse, så kan jo jeg skrive litt om utstyr vi kjøpte til vår valp da vi fikk ham, samt vår opplevelse av det :) Vi har hatt valpen vår i 4 måneder nå.

Ting som kan være greit å kjøpe inn:

- Børste! En Kleinspitz trenger regelmessig børsting for å unngå floker og minimere røyting. Jeg anbefaler en slicker børste.

- Bæsjeposer. Forbruksvare som du kommer til å trenge masse av.

- Klosaks. Du bør klippe neglene en gang i uken/annenhver uke. Det er viktig å bruke tid på å venne den til det i starten, slik at det ikke blir et problem å gjøre det senere. Synes du det er ubehagelig å bruke saks så kan du også bruke en fil, men det krever ofte litt mer tilvenning.

- Masse leker i forskjellige størrelser, former og materialer. Valper tygger veldig mye, og har du alltid en tyggeleke klar så er det lettere å gi valpen den hvis den tygger på fingeren din enn å få den til å stoppe å tygge helt.

- Vann- og matskål. Vi har en rase som er mye utsatt for tåreflekker, og bruker derfor skåler i rustfritt stål siden det skal minimere flekkene.

- Hundeseng. Vi har flere, en som er veldig myk, men flat, og en som er ikke fullt så myk og litt høyere. I tillegg har vi et par puter og pledd på gulvet. Han bruker alt sammen, i tillegg til at han av og til legger seg rett på gulvet. Hunder har godt av å kunne regulere kroppstemperatur ved å kunne legge seg på forskjellige overflater.

- Halsbånd/sele. Jeg anbefaler definitivt å bruke sele. Valper går sjeldent fint i bånd, i hvert fall i starten, og om den begynner å løpe rundt eller prøver å jage noe så er det ikke godt for den å få rykket i båndet rett på halsen. Spesielt hos små hunder så kan dette forårsake luftrørskollaps.

- Bånd/langline. Jeg anbefaler ikke å bruke flexibånd, spesielt ikke i starten. Det er lettere å miste kontrollen, møter du andre hunder så surrer båndet seg lettere inn i hverandre, og da kan du fort skade deg på det også. Jeg husker ikke helt i farten hvor langt båndet vårt er, men jeg tror det er enten 120cm eller 180cm. Det er i hvert fall langt nok, og vi kan enkelt gå med hunden rett ved siden av oss, og gi ham litt mer rom til å utforske. I tillegg har vi en langline på 25m som vi har brukt i parken eller på store sletter. Det har blitt mye brukt til å lære ham innkalling, noe som er viktig å øve på tidlig.

- Mat. I starten bør dere bruke samme type mat som den har fått av oppdretter, slik at magen hans ikke blir irritert. Gjør litt research på hundemat og bestem selv om dere vil fortsette med samme mat eller bytte. Om dere bytter så er det viktig at det gjøres gradvis.

- Godteri og tyggebein. I starten kan det være nok å bruke biter av den vanlige maten til trening, men det kan også være greit å ha ekstra godbiter. I starten brukte vi kun godbitene når han gikk på do ute, så han skulle skjønne at det var ekstra stas. Tyggebein er greit å ha, da hunder har godt av å få tygget ordentlig regelmessig. Det er bra av mange grunner, blant annet er tygging beroligende (og lindrer kløe for valper) og det rengjør tennene. Som hundeforelder er det også kjempedeilig med litt pause fra leking og å passe på ;) Valpen vår kan fort tygge en time eller to før han blir lei, og det er så deilig å kunne slappe av uten å tenke på å måtte passe på ham.

Ellers... Finn ut tidlig om du ønsker å bruke tissepads eller ikke. De kan være praktiske å bruke, men gjør det vanskeligere å lære hunden å kun tisse ute senere. I tillegg er det vanskelig for hunden å skille mellom "myk ting på gulvet jeg kan tisse på" og "myk ting på gulvet jeg IKKE kan tisse på", dermed bør man fjerne tepper og slikt fra gulvet.

I tillegg til å lese bøkene som er nevnt over så er det mange gode Youtube-kanaler du kan se på. Det er mange gode kanaler som bruker positiv trening og viser hvordan du kan trene din hund, og de viser alt fra å lære hunden til å sitte, gå og legge seg på egen plass, til å slutte å bjeffe... Jeg kan anbefale for eksempel Kikopup, Victoria Stilwell og Zak George.

Begynn tidlig med treningen og vær konsekvent. Valpen kommer til å ha perioder der det virker som den har glemt alt dere har trent på og at den bare vil utfordre deg, men dette er normalt. Fortsett å være konsekvent og du kommer til å ende opp med en fantastisk hund :)

Anonymous poster hash: e1006...adf
  • Liker 1
Skrevet

Åhh, du er så utrolig flink med hunder og opplæring, digger når du svarer i trådene mine! Tusen takk for gode råd, skal ta meg en tur ut i morgen og finne hundebøker! Gleder meg skikkelig!

Tusen takk, snilt sagt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...