Gå til innhold

Valp og pus blir ikke venner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi har en kastrert hannkatt på 5 år som har vært vant til å være sjefen over huset hele livet sitt.

Vi har alltid tenkt på å kjøpe hund og nå passet det for oss, så for 5 mnd siden fikk vi en herlig liten guttevalp.

Katta oppførte seg som forventet, med å løpe, frese og vise klør. Valpen oppførte seg også som forventet, og ville gjerne løpe etter og leke med pus.

Vi tenkte at det går seg til og de må jo lære seg å akseptere hverandre.Men nå snart et helt år etter er det blitt værre.

De få gangene om dagen pus våger seg inn så blir det fullstendig kaos.

Katta løper og hunden etter. Hunden blir så ivrig at han bjeffer og hyler og når katta hopper opp på vasken på badet så tar hunden tak i halen på katta å prøver å dra den ned. Alt dette skjer før jeg rekker å stenge katta inn på soverommet eller badet slik at han får vann og mat.

Jeg prøver å få hunden til å legge seg helt ned og roer den ned, det funker men så fort jeg slutter å stryke på magen han er det full fart opp igjen og med superfart mot pus.

Jeg ser at hunden prøver å leke med katta på samme måte som med andre hunder. Han hopper og ned, legger seg ned med rompa i været og lager lekelyder. Men katta skjønner jo ikke noe av det så han må jo bli livredd.

Noen som har noen solskinnshistorier med samme begynnelse? Hva kan jeg gjøre?

Jeg har vokst opp med katt, hund, kanin, fulg, der alle var venner så dette er jeg ikke vandt med og jeg kjenner jeg blir veldig stresset over det.

Anonymous poster hash: ee1c8...f1d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi har en kastrert hannkatt på 5 år som har vært vant til å være sjefen over huset hele livet sitt.

Vi har alltid tenkt på å kjøpe hund og nå passet det for oss, så for 5 mnd siden fikk vi en herlig liten guttevalp.

Katta oppførte seg som forventet, med å løpe, frese og vise klør. Valpen oppførte seg også som forventet, og ville gjerne løpe etter og leke med pus.

Vi tenkte at det går seg til og de må jo lære seg å akseptere hverandre.Men nå snart et helt år etter er det blitt værre.

De få gangene om dagen pus våger seg inn så blir det fullstendig kaos.

Katta løper og hunden etter. Hunden blir så ivrig at han bjeffer og hyler og når katta hopper opp på vasken på badet så tar hunden tak i halen på katta å prøver å dra den ned. Alt dette skjer før jeg rekker å stenge katta inn på soverommet eller badet slik at han får vann og mat.

Jeg prøver å få hunden til å legge seg helt ned og roer den ned, det funker men så fort jeg slutter å stryke på magen han er det full fart opp igjen og med superfart mot pus.

Jeg ser at hunden prøver å leke med katta på samme måte som med andre hunder. Han hopper og ned, legger seg ned med rompa i været og lager lekelyder. Men katta skjønner jo ikke noe av det så han må jo bli livredd.

Noen som har noen solskinnshistorier med samme begynnelse? Hva kan jeg gjøre?

Jeg har vokst opp med katt, hund, kanin, fulg, der alle var venner så dette er jeg ikke vandt med og jeg kjenner jeg blir veldig stresset over det.

"Halvt år" skal det stå :)

Skrevet

Skal katt og hund trives sammen, må det gjøres fra begge er små.

Skrevet

Her må du være forut og trene hunden til å være rolig når katten er i nærheten. Å få løpe etter katten og nappe den i halen er svært selvforsterkende. Hunden synes jo det er supergøy, og nå har han fått sjansen til å gjøre det noen ganger, og har dermed svært høye forventninger når han ser katten.

Han er vel også i verste unghundstid, noe som selvsagt forsterker det hele voldsomt. Det kan være den voldsomme lekelysten roer seg betraktelig av seg selv når han blir ordentlig voksen, men hvis du vil trene på dette så ville jeg gjort noe som følgende:

Lær hunden en god dekk-kommando. Dvs, belønn HEFTIG når hunden ligger i dekk. Gi ham det aller beste han kan tenke seg av godbiter. Spar dette til når du trener på dekk. Bryter han dekken så lar du ham ligge kortere neste gang. Ingen "nei" eller kjeft.

Tren på dette til han har høye forventninger om å legge seg ned, gjerne på et eget teppe/håndkle som kun brukes til dette formålet. Du bør kun bruke godbiter siden lek stresser opp og vi vil at hunden skal være rolig på teppet.

Når hunden kan dette godt, dvs at han av seg selv - uten kommando - løper og legger seg på teppet bare han ser det, og ligger der flere sekunder av seg selv mens du går rundt, bak og venter før du belønner, da er du klar til å trene litt videre.

Sett opp en barnegrind eller annet hvor det måtte passe i huset slik at hunden og katten kan se hverandre uten å nå hverandre. Gjør det sånn at du kan legge teppet så langt fra grinden som mulig. Få så noen til å lokke frem katten på andre siden av grinden - også så langt fra grinden som mulig.

Så fort hunden ser katten - belønn MASSE med godbiter før han rekker å gjøre noe som helst, kast ned teppet og belønn HEFTIG så fort han legger seg. Belønn, belønn, belønn mens han blir liggende. Fjern så katten ut av synet, fri ut hunden og fjern teppet. Ikke tren dette lenge av gangen, det vil nok være krevende for hunden (og katten).

Ta så pus og/eller hund gradvis nærmere grinda og tren på det samme. Forsøk å gjøre det så gradvis at hunden aldri tipper over og går i lekemodus. Tren gjerne litt med teppet rett før dere tar frem katten slik at hunden har det friskt i minnet.

Poenget er å endre hundens assosiasjon til katten. I stedet for å automatisk tenke "Yay, bevegelig jaktleke!" når han ser katten, så skal han tenke "Yay, dette fører jo til teppet og MASSE supergode godbiter hos matmor!" For å få det til må det dermed gjøres gradvis og du må være forut hunden. Det nytter ikke når jaktleken allerede har begynt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hver gang hunden begynner å løpe etter katten, sprut vann på den fra en vannflaske eller noe. Vanligvis liker ikke hunder det å de vil da stoppe med det samme. Etterhvert vil de lære seg at det er en straff for å løpe etter katten å da vil det bli slutt på det.

Anonymous poster hash: edb11...002
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig dumt å skaffe seg hund når man har katt og bare tro at de skal "bli venner".

Anonymous poster hash: 385f6...f61
AnonymBruker
Skrevet

Hver gang hunden begynner å løpe etter katten, sprut vann på den fra en vannflaske eller noe. Vanligvis liker ikke hunder det å de vil da stoppe med det samme. Etterhvert vil de lære seg at det er en straff for å løpe etter katten å da vil det bli slutt på det.

Det der er en god måte å bygge opp negative assosiasjoner til katten for den stakkars valpen, og dermed øke sjansen for at den en dag snapper og angriper katten (og eier, siden den lærer at eier påfører den ubehag). Nei, metodene Tabris skriver om over her er mye mer effektivt.

Anonymous poster hash: b9c3f...c04

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale det. Sjansen er stor for at hunden er så høy i jaktlek at den ikke vil bry seg om vannet. Alternativt vil den assosiere katten med ubehag, noe som ikke er ønskelig om man ønsker et bra forhold mellom dem.

Hunden vil også fort lære seg at om du ikke står nær med vannflaska, så blir det ingen straff, og den vil da fortsette med å løpe etter katten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...