Gå til innhold

Katteeiere og hygiene...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at det er vanlig at folk som har katt lar kattene gå, sitte og holde på over alt i huset? Oppå kjøkkenbenken, hvor man lager mat, på stuebordet, hvor man gjerne serverer mat osv?

Har et vennepar som venner på facebook, og de har fire katter som det publiseres bilder av omtrent daglig, og kattene snuser oppi grytene på kjøkkenet, vandrer på kjøkkenbenken og stuebordet :spy:

Kjenner jeg blir skeptisk til å spise hjemme hos folk som har katt hvis dette er vanlig rundt om!

Anonymous poster hash: 71a52...ea5
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig.

• Liker 11
Gjest Blubberella
Skrevet

Mine katter får ikke lov til å gå på bord og benker nei.

AnonymBruker
Skrevet

Personlig ville jeg ikke hatt katt på kjøkkenbenken, litt for å unngå hår i maten og litt fordi katter risikerer å skade seg på varme plater og skarpe kniver. Det tror jeg stemmer for de aller fleste katteeiere. Å unngå at kattene noensinne hopper opp på bordene tror jeg er verre å få til.

Men jeg ville ikke hatt noe problem med å spise hos noen selv om de tillater kattene å gå på bord og benker. Antar de vasker av benker og bord med jevne mellomrom, og jeg har vanskelig for å se for meg at katter på kjøkkenbenken skulle klare å gjøre noe med maten så jeg ble syk av den. Det er jo ikke som at de går rundt og driter på tallerknene, liksom.

Anonymous poster hash: c1565...f03
  • Liker 20
Skrevet

Æsj! Nei, katten får holde seg på gulvet / sofaen / stolene. Om man ikke klarer å lære katten at den ikke skal gå på kjøkkenbenk/bord osv så burde man ikke ha katt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Personlig ville jeg ikke hatt katt på kjøkkenbenken, litt for å unngå hår i maten og litt fordi katter risikerer å skade seg på varme plater og skarpe kniver. Det tror jeg stemmer for de aller fleste katteeiere. Å unngå at kattene noensinne hopper opp på bordene tror jeg er verre å få til.

Men jeg ville ikke hatt noe problem med å spise hos noen selv om de tillater kattene å gå på bord og benker. Antar de vasker av benker og bord med jevne mellomrom, og jeg har vanskelig for å se for meg at katter på kjøkkenbenken skulle klare å gjøre noe med maten så jeg ble syk av den. Det er jo ikke som at de går rundt og driter på tallerknene, liksom.

Ingen som har sagt at de driter på tallerknene. Typisk KG-folk å måtte gå helt til ytterligheter. Jeg synes det er motbydelig å se katter oppholde seg der man lager og spiser mat, og kan aldri tenke meg at det er spesielt hygienisk, uansett om man tørker av bord og benker ofte.

• Liker 3
Skrevet

Våre katter får ikke lov å gå på kjøkkenbenken eller på stuebordet. De får gå på kjøkkenbordet, siden vi bruker det som "kontor" og jeg har laptopen der. Skal vi spise fra kjøkkenbordet, eller vi får gjester som skal spise der, så vasker vi selvsagt bordet først.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at det er vanlig at folk som har katt lar kattene gå, sitte og holde på over alt i huset? Oppå kjøkkenbenken, hvor man lager mat, på stuebordet, hvor man gjerne serverer mat osv?

Har et vennepar som venner på facebook, og de har fire katter som det publiseres bilder av omtrent daglig, og kattene snuser oppi grytene på kjøkkenet, vandrer på kjøkkenbenken og stuebordet :spy:

Kjenner jeg blir skeptisk til å spise hjemme hos folk som har katt hvis dette er vanlig rundt om!

Nå begynte jeg å lure på om du skrev om venninnen min for du beskriver det som hun har det. Katten hennes legger seg oppi boller å skåler, vandrer oppå kjøkkenbenker, bord og alt. Hun brydde seg faktisk ikke om å tørke av benken før hun begynte å lage mat...

Anonymous poster hash: fbed2...116

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har sagt at de driter på tallerknene. Typisk KG-folk å måtte gå helt til ytterligheter. Jeg synes det er motbydelig å se katter oppholde seg der man lager og spiser mat, og kan aldri tenke meg at det er spesielt hygienisk, uansett om man tørker av bord og benker ofte.

Det står du fritt til å synes, men jeg tror du skal lete lenge før du finner noe dokumentasjon på at det er skadelig på noe vis å la kattene oppholde seg på kjøkkenbenken.

Heldigvis slipper jeg problemet selv siden jeg bare har hunder som ikke finner på å gå på kjøkkenbenken. Men jeg ser ingen grunn til å se ned på andres liv bare fordi de har katter på bord og benker.

• Liker 3
Skrevet

Det står du fritt til å synes, men jeg tror du skal lete lenge før du finner noe dokumentasjon på at det er skadelig på noe vis å la kattene oppholde seg på kjøkkenbenken.Heldigvis slipper jeg problemet selv siden jeg bare har hunder som ikke finner på å gå på kjøkkenbenken. Men jeg ser ingen grunn til å se ned på andres liv bare fordi de har katter på bord og benker. Anonymous poster hash: c1565...f03

Hva med at katter graver ned dritten sin med potene? Særlig innekatter går og graver i den sanden hvor de driter, og så traver de over kjøkkenbenken med dette?

Nei takk. Jeg er ikke hysterisk på renslighet, men ingen av mine katter får i alle fall lov til å gå på bord og kjøkkenbenken.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min katt får ikke lov til å gå på kjøkkenbenken og det gjør hun derfor ekstremt sjeldent. Men hun går på salongbordet i stuen og på skrivebordet mitt fordi jeg aldri hadde tålmodighet til å lære henne av med det...og jeg spiser begge steder.. Men jeg vasker alltid salongbordet før vi får gjester.

Anonymous poster hash: 04605...253
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke katt nå lenger, men når vi hadde det før så var det strengt forbudt å være på kjøkkenbenken. Både for hygienen og kattens skyld (varme plater,kniver etc).

Den hadde i utgangspunktet ikke lov til å være på spisebordet heller, men siden jeg visste at den pleide å ligge der så fort vi forsvant ut så var jeg veldig nøye på å vaske det godt nok før spising :)

Anonymous poster hash: a438c...a3e
AnonymBruker
Skrevet

Det står du fritt til å synes, men jeg tror du skal lete lenge før du finner noe dokumentasjon på at det er skadelig på noe vis å la kattene oppholde seg på kjøkkenbenken.

Heldigvis slipper jeg problemet selv siden jeg bare har hunder som ikke finner på å gå på kjøkkenbenken. Men jeg ser ingen grunn til å se ned på andres liv bare fordi de har katter på bord og benker.

Dokumentasjon spiller ikke så stor rolle for meg, jeg finner det motbydelig at katter går der man skal lage og spise mat. Kattehår overalt, og poter som har vært i kattekassen, ute i jorda og gudene vet hvor. Fysj!

Og jeg ser ikke ned på livet deres - herlighet, hvor melodramatisk går det an å være...

Skrevet

Her holder katten seg på gulvet og den ene godstolen. Har aldri latt de hoppe opp/gå på kjøkkenbenk eller bord.

AnonymBruker
Skrevet

Katten vasker seg bak, og så på pelsen og potene etterpå.. Nei takk. Vi lar ikke kattene gå noe sted hvor mat skal lages, oppbevares eller serveres.

Anonymous poster hash: 18d4d...c92
AnonymBruker
Skrevet

Mine katter går overalt. Ser ingen problemer med det. Klarer uansett ikke å lære de til å ikke gå der (når de er alene kan du banne på de gjør det uansett).

Vasker jo hele tiden, og i alle fall før jeg får besøk. Serverer ikke mat på et bord med potespor eller hår o.O

For å gi hygienefanatikerne sjokk; de sover i sengen min også:O:O:O

Anonymous poster hash: 7e18a...cc1
  • Liker 9
Skrevet

Våre katter får ikke lov å gå på kjøkkenbenken eller på stuebordet. De får gå på kjøkkenbordet, siden vi bruker det som "kontor" og jeg har laptopen der. Skal vi spise fra kjøkkenbordet, eller vi får gjester som skal spise der, så vasker vi selvsagt bordet først.

Samme hos oss. Han får også lov å gå på pulten på kontoret. Når det er sagt, så er det svært sjelden han er på kjøkkenbordet - jeg klarer bare å huske at han har lagt seg på et skjerf fordi jeg satt med pcen, til jul for han måtte inspisere julepynten som hang mellom lampene, og oppå avisen til pappa når han var kattevakt mens vi var på ferie, men han går aldri oppå kjøkkenbenken, kjøkkenbordet og stuebordet ellers (mens vi er hjemme....). Jeg vasker uansett alltid av overflater før vi spiser eller lager mat :)
AnonymBruker
Skrevet

Mine katter går overalt. Ser ingen problemer med det. Klarer uansett ikke å lære de til å ikke gå der (når de er alene kan du banne på de gjør det uansett).

Vasker jo hele tiden, og i alle fall før jeg får besøk. Serverer ikke mat på et bord med potespor eller hår o.O

For å gi hygienefanatikerne sjokk; de sover i sengen min også:O:O:O

Anonymous poster hash: 7e18a...cc1

Håper jeg ikke kjenner deg :P

Bedre at den sover i senga enn at den er over alt hvor man lager/spiser mat.

• Liker 1
Skrevet

Pusina mi får lov å gå overalt, men gjør det uhyre sjelden. Min erfaring er når katter vokser til, får lov å være ute, så blir kjøkkenbenk og bord uinteressant (kanskje med mindre det er fisk i vente..).

Hos meg står hygiene (spesielt på kjøkken) i høysetet og har alltid gjort det, selv de gangene jeg har hatt ørten kattunger i fosterhjem som er umulig å holde styr på til enhver tid.

Når jeg kokkelerer, bruker jeg ulike typer skjærebrett (oppbevart i skap) til ulike typer råvarer, og skiller mellom redskapene som blir brukt. Jeg vasker hender før (og ofte under) matlagningen, samt tørker over benker jevnlig (jeg lager uansett aldri mat rett på kjøkkenbenken..). Når maten står på komfyren, er det med lokk på, og jeg ser virkelig ikke krisen i om det skulle skje at en katt skulle bli nysgjerrig og hoppe opp for å snuse litt (annet enn at jeg blir livredd for at den skal brenne seg).

Når jeg serverer, er det alltid med enten duk eller spisebrikker, og maten blir da servert på fat.. ;)

Når jeg ser hvordan mange ikke har vett til å håndtere råvarer i dag (f.eks bruker samme kniv -uten å vaske mellom- på grønnsaker som på rått kjøtt, ikke vasker hendene etter å ha håndtert rått kjøtt, ikke vasker grønnsaker, lar maten stå lunken på komfyren i evigheter o.s.v), så tenker jeg det ikke er rart mange er syke. Her i huset blir alle mager holdt friske (også gjesters), uansett antall fosterhjemskatter som måtte komme til å ta seg en sniktitt på "forbudte" steder!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har en sær interesse for å gå rundt og tenke på hva man synes er motbydelig selv om det ikke har noen helsemessige konsekvenser, så kan man heller fundere litt på alle mikroorganismene som befinner seg på mobiltelefonene vi aldri vasker skikkelig ;)

Anonymous poster hash: b1ec1...0ee

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...