Gå til innhold

Hva hører til i en basic garderobe? Hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjerf! Det passer alltid uansett om vekten forandres.

Anonymous poster hash: ae74f...37c

AnonymBruker
Skrevet

Ja begynn der da, med highwaist jeans, du kan vel like fullt ha en av de blusene for det? :)

Og hva med noe ala en slik bluse til tightsen du går med?

http://m.hm.com/dk/product/42078?article=42078-B

Anonymous poster hash: 57ead...0fd

Ja, jeg har highwaist jeans. Men det finnes kanskje flere typer? Mine er fra bikbok og noen jeg fant på carlings en gang.

Ja! Jeg likte den blusen, har faktisk en lignende også, men den polyesteren blir så elektrisk! Jeg har bare brukt den en gang, for den kliiistra seg til kroppen og håret mitt sto ut i alle retninger :( Trodde forresten thigths var fy på et kontor? Jeg har en lang skjorte i bomull som jeg har brukt mye til thigths, men den er jo oversized. Rød/svart rutete.

Ts

Anonymous poster hash: b70f0...0a7

AnonymBruker
Skrevet

Skal vi se... Jeg er ingen klesguru, men ble nødt til å fornye hele min garderobe i fjor, og da prøvde jeg å tenke kombinasjoner. På jobb er jeg "uniformert" så jeg har ikke de kravene, men jeg må av og til stille i møter og middager der jeg bør se presentabel ut. Dermed har jeg valgt en del klær som kan både gå til jobb og litt halvfin hverdags.

Hverdagsklær:

Jeans 3 stk blå jeans

1 svakt blomstermønstret "jeans"- kan muligens klare seg som sommerbukse i år også.

Diverse T-skjorter.

2 stripete gensere

1 ensfarget genser

1 Cardigan (sid, litt røff)

Jeansjakke

Skinnjakke

1 sommerkjole

1 vinterkjole

Jobb og fritid

Koksgrå drakt (skjørt + blazer). Bruker delene hver for seg til fritids, kan brukes sammen som drakt på jobb.

3 bluser/skjorter: en hvit, en lysegrå, en rød

Blomstrete blyantskjørt, knelangt

Diskret rutete blyantskjørt i ull til vinterbruk

Svart, smal bukse

Litt finere cardigan.

Pyntet:

2 kjoler - hvorav en er "den lille sorte" som også kan brukes til jobbmiddager om det skulle knipe.

I tillegg til dette kommer selvsagt rent fritidstøy som turklær, treningsklær osv. avhengig av interesser. Undertøy som passer er også viktig.

Slike ullskjørt, hvor får man tak i det? Jeg syns det er kjempefint med bluse til og ankelboots. Men jeg har enda ikke lykkes med å lopiere den stilen.. Jeg vurderer å atrikke det blå skjørtet her http://www.sandnesgarn.no/hefter/dame/vol-2-leila-hafzi-904vol2

Garderoben din høres enkel men likevel pen ut :)

Skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig for meg, kanskje jeg stiller for høye krav til meg selv?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Skjerf! Det passer alltid uansett om vekten forandres.

Anonymous poster hash: ae74f...37c

Joda, har mange av de også. men hva gjør man på dager som er for varme for skjerf?

Ts

Skrevet

Husk at andre ser deg med helt andre øyne enn du gjør selv TS :blomst: .

Du er sikkert kjempefin i jeans, bluse og cardigan, selv om du ikke ser det selv.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Se om du finner noen blogger du liker, evt magasiner med litt tips, som feks kk.no . Nettbutikker på nett, bare for å se på bildene er også et tips, som feks på h&m på internett, se på modellbildene, hva de har satt sammen for kombinasjoner :)Hva har du sett som du synes er fint på andre? Prøv å ta utgangspunkt i det? Basisplagg (for å svare deg på den delen ) er plagg i nøytrale farger man kan bruke om og om igjen, på ulike måter. Eksempler på basisplagg som kan være verdt å ha:- blå jeans, svart jeans/bukse- finere svart bukse, svart skjørt- svart blazer ( enten en avslappt løsere, eller mer figurformet stram utifra om du vil bruke den til fritid/jobb)- topper og bluser i nøytrale farger- svarte ankelstøvletter-beige pumps-svarte pumps-flate sandaler Anonymous poster hash: 57ead...0fd

Jeg synes at svart er fint å bruke som grunnfarge som et nøytralt utgangspunkt. Men for noen vil brunt eller mørkeblått være et like så godt alternativ.

Beige pumps er virkelig ikke noe for alle. Beige er en farge som får meg til å se død ut, og skal man ha beige sko mener jeg at annet tilbehør også må være beige. For meg og min hud er det døden.

Så istedenfor å bestemme fargene ville jeg heller ha skrevet opp plaggene:

Dressbukse (= pen bukse)

Dressjakke

Jeans hvis flere enn enn gjerne en i svart

Hvit eller kremfarget bluse

Genser med v- eller rund hals til å ha utenpå blusen. Dette sammen med dressbukse er et pent og formelt jobbantrekk.

Skjerf i flere farger som kler en.

En innsvinget skinnjakke eller imitert skinn. For å bryte mot det nøytrale kan denne være grå eller lys brun for å bryte mot den sorte eller brune grunnfargen.

Skjørt og kjoler etter behov.

Når du har timeglass (hofter og skuldre er like brede, midjen er markert) er det penest med innsvingede topper og bluser. Bukser med bootcut, rett men vid fasong eller sleng er det som er penest.

AnonymBruker
Skrevet

Joda, har mange av de også. men hva gjør man på dager som er for varme for skjerf?

Ts

Nå synes jeg at du er litt unødvendig vrang her. Er det for varmt så går du uten skjerf. Og det er ikke nødvendigvis ullskjerf det er snakk om her.

Anonymous poster hash: 70be8...5bf

Skrevet

Jeg liker charts som dette http://www.polyvore.com/untitled_642/set?.embedder=6247250&.svc=tumblr&id=143535725 jeg leter dem fram på pinterest. Mye nyttig der! Synes det er lettere å se for meg hva jeg skal se etter når jeg faktisk har bilder å se på. Så søker jeg bare på det jeg er på jakt etter "wardrobe essentials", "wardrobe basics", "capsule wardobe", "professional wardrobe" etc. Finner mye nyttig slik! Gjør jo selvsagt litt forandringer slik at det er ting som passer meg og fasongen min, samt at det må passe det norske været - er ikke alt fra california som funker her ;)

AnonymBruker
Skrevet

Nå synes jeg at du er litt unødvendig vrang her. Er det for varmt så går du uten skjerf. Og det er ikke nødvendigvis ullskjerf det er snakk om her.

Anonymous poster hash: 70be8...5bf

Det er ikke meningen. Jeg er nok bare min egen verste fiende i klesveien. Prøver å jobbe med meg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker charts som dette http://www.polyvore.com/untitled_642/set?.embedder=6247250&.svc=tumblr&id=143535725 jeg leter dem fram på pinterest. Mye nyttig der! Synes det er lettere å se for meg hva jeg skal se etter når jeg faktisk har bilder å se på. Så søker jeg bare på det jeg er på jakt etter "wardrobe essentials", "wardrobe basics", "capsule wardobe", "professional wardrobe" etc. Finner mye nyttig slik! Gjør jo selvsagt litt forandringer slik at det er ting som passer meg og fasongen min, samt at det må passe det norske været - er ikke alt fra california som funker her ;)

Aah, ok. Dette må jeg ta meg tid til å se nermere på. Er ikke helt inn i pinterest og sånt :P Tak for tips :)

Skrevet

Jeg synes at svart er fint å bruke som grunnfarge som et nøytralt utgangspunkt. Men for noen vil brunt eller mørkeblått være et like så godt alternativ.

Beige pumps er virkelig ikke noe for alle. Beige er en farge som får meg til å se død ut, og skal man ha beige sko mener jeg at annet tilbehør også må være beige. For meg og min hud er det døden.

Dressbukse (= pen bukse)

Dressjakke

Genser med v- eller rund hals til å ha utenpå blusen. Dette sammen med dressbukse er et pent og formelt jobbantrekk.

En innsvinget skinnjakke eller imitert skinn. For å bryte mot det nøytrale kan denne være grå eller lys brun for å bryte mot den sorte eller brune grunnfargen.

Når du har timeglass (hofter og skuldre er like brede, midjen er markert) er det penest med innsvingede topper og bluser. Bukser med bootcut, rett men vid fasong eller sleng er det som er penest.

Nude pumps forlenger bena, og passer til absolutt alt av klær , fordi de er hudfargede rett og slett. Derfor er det basis. Selfølgelig kan man ha tusen andre farger pumps også, men svarte og hudfargede sko er faktisk basis mer enn annet, kanskje hvite også. Vil ikke påstå rosa er like basis. Du trenger ikke ha hudfargede klær for det!

Annet enn det er fargene selføgelige valgfrie, tvinger ingen å gå i svart, la bare frem eksempler, som det også står : " Her er eksempler på basisplagg.."

Synes også du høres litt vrang ut TS! Tror du skal ta til deg de rådene som ser logiske ut her, og ikke tenke så mye på at du føler deg ikke vel i ditt , du føler deg ikke vel i datt, du ser ikke like fin ut som andre. Tror det er tankene dine som stopper deg mer enn noen annet!

Som noen andre skrev her: du ser det selv med andre øyne enn andre ser deg!

Ta til deg 1-2-3- rådene mine her, begynn med å fjerne alt som ikke er rett størrelse hvertfall, se hva du sitter igjen med, hva du mangler - finn ting du liker ( mange kilder til inspirasjon har blitt nevnt her) og fyll på klesskapet! (i rett størrelse! )

Så tar du det derifra! Husk at det starter med små skritt, først må man være modig, så blir det ting en vane! (feks skjørt som du nevnte . Igjen bare et eksempel, begynn med små skritt du takler som en fin bluse, eller veldig hverdagslig skjørt, må ikke være veldig pene skjørt, så tar du det derfra )

AnonymBruker
Skrevet

Dressbukse (= pen bukse)

Dressjakke

Finner alle regnbuens farger i mitt skap. Men jeg ser nå at tyngden ligger på sort/grått/blått (rydder nå). Jeg har både sorte og beige/nude pumps. Brukt en gang for 3 år siden. Jeg har tatt vare på ganle klær fra 5 år siden som jeg sikkert har tenkt at kan brukes som "jobbe ute i hagen klær". Jeg har ikke hage...

Kjære vene. Kanskje jeg bare skal kaste alt jeg har å kjøpe de dere lister opp her. Jeg har bare en liten brøkdel av det som kan kalles basis. Jeg har endelig mange gensere og t-skjorter. Men det er en eller annen for for "print" på alle sammen. Fatter ikke hvor hodet mitt har vært.. :O

Ts

Skrevet

Finner alle regnbuens farger i mitt skap. Men jeg ser nå at tyngden ligger på sort/grått/blått (rydder nå). Jeg har både sorte og beige/nude pumps. Brukt en gang for 3 år siden. Jeg har tatt vare på ganle klær fra 5 år siden som jeg sikkert har tenkt at kan brukes som "jobbe ute i hagen klær". Jeg har ikke hage...

Kjære vene. Kanskje jeg bare skal kaste alt jeg har å kjøpe de dere lister opp her. Jeg har bare en liten brøkdel av det som kan kalles basis. Jeg har endelig mange gensere og t-skjorter. Men det er en eller annen for for "print" på alle sammen. Fatter ikke hvor hodet mitt har vært.. :O

Ts

Det er ingenting galt i å eie plagg som ikke er basis, basis skal være der som grunnlaget, men man vil da ha mange mer interessant plagg og trendplagg som man kan kjøpe billigere fra sesong til sesong, som passer til basisplaggene :)

Så det kan godt være at mye av det du har er kjempefine plagg , basisgardaroben kan du jo bygge i tillegg så det blir enklere å kombinere antrekk :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nude pumps forlenger bena, og passer til absolutt alt av klær , fordi de er hudfargede rett og slett. Derfor er det basis. Selfølgelig kan man ha tusen andre farger pumps også, men svarte og hudfargede sko er faktisk basis mer enn annet, kanskje hvite også. Vil ikke påstå rosa er like basis. Du trenger ikke ha hudfargede klær for det!

Annet enn det er fargene selføgelige valgfrie, tvinger ingen å gå i svart, la bare frem eksempler, som det også står : " Her er eksempler på basisplagg.."

Synes også du høres litt vrang ut TS! Tror du skal ta til deg de rådene som ser logiske ut her, og ikke tenke så mye på at du føler deg ikke vel i ditt , du føler deg ikke vel i datt, du ser ikke like fin ut som andre. Tror det er tankene dine som stopper deg mer enn noen annet!

Som noen andre skrev her: du ser det selv med andre øyne enn andre ser deg!

Ta til deg 1-2-3- rådene mine her, begynn med å fjerne alt som ikke er rett størrelse hvertfall, se hva du sitter igjen med, hva du mangler - finn ting du liker ( mange kilder til inspirasjon har blitt nevnt her) og fyll på klesskapet! (i rett størrelse! )

Så tar du det derifra! Husk at det starter med små skritt, først må man være modig, så blir det ting en vane! (feks skjørt som du nevnte . Igjen bare et eksempel, begynn med små skritt du takler som en fin bluse, eller veldig hverdagslig skjørt, må ikke være veldig pene skjørt, så tar du det derfra )

Ja, du har helt rett!! Selvtilliten hemmer meg mye. Jeg vet jeg må ta meg sammen.

Nå går jeg gjennom skap mitt og har funnet frem bossekker. Skal gjøre som du foreslår :)

Ts

Skrevet (endret)

Eksempler på plagg som passer denne sesongen som kan kombineres med en basisgarderobe :)

http://www.kk.no/kktv/plaggene-du-bør-se-etter-i-vår-33299

Kanskje har du allerede noe slikt liggende i garderoben? Sjekk minmote.no, kk.no, og diverse moteblogger for å sjekke hva som kan være verdt å beholde av det du har :)

Blonder, denim, skinn, semsket, er jo veldig in blant annet, men også masse annet er aktuelt, faktisk det meste som er sommerlig! :)

Og husk; nesten alt kommer in igjen etter noen år!

Endret av A.s
Skrevet

Slike ullskjørt, hvor får man tak i det? Jeg syns det er kjempefint med bluse til og ankelboots. Men jeg har enda ikke lykkes med å lopiere den stilen.. Jeg vurderer å atrikke det blå skjørtet her http://www.sandnesgarn.no/hefter/dame/vol-2-leila-hafzi-904vol2

Garderoben din høres enkel men likevel pen ut :)

Skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig for meg, kanskje jeg stiller for høye krav til meg selv?

Ts

Jeg fant mitt skjørt på yoox.com (dvs. jeg ble tipset av Lille-pus). Kikker du innom det nettstedet så vær obs på størrelsene. Italienske størrelser er ikke de samme som våre.

AnonymBruker
Skrevet

Eksempler på plagg som passer denne sesongen som kan kombineres med en basisgarderobe :)

http://www.kk.no/kktv/plaggene-du-bør-se-etter-i-vår-33299

Kanskje har du allerede noe slikt liggende i garderoben? Sjekk minmote.no, kk.no, og diverse moteblogger for å sjekke hva som kan være verdt å beholde av det du har :)

Blonder, denim, skinn, semsket, er jo veldig in blant annet, men også masse annet er aktuelt, faktisk det meste som er sommerlig! :)

Og husk; nesten alt kommer in igjen etter noen år!

Kan ikke se noe slikt her. Det ser ut som jeg bare har klær til vinterbruk? Skjønner ikke helt hva jeg har pleid å bruke på sommeren :P

Jeg fant en beige jakke, litt army inspirert tror jeg. Den kan jeg vel beholde? Men nagler og paljetter får gå i kontaineren. Kommer de på mote igjen får jeg heller kjøpe det da. :)

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant mitt skjørt på yoox.com (dvs. jeg ble tipset av Lille-pus). Kikker du innom det nettstedet så vær obs på størrelsene. Italienske størrelser er ikke de samme som våre.

Ok, ja jeg har brent meg på netthandling før. Selv om jeg fulgte str guidene.

AnonymBruker
Skrevet

En artikkel om en slik kjole jeg nevnte; denne kan passe alle :)

http://www.kk.no/mote/skjortekjolen-er-tilbake-33431

Da beholder jeg de jeg har en stund til. Liker veldig godt å gå i strømpebulse/thigths og slenge noe over. Så at dette er på mote passer jo helt supert.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...