Gå til innhold

Hva hører til i en basic garderobe? Hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok. For noen år siden slanket jeg bort ca 20 kg. Da ble de selvsagt shoppa en del under slankingen. Nå har jeg nettopp fått et barn, og har igjen ca 20 kilo som må bort. MEN! Denne gangen, når jeg etterhvert må handle meg klær, så vil jeg ikke gå på samme smell og kjøpe masse klær som skriker ut "Hva tenkte du på!?:O"

Så, hva inneholder EGENTLIG en basis garderobe? Jeg jobber på et kontor. Vi har ingen offisiell formell kleskode, men det er selvsagt ønskelig at joggebuksen blir igjen hjemme om dere skjønner.

Tror jeg kan si jeg har en timeglass figur. Ca 162 cm. 27 år. Dagens klesskap består av klær kjøpt for 2-3 år siden i alle regnbuens farger, thigthser og bukser i alle varianter, kjempe store gensere og for små gensere som jeg likevel trer over hodet og går ut blant folk i... Dette gikk opp for meg nå for 2 min siden. Tror bare ca 1% av det som faktisk passer meg.

Hjelp?

Anonymous poster hash: b70f0...0a7

Skrevet

I mange butikker kan du faktisk få veldig god hjelp. Ofte butikker som ikke er kjeder, men da er det jo ikke HM priser.

Pene bukser, jeans, litt pene cardigans, bluser, skjorter, gensere. Alt i typ, svart, hvitt, grått, mørkeblått

Også alt av undertøy, sokker, strømpebukser, singletter, t-skjorter osv.

Men anbefaler faktisk å gå i en butikk hvor du faktisk kan få litt hjelp og bare si det som det er, gjerne på dagtid så har de mer tid til deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I mange butikker kan du faktisk få veldig god hjelp. Ofte butikker som ikke er kjeder, men da er det jo ikke HM priser.

Pene bukser, jeans, litt pene cardigans, bluser, skjorter, gensere. Alt i typ, svart, hvitt, grått, mørkeblått

Også alt av undertøy, sokker, strømpebukser, singletter, t-skjorter osv.

Men anbefaler faktisk å gå i en butikk hvor du faktisk kan få litt hjelp og bare si det som det er, gjerne på dagtid så har de mer tid til deg.

Hva karaktiserer du som en pen bukse? Jeg syns jo en vanlig blå jeans er fin, men hva vet jeg?

Bor på et mindre tettsted, og klesbutikken som ikke er under en kjede her... "Den var pen på deg! Ja den er fin! Å så flott!" De er en av grunnen til at jeg har en haremslignende bukse som ikke passer og en knæsj rosa bluse (bla.) som er 1 nr for liten og langt fra en farge som passer meg. Men jeg har brukt de likevel, for "jeg var jo så pen i den!" En venninne lurte på om jeg hadde gått med den på jobb. "Ja?" Hun visste ikke om hu skulle le er grine på mine vegner! Jeg har jo vært totalt blind... For ikke å snakke om hvor flaut det er å være 27 år og så lost i klesveien!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se om du finner noen blogger du liker, evt magasiner med litt tips, som feks kk.no .

Nettbutikker på nett, bare for å se på bildene er også et tips, som feks på h&m på internett, se på modellbildene, hva de har satt sammen for kombinasjoner :)

Hva har du sett som du synes er fint på andre? Prøv å ta utgangspunkt i det?

Basisplagg (for å svare deg på den delen ) er plagg i nøytrale farger man kan bruke om og om igjen, på ulike måter. Eksempler på basisplagg som kan være verdt å ha:

- blå jeans, svart jeans/bukse

- finere svart bukse, svart skjørt

- svart blazer ( enten en avslappt løsere, eller mer figurformet stram utifra om du vil bruke den til fritid/jobb)

- topper og bluser i nøytrale farger

- svarte ankelstøvletter

-beige pumps

-svarte pumps

-flate sandaler

Anonymous poster hash: 57ead...0fd
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva karaktiserer du som en pen bukse? Jeg syns jo en vanlig blå jeans er fin, men hva vet jeg?

Bor på et mindre tettsted, og klesbutikken som ikke er under en kjede her... "Den var pen på deg! Ja den er fin! Å så flott!" De er en av grunnen til at jeg har en haremslignende bukse som ikke passer og en knæsj rosa bluse (bla.) som er 1 nr for liten og langt fra en farge som passer meg. Men jeg har brukt de likevel, for "jeg var jo så pen i den!" En venninne lurte på om jeg hadde gått med den på jobb. "Ja?" Hun visste ikke om hu skulle le er grine på mine vegner! Jeg har jo vært totalt blind... For ikke å snakke om hvor flaut det er å være 27 år og så lost i klesveien!

Jeg har som deg en jobb som ikke har noen offisiell formell kleskode, men det er samtidig et sted du må se sånn passe presentabel ut.

Jeg hadde vel også det problemet lenge at klesskapet mitt var stappfullt av ræl, hvor ingenting matchet eller passet kroppen min veldig bra. Så iløpet av det siste året så har jeg sakte men sikkert fornyet garderoben min. Gitt det meste til fretex og startet på scratch.

Jeg bruker ikke noe særlig kjoler, men har et par helt enkle om det skulle dukke opp anledninger hvor det trengs. Ala denne; https://www.zalando.no/filippa-k-jerseykjole-black-f1421c01f-q11.html.

Når det gjelder bukser så har jeg to par jeans som jeg hovedsakelig bruker. Valgte å kjøpe to litt dyrere med god passform og kvalitet. En i sort og en i mørk blå. Har også et par blå chinos som er deilige å ha på innimellom. Den siste er en sort dressbukse med press og skinny bein, praktisk fordi den kan brukes enten på en veldig formel måte med blazer og skjorte, eller på en litt mer sporty måte med et par kule joggesko og en behagelig og pen strikkegenser e.l.

Det jeg kanskje har kjøpt mest av er skjorter i forskjellige stoffer, farger og passformer. Også har jeg kjøpt noen helt enkle finstrikkede gensere i nøytrale farger som man kan slenge utenpå skjorter eller bruke alene.

En fin cardigan er også kjekt å ha.

Mitt fokus når jeg har handlet har vært kvalitet og at plaggene kan brukes om hverandre og kombineres med mye forskjellig, heller enn å få et stappfullt klesskap igjen.

Før jeg begynte prosessen med å få ny garderobe så brukte jeg MYE tid på pinterest for inspirasjon og på polyvore for å sette sammen antrekk osv. Det hjalp veldig å vite hva jeg skulle ha før jeg dro til byen for å shoppe. Man kjøper ikke like mye dumt da.

Anonymous poster hash: e685e...c87

• Liker 3
Skrevet (endret)

Mine basisplass (jobb) er:

- T-shirt: Hvite, sorte, blå og grå

- Skjorter: Dongeri, hvit og sort

- Jeans: Mørke (blå og sort)

- Dressbukse (sort)

- Skjørt, blyantskjørt (sort, blått og grått) og skinnskjørt

- Gensere (ensfargede hvite, sorte, grå + stripete)

- Cardigan (lange og korte)

- Strikkekjole (vinter)

- Hverdagskjole med korte ermer (sommer)

- Dressjakke

- Skinnjakke

- Trenchcoat

Andre tips:

http://www.kk.no/stylemag/plaggene-alle-kvinner-b%C3%B8r-ha-31005

http://www.kk.no/stylemag/slik-fresher-du-opp-jobbstilen-31386

http://www.minmote.no/#!/artikkel/22909517/slik-bygger-du-basisgarderoben

Endret av Asti
AnonymBruker
Skrevet

For å forkorte det jeg skrev til enklere punkter;

1. Finn ut hva du synes er fint/inspirerer deg :)

2. Kvitt deg med alt som ikke passer. Klarer du ikke gi det bort, legg det da evt bort i en begrenset periode i en eske ( halvår, år), savner du det ikke/ passer det enda ikke, gi det bort. Ha bare klær i skapet som du passer!

3. Gå til innkjøp av basisting du mangler, legg kanskje mer penger i det for å få kvalitet. Så har du da årevis til å supplere med ting og tang du finner i butikker som du liker :) Da har du uansett hele tiden en varig basisgarderobe og noe å ha på deg, trendsaker kan du kjøpe billigere og som du føler for :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har som deg en jobb som ikke har noen offisiell formell kleskode, men det er samtidig et sted du må se sånn passe presentabel ut.

Jeg hadde vel også det problemet lenge at klesskapet mitt var stappfullt av ræl, hvor ingenting matchet eller passet kroppen min veldig bra. Så iløpet av det siste året så har jeg sakte men sikkert fornyet garderoben min. Gitt det meste til fretex og startet på scratch.

Jeg bruker ikke noe særlig kjoler, men har et par helt enkle om det skulle dukke opp anledninger hvor det trengs. Ala denne; https://www.zalando.no/filippa-k-jerseykjole-black-f1421c01f-q11.html.

Når det gjelder bukser så har jeg to par jeans som jeg hovedsakelig bruker. Valgte å kjøpe to litt dyrere med god passform og kvalitet. En i sort og en i mørk blå. Har også et par blå chinos som er deilige å ha på innimellom. Den siste er en sort dressbukse med press og skinny bein, praktisk fordi den kan brukes enten på en veldig formel måte med blazer og skjorte, eller på en litt mer sporty måte med et par kule joggesko og en behagelig og pen strikkegenser e.l.

Det jeg kanskje har kjøpt mest av er skjorter i forskjellige stoffer, farger og passformer. Også har jeg kjøpt noen helt enkle finstrikkede gensere i nøytrale farger som man kan slenge utenpå skjorter eller bruke alene.

Mitt fokus når jeg har handlet har vært kvalitet og at plaggene kan brukes om hverandre og kombineres med mye forskjellig, heller enn å få et stappfullt klesskap igjen.

Før jeg begynte prosessen med å få ny garderobe så brukte jeg MYE tid på pinterest for inspirasjon og på polyvore for å sette sammen antrekk osv. Det hjalp veldig å vite hva jeg skulle ha før jeg dro til byen for å shoppe. Man kjøper ikke like mye dumt da.

Hvordan brukte du polyvore? hilsen nysgjerrig :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan brukte du polyvore? hilsen nysgjerrig :)

Du lager en bruker på siden deres. Deretter kan du søke deg frem til enkeltplagg/sko/tilbehør, som du drar over på et "blankt ark". Det blir lettere å se om ting ser bra ut som sammen osv.

Det jeg pleier å gjøre er at jeg tar utgangspunkt i et plagg om gangen, også kombinerer jeg dette med flere forskjellige ting. Collagene du lager kan lagres og deles :)

AnonymBruker
Skrevet

Du lager en bruker på siden deres. Deretter kan du søke deg frem til enkeltplagg/sko/tilbehør, som du drar over på et "blankt ark". Det blir lettere å se om ting ser bra ut som sammen osv.

Det jeg pleier å gjøre er at jeg tar utgangspunkt i et plagg om gangen, også kombinerer jeg dette med flere forskjellige ting. Collagene du lager kan lagres og deles :)

Men setter du sammen antrekk og så går du ut og shopper dem, eller hva brukte du det til? :)

AnonymBruker
Skrevet

Se om du finner noen blogger du liker, evt magasiner med litt tips, som feks kk.no .

Nettbutikker på nett, bare for å se på bildene er også et tips, som feks på h&m på internett, se på modellbildene, hva de har satt sammen for kombinasjoner :)

Hva har du sett som du synes er fint på andre? Prøv å ta utgangspunkt i det?

Basisplagg (for å svare deg på den delen ) er plagg i nøytrale farger man kan bruke om og om igjen, på ulike måter. Eksempler på basisplagg som kan være verdt å ha:

- blå jeans, svart jeans/bukse

- finere svart bukse, svart skjørt

- svart blazer ( enten en avslappt løsere, eller mer figurformet stram utifra om du vil bruke den til fritid/jobb)

- topper og bluser i nøytrale farger

- svarte ankelstøvletter

-beige pumps

-svarte pumps

-flate sandaler

Jeg har flere av plaggene du nevner. Men samme hvordan jeg kombinere så blir det liksom aldri pent. Jeg syns det ser veldig enkelt men pent ut med mørk jeans og bluse/skjorte. Eller løs topp med cardigan over. Men på alle andre enn meg. Jeg har litt store overarmer, så ender ofte opp med litt romslige overdeler. Mye Oversized klær her altså, tenker det kanskje er en av grunnene til at det ikke blir så fint på meg.

Noen ganger når jeg går til lunsj på jobb, så føler jeg meg litt som Ugly Betty. Skulle gjerne gått i kjole/skjørt på jobb, men det tør jeg ikke.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Men setter du sammen antrekk og så går du ut og shopper dem, eller hva brukte du det til? :)

Det blir jo sjelden nøyaktig de plaggene jeg bruker, men innimellom så gjør jeg det. Bruker det på en måte mest til inspirasjon og på å finne ut hva jeg faktisk trenger før jeg drar ut. Hvis jeg ikke har noen plan, så blir det oftere impulsshopping, og resultatet er sjelden bra. Alle plaggene som ligger inne på polyvore er forresten linket til nettbuikker, så det går jo an å bruke det på den måten også om man foretrekker nettshopping.

Jeg liker best å prøve ting først, men dersom jeg kjenner butikken fra før og vet hvordan størrelsene er så hender det jo at jeg bare bestiller på nett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere av plaggene du nevner. Men samme hvordan jeg kombinere så blir det liksom aldri pent. Jeg syns det ser veldig enkelt men pent ut med mørk jeans og bluse/skjorte. Eller løs topp med cardigan over. Men på alle andre enn meg. Jeg har litt store overarmer, så ender ofte opp med litt romslige overdeler. Mye Oversized klær her altså, tenker det kanskje er en av grunnene til at det ikke blir så fint på meg.

Noen ganger når jeg går til lunsj på jobb, så føler jeg meg litt som Ugly Betty. Skulle gjerne gått i kjole/skjørt på jobb, men det tør jeg ikke.

TsAnonymous poster hash: b70f0...0a7

Du burde holde deg unna direkte oversized klær, selv om du føler du har store armer. Du kan jo ha noe som dekker armene for å føle deg vel, men det trenger da ikke være oversized, det tror jeg ikke gjør deg noen tjeneste.

Hva med en bluse ala denne, avslappet og fin

http://m.sheinside.com/Black-V-Neck-Half-Sleeve-Chiffon-Blouse-p-206182-cat-1733.html

Eller om du vil ha mer figursydd ala denne

http://m.sheinside.com/Black-Lapel-Long-Sleeve-Chiffon-Blouse-p-211342-cat-1733.html

Pynter lett opp en fin jeans, men ikke overpyntet! :) Begynn i det små :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er nettopp det. Jeg må begynne på scratch. Skulle gjerne gått med en slik kjole du linket til, men vet ikke om jeg hadde turt. Det blir så voldsom forskjell :P

Nå skal jo noen kilo bort, så avventer kanskje litt med å investete i de litt dyrere kvalitets plaggene til jeg får dreisen på hva som kler meg.

Polyvore?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Mine basisplass (jobb) er:

- T-shirt: Hvite, sorte, blå og grå

- Skjorter: Dongeri, hvit og sort

- Jeans: Mørke (blå og sort)

- Dressbukse (sort)

- Skjørt, blyantskjørt (sort, blått og grått) og skinnskjørt

- Gensere (ensfargede hvite, sorte, grå + stripete)

- Cardigan (lange og korte)

- Strikkekjole (vinter)

- Hverdagskjole med korte ermer (sommer)

- Dressjakke

- Skinnjakke

- Trenchcoat

Andre tips:

http://www.kk.no/stylemag/plaggene-alle-kvinner-b%C3%B8r-ha-31005

http://www.kk.no/stylemag/slik-fresher-du-opp-jobbstilen-31386

http://www.minmote.no/#!/artikkel/22909517/slik-bygger-du-basisgarderoben

Takk! Dette skal jeg se nermere på :)

AnonymBruker
Skrevet

For å forkorte det jeg skrev til enklere punkter;

1. Finn ut hva du synes er fint/inspirerer deg :)

2. Kvitt deg med alt som ikke passer. Klarer du ikke gi det bort, legg det da evt bort i en begrenset periode i en eske ( halvår, år), savner du det ikke/ passer det enda ikke, gi det bort. Ha bare klær i skapet som du passer!

3. Gå til innkjøp av basisting du mangler, legg kanskje mer penger i det for å få kvalitet. Så har du da årevis til å supplere med ting og tang du finner i butikker som du liker :) Da har du uansett hele tiden en varig basisgarderobe og noe å ha på deg, trendsaker kan du kjøpe billigere og som du føler for :)

Jeg skal definitivt gå gjennom alle klærne i morgen. Må få slutt på denne galskapen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du burde holde deg unna direkte oversized klær, selv om du føler du har store armer. Du kan jo ha noe som dekker armene for å føle deg vel, men det trenger da ikke være oversized, det tror jeg ikke gjør deg noen tjeneste.

Hva med en bluse ala denne, avslappet og fin

http://m.sheinside.com/Black-V-Neck-Half-Sleeve-Chiffon-Blouse-p-206182-cat-1733.html

Eller om du vil ha mer figursydd ala denne

http://m.sheinside.com/Black-Lapel-Long-Sleeve-Chiffon-Blouse-p-211342-cat-1733.html

Pynter lett opp en fin jeans, men ikke overpyntet! :) Begynn i det små :)

Skulle gjerne gått kledd slik jeg. Men jeg får to mager av å gå i jeans i dag. Så jeg tyr til oversized vist jeg har på jeans, eller thigthser for de holder magen litt inn. Planen er å kvitte seg med magen, men aner jo ikke hvor lang tid det vil ta.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp klær i fargene svart, hvit, grå, blå og beige. :)

Anonymous poster hash: a25cc...ca6

AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne gått kledd slik jeg. Men jeg får to mager av å gå i jeans i dag. Så jeg tyr til oversized vist jeg har på jeans, eller thigthser for de holder magen litt inn. Planen er å kvitte seg med magen, men aner jo ikke hvor lang tid det vil ta.

TsAnonymous poster hash: b70f0...0a7

Ja begynn der da, med highwaist jeans, du kan vel like fullt ha en av de blusene for det? :)

Og hva med noe ala en slik bluse til tightsen du går med?

http://m.hm.com/dk/product/42078?article=42078-B

• Liker 1
Skrevet

Skal vi se... Jeg er ingen klesguru, men ble nødt til å fornye hele min garderobe i fjor, og da prøvde jeg å tenke kombinasjoner. På jobb er jeg "uniformert" så jeg har ikke de kravene, men jeg må av og til stille i møter og middager der jeg bør se presentabel ut. Dermed har jeg valgt en del klær som kan både gå til jobb og litt halvfin hverdags.

Hverdagsklær:

Jeans 3 stk blå jeans

1 svakt blomstermønstret "jeans"- kan muligens klare seg som sommerbukse i år også.

Diverse T-skjorter.

2 stripete gensere

1 ensfarget genser

1 Cardigan (sid, litt røff)

Jeansjakke

Skinnjakke

1 sommerkjole

1 vinterkjole

Jobb og fritid

Koksgrå drakt (skjørt + blazer). Bruker delene hver for seg til fritids, kan brukes sammen som drakt på jobb.

3 bluser/skjorter: en hvit, en lysegrå, en rød

Blomstrete blyantskjørt, knelangt

Diskret rutete blyantskjørt i ull til vinterbruk

Svart, smal bukse

Litt finere cardigan.

Pyntet:

2 kjoler - hvorav en er "den lille sorte" som også kan brukes til jobbmiddager om det skulle knipe.

I tillegg til dette kommer selvsagt rent fritidstøy som turklær, treningsklær osv. avhengig av interesser. Undertøy som passer er også viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...