AnonymBruker Skrevet 30. mai 2015 #1 Skrevet 30. mai 2015 Hei! Vi har en katt på fire år, sterilisert hankatt. Kom til oss i voksen alder. I det siste har han holdt oss våkne på natta. Vil han ut skraper han på soveromsdøra vår, vil han inn hopper han på dørklinka. Bare i natt var vi oppe fire ganger med han. Noen som har tips til hvordan vi kan få han til å slå seg til ro enten ute eller inne? Anonymous poster hash: d4d1d...16b
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2015 #3 Skrevet 30. mai 2015 Bruker han ikke være ute om natta? Er det ikke at han mest sannsynlig må på do? Vår katt har alltid vært ute om natta, aldri noen nattevåk her i huset. Skulle han vært inne hele natta ville han gått bananas Anonymous poster hash: 4e23c...6ae 1
Tabris Skrevet 30. mai 2015 #4 Skrevet 30. mai 2015 Kan dere sove med døra på gløtt? Det gjør vi. Dvs, vi har festet en gummisak på slik at døra går inntil, men ikke lukker seg. Så kan kattene fint åpne den med poten om de vil ut eller inn av soverommet, og døren lukker seg inntil igjen av seg selv.
Forglemmegei Skrevet 30. mai 2015 #5 Skrevet 30. mai 2015 Hvor lenge har dere hatt den? Jeg fikk en katt på 6-7 mnd fra dyrebeskyttelsen, den var superkosete og grei men trengte mye oppmerksomhet. De skal jo være inne de første 4-6 ukene, og jeg stengte den inne i gangen i leil. pga mye mjauing osv. (Den vekket meg 3 ganger hver natt, og kunne ikke være i stuen for da rev den ned alt i vinduskarmer og på kjøkkenet) Ikke lurt... Den brukte de neste årene på å ta hevn på alle mulige måter. Ble utrygg og hissig. Ring en dyrelege, de har peiling.
Millimani Skrevet 30. mai 2015 #6 Skrevet 30. mai 2015 Ha et vindu åpent, eller verandadøra åpen, så kan han styre det selv
Augustfruen Skrevet 30. mai 2015 #7 Skrevet 30. mai 2015 Takk for tips:) vi har hatt han i 6mnd, og han har funnet seg godt til rette. Men veldig aktiv på natta - ikke så lett å ignorere for det blir litt leven, men kanskje det som må til. Han har do inne, men den har han sluttet å bruke. Slipper han ut for tenker jo han må på do, men slitsomt når han hopper på døra under en time etterpå:s
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2015 #8 Skrevet 30. mai 2015 Bare ignorer. På det verste kan det ta en 10 dager før han skjønner det, men etter det er det grei skuring. Anonymous poster hash: 3bd20...00f
Aurora M. Skrevet 31. mai 2015 #9 Skrevet 31. mai 2015 Jeg har aldri hatt en lukket dør i noen av mine hjem. Alle dører har pusegløtt med dørkiler- stue, kjøkken, gang, bad, gjesterom, soverom, alt står åpent for fri gjennomgang og inspeksjon av husets herskerinne. De fleste katteeiere lærer fort at katter nærer et intenst hat mot lukkede dører. Det har sin logiske forklaring, da de anser hele huset som sitt innerste og viktigste territorium, og deres jobb er å ha full oversikt og rydde bort event. inntrengere. Det handler altså ikke først og fremst om at de blir fornærmet av å bli utestengt, men om utrygghet som følge av at de ikke får fulgt instinktene sine. Befinner det seg i tillegg "familiemedlemmer" på motsatt side av en dør, blir det liksom helt umulig å slå seg til ro med det.. Er man knallhard og holder fast på forbudet, resignerer de selvsagt til slutt. Men de er ganske utholdende, så det kan ta tid.. Selv sovner jeg med Pusina i armkroken hver kveld. Så sniker hun seg ut i løpet av natten for så å komme smyygende under dyna igjen for å varme sine avkjølte poter (vært en tur på verandaen) på matmors mage. Men det er utrolig hva en venner seg til her i livet. Nå er jeg så vant til å bli vekket av puser at hvis det en sjelden gang ikke skjer, så våkner jeg av at noe mangler. 1
Tabris Skrevet 31. mai 2015 #10 Skrevet 31. mai 2015 De fleste katteeiere lærer fort at katter nærer et intenst hat mot lukkede dører. Det har sin logiske forklaring, da de anser hele huset som sitt innerste og viktigste territorium, og deres jobb er å ha full oversikt og rydde bort event. inntrengere. Det handler altså ikke først og fremst om at de blir fornærmet av å bli utestengt, men om utrygghet som følge av at de ikke får fulgt instinktene sine. Befinner det seg i tillegg "familiemedlemmer" på motsatt side av en dør, blir det liksom helt umulig å slå seg til ro med det.. Dette merker jeg godt! Samboer jobber nattevakt, så noen ganger når han sover på dagtid og jeg er hjemme, så lukker jeg døren fra stua til gangen (soverommet er ved siden av gangen) for at det skal være minst mulig lyd som kan vekke ham (fra tv osv). Da skal kattene ut og inn, ut og inn døra. Krafser på døra og mjauer, kommer inn for å ta en runde, også krafser de og mjauer og skal ut på gangen igjen... de driver ikke på sånn når døra er åpen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå