Gjest Christina146 Skrevet 30. mai 2015 #1 Skrevet 30. mai 2015 Nå har vi hatt vår pus i rundt 20 år, hun ble adoptert fra dyrebeskyttelsen av oss, og har etter våres mening levd et langt og godt liv. Nå begynner hun jo å bli litt gammel, og vi er veldig på utkikk etter om hun har smerter/ubehag/unormal oppførsel. Vet at et tegn kan være nedsunkne øyelokk blant annet. Vi har tilpasset omgivelsene hennes ganske mye; gått til innkjøp av kattedo igjen, og gir henne maten hun vil ha(våtfor), pga vi mistenker at hun har vondt i tennene etter så mange år. Hun får det ganske mye som hun vil på sine siste leveår, og vi alle er veldig glad i katten. Imidlertid har hun fått ganske lange klør (er ikke like mye ute som før), og henger fast i strikketepper o.l. Sist gang vi klippet klørne måtte vi ta henne til veterinær og ligge i narkose for å få det til. Hun liker generelt ikke å bli tatt på potene. Så nå diskuterer vi om vi bør ta hun med til dyrlegen igjen for å stusse klørne, eller om vi skal la det være pga det har alltid vært stressende og ubehagelig for henne å sitte i bur, samt at vi vet at besøket til dyrlegen vil være en belastning for henne. Er det vondt for pus å få lange klør? Vil en 20 år gammel katt overleve narkose og belastningen det medfører? Hvilke tegn må vi se etter for smerter? Hun spiser godt, er litt mere ute nå enn før, mentrekker seg litt tilbake for å hvile i fred. Hun har selvfølgelig et preg av alderdom, men hun er rimelig sprek med tanke på alderen. Men hun får mye kos og er veldig høyt elsket av alle i familien:) Noen som vet hva man bør se etter? Bør vi ta henne med til dyrlegen for klipping, er det verdt de ulempene vi vet det vil medfølge for hun? Er så redd for ahun har smerter uten at vi ser det. Ønsker heller ikke å gjøre noe feil med klipping, både med tanke på at vi vet hun ikke liker dette, samt at vi ikke har erfaring. Noen råd?
Tabris Skrevet 30. mai 2015 #3 Skrevet 30. mai 2015 Tegn på smerter er ofte at de trekker seg bort, kryper for seg selv under sofaen eller andre steder de kan gjemme seg bort. De spiser mindre, drikker mindre og pelsen kan bli rufsete fordi de ikke lenger klarer/orker vaske seg skikkelig. Samt generell atferdsendring.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2015 #4 Skrevet 30. mai 2015 Vår katt brakk foten. Han var for det beste inne, lå i kattesenga han ellers aldri brukte, kom ikke bort for å kose eller snakke. Veterinæren anbefalte å avlive, og slik ble det. Dere har vært heldige som har hatt katten i 20 år, hører ikke så ofte om dem Anonymous poster hash: 550e7...058
Gjest Christina146 Skrevet 30. mai 2015 #5 Skrevet 30. mai 2015 Vår katt brakk foten. Han var for det beste inne, lå i kattesenga han ellers aldri brukte, kom ikke bort for å kose eller snakke. Veterinæren anbefalte å avlive, og slik ble det. Dere har vært heldige som har hatt katten i 20 år, hører ikke så ofte om dem Anonymous poster hash: 550e7...058 Takk for svar:) hun liker å ligge litt i fred, men så har hun alltid vært en sky og forsiktig katt. Med tanke på hennes uheldige fortid vil jeg si at hun har det veldig godt her hos oss, og jeg tror faktisk at det har vært en faktor for hennes nå høye alder. I tillegg har hun alltid vært en forsiktig katt, og vil ikke gå langt unna huset.
Gjest Christina146 Skrevet 30. mai 2015 #6 Skrevet 30. mai 2015 Tegn på smerter er ofte at de trekker seg bort, kryper for seg selv under sofaen eller andre steder de kan gjemme seg bort. De spiser mindre, drikker mindre og pelsen kan bli rufsete fordi de ikke lenger klarer/orker vaske seg skikkelig. Samt generell atferdsendring. Takk for svar. Hun bærer ikke preg av å være ustelt, men hun er jo litt blass i blikket om jeg kan forklare det slik. Men så er det ganske vanskelig å vite om dette skyldes alderdom eller smerter..
Gjest Christina146 Skrevet 30. mai 2015 #7 Skrevet 30. mai 2015 Men hva tenker dere om veterinær og klipping?
Tabris Skrevet 30. mai 2015 #8 Skrevet 30. mai 2015 Men hva tenker dere om veterinær og klipping? Der ble jeg selv usikker, så jeg ville ringt veterinæren og spurt dem hva de mener om det. Min erfaring er at dyrleger vil vente i det lengste med å bedøve så gamle katter (og hunder), fordi det er en god sjanse for at de ikke våkner opp igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå