altflyter Skrevet 30. mai 2015 #1 Skrevet 30. mai 2015 (endret) Jeg har lest mye i det siste om at det flere steder i norge skal bygges parsellhager. Slik som jeg har forstått det, er dette grøntområder som er åpent for almennheten, men enkeltpersoner disponerer en liten del selv hvor de kan plante/dyrke det de ønsker. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor dette skal være åpent for alle? Om jeg hadde fått meg en parsellhageflekk og plantet tomater der. Hva er oddsen for at de til syvende og sist hadde endt opp hos meg? Vil ikke folk stjele det? Eller er det slik at det bare er blomster som skal plantes der? Noen som har peiling som vil forklare? Finner ingenting vettungt på google Endret 30. mai 2015 av altflyter
Leini Skrevet 30. mai 2015 #2 Skrevet 30. mai 2015 Blir det ikke inngjerdet? -Altså det som tilhører enkeltpersoner? At det blir flere småhager med gjerder rundt og folk kan gå og kikke over gjerdene?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2015 #3 Skrevet 30. mai 2015 Områdene er inngjerdet, de fleste steder med låst port. Man kjøper seg inn, betaler en slags leie og kjøper og har ting på fellesen. Allmenheten slipper de fleste steder ikke innfor portene. De som har parseller er hverandres "vakter", noen er der stort sett hele tiden og følger med og vet hvem som har hvilken parsell. Men, tyver finnes overalt. Noen er utstyrt med frekkhetens nådegave... så ingen er 100 % trygg, noe sted.Anonymous poster hash: b5594...b5a
altflyter Skrevet 30. mai 2015 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2015 Blir det ikke inngjerdet? -Altså det som tilhører enkeltpersoner? At det blir flere småhager med gjerder rundt og folk kan gå og kikke over gjerdene? Det er det som er så snodig. Parsellhager skal liksom være åpen for allmennheten :S
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2015 #5 Skrevet 30. mai 2015 Vi har gjort om en del av jordene våre til parsellhager. Det er tredje sesongen for oss nå og det er veldig populært og vi har faktisk ventelister i år. Det er ikke så mange som har blomster, noen som skal forhindre fluer og uttøy, men det er nok grønnsaker som utgjør det store kvantumet. Opplever ikke at folk stjeler fra hverandre, men vet at flere gjør avtaler og bytter av avlingene sine. Vi har ikke gjerder mellom fordi det vanskeliggjør for vanningsanlegget, men alle har sitt område som er godt oppmerket og skiltet.Anonymous poster hash: d660f...ec4
altflyter Skrevet 30. mai 2015 Forfatter #6 Skrevet 30. mai 2015 (endret) For eksempel her: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lager-parsellhager-pa-parkeringshus-i-Sandviken-3369557.html Og porten vil forbli åpen. - Her er alle velkomne, også byens løse fugler, sier Endre Nielsen. Hvem vil betale for en hageflekk hvor hvem som helst kan komme inn? Midt i en by, og ingen lås? Endret 30. mai 2015 av altflyter
Gjest Coolaid Skrevet 30. mai 2015 #7 Skrevet 30. mai 2015 Jeg vil anbefale deg en av mine favoritt bøker. Her finner du alt du lurer på og mer. http://www.haugenbok.no/bok/I9788243009691?gclid=CN_A4KCS6sUCFQv4cgodAX4AHw I parsell hager kan du dyrke hva som helst du vil. Både grønnsaker,planter og blomster. Når det gjelder hærverk, tyveri så kan det selvfølgelig forekomme, men det skjer noe spesielt med parsell hager. Det tiltrekker mennesker, folk får respekt for det, og det blir ofte sosiale samlingspunkter. Det man kan oppleve er at pallerammer blir stjålet. pallerammer er pant på og betyr penger. Det kan man gjøre selvfølgelig motvirke ved å skru på metalbånd på innsiden av pallerammen eller skru den samme slik at den ikke kan demonteres så lett som vanlig. Vanligvis er det er spor og en splint man setter sammen. Ha et åpent hjerte, så setter folk pris på det du holder på med.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2015 #8 Skrevet 30. mai 2015 For eksempel her: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lager-parsellhager-pa-parkeringshus-i-Sandviken-3369557.html Linken fungerer ikke. Bor et sted der det er grøntområde som skulle være åpent for allmenheten. Men det er stengt med port og høye gjerder. Vakter har vi og. Parsellhagen vi vurderer å kjøpe oss inn i, er lukket område. Og porten vil forbli åpen.- Her er alle velkomne, også byens løse fugler, sier Endre Nielsen. Hvem vil betale for en hageflekk hvor hvem som helst kan komme inn? Midt i en by, og ingen lås? Anonymous poster hash: b5594...b5a
altflyter Skrevet 30. mai 2015 Forfatter #9 Skrevet 30. mai 2015 Anonymous poster hash: b5594...b5a Tror linken skal fungere nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå