Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Åssen er situasjonen når det gjelder leger med utdanning fra utlandet? Altså jobbmuligheter + lønn osv?

Noen som har erfaring med dette, eller kjenner noen som har tatt eller skal ta legeutdanningen i utlandet?

Setter pris på svar :)

Anonymous poster hash: 7b712...0da
AnonymBruker
Skrevet

Årets rapport for turnussøking viser at 83 % av studenter som er ferdigutdannet i Norge fikk turnusplass. 59 % av søkerne som er ferdigutdannet innenfor et EØS-land fikk turnusplass. Dette er en betydelig økning fra i fjor, særlig for EØS-søkere. Jeg vil likevel poengtere at det er flere og flere som søker seg inn i utlandet og det er det ikke sikkert at det vil se slik ut om 6 år.

Dersom du vil studere medisin kan jeg anbefale deg å studere i Norge, av mange forskjellige årsaker. Jeg har ikke tid til å utdype nå, men dersom du er interessert kan jeg gjerne gjøre det senere. Dersom Norge er helt utelukket skal jeg heller ikke si noe mer om dette. :)

Anonymous poster hash: 486c2...53a
Skrevet

Jeg kan ikke mye om dette, men har en venn som utdannet seg i et øst-blokk land og hun fikk faktisk ikke lov til å jobbe som lege i Norge.

Det første man må gjøre er derfor altså å finne ut hvilke land utenfor Norge hvor utdannelsen vil bli godkjent når du kommer hjem igjen :)

AnonymBruker
Skrevet

Årets rapport for turnussøking viser at 83 % av studenter som er ferdigutdannet i Norge fikk turnusplass. 59 % av søkerne som er ferdigutdannet innenfor et EØS-land fikk turnusplass. Dette er en betydelig økning fra i fjor, særlig for EØS-søkere. Jeg vil likevel poengtere at det er flere og flere som søker seg inn i utlandet og det er det ikke sikkert at det vil se slik ut om 6 år.

Dersom du vil studere medisin kan jeg anbefale deg å studere i Norge, av mange forskjellige årsaker. Jeg har ikke tid til å utdype nå, men dersom du er interessert kan jeg gjerne gjøre det senere. Dersom Norge er helt utelukket skal jeg heller ikke si noe mer om dette. :)

TS

Det er det som er problemet. Jeg har et snitt over 5, men det vil forsatt ikke holde til en utdannelse i Norge. Hadde jeg hatt mulighet til å utdanne meg i Norge, så hadde jeg aldri tvilt! Og jeg vil heller ikke bruke så mange år på å forbedre karakterene mine, samt få alderspoeng. For at jeg skal nå drømmestudiet/drømmejobben så må jeg få gjort det i utlandet.

Det du nevnte over, er det som er problemet. Man vet ikke åssen jobbmulighetene er om 6 år, og det er det som skremmer meg mest. For jeg kan også velge å studere jus, og da vet jeg nogenlund at fremtiden er ¨sikret¨, med tanke på at det er alltid behov for jurister, men som sagt så er det lege jeg har lyst til å bli.

Livet er ikke lett, heh! :)

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt enten legeforeningen eller statens autorisasjonskontor så får du svar.

Anonymous poster hash: 77569...411

AnonymBruker
Skrevet

TS

Det er det som er problemet. Jeg har et snitt over 5, men det vil forsatt ikke holde til en utdannelse i Norge. Hadde jeg hatt mulighet til å utdanne meg i Norge, så hadde jeg aldri tvilt! Og jeg vil heller ikke bruke så mange år på å forbedre karakterene mine, samt få alderspoeng. For at jeg skal nå drømmestudiet/drømmejobben så må jeg få gjort det i utlandet.

Det du nevnte over, er det som er problemet. Man vet ikke åssen jobbmulighetene er om 6 år, og det er det som skremmer meg mest. For jeg kan også velge å studere jus, og da vet jeg nogenlund at fremtiden er ¨sikret¨, med tanke på at det er alltid behov for jurister, men som sagt så er det lege jeg har lyst til å bli.

Livet er ikke lett, heh! :)

Det forstår jeg veldig godt. Det er mange som bruker ufattelig lang tid på å ta opp fag. Når det gjelder de som har ventet i 4 år for å få maks antall alderspoeng kunne de allerede vært over halvveis i medisinutdanningen dersom de hadde tatt det i et annet land. Så får man vurdere litt om det virkelig er verdt det å bruke så lang tid bare for å studere i Norge. Jeg har for det meste positivt å si om utdanningen i Norge, og det er også mye positivt med å utdanne seg i et annet land også. Det skal likevel sies at medisinutdanningen i Øst-Europa byr på forskjellige utfordringer, og da tenker jeg ikke på at selve pensumet er vanskeligere. Det er noe man bør ta i beregningen når man vurderer dette.

For min del var Danmark min backup-plan dersom jeg ikke hadde kommet inn i Norge. Er dette en mulighet for deg? Bare husk at Danmark ikke ser på forbedrede karakterer og har et annet system for poengberegning. Du får også en kvikbonus dersom du har gått ut av VGS i løpet av de to siste årene. Fagkravene er omtrent det samme som i Norge, men du må ha R2.

Når det gjelder Sverige er dette høyere karakterkrav og flere fagkrav enn i Norge.

Når det gjelder medisin i Øst-Europa vet du vel nok at Bjørknes blant annet har et 1+5-program. I tillegg kan man ta mye av praksisen det siste året i Norge, noe mange velger. Så det blir vel 1+4+1 dersom du gjør det på denne måten. Dersom du har gode karakterer kan du også søke om overflytting til Danmark etter tredjeåret. Dette er trangt nåløye, men det er enkelte som får det til.

Jeg vil likevel si, som skrevet, at medisinutdanningen i Øst-Europa byr på mange problemer. Jeg mener absolutt ikke å snakke nedsettende om utdanningen i Øst-Europa. Jeg sikter først og fremst om miljøet blant studentene. Det er generelt mye juks og konkurranse (både når det gjelder jobb og turnusplass) blant studentene, og dette skaper et litt mindre hyggelig miljø. Det er også en annen studieoppbygning og annen praksis når det kommer til eksamener og prøver. Det er mye av det sistnevnte, og det skaper mye stress (og mer konkurranse) blant studentene. Studenter i Øst-Europa har også færre rettigheter enn studenter i Norge, og du kan ikke forvente at professorene skal møte deg med respekt de første årene. Det tror jeg er et lite sjokk for mange. Det er en prøvelse.

Dette ble nok mye negativt på en gang. Det er selvsagt mye positivt ved å studere der også, og jeg vil tro at de aller fleste trives. Dette er nok heller ikke noe som gjelder alle studiesteder i Øst-Europa. Jeg mener uansett at dette er forhold du bør ta i betraktning før du bestemmer deg for dette.

Det er uansett ikke særlig store forskjeller blant Norge og EØS-land når det kommer til sikring av turnusplass. Det har også blitt jobbet mye for å unngå diskriminering av utenlandsstudenter. Som skrevet er det jo utenlandsstudentene som har hatt den høyeste økningen i å få turnusplass. Jeg kan ikke tenke meg at dette vil gå i motsatt retning, men som du selv også sier, det er vanskelig å si.

Dette ble litt vel langt, men jeg håper noe av det var til nytte. :) Dersom jeg var i dine sko hadde jeg absolutt vurdert et annet land i stedet for å bruke mye tid på å ta opp fag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det forstår jeg veldig godt. Det er mange som bruker ufattelig lang tid på å ta opp fag. Når det gjelder de som har ventet i 4 år for å få maks antall alderspoeng kunne de allerede vært over halvveis i medisinutdanningen dersom de hadde tatt det i et annet land. Så får man vurdere litt om det virkelig er verdt det å bruke så lang tid bare for å studere i Norge. Jeg har for det meste positivt å si om utdanningen i Norge, og det er også mye positivt med å utdanne seg i et annet land også. Det skal likevel sies at medisinutdanningen i Øst-Europa byr på forskjellige utfordringer, og da tenker jeg ikke på at selve pensumet er vanskeligere. Det er noe man bør ta i beregningen når man vurderer dette.

For min del var Danmark min backup-plan dersom jeg ikke hadde kommet inn i Norge. Er dette en mulighet for deg? Bare husk at Danmark ikke ser på forbedrede karakterer og har et annet system for poengberegning. Du får også en kvikbonus dersom du har gått ut av VGS i løpet av de to siste årene. Fagkravene er omtrent det samme som i Norge, men du må ha R2.

Når det gjelder Sverige er dette høyere karakterkrav og flere fagkrav enn i Norge.

Når det gjelder medisin i Øst-Europa vet du vel nok at Bjørknes blant annet har et 1+5-program. I tillegg kan man ta mye av praksisen det siste året i Norge, noe mange velger. Så det blir vel 1+4+1 dersom du gjør det på denne måten. Dersom du har gode karakterer kan du også søke om overflytting til Danmark etter tredjeåret. Dette er trangt nåløye, men det er enkelte som får det til.

Jeg vil likevel si, som skrevet, at medisinutdanningen i Øst-Europa byr på mange problemer. Jeg mener absolutt ikke å snakke nedsettende om utdanningen i Øst-Europa. Jeg sikter først og fremst om miljøet blant studentene. Det er generelt mye juks og konkurranse (både når det gjelder jobb og turnusplass) blant studentene, og dette skaper et litt mindre hyggelig miljø. Det er også en annen studieoppbygning og annen praksis når det kommer til eksamener og prøver. Det er mye av det sistnevnte, og det skaper mye stress (og mer konkurranse) blant studentene. Studenter i Øst-Europa har også færre rettigheter enn studenter i Norge, og du kan ikke forvente at professorene skal møte deg med respekt de første årene. Det tror jeg er et lite sjokk for mange. Det er en prøvelse.

Dette ble nok mye negativt på en gang. Det er selvsagt mye positivt ved å studere der også, og jeg vil tro at de aller fleste trives. Dette er nok heller ikke noe som gjelder alle studiesteder i Øst-Europa. Jeg mener uansett at dette er forhold du bør ta i betraktning før du bestemmer deg for dette.

Det er uansett ikke særlig store forskjeller blant Norge og EØS-land når det kommer til sikring av turnusplass. Det har også blitt jobbet mye for å unngå diskriminering av utenlandsstudenter. Som skrevet er det jo utenlandsstudentene som har hatt den høyeste økningen i å få turnusplass. Jeg kan ikke tenke meg at dette vil gå i motsatt retning, men som du selv også sier, det er vanskelig å si.

Dette ble litt vel langt, men jeg håper noe av det var til nytte. :) Dersom jeg var i dine sko hadde jeg absolutt vurdert et annet land i stedet for å bruke mye tid på å ta opp fag.

Takk for en veldig informasjonsfullt kommentar :)

Jeg skal se på mulighetene til å studere i Danmark, men hvis ikke det går ann, så er det ikke noe annet jeg kan gjøre enn å bare ta utfordringen på strak arm! :)

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne av meg studerte i Tyskland og hun fikk seg turnusplass og jobb i Norge. Tror bare du må være innstilt på å bo litt i "gokk" de første årene, hun havnet iallefall langt oppi nord et sted. Hun lærte seg tysk flytende på de årene og fikk mange venner der hun stadig besøker, så jeg synes personlig det høres spennende ut å ta medisinstudiene i utlandet :) Lykke til!

Anonymous poster hash: 613ab...fa8
AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne av meg studerte i Tyskland og hun fikk seg turnusplass og jobb i Norge. Tror bare du må være innstilt på å bo litt i "gokk" de første årene, hun havnet iallefall langt oppi nord et sted. Hun lærte seg tysk flytende på de årene og fikk mange venner der hun stadig besøker, så jeg synes personlig det høres spennende ut å ta medisinstudiene i utlandet :) Lykke til!

Anonymous poster hash: 613ab...fa8

Nå må du også huske på at turnusordningen har gått fra trekkbasert til søknadsbasert nå nylig. :) Hvis det er noen år siden hun har blitt ferdig er det ikke helt beskrivende for dagens situasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå må du også huske på at turnusordningen har gått fra trekkbasert til søknadsbasert nå nylig. :) Hvis det er noen år siden hun har blitt ferdig er det ikke helt beskrivende for dagens situasjon.

Er det ikke bedre at det er søknadsbasert enn trekkbasert?

AnonymBruker
Skrevet

Man er jo ikke sikret turnusplass på lik måte som tidligere lenger.

Skrevet

Bedre med søknadsbasert for de som har lagt inn mer innsats. Verre for de som ikke har gjort så mye under/etter studiene.

AnonymBruker
Skrevet

En venn av meg studerte medisin i polen. Han er fastlege i dag. Det er ca 10 år siden han var ferdig, så det er mulig ting har forandret seg nå.

Anonymous poster hash: 003ea...0d0
AnonymBruker
Skrevet

Bedre med søknadsbasert for de som har lagt inn mer innsats. Verre for de som ikke har gjort så mye under/etter studiene.

Tull. Per dags dato står alle ferdigutdannede leger ca likt. Det er ingen karakterer i Tromsø, Trondheim eller Oslo (enda) og karakterer vil derfor ikke ha betydning i turnussøkningen. De fleste ferdigutdannede leger har like lite relevant erfaring. Det er nettopp dette som er litt av problemet med den søknadsbaserte turnussøkingen. Alle står likt, og slik det er nå er kontakter og erfaring på sykehuset/legekontoret du søker turnusplass ved av størst betydning. Det dreier seg altså ikke om hvor akademisk god du er, eller hvor lang arbeidserfaring du har (til en viss grad).

AnonymBruker
Skrevet

Tull. Per dags dato står alle ferdigutdannede leger ca likt. Det er ingen karakterer i Tromsø, Trondheim eller Oslo (enda) og karakterer vil derfor ikke ha betydning i turnussøkningen. De fleste ferdigutdannede leger har like lite relevant erfaring. Det er nettopp dette som er litt av problemet med den søknadsbaserte turnussøkingen. Alle står likt, og slik det er nå er kontakter og erfaring på sykehuset/legekontoret du søker turnusplass ved av størst betydning. Det dreier seg altså ikke om hvor akademisk god du er, eller hvor lang arbeidserfaring du har (til en viss grad).

Jeg trodde at den nye turnusordningen førte til at flere fikk turnusplasser osv?

Men hvis det du sier stemmer, så er jo det litt krise mtp at det ikke er karakterer man søker med osv..

Skrevet (endret)

Innsats under studiet er ikke bare det samme som karakterer. Og poenget mitt sier seg vel selv. Om man kun må trekke et lodd er det en ulempe for de som har hospitert/hatt praksis utover det som er obligatorisk, jobbet og lignende, for da får de ikke uttelling for innsatsen. Ved den tidligere ordningen måtte de ventet. Nå får de turnus enten rett etter studiene, eventuelt ved neste runde dersom de ikke har hatt relevant jobb.

Endret av Eriks
AnonymBruker
Skrevet

Tull. Per dags dato står alle ferdigutdannede leger ca likt. Det er ingen karakterer i Tromsø, Trondheim eller Oslo (enda) og karakterer vil derfor ikke ha betydning i turnussøkningen. De fleste ferdigutdannede leger har like lite relevant erfaring. Det er nettopp dette som er litt av problemet med den søknadsbaserte turnussøkingen. Alle står likt, og slik det er nå er kontakter og erfaring på sykehuset/legekontoret du søker turnusplass ved av størst betydning. Det dreier seg altså ikke om hvor akademisk god du er, eller hvor lang arbeidserfaring du har (til en viss grad). Anonymous poster hash: 486c2...53a

Det skilles bl.a på valgfag under utdanning, forskningsfag er ettertraktet, så akademiske prestasjoner har en del å si. Enkelte har også skrevet oppgave i tilknytning til ett fag/avdeling som gir dem fortrinnsmuligheter videre. Ellers er arbeidserfaring fra studietiden relevant, helst som student med lisens, evt ambulanseassistent eller pleiemedhjelper. Videre må du skrive en god søknad, fremstå greit på intervju og evt bestå test som arbeidsplassen skiller kandidater på.

Jeg trodde at den nye turnusordningen førte til at flere fikk turnusplasser osv?Men hvis det du sier stemmer, så er jo det litt krise mtp at det ikke er karakterer man søker med osv.. Anonymous poster hash: 7b712...0da

Ingen flere turnusplasser, kun mulighet for sykehusene å selv velge hvem de ønsker å ta inn. Mange goder med det, da man slipper at alt mulig rusk og rask fra rundt i verden kommer til norge for turnus, tidligere fikk vi jevnlig turnusleger men svært mangelfulle norskkunnskaper og et kvinnesyn som ikk egjorde seg i et moderne samfunn.

Anonymous poster hash: a6829...8c1

AnonymBruker
Skrevet

De fleste norske leger har studert i utlandet, da det er så få studieplasser på medisinstudiet i Norge.

Anonymous poster hash: bea3b...b26
AnonymBruker
Skrevet

De fleste norske leger har studert i utlandet, da det er så få studieplasser på medisinstudiet i Norge. Anonymous poster hash: bea3b...b26

Der bommer du nok, det er vel 600 plasser pr årskull på medisin i Norge og rikelig med leger, faktisk overskudd.

Anonymous poster hash: a6829...8c1

Skrevet (endret)

Jeg var selv i din situasjon for en stund siden. Da jeg var 19 begynte jeg å forbedre fag, og det tok meg to år å komme inn i Norge. Måtte øke snittet mitt fra 4,6 til 5,4, tok opp igjen nesten alle fagene. Men da jeg endelig kom inn ble det harde privatistliv litt "glemt", og dessuten hadde jeg både fått reist og jobbet endel mens jeg forbedret fag.

Hva med Irland? Jeg vurderte det lenge selv, helt til jeg så studier i Norge var innenfor rekkevidde. Karakterkravet var noe lavere, omtrent 5,2 tror jeg, men det var krav til engelsktest og en annen test jeg ikke husker fra het, hvertfall kunne man ta den ene i Oslo og den andre måtte man reise til Dublin for å ta. Se ANSA sine sider for info, dette gjelder vel egentlig uansett om du vurderer det store utland.

Mange klarer seg fint i Øst-Europa, men jeg tror dette kommer veldig an på hvilket studiested man velger. Har hørt om alt for mange som gir opp studiene der pga elendige forhold. Har flere på kullet som har startet der fordi de ikke orket å forbedre fag, men etter å ha gått der 0,5-1.5 år har de reist tilbake til Norge pga nettopp dårlige forhold, endt opp med å forbedre fag likevel og kommet inn her. Om Irland har jeg bare hørt positive ting om, i motsetning til Øst-Europa. Ser derfor på det som et mye tryggere valg. Og du skrev du har over 5 i snitt, så det bør være innen rekkevidde (start høst 2016, siden fristen har gått ut for i år).

EDIT: Ei på kullet mitt som prøvde seg på ØE, fortalte at de måtte kjøpe sine egne disseksjonspreparater (lik), og dette var mennesker som ble funnet på gata :O O M G

Endret av rox

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...