AnonymBruker Skrevet 30. mai 2015 #1 Skrevet 30. mai 2015 Har av diverse årsaker vært mye i kontakt med en dyrlegevakt i det siste, og det slo meg at det finnes dyrlegevakt enkelte steder. Men det er jo ikke for alle? Det er kun for de dyrene som er akutt syke, dvs ikke de dyrene som er "akutt syke", eller som kan komme i fare for å dø dersom det utvikler seg negativt, men for de som i løpet av dagen kan dø eller som har en infeksjon eller noe annet stygt. Hva med en dyrlegevakt som kan behandle dyr som trenger behandling før veterinæren åpner mandag? Dyrlegevakten jeg var i kontakt med har jeg ikke hatt hunden hos tidligere, så de har ingen papirer på ham. Han har slitt med epileptiske anfall i hele går og jeg ringte da endel med vakta. De kunne ikke gjøre noen undersøkelser, annet enn blodprøven som allerede er tatt hos min faste veterinær. Jeg spurte om det var mulig å få medisin, men nei. Kun krampestillende, DERSOM han fikk et anfall imens vi var der. "Ikke det at jeg ikke tror på deg" (altså, men...). Og ja, jeg ser det poenget. Men hvorfor finnes det ikke en felles database der notatene og sykehistorien til min hund, som står hos dyrlege X kan leses av dyrlege Z, hvis jeg som eier godkjenner det der og da? Tenk så trøblete det hadde vært om sykehuset ikke kunne gå inn i pasientens journal hvor som helst på stedet, eller andre underliggende sykehus i andre områder. Hvis en slik felles database hadde eksistert, kunne jeg behandlet hunden hvor som helst og alle dyrleger hadde hatt tilgang på alle prøvesvar og undersøkelser som er foretatt. Og jeg hadde sluppet å gå med syk hund ("syk hund", som kan få anfall eller som kan slippe å få det) helt til uka når jeg kan dra til min vanlige veterinær, som har hans historie. Anonymous poster hash: 88bf7...34a
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2015 #2 Skrevet 30. mai 2015 Opp til ganske nylig (er faktisk ikke sikker på om det nye datasystemet med felles journalbase er fullstendig innført ennå?) så har ikke et sykehus tilgang til journalen til pasienter på andre sykehus for mennesker heller. Samme med fastlege/sykehus/legevakt osv - en journal per sted. Ja det hadde vært veldig lurt, men hvem skulle betalt for det? Staten har ingen interesse av å betale for et journalsystem for dyr.. Det må finaniseres privat, så da måtte vel dyrlegene kjøpt tilgang. Jeg vet ikke hva slags budsjett dyrleger har og hvor mye de bruker på it-systemer. Kanskje har de allerede et elektronisk system og kunne heller brukt pengene på et felles. Men så var det å få alle til å bli enige om ett system da... Det koster masse penger å utvikle og ikke minst å drifte et slikt system. Anonymous poster hash: e81eb...2cd
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2015 #3 Skrevet 30. mai 2015 Opp til ganske nylig (er faktisk ikke sikker på om det nye datasystemet med felles journalbase er fullstendig innført ennå?) så har ikke et sykehus tilgang til journalen til pasienter på andre sykehus for mennesker heller. Samme med fastlege/sykehus/legevakt osv - en journal per sted. Ja det hadde vært veldig lurt, men hvem skulle betalt for det? Staten har ingen interesse av å betale for et journalsystem for dyr.. Det må finaniseres privat, så da måtte vel dyrlegene kjøpt tilgang. Jeg vet ikke hva slags budsjett dyrleger har og hvor mye de bruker på it-systemer. Kanskje har de allerede et elektronisk system og kunne heller brukt pengene på et felles. Men så var det å få alle til å bli enige om ett system da... Det koster masse penger å utvikle og ikke minst å drifte et slikt system. Anonymous poster hash: e81eb...2cd Du misforstår, jeg skriver at sykehuset har tilgang på journalen innen sykehuset. Men det finnes sykehus som ligger milevis unna "hovedsykehuset", men som ligger under sykehuset og som derfor har tilgang på pasientjournaler. Det koster penger sikkert, men etter prisene og dømme så har dyrleger nok å rutte med (bare ta utstyr til hund f.eks, koster jo noen steder 200kr mer enn de billigste stedene). Eller så BURDE staten gi støtte til noe slikt, det øker jo sjansen for dyrevelferd betraktelig om alle dyrleger kan behandle dyret ditt. Anonymous poster hash: 88bf7...34a
Tabris Skrevet 30. mai 2015 #4 Skrevet 30. mai 2015 En av dyrlegekontorene vi har sender over elektronisk journal på mail hver gang vi har vært der. Den viser symptomer, diagnose og behandling. Min hund har vanskelig for å sovne av bedøvelse, så da jeg skulle gå til et annet dyrlegekontor så printet jeg ut den forrige journalen som viste hvor mye han fikk av hvilken type bedøvelse. Veldig praktisk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå