encore Skrevet 30. mai 2015 #1 Skrevet 30. mai 2015 Leier en leilighet i et hus med 3 boenheter. Hagen rundt huset er det alle beboernes "ansvar" å stelle, fordelt utover sommermånedene. Greit nok det- men mai måned har vært kjellerleilighetens tur, og hun som bor der har ikke gjort en dritt, så nå får vi som har som har ansvaret i juni en del ekstra arbeid. Siden gammelt gress ikke har blitt raket vekk og sånne ting, og nå vokser det ugress livlig oppå der igjen.. Så hvordan bør vi skride til verks? Klippe nytt gress først og så rake vekk alt sammen? Eller fjerne gammelt løv og slikt først? Hva med mose? Regner med at huseier betaler om vi må kjøpe spesielle midler eller noe sånt. Må bare presisere at jeg kan ingenting om hagearbeid og egentlig skyr det som pesten, så noe ekstea arbeid som planting feks har jeg ikke tenkt til å gjøre.. Planen er bare å få det til å se relativt greit ut, også for de som bor rundt oss sin del.
Gjest Coolaid Skrevet 30. mai 2015 #2 Skrevet 30. mai 2015 Siden det ikke er din egen hage og kanskje man da ønsker å gjøre et minimum, så ville jeg bare klippet gresset og rakt det etterpå. Lag en liten haug i hagen i et hjørne hvor dere kaster gress og andre ting dere klipper av fra busker osv. Rett og slett holde alt som vokser tilbake uten at det skal koste så mye tid. Mose osv ville jeg ikke brydd meg om. Kan du ikke legge ut et bilde av plassen så vi får se? Det blir lettere å komme med råd da. Du trenger ikke ta huset med på bildet, så er du fortsatt anonym. Uansett, en liten uteplass/bakgård er kjempekos når det er sommer. Alt man trenger er en stol eller bare et teppe å legge seg ned på.
Lutetium 71 Skrevet 30. mai 2015 #3 Skrevet 30. mai 2015 Høres veldig tungvint ut om plenklipperen er en type som ikke har oppsamler, hvis det ikke er en slik bioklipper da? Om folk må rake opp alt gresset fra en svær plen kan jeg forstå at de ikke orker. Som Coolaid sier, mose er det ikke så mye man kan gjøre med, annet enn å gjødsle gresset så det "vinner". Det fins mosedrepende midler, men av egen erfaring vil de bare hemme mosen litt, og så er den like fin etter en stund. Er det mye løv kan det være greit å samle det opp (enten rake sammen, eller bruke løvblåser). Blir det liggende oppå sluker vil det virke som en propp. 1
Grønt blad Skrevet 30. mai 2015 #4 Skrevet 30. mai 2015 Jeg ville raket sammen løv. Deretter ville jeg klippet gresset, raket sammen og klipt gresset en gang til i løpet av et par dager. Dersom gresset er langt, blir det for langt til at det kan ligge igjen som gjødsel. Når gresset er langt, blir den første klippingen ujevn, men gresset bør få reise seg før du klipper igjen. Andre gangen du klipper gresset, kan du la det ligge igjen. Vil du ha gress i stedet for mose, kan du bruke rake for å få opp litt mose. Bruk også (hønse)gjødsel for å stimulere gressveksten. Det kommer mose der jorda er for sur(?) (eller alkaisk) slik at gresset ikke trives. Gjødsel vil gjøre vekstvilkårene bedre for gresset. Er det ren skygge, vil gresset aldri trives. 1
encore Skrevet 31. mai 2015 Forfatter #5 Skrevet 31. mai 2015 Siden det ikke er din egen hage og kanskje man da ønsker å gjøre et minimum, så ville jeg bare klippet gresset og rakt det etterpå. Lag en liten haug i hagen i et hjørne hvor dere kaster gress og andre ting dere klipper av fra busker osv. Rett og slett holde alt som vokser tilbake uten at det skal koste så mye tid. Mose osv ville jeg ikke brydd meg om. Kan du ikke legge ut et bilde av plassen så vi får se? Det blir lettere å komme med råd da. Du trenger ikke ta huset med på bildet, så er du fortsatt anonym. Uansett, en liten uteplass/bakgård er kjempekos når det er sommer. Alt man trenger er en stol eller bare et teppe å legge seg ned på. Her er bilder. Umulig å få med hele hagen i ett bilde, så jeg har stått på hjørnene og knipset.
encore Skrevet 31. mai 2015 Forfatter #6 Skrevet 31. mai 2015 (endret) Siden det ikke er din egen hage og kanskje man da ønsker å gjøre et minimum, så ville jeg bare klippet gresset og rakt det etterpå. Lag en liten haug i hagen i et hjørne hvor dere kaster gress og andre ting dere klipper av fra busker osv. Rett og slett holde alt som vokser tilbake uten at det skal koste så mye tid. Mose osv ville jeg ikke brydd meg om. Kan du ikke legge ut et bilde av plassen så vi får se? Det blir lettere å komme med råd da. Du trenger ikke ta huset med på bildet, så er du fortsatt anonym. Uansett, en liten uteplass/bakgård er kjempekos når det er sommer. Alt man trenger er en stol eller bare et teppe å legge seg ned på. Var usikker på mosen. Det er ikke så mye, men jeg tenkte det kanskje spredde seg eller noe. Det har sikkert potensiale til å bli fint her. Er en del busker, flere ripsbusker, og så andre som jeg ikke vet hva er. Fine blomster får de iallefall. Endret 31. mai 2015 av encore
Gjest Coolaid Skrevet 31. mai 2015 #7 Skrevet 31. mai 2015 Oi den var stor. Syns det ser helt greit ut. Da er det bare til å klippe gresset og sleng det i en haug i et hjørne i hagen. Følg med på hvor fort det vokser slik at jobben ikke blir så stor
encore Skrevet 31. mai 2015 Forfatter #8 Skrevet 31. mai 2015 Høres veldig tungvint ut om plenklipperen er en type som ikke har oppsamler, hvis det ikke er en slik bioklipper da? Om folk må rake opp alt gresset fra en svær plen kan jeg forstå at de ikke orker. Som Coolaid sier, mose er det ikke så mye man kan gjøre med, annet enn å gjødsle gresset så det "vinner". Det fins mosedrepende midler, men av egen erfaring vil de bare hemme mosen litt, og så er den like fin etter en stund. Er det mye løv kan det være greit å samle det opp (enten rake sammen, eller bruke løvblåser). Blir det liggende oppå sluker vil det virke som en propp. Jeg var og sjekket nå,gressklipperen har heldigvis oppsamler :D Vi har ingen sluker i hagen, den er ikke flat. Ligger en skrånende flate over huset, og er en liten bakke med hage på hver side. Er ikke så mye løv. Bare mye dødt gress.
encore Skrevet 31. mai 2015 Forfatter #9 Skrevet 31. mai 2015 Jeg ville raket sammen løv. Deretter ville jeg klippet gresset, raket sammen og klipt gresset en gang til i løpet av et par dager. Dersom gresset er langt, blir det for langt til at det kan ligge igjen som gjødsel. Når gresset er langt, blir den første klippingen ujevn, men gresset bør få reise seg før du klipper igjen. Andre gangen du klipper gresset, kan du la det ligge igjen. Vil du ha gress i stedet for mose, kan du bruke rake for å få opp litt mose. Bruk også (hønse)gjødsel for å stimulere gressveksten. Det kommer mose der jorda er for sur(?) (eller alkaisk) slik at gresset ikke trives. Gjødsel vil gjøre vekstvilkårene bedre for gresset. Er det ren skygge, vil gresset aldri trives. Bor i nord, så sola sirkulerer rundt huset i løpet av døgnet Er som sagt usikker på om jeg skal bry meg med mosen, men får se hvordan det blir når vi er ferdige. Er nok lurt å ta gammelt rusk og rask opp først, som du sier. Da begynner vi i den enden
encore Skrevet 31. mai 2015 Forfatter #10 Skrevet 31. mai 2015 Oi den var stor. Syns det ser helt greit ut. Da er det bare til å klippe gresset og sleng det i en haug i et hjørne i hagen. Følg med på hvor fort det vokser slik at jobben ikke blir så stor Har ikke tatt med nederste del, som er foran huset Men der er det litt mer bed, så god gammeldags luking må til der. Kan legge ut bilder når vi er ferdige også, håper på stor forskjell Tror det er en ordning med henting av hageavfall her, får høre med huseier. Ellers takk for tips og råd til dere som har svart, da er det "bare" jobben som må gjøres.
Grønt blad Skrevet 31. mai 2015 #11 Skrevet 31. mai 2015 Bor i nord, så sola sirkulerer rundt huset i løpet av døgnet Er som sagt usikker på om jeg skal bry meg med mosen, men får se hvordan det blir når vi er ferdige. Er nok lurt å ta gammelt rusk og rask opp først, som du sier. Da begynner vi i den enden Det høres bra ut. Rydd først og klipp etterpå. Ser ikke ut som du har så mye mose. Synes hagen ser fin ut 1
encore Skrevet 31. mai 2015 Forfatter #12 Skrevet 31. mai 2015 Har begynt å rake og ruske opp, etter en dag om gangen-prinsippet Men denne busken/planten ble jeg usikker på. Noen som vet hvilken art det er? Lurer på om de kvistene som ser døde ut skal lukes vekk eller las være.
ops2 Skrevet 31. mai 2015 #13 Skrevet 31. mai 2015 (endret) Har begynt å rake og ruske opp, etter en dag om gangen-prinsippet Men denne busken/planten ble jeg usikker på. Noen som vet hvilken art det er? Lurer på om de kvistene som ser døde ut skal lukes vekk eller las være. Det er en staude, gjetter jeg. De grønne bladene som kommer opp i bunnen er nye, friske skudd. De stive stenglene er fra i fjor. Bare napp de opp. De skulle løsne lett. Kan det være Melkeklokke, den blir en meter høy. Edit. nei, ikke melkeklokke. Hmmm. for lang avstand. Den blir sikkert pen. Jeg liker hagen. Få huseier til å kjøpe gjødsel og så en kompostbinge, sånn i grønn netting som de selger overalt. Biltema, Jula, Clas Ohlsson...http://www.jula.no/catalog/hage/hageredskaper/hagestell/komposter-og-nett/kompostbeholder-709063/ Endret 31. mai 2015 av ops2
encore Skrevet 31. mai 2015 Forfatter #14 Skrevet 31. mai 2015 Tok bilde av et friskt skudd. De gamle greinene sitter som bare det, jeg klarte ikke å rive opp selv en tynn en. Må de klippes?
encore Skrevet 31. mai 2015 Forfatter #15 Skrevet 31. mai 2015 Det er en staude, gjetter jeg. De grønne bladene som kommer opp i bunnen er nye, friske skudd. De stive stenglene er fra i fjor. Bare napp de opp. De skulle løsne lett. Kan det være Melkeklokke, den blir en meter høy. Edit. nei, ikke melkeklokke. Hmmm. for lang avstand. Den blir sikkert pen. Jeg liker hagen. Få huseier til å kjøpe gjødsel og så en kompostbinge, sånn i grønn netting som de selger overalt. Biltema, Jula, Clas Ohlsson...http://www.jula.no/catalog/hage/hageredskaper/hagestell/komposter-og-nett/kompostbeholder-709063/ Tok bilde av et friskt skudd. De gamle greinene sitter som bare det, jeg klarte ikke å rive opp selv en tynn en. Må de klippes? ..ikke helt fått dreisen på å quote på mobil Kompostbinge var lurt. Har plass bak skuret.
ops2 Skrevet 31. mai 2015 #16 Skrevet 31. mai 2015 Tok bilde av et friskt skudd. De gamle greinene sitter som bare det, jeg klarte ikke å rive opp selv en tynn en. Må de klippes? Ja, hvis de sitter fast, så bare klipp det tørre. Hm, jeg melder pass. Jeg har ikke sååå mange stauder, og tror ikke de har slike blad. Hvor høy har den vært? (hvor høy er de tørre kvistene) Misunnelig på flat hage. Jeg har hage på høykant.
encore Skrevet 31. mai 2015 Forfatter #17 Skrevet 31. mai 2015 Ja, hvis de sitter fast, så bare klipp det tørre. Hm, jeg melder pass. Jeg har ikke sååå mange stauder, og tror ikke de har slike blad. Hvor høy har den vært? (hvor høy er de tørre kvistene) Misunnelig på flat hage. Jeg har hage på høykant. De høyeste kvistene er 1,5 m. Den får blomster også, men husker ikke hvordan de så ut, bare at de henger litt. Som på en revebjelle feks.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #18 Skrevet 31. mai 2015 Om du ikke har annet hageavfall enn gressklipp kan du fint legge det under busker i hagen. Det vil med tiden gi god jord. Anonymous poster hash: 7422a...a24 2
Rumle Skrevet 1. juni 2015 #19 Skrevet 1. juni 2015 Planten ligner litt på en stor Astilbe, men kan ikke si sikkert om det er det eller ikke 1
encore Skrevet 1. juni 2015 Forfatter #20 Skrevet 1. juni 2015 Planten ligner litt på en stor Astilbe, men kan ikke si sikkert om det er det eller ikke Jeg tror du har rett. Får ikke til å lime inn lenken jeg fant på tablet, men googlet gammel astilbe og siden som kom opp som søkeresultat nr 2 hadde en plante som lignet veeldig. Den vi har i hagen er nok også veldig gammel. Artig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå