Gå til innhold

Skal skrive tale til bruden (Jeg er forlover) - Trenger tips :)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da er det 4 uker til min beste venninne skal stå brud og jeg er så heldig og ha blitt valgt som forlover :-) Vi hadde et kjempegøy og vellykket utdrikningslag i mai, og nå er det på tide å sette seg ned og skrive tale.

Jeg er veldig usikker på om jeg skal lese den opp selv, eller få toastmaster til å gjøre det. Eller rett og slett lage en sang. Jeg er veldig sjenert av meg, og å snakke foran folkemengder er ikke noe jeg er komfortabel med. Men på en måte så vil jeg gjerne prøve og, føler det kanskje blir litt teit hvis toastmaster gjør det? Og å lage sang kan vel kanskje bli litt vanskelig? Tenkte ihvertfall å skrive talen først og så får jeg se om jeg gjør det om til en sang.

Men trenger litt tips om hvordan en skriver en tale til bruden fra forlover. Og hvor lang skal den være? Hvordan er oppsettet på en tale?
Vi har kjent hverandre siden hun ble født og vi er kusiner, så vi har vært sammen veldig mye opp gjennom oppveksten så vi har veldig mange gode minner sammen. Kan vel ta med litt ting vi har gjort i barndommen osv i talen og? hmm..

Håper dere kan hjelpe! Blir glad for alle tips! :danse:

Endret av Sitronmelis
AnonymBruker
Skrevet

Du kan evt. lage en PowerPoint presentasjon med bilder til talen din, så ser gjestene på den isteden for på deg. Da trenger du ikke si så mye heller om ikke vil, noen bilder og setninger som forteller litt om vennskapet, kanskje med musikk i bakgrunnen.. (Sjekk med toastmaster at det er mulig å vise presentasjon i festlokalet før du evt lager)

Om du lager tale, les den selv, jeg hadde syns det var litt rart om toastmaster leser opp forloverens tale.

Til talen kan du ta med små historier, gjerne med litt humor uten å si noe som bruden eller andre blir veldig flau over.

Søker du på nett kommer det opp mange tips på taler

En enkel tale, må endres på slik at det passer til dere:

Kjære "bruden" . Du er kjempe vakker i dag, og jeg er stolt over at du ville ha meg som forlover. Vi har kjent hverandre hele livet, og da vi var liten var jeg like mye hjemme hos deg som du var hjemme hos meg. Du er en person som liker å hjelpe andre og det er jo også noe du gjør med yrket som du har valgt. Jeg viste du kom til å bli noe slikt da vi var ganske små, du og jeg stelte istand saft bod da vi var syv år for å samle inn penger til fattige barn, vi fikk jo solgt litt saft der vi satt, men vi drakk vel egentlig mesteparten av saften selv, og de tjue kronene vi fikk endte opp til tv-aksjonen, for vi hadde ikke fått nok penger til å reise til Afrika for å hjelpe de fattige barna selv. Det ermange små historier jeg kunne ha fortalt i dag for vi har gjort mye artig og sprøtt, som den gangen vi gikk for å bade, men hadde glemt handuk, for å si det sånn, man klarer å tørke ganske mye med et par sokker :) vi gikk uten sokker hjem igjen da, men var overraskende tørre.

Kjære "brudgommen" gratulerer med en helt fantastisk kone, jeg skjønte du var spesiell for "bruden" første gang hun snakket om deg. Det glitret i øynene hennes akkurat slik det gjør i begge deres i dag. Og da jeg traff deg forstod jeg dere hadde noe spesielt sammen, dere kunne ikke ta øynene fra hverandre og smilene gikk nesten rundt hodet. Gratulerertil dere begge med den store dagen, må dere få mange gode år sammen. Jeg vil vi alle skal heve glassene våre i en skål for brudeparet

Anonymous poster hash: 6b0dd...1d9

Skrevet

Les den opp selv - det blir som regel best.

En annen viktig ting: den trenger ikke være lang. 2 til max 5 minutter er passe. Veldig mange taler i bryllup er aaaaalt for lange. Da blir poengene borte, gjestene kan kjede seg og så er en kort tale kanskje mest behagelig for deg?

Så litt om innholdet:

- Barndom og oppvekst sammen er selvfølgelig strålende. Men også her er et tips å ikke være alt for intern. En ren oppramsing av alt dere har gjort sammen passer bedre til mimring over en flaske vin - er min mening. Ofte bedre med litt færre minner, som er sterke og som kan si noe om bruden(og deres vennskap så klart)

- Allment, men superpersonlig, er faktisk ingen motsetning. De beste og sterkeste forlovertalene jeg har hørt, er ting alle salen kunne sagt. Men det er likevel bare forloveren som har kommet på å si dem…. 

- Powerpoint. Ikke dumt, men må brukes med kløkt. Less is more. Jeg har vært gjest i alt for mange brylluper med laaaange filmsnutter og aaaaalt for mange like bilder fra barndommer.

- Også noe om kjærligheten så klart. Både om brudgommen og kjærligheten mellom dem. Og kanskje noen kloke ord om hva kjærlighet er.

Masse lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg skulle holdt tale til min beste venn hadde jeg holdt meg til:

-Hvor flott bruden er, både på bryllupsdagen og til vanlig som person.

-hvorfor vi passer så godt som bestevenner

-en liten historie om oss

-og en skål for bruden, kjærlighet og vennskap.

Skrevet

Man må ta med både det som er bra og dårlig.

AnonymBruker
Skrevet

Man bør fokusere på det gode. Man tar ikke frem det værste. Man kan si noe som at bruden kan være rotete og surrete, men man trekker ikke fram at bruden feks har vært utro mot esken, er rasist eller noe.

Anonymous poster hash: 28b4e...f44

Skrevet

Tenk deg at du holder en tale om bruden til et rom fullt av folk som ikke kjenner henne, og formålet ditt er å presentere henne på en flott måte. For selv om mer enn halve rommet kjenner henne, så kjenner du henne på en egen måte.

Så si litt om hvordan dere møttes, hvorfor dere er venner, hva du liker best ved henne som person, bruk gjerne eksempel (historie) og knytt dette opp mot hvor heldig brudgommen er.

Avslutt med å ønske brud og brudgom tillykke med dagen og hev glasset og skål for en fin fremtid sammen.

Skrevet (endret)

Takk for tips! :)

Jeg tenker ikke å ta frem noe dårlig nei. Tar frem det gode :) Får ikke lagd powerpoint for det er ikke sånn prosjektor i lokalet osv.

Jeg holder nok talen selv, føler det blir litt rart om toastmasteren skal gjøre det. Jeg føler det skal gå bra nå, men redd hva jeg føler når dagen kommer. Men nå kjenner jeg litt på følelsen av at jeg faktisk gleder meg til å holde talen for henne :) Jeg tar det som en utfordring! Trenger å utfordres litt på den sjenert siden min.

Jeg har laget en gave til bruden og lurer på om jeg skal gi den til henne under talen? På slutten? Si at jeg har laget en gave til henne fra meg og så gi den til henne der og da? Eller skal jeg si "jeg har laget en gave til deg som ligger på gavebordet"?

Endret av Sitronmelis
  • 2 uker senere...
Skrevet

Spørr igjen. Skal jeg si til bruden i slutten av talen at jeg har laget en gave til henne fra meg og så gi den til henne der og da under talen så hun kan velge om hun vil åpne den da eller vente? Eller skal jeg si jeg har lagtet en gave til henne som ligger på gavebordet?

:klo:

AnonymBruker
Skrevet

Spørr igjen. Skal jeg si til bruden i slutten av talen at jeg har laget en gave til henne fra meg og så gi den til henne der og da under talen så hun kan velge om hun vil åpne den da eller vente? Eller skal jeg si jeg har lagtet en gave til henne som ligger på gavebordet?

:klo:

Jeg syns det hadde vært kjempekleint å skulle få en gave under talen, så det syns jeg du burde droppe. Da jeg var forlover ga jeg en personlig gave til bruden kvelden før, og det var veldig hyggelig.

Anonymous poster hash: 4df48...5d6

Skrevet

Jeg syns det hadde vært kjempekleint å skulle få en gave under talen, så det syns jeg du burde droppe. Da jeg var forlover ga jeg en personlig gave til bruden kvelden før, og det var veldig hyggelig.

Hva er kleint med det? Det er jo bare en fotobok med bilder fra utdrikningslaget (Ikke noe flaue bilder) og av barndommen vår. Hadde syns det var kjempekoselig jeg. Men jeg sier jeg har lagt en gave til henne fra meg til henne på gavebordet.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er kleint med det? Det er jo bare en fotobok med bilder fra utdrikningslaget (Ikke noe flaue bilder) og av barndommen vår. Hadde syns det var kjempekoselig jeg. Men jeg sier jeg har lagt en gave til henne fra meg til henne på gavebordet.

Ikke at gaven i seg selv var klein, mer det at alle vil forvente at jeg hadde åpnet den med en gang og jeg syns det er så fælt å bli sett på mens jeg åpner gaver. Sikkert fint å si det til henne i talen.

AnonymBruker
Skrevet

Hold en tale.

Stjel og lån. Jeg skrev ut flere taler de kongelige har holdt til sine under bryllupet.

Ikke for å kopiere teksten men se på komponeringen, momenter, lengde og oppbygging.

Så bruke egen historie.

Keep it simple. Jo mer fancy momenter med gave og ÅC stasj osv jo større sjangs for at det blir kleine skjæringer. Du er heller ikke mitdpunktet. Det er bruden , så for fancy kan være med å ta lyset bort fra henne.

Boka er kun interessant for henne. Finn en passende anledning så det ikke blir en intern utdrikningslag ting ingen av de andre har noe forhold til.

My 5 cent.

Anonymous poster hash: 36484...bc4
Skrevet

Hold en tale.

Stjel og lån. Jeg skrev ut flere taler de kongelige har holdt til sine under bryllupet.

Ikke for å kopiere teksten men se på komponeringen, momenter, lengde og oppbygging.

Så bruke egen historie.

Keep it simple. Jo mer fancy momenter med gave og ÅC stasj osv jo større sjangs for at det blir kleine skjæringer. Du er heller ikke mitdpunktet. Det er bruden , så for fancy kan være med å ta lyset bort fra henne.

Boka er kun interessant for henne. Finn en passende anledning så det ikke blir en intern utdrikningslag ting ingen av de andre har noe forhold til.

My 5 cent.

Anonymous poster hash: 36484...bc4

Blir ikke noen fancy tale på noen som helst måte. Nevner gaven på slutten så kan hun se på den selv når hun ønsker. Det er jo så hun skal ha et minne om utdrikningslaget og vår barndom. Og samtidig så tror jeg det kan være morsomt for andre i familien og se hva vi gjorde i utdrikningslaget og se bilder av vårt vennskap og barndom. (Det er ingen flaue bilder fra utdrikningslaget, bare koselige bilder av folkene som deltok og hva vi gjorde denne dagen).

I min tante sitt bryllup så fikk hun også en fotobok/scrapbook fra sin forlover som et minne fra utdrikningslaget og vennskapet deres. Det lå fremme på gavebordet så alle som ville kunne se i den. Det var veldig koselig å se i den fotoboken syns jeg.

Jeg har på ingen som helst måte tenkt å gjøre meg selv som midtpunktet under denne talen. Forstår ikke hvorfor du tror det? Skal jo ikke bruke noe som helst stæsj. Skal holde en enkel tale og si at det ligger en gave til henne fra meg på gavebordet. That's it. Ingenting fancy med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...