Gå til innhold

Saldo i deres favør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva betyr dette?
Logget inn på kontoen og oppdaget plutselig mer penger enn jeg trodde jeg hadde. Letet gjennom logg, men klarte ikke helt å finne noen forklaring på hvorfor.

Men så så jeg gjennom brev fra banken der alt er loggført og da sto det beløpet som sto på brukskontoen som var mer enn jeg trodde ved siden av "saldo i deres favør".

Anonymous poster hash: 54081...102
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saldo i din favør er det du har på konto.

Anonymous poster hash: 34329...59c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og ved siden av der igjen står det "betalte omkostninger i år også beløp". Skjønner ingenting. :)
Men noe lettet da jeg trodde først det var noen som hadde overført til feil konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, men jeg trodde jeg hadde brukt de pengene så at det var mer da jeg logget inn skjønner jeg ikke.
Har lest litt og på en side sto det at det betyr at det er penger banken skylder meg. Da ble jeg enda mer forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, SALDO er det som er bokført. Transaksjoner bokføres ikke i helgene og på kveldene som regel, så du kan ha brukt masse uten at det gjør utslag på saldo.

DISPONIBELT er saldo minus det du har brukt nylig, og er altså det tallet som forteller hva du i praksis har tilgjengelig og kan bruke.

Anonymous poster hash: b4ced...d31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da betyr det at jeg må holde av de ekstra pengene til mandag?
Beklager, må visst ha det inn med teskje. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyst sannsynlig, ja. Poster du en screenshot er det lettere å svare sikkert, men da må du naturligvis sørge for å fjerne sensitiv informasjon.

Jeg forholder meg alltid til DISPONIBELT i min nettbank, saldo er mindre interessant.

Anonymous poster hash: b4ced...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da skjønner jeg. For disse pengene sto på disponibelt altså da jeg logget meg inn i dag, men har satt de av til en annen konto. For slik jeg forstår det nå er disse egentlig saldo som banken krever inn på mandag etter helgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva betyr "betalte omkostninger"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte avgifter etc betyr det :)

Anonymous poster hash: d784a...290
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da er det ikke noe jeg skylder de? Men de pengene som står ved siden av "saldo i deres favør" er noe som blir trukket etter helgen. Har jeg forstått dette riktig? Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig kan du se bort i fra saldo, og bare se på disponibelt på konto.
Det er det som står på disponibelt på konto som er det du har igjen på konto.
Saldoen varierer fordi banken ikke registrerer kjøp du gjør i helger eller etter kontortid.
Skjønte ikke helt hva du mente med å sette av pengene fordi de blir trukket på mandag.
Det du ser på disponibelt på konto er det du har av penger på den kontoen.

Anonymous poster hash: bcb30...daa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betalte for en togreise på torsdag ettermiddag. Logget inn i dag på lørdag og så at det samme beløpet jeg hadde betalt togreisen med sto igjen på brukskonto på disponibelt altså. Har tatt kontakt med NSB som sier at det er betalt.
Men så ser jeg gjennom kontoutskriften som kom i dag og der står beløpet som "Saldo i din favør". Det er derfor jeg tenker at pengene på en måte ikke er trekt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte for en togreise på torsdag ettermiddag. Logget inn i dag på lørdag og så at det samme beløpet jeg hadde betalt togreisen med sto igjen på brukskonto på disponibelt altså. Har tatt kontakt med NSB som sier at det er betalt.

Men så ser jeg gjennom kontoutskriften som kom i dag og der står beløpet som "Saldo i din favør". Det er derfor jeg tenker at pengene på en måte ikke er trekt enda.

Hvis du betaler med visa, kan det ta litt tid før det blir registret, selv på disponibelt, men en uke tar det ikke.

Anonymous poster hash: bcb30...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hm, men det eneste jeg kommer på er at disse pengene må skyldes den togreisen. Mulig jeg hadde mer penger på brukskonto enn jeg trodde. Litt distre i eksamensperioden.
Men på forklaringen så står det jo at de har gått ut av kontoen og så litt rart at det ikke vises på disponibelt.
Superforvirret. Jaja, takk for svar. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saldo i deres favør = saldo. dersom det står saldo i vør favør er det det du har trekt over. f. eks saldo i deres favør: 200 kr betyr at du har 200 kr på konto, står det saldo i vår favør 200 kr betyr det at du skylder banken 200kr=200kr i minus. Deres er ett finere ord for din.

Dersom du har mer disponibelt enn i saldo så er det penger som ikke har kommet inn ennå/du kan gå i minus. (f.eks kan jeg dra kortet 10000 kr i minus, da er disponibelt beløp 10500, mens saldo blir 500.) Om du ikke har kontokreditt så ser du bare på disponibelt. Er den mindre enn saldo betyr det at ett beløp er på veg ut av konto, men ikke har blitt trekt. F.eks går du på matbutikken på en lørdag vil disponobelt beløp bli mindre med en gang, saldo blir redusert på mandagsmorgen.

Betalte omkostninger er det du har betalt i gebyr f.eks for overtrekk på konto, mobilbank osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg tror jeg forstår. Nå er disponibelt på 900, mens saldo er over 1000 så da er det visst noe som er på vei ut. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...