Gå til innhold

Ikke bra å drikke næringsdrikker over lengre periode?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg erstatter næringsdrikker med måltid. Spiser alltid middag, men drikker en næringsdrikk til frokost og kvelds. Av og til lunsj også.

Jeg vil ikke ha mat pga medisinene jeg går på og legen sier at jeg kan drikke slike da. Han sa ingenting med at det er farlig over lengre perioder. Jeg snakket med mamma og hun sa at "nei, dette er bare noe man skal gjøre over en kort periode", men hva hvis jeg fortsetter å ha dårlig matlyst da? Det er mye bedre at jeg drikker disse næringsdrikkene enn at jeg ikke får i meg kalorier? Dessuten inneholder de jo alt man trenger av næring, så hvis du drikker 4 slike på en dag får du i deg alt du trenger i løpet av en dag. Jeg har gjort dette i noen dager nå og magen min kjennes i tillegg mye bedre enn det den gjorde før. Jeg er ikke så kvalm lengre og har nå lyst på frukt og grønnsaker. Får også bedre matlyst til middag føler jeg.

Jeg skal gå på medisinene ut sommeren. Lurer på om det er farlig om jeg fortsetter å drikke næringsdrikker frem til slutten av sommeren? Er det farlig for tarmsystemet?

Anonymous poster hash: ed420...326
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Direkte farlig er det ikke, men du får ikke i deg nok fiber og moren din har rett. Det er ikke en god løsning for lengre perioder.

Hva om du drakk en til to daglig? Husk å få i deg mat med mye fiber i de andre måltidene så tarmen din holder seg frisk og fin.

Anonymous poster hash: aff47...70d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener du ernæringsdrikker fra apoteket?

Eller næringsdrikker fra sports- og dagligvarebutikker?

Apotekenes ernæringsdrikker er beregnet på mennesker som i kortere eller lengre perioder har problemer med å få i seg vanlig mat, enten helt eller delvis. Mange kan gå på disse i årevis, uten andre problemer enn at de blir lei smakene.

Farlig er det ikke, det ideelle er å spise vanlig mat, klarer du ikke det så er ernæringsdrikkene en god erstatning for tilførsel av næringsstoffer kroppen trenger.

Jeg har helt og delvis gått på ernæringsprodukter fra apoteket på blå resept, i flere år.

PS. Du lå ha 6 - 7 stykker for døgnet for å erstatte alle måltider, 4 er for lite.

Anonymous poster hash: 37f82...b98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Direkte farlig er det ikke, men du får ikke i deg nok fiber og moren din har rett. Det er ikke en god løsning for lengre perioder. Hva om du drakk en til to daglig? Husk å få i deg mat med mye fiber i de andre måltidene så tarmen din holder seg frisk og fin. Anonymous poster hash: aff47...70d

Feil, apotekt sine fullverdige ernæringsdrikker inneholder fiber, for å gi tarmene noe å jobbe med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Direkte farlig er det ikke, men du får ikke i deg nok fiber og moren din har rett. Det er ikke en god løsning for lengre perioder.

Hva om du drakk en til to daglig? Husk å få i deg mat med mye fiber i de andre måltidene så tarmen din holder seg frisk og fin.

Det er jo fiber i næringsdrikkene.

Jeg drikker to daglig som da blir 800 kcal. Så spiser jeg 1000 kcal i vanlig mat ca. Ofte får jeg ikke i meg så mye som 1000 kcal så da drikker jeg en liten næringsdrikk på kvelden på 200 kcal.

Jeg skal forøvrig ikke ha i meg mye fiber pga tarmene mine. Bør blant annet spise finere brød, så jeg tror ikke jeg taper så mye på å erstatte to fine brødskiver med en næringsdrikk når næringsdrikken er sunnere sånn sett?

-TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener du ernæringsdrikker fra apoteket?

Eller næringsdrikker fra sports- og dagligvarebutikker?

Apotekenes ernæringsdrikker er beregnet på mennesker som i kortere eller lengre perioder har problemer med å få i seg vanlig mat, enten helt eller delvis. Mange kan gå på disse i årevis, uten andre problemer enn at de blir lei smakene.

Farlig er det ikke, det ideelle er å spise vanlig mat, klarer du ikke det så er ernæringsdrikkene en god erstatning for tilførsel av næringsstoffer kroppen trenger.

Jeg har helt og delvis gått på ernæringsprodukter fra apoteket på blå resept, i flere år.

PS. Du lå ha 6 - 7 stykker for døgnet for å erstatte alle måltider, 4 er for lite.

Ja, fra apoteket selvfølgelig.

Jeg er veldig liten og er ikke svært aktiv (pga sykdom) så for meg er faktisk 1600 kcal om dagen nok (dette er i samråd med lege og apotektekniker). Jeg drikker de drikkene med 400 kcal i 200ml fra Fresbuin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Feil, apotekt sine fullverdige ernæringsdrikker inneholder fiber, for å gi tarmene noe å jobbe med.

Joda, men det er nå engang slik at fiber fra mat er bedre enn fiber fra næringsdrikker.

Å erstatte nesten alle dagens måltider med næringsdrikker når det ikke er en medisinsk grunn for det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal forøvrig ikke ha i meg mye fiber pga tarmene mine. Bør blant annet spise finere brød, så jeg tror ikke jeg taper så mye på å erstatte to fine brødskiver med en næringsdrikk når næringsdrikken er sunnere sånn sett?

-TS

Da stiller jo hele saken seg annerledes angående fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda, men det er nå engang slik at fiber fra mat er bedre enn fiber fra næringsdrikker. Å erstatte nesten alle dagens måltider med næringsdrikker når det ikke er en medisinsk grunn for det er ikke bra. Anonymous poster hash: aff47...70d

Tror du noen sitter og drikker på det "skvipet" av noen næringsdrikker for morro skyld? Jeg dår mine som over nevnt på blå resept og betaler ingenting. Ganske sikker på at ts også gjør det, fordi hun oppgir i hi at det er medisinske grunner til at hun bruker næringsdrikker. Hun oppgir og at det er i samråd med bl.a. lege.

Fiber i næringsdrikker kan ikke sammenlignes med fiber i vanlig matvarer. Næringsdrikkenenkan siles gjennom kaffefilter uten synlige tegn til fiber.

1 næringsdrikk fra apoteket, tilsvarer 2 brædskiver med godt pålegg, ett glass melk og ett glass juice samt litt ekstra vitaminer i næringsinnhold.

Har du prøvd Herbalife sine? De blir

billigere.

Herbalife sine, er ikke det samme som de apoteket selger/gir ut på blå resept. Disse kan ikke byttes om hverandre når det er medisinske grunner til å bruke næringsdrikker.

Det viktigste er å få næring i magen, klarer vi ikke vanlig mat, så er næringsdrikker det beste alternativet.

God bedring, TS. :klem:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...