Gjest K Skrevet 31. august 2004 #1 Skrevet 31. august 2004 Mannen min og jeg skal kjøpe hus om ett års tid. Vi har vært gift i 1,5 år, men vært sammen i 8 år. Han tjener en god del mer enn meg (ca 3 ganger så mye), selv om jeg også tjener bra. Iløpet av denne tiden fram til nå og frem til vi kjøper neste år, så vil han ha lagt seg opp en del egenkapital. Det har ikke jeg. Han vil også kunne betjene et større lån enn meg siden han tjener mer. Så er spørsmålene: hvordan bør vi fordele låneutgiftene, eierforhold, og hvordan skal vi "forholde" oss til hans egenkapital? Hva hvis vi skulle gå fra hverandre en gang i fremtiden? Jeg vet han ønsker å betrakte egenkapitalen som "sin", men kan han gjøre det når vi har opptjent den i den tiden vi har vært gift? Hva er fair her?
Gjest Lea Skrevet 31. august 2004 #2 Skrevet 31. august 2004 Hos oss har vi gjort det sånn at sambo har lånt halvparten av min egenkapital (han hadde ikke egenkapital selv). Av denne summen betaler han renter til meg. Og i stedet for å gi meg penger, så betaler han en større del av regningene. Da er altså lånet vi har i banken fordelt 50/50 og det er derfor enklere å fordele gjelden på f.eks selvangivelsen. Når det gjelder forskjellig lønn, så har vi ikke gjort noe fra eller til. Han tjener litt mer enn meg, men vi betaler det samme.
Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2004 #3 Skrevet 31. august 2004 Det dere eide ved inngåelse av ekteskapet holdes utenfor (skjevdeling). Det dere opptjener i ekteskapet skal være felleseie. For å omgjøre dette til særeie må dere begge skrive under en særeieavtale. Sjekk med en advokat for sikkerhets skyld. Dette er viktig å være enige om. Hvis en av dere selger eiendom eller bruker oppspart kapital som kan føres tilbake til tiden før ekteskapet ble inngått, får den ene en større prosentandel i boligen.
Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2004 #4 Skrevet 31. august 2004 Er dere ike gifte da? Man betaler etter evne. For oss hadde det blitt problematisk med et slikt regnestykke. Han kan ikke beregne det som sitt slik uten videre. Da får dere gå til en advokat og tinglyse hvem som eier hva. I ettertid kan han ikke å komme å si at dette er mitt, dette er ditt osv... Hos oss er det også ulik inntekt. Den ene har mye mere å betale på i mnd. Skulle vi betalt likt, så har den ene part kun penger til banklån. Dette er felleseie og det blir det om vi skiller oss. Dette viste vimen boet skal deles ved skillsmisse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå