Gå til innhold

Omvendtbarnet - speilvendt skrift mm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungen min lærer å skrive. Det eneste problemet er at hun husker og skriver alt speilvendt! Også spiraler tegner hun med klokka (mens alle jeg har møtt tegner mot). Klokken leser hun feil vei også.

Noen som har hørt om tilsvarende? Hva er greia og hvordan fisker vi det?

Anonymous poster hash: 9fc77...8a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan hende hun egentlig er venstrehendt?

Anonymous poster hash: 6cfcc...8ce
  • Liker 2
Skrevet

Ville oppsøkt profesjonell hjelp/ tatt det opp med lærerne ..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker min niese også konsekvent skrev alle bokstaver speilvendt når hun lærte seg å skrive (ca. 4-5 års alderen). Hun "vokste" det av seg etterhvert, og nå skriver hun riktig :-)

Anonymous poster hash: d86e9...b4b
AnonymBruker
Skrevet

Ok, det høres da greit ut. :) Hun er fire og er etter alt å dømme høyrehendt.

Skrevet

Hvor gammel er hun? Kan dere høre med barnehage eller skole, de har kanskje noen gode råd

AnonymBruker
Skrevet

Ungen min lærer å skrive. Det eneste problemet er at hun husker og skriver alt speilvendt! Også spiraler tegner hun med klokka (mens alle jeg har møtt tegner mot). Klokken leser hun feil vei også.

Noen som har hørt om tilsvarende? Hva er greia og hvordan fisker vi det?Anonymous poster hash: 9fc77...8a9

Ikke uvanlig ved lese- skrivevansker og eller samsynsvansker.

Snakk med lærer og vurder tidlig kontakt med optometrist som er spesialisert innen lese skrivevansker.

Se og på hvordan barnet løser utfordringer som å strikke, sy, hinke på et bein, hopper strikk eller paradis. Ting som krever koordinering av syn/kroppsbevegelse.

Film gjerne når barnet holder på, da kan du lettere i ettertid både vise til andre og selv se hvordan ting blir gjort.

Anonymous poster hash: 5e75b...07d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste vokser det av seg. Det er vanlig når man nettopp har lært at mange ting blir speilvent, men som oftest vokser de seg av det. Skriver hun sånn enda i 2. Klasse kan det være noe å ta opp. Hvis hun bare er 4 år er det hvertfall ikke noe å beskymre seg over :)

Anonymous poster hash: b1b49...044

• Liker 2
Skrevet

Jeg skrev speilvendt når jeg var liten, men når jeg begynte på skolen gikk det seg til naturlig. Kan ikke huske at det var noe styr rundt det. Jeg er venstrehendt.

AnonymBruker
Skrevet

Yngste her gjorde ting speilvendt på den alderen. Skrev speilvendt gjorde han og. Han er venstrehendt.

Han slutta med det iløpet av første klasse.

Tegne spiral mot klokka? Jeg har alltid tegna dem med klokka. Ingenting i veien med meg av den grunn.

Anonymous poster hash: 94670...a0a

Gjest Mythic
Skrevet

Noen som har hørt om tilsvarende? Hva er greia og hvordan fisker vi det?

Mange barn gjør dette en stund, helt til de har lært bokstavene skikkelig, og knekket koden. Jeg har vært borti mange barn som skriver både speilvendt og baklengs på en gang, det er ikke så uvanlig. Jeg holder en knapp på at det ikke er noe dere trenger å fikse, men at det retter seg med litt tid og øvelse.

AnonymBruker
Skrevet

Bror min er venstrehendt og skreiv helt konsekvent speilvendt da han var liten. Det gikk seg til, var aladri noe problem :-) tror det er ganske vanlig iflg min mor som er barnehagelærer.

Anonymous poster hash: 28fdc...891

Skrevet

Jenta mi på 7 skriver speilvendt... Hun er venstrehendt.. Alt av bokstaver og tall skriver hun speilvendt... :/ Å hun går på skolen....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var (og tildels er enda) sånn, og er halvveis venstrehendt. (skriver med høyre, men er venstrehendt ellers). Speilvendt skriving vil jeg tro blir bedre når hun får litt skriveerfaring.

Anonymous poster hash: 96115...400
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 4 år, det er helt normalt.

Mitt barn på 8 skriver fortsatt noen bokstaver og tall speilvendt, er høyrehendt.

Det er ikke noe å bekymre seg for. Det er fortsatt en stund til skolestart og da lærer de alle bokstavene skikkelig, det første året.

Anonymous poster hash: a8db3...f94
Skrevet

Jeg er venstrehendt, og skrev på den alderen både speilvendt og baklengs. Vet ikke når jeg endret det, men det var i god tid før skolestart (som da var ett år senere enn nå).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver en del ting speilvendt, og er høyrehendt. Har aldri tenkt over at det er et problem. Har klart meg godt i livet, til tross for at mamma ikke tok tak i det da jeg var liten

Anonymous poster hash: 4077d...8e6

Skrevet

Hun er 4 år, det er helt normalt. Mitt barn på 8 skriver fortsatt noen bokstaver og tall speilvendt, er høyrehendt. Det er ikke noe å bekymre seg for. Det er fortsatt en stund til skolestart og da lærer de alle bokstavene skikkelig, det første året. Anonymous poster hash: a8db3...f94

kan ta bekrefte at hun er 4? Da ville jeg i så fall ikke bekymret meg, da det er vanlig såpass tidlig i læringen
AnonymBruker
Skrevet

Kan bekrefte at hun er 4 - skrev jo det lenger oppe. Veldig interessant å lese alles innspill! Synes sjøl at det er litt tullerusk at alle barn skal nå kunne lese og skrive før de begynner i skolen - men vi vil heller ikke være de som vil la barna sakke akterut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev noen bokstaver opp-ned jeg :) Men det betyr ikke at jeg hadde problemer, jeg har alltid vært flink til å skrive. Bare øv på å skrive det riktig. Barnet ditt har akkurat blitt introdusert til bokstaver, hun jobber med å forstå hva det er og hvordan de skal "tegnes" riktig. Øvelse gjør mester!

Anonymous poster hash: 64e09...45a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...