Gå til innhold

Ro maskin, bra trening?

Anbefalte innlegg

Gjest morhjertegod
Skrevet (endret)

Jeg trener i studio, mellom cardio og styrke, så bruker jeg mye ro apparatet.

Av en eller annen grunn så liker jeg det godt, så det blir en del meter der.

Er roing effektiv trening, med tanke på kondisjon, styrke??

Hvilke deler av kroppen trener man?

Er det noe form for belastning ved å ro, noe man bør tenke på?

Ønsker meg en ro maskin hjemme, helst som den Kevin Spacey har i House of cards, den er sykt kul.

Endret av morhjertegod
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanongod trening! Riktig nok som med alt annet... riktig teknikk å høy nok intensitet må til!

Anonymous poster hash: f2d77...35c
Skrevet

Viktig med riktig teknikk. Ro-maskin er i likhet med svømming veldig lite belastende

Skrevet

Romaskin er jo litt som å en baseøvelse kombinert med kardio, så det må du gjøre, om du vil bli sexy.

• Liker 1
Gjest morhjertegod
Skrevet

Romaskin er jo litt som å en baseøvelse kombinert med kardio, så det må du gjøre, om du vil bli sexy.

Takk for tips Yme, er da alt sexy. :sminkedokke:

Men cluet er jo at det vil jeg fortsette å være, så da får jeg bare fortsette å ro.

Skrevet (endret)

Er roing effektiv trening, med tanke på kondisjon, styrke??

Hvilke deler av kroppen trener man?

Er det noe form for belastning ved å ro, noe man bør tenke på?

Spm 1: Ja med tanke på utholdenhet. Noe med tanke på kondisjon, kommer bl a litt an på intensiteten. Nei med tanke på styrke. Den virker dog inn på utholdende muskelstyrke.

Spm2: Øvelsen trener hovedsaklig øvre rygg og bicepsmusklene, og noe mage. Bena, hovedsaklig bakside legg og framside lår belastes også bra på grunn av bevegelsen som blir utført (fraspark).

Om du ror lavt (håndtaket mot mageregionen) er også m. latissimus dorsi og m. teres major i stor grad med. Om du ror høyt (håndtaket mot brystregionen) er de to sistnevnte musklene lite aktiverte.

Spm 3: Ja, belastningen går jo på musklene som nevnt, samt utholdenheten og noe kondisjon. Altså trener du utholdende muskelstyrke, og noe kardiovaskulært. Dette er viktig å tenke på i forhold til resten av treningsopplegget du kjører på med tanke på den totale belastningen og mengden. Det er også viktig med fokus på riktig teknikk som flere her har nevnt, og unngå å krumme ryggen noe særlig, søk så godt du kan etter å ha en naturlig svai i ryggen. Unngå også å bevege hodet framover i det du ror.

Endret av illuminate
Gjest morhjertegod
Skrevet

Spm 1: Ja med tanke på utholdenhet. Noe med tanke på kondisjon, kommer bl a litt an på intensiteten. Nei med tanke på styrke. Den virker dog inn på utholdende muskelstyrke.

Spm2: Øvelsen trener hovedsaklig øvre rygg og bicepsmusklene, og noe mage. Bena, hovedsaklig bakside legg og framside lår belastes også bra på grunn av bevegelsen som blir utført (fraspark).

Om du ror lavt (håndtaket mot mageregionen) er også m. latissimus dorsi og m. teres major i stor grad med. Om du ror høyt (håndtaket mot brystregionen) er de to sistnevnte musklene lite aktiverte.

Spm 3: Ja, belastningen går jo på musklene som nevnt, samt utholdenheten og noe kondisjon. Altså trener du utholdende muskelstyrke, og noe kardiovaskulært. Dette er viktig å tenke på i forhold til resten av treningsopplegget du kjører på med tanke på den totale belastningen og mengden. Det er også viktig med fokus på riktig teknikk som flere her har nevnt, og unngå å krumme ryggen noe særlig, søk så godt du kan etter å ha en naturlig svai i ryggen. Unngå også å bevege hodet framover i det du ror.

Tusen hjertelig takk for nyttig informasjon. :blomst:

Skrevet (endret)

.

Det går helt fint an øke styrke, og bygge muskler, med kondisjonsøvelser.

Blir muskelen brukt hardt, og man får i seg nok og riktig kalorier, vil muskelen vokse.

Det går også fint an å øke i styrke, selv om muskelen minsker, fordi kroppen kan tilpasse og bedre nerver, og øke evnen til å rekrutere muskelfibre.

Sykling/jogging og roing kan være en helt grei måte å bygge fin fysikk på, om man har en kropp som reagerer godt på det.

Endret av Yme
AnonymBruker
Skrevet

Blir muskelen brukt hardt, og man får i seg nok og riktig kalorier, vil muskelen vokse.

Det går også fint an å øke i styrke, selv om muskelen minsker, fordi kroppen kan tilpasse og bedre nerver, og øke evnen til å rekrutere muskelfibre.

Sykling/jogging og roing kan være en helt grei måte å bygge fin fysikk på, om man har en kropp som reagerer godt på det.

Du mener at noen kropper ikke reagerer på sykling, jogging eller roing?

Anonymous poster hash: 01e98...765

Skrevet

Du mener at noen kropper ikke reagerer på sykling, jogging eller roing?

Nei, det mener jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det mener jeg ikke.

hva mener du da?

Skrevet

hva mener du da?

Jeg greier ikke se hvordan det kan forklares på en bedre måte, så hvis jeg skal svare, må du spørre mer spesifikt.

Folk har forskjellige kropper, og noen trenger veldig tung motstand for å greie å bygge muskler, mens folk som meg selv kan bygge med for eksempel jogging.

Skrevet (endret)

Det kommer veldig an på hva du mener med å "bygge" muskler. Som jeg skrev kan en øvelse som romaskinen gir bygge utholdende muskelstyrke, men vil gi en svært liten økning i muskelstyrke. Dette har med måten man trener musklene og da muskelfibertypene på, da type 2 a og type 2X gjelder for maksimal muskelstyrke, og som studier har vist, ved motstand som gir rundt 15 repetisjoner. Over dette begynner noe å skje med muskelen, og arbeidet krever lavere energiforbruk for å kunne opprettholde arbeidet over tid. Derfor vil det ved tyngre motstand være en økning i cellestørrelsen, altså hypertrofi, mens det ved mer utholdende arbeid ikke vil forekomme i like stor grad, selv om det skal nevnes at også tverrsnittsarealet av type 1 muskelfibre kan øke. Blodgjennomstrømmingen og antall kapillærer og annet vil øke, og evnen til å transportere vekk laktat vil øke. Derav mer utholdende egenskaper. Myosinet som blir brukt for å skape en muskelkontraksjon vil være et tregere myosin ved utholdende arbeid, hovedsaklig MyHC 1. Som du sier, kan en mindre muskel være sterkere enn en med et større tverrsnittareal avhengig av i hvor stor grad sentralnervesystemet aktiveres. Men du nevner det litt feil mener jeg, da det blir mer korrekt å si at det er de motoriske enhetene som blir aktivert. Men denne effekten blir ikke stimulert ved utholdende muskeltrening, derimot ved tung styrketrening. I tillegg er kraftpotensialet større i en større muskel, enkelt og greit.

Unntaket kan ses litt til nybegynnere, hvor også utholdende styrketrening har vist seg å gi en effekt på tverrsnittareal og muskelstyrke. Denne effekten vil derimot avta etter en periode med trening, normalt 3-6 mnd avhengig av program, kosthold, frekvens osv.

At sykling og jogging og roing er med på å bygge en fin fysikk på er jeg helt enig i. Nøkkelen er allsidighet, ihvertfall ut fra et helseperspektiv. Men for de gode effektene av styrketrening som et sterkere skjelett, sterkere ledd og sterkere muskler, bedre aktivering av de motoriske enhetene, øker hvileforbrenningen og andre positive effekter, må det jobbes tungt nok og ofte nok. Utholdende muskelarbeid vil ikke kunne kompensere for dette, spesielt ikke kondisjonstrening.

Forresten er det viktig å skille mellom kondisjon og utholdenhet, da disse er to forskjellige ting.

Vennlig hilsen student ved Norges Idrettshøgskole :)

Endret av illuminate
Skrevet (endret)

Det kommer veldig an på hva du mener med å "bygge" muskler.

I denne sammenhengen, mener jeg at muskelen blir synlig større. At man bygger den, på samme måte som man bygger et hus, eller bygger et legoslott. Det å bygge noe, så det blir større.

Som jeg skrev kan en øvelse som romaskinen gir bygge utholdende muskelstyrke, men vil gi en svært liten økning i muskelstyrke. Dette har med måten man trener musklene og da muskelfibertypene på, da type 2 a og type 2X gjelder for maksimal muskelstyrke, og som studier har vist, ved motstand som gir rundt 15 repetisjoner. Over dette begynner noe å skje med muskelen, og arbeidet krever lavere energiforbruk for å kunne opprettholde arbeidet over tid. Derfor vil det ved tyngre motstand være en økning i cellestørrelsen, altså hypertrofi, mens det ved mer utholdende arbeid ikke vil forekomme i like stor grad, selv om det skal nevnes at også tverrsnittsarealet av type 1 muskelfibre kan øke. Blodgjennomstrømmingen og antall kapillærer og annet vil øke, og evnen til å transportere vekk laktat vil øke. Derav mer utholdende egenskaper. Myosinet som blir brukt for å skape en muskelkontraksjon vil være et tregere myosin ved utholdende arbeid, hovedsaklig MyHC 1.

Joda, men det er viktig og huske at vi alle har litt varierende gener, og dermed varierer det, til en viss grad, hvordan kroppene våre reagerer.

fotan.jpg

Dette er mine bein. De er bygd på jogging og spaserturer, fordi jeg får smerter av andre måter å trene dem på. Jeg har hatt noen korte perioder (har alltid måtte gi meg etter et par uker) hvor jeg har prøvd meg på knebøy, fordi jeg ønsker å trene kjerne og divers støttemuskler, men det går ikke mer enn en uke, før jeg får problemer med å gå.

Beina og ryggen min responderer veldig bra på roing og jogging, og musklene bygger seg opp ganske fort da (i størrelse), men det samme gjelder ikke for armer og bryst, og bicepsen min får jeg ikke til å vokse eller øke i styrke noe særlig i det hele tatt, uansett hva jeg gjør.

Poenget er, som sagt, individuelle, genetiske forskjeller. Jeg har noen muskelgrupper som vokser av den typen belastning som skjer under jogging, mens andre som ikke gjør det, og noen som rett og slett ikke vokser uansett hva som skjer, mens andre igjen trenger en kombinasjon av 4-6 tunge løft i 3-4 sett, og 12-15 lettere løft i 3-4 sett.

Man må rett og slett finne det som fungerer på sin egen kropp, uavhengig av hva læreboka sier, selv om den helt klart er et ekstremt godt grunnlag å ha, og gjør det veldig mye lettere å vite hva man kan justere på for å finne ut hva man selv responerer best på... En student ved idrettshøyskolen vil jo selvfølgelig ha et veldig mye bedre utgangspunkt enn en som bare har lest litt her og der på nettet.

Som du sier, kan en mindre muskel være sterkere enn en med et større tverrsnittareal avhengig av i hvor stor grad sentralnervesystemet aktiveres. Men du nevner det litt feil mener jeg, da det blir mer korrekt å si at det er de motoriske enhetene som blir aktivert. Men denne effekten blir ikke stimulert ved utholdende muskeltrening, derimot ved tung styrketrening. I tillegg er kraftpotensialet større i en større muskel, enkelt og greit.

Ja, det kan godt hende at jeg fremstilte det litt feil. Det er lenge siden jeg leste om akkurat dette, i tillegg til at jeg liker å være forsktig med "store ord" når jeg skriver til folk som ikke nødvendigvis kan så mye om disse tingene, og prøver å forklare det så enkelt som jeg overhode kan.

Jeg begynte å undersøke dette i en periode hvor jeg måtte ned i vekt. Jeg gjorde det helt feil, å gikk ned så mye som 5 kilo i rein muskelmasse, men hadde like fullt god økning i styrke hele veien.

Måten jeg leste om dette på, var å spørre trenere, bodybuildere, idrettsutøvere osv, så jeg leste ikke noe faglig, og forklaringen jeg ble pressentert med, kan da ha vært litt feil.

Unntaket kan ses litt til nybegynnere, hvor også utholdende styrketrening har vist seg å gi en effekt på tverrsnittareal og muskelstyrke. Denne effekten vil derimot avta etter en periode med trening, normalt 3-6 mnd avhengig av program, kosthold, frekvens osv.

Ja, så vidt jeg husker, har dette noe med hva kroppen er innstilt på. Den kommer seg raskt dit den "mener" den burde være, og alle avvik fra dette er vanskelig å oppnå. Skal man ha mer muskler, krever det hardt arbeid, og skal man lengre ned i fettprosent blir dette også vanskelig.

At sykling og jogging og roing er med på å bygge en fin fysikk på er jeg helt enig i. Nøkkelen er allsidighet, ihvertfall ut fra et helseperspektiv. Men for de gode effektene av styrketrening som et sterkere skjelett, sterkere ledd og sterkere muskler, bedre aktivering av de motoriske enhetene, øker hvileforbrenningen og andre positive effekter, må det jobbes tungt nok og ofte nok. Utholdende muskelarbeid vil ikke kunne kompensere for dette, spesielt ikke kondisjonstrening.

Det er jeg helt enig i. Jeg siktet utelukkende til størrelsen på muskelen.

Forresten er det viktig å skille mellom kondisjon og utholdenhet, da disse er to forskjellige ting.

Vennlig hilsen student ved Norges Idrettshøgskole :)

Kan du utdype dette? Eller eventuelt fiske frem en link hvor jeg får lest mer om det, for jeg er usikker på om jeg egentlig forstår forskjellen.

Endret av Yme
Skrevet

Skjønte deg bedre nå! :) Sant at kroppen ofte viser mange overraskende sider ved seg, og jeg slutter aldri å bli forbløffet over hvordan ting kan skje i praksis kontra teorien. Atletiske bein som ser sterke og seige ut. Men uten å dra dette for langt, kan jeg si at om man hadde utført en studie og satt resultater i grafer og sammenliknet ville vi sett at det ville vært store forskjeller i effekt både i forhold til maksstyrke og hypotrofi (muskeløkning), for å illustrere poenget mitt. Dette blir som sagt å dra det langt og avansert. Du skriver mye bra og kommer med gode og interessante poenger. Leit å høre med det med styrketrening og plager, har du sjekket opp dette med lege eller annen sakkyndig fagperson?

Veldig kort fortalt, kan utholdenhet relateres til å opprettholde en teknisk kvalitet over lengre tid, mens kondisjon går på kardiovaskulær effekt og oksygenopptak (Vo2 Max).

Eksempel: En syklist vil for eksempel ha meget god kondisjon da oksygenopptaket er høyt, mens en fotballspiller kan ha mye dårligere kondisjon, dog mye bedre utholdenhet. Syklistens teknikk i en fotballkamp vil avta gradvis i kvalitet, mens en fotballspiller vil opprettholde kvaliteten mye lengre. Da vil vi si at syklisten har dårliger utholdenhet, men bedre kondisjon. Dette kan også være omvendt.

Derfor skilles det også litt mellom kondisjonsidretter og utholdenhetsidretter. Typiske utholdenhetsidretter kan være golf, skyting, tennis, curling og, om du vil, sjakk. En typisk kondisjonsidrett kan i større grad være distanseløping, og da spesielt motbakkeløp, sykling osv. I mange idretter vil også kondisjon og utholdenhet være viktige om hverandre.

Den nærmeste linken jeg klarte å dra opp fra google-hatten nå var denne:

http://www.tillerfysioterapi.no/artikler/126-utholdenhet-og-kondisjon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...